Gå til innhold

jeg sliter : /


Anbefalte innlegg

Jeg syns det er så godt å få forklart folk åssen jeg har det.

Blir ikke fri fra tanken. Føler jeg må ha et bevis for at gud ikke eksisterer.

Men hva er det beste bevis?

 

Hadde et par dager da jeg klarte å fri meg fra tanken, og bare ikke bekymre meg, men det kom tilbake.

Fikk tanken : Du må jo ha bevis, tenk om det finnes en gud da.

 

Håper på gode råd!

 

Er kjempe takknemmlig til dere alle!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Di som tror på gud har ikke behov for å ha et bevis for han finns, hvorfor skal noen som ikke tror på gud trenge noe bevis for at han ikke finns?

 

Per dags dato finnes det ikke et eneste soleklart bevis som påpeker guds eksistens, dette kan vel man kalle abscense of proof.

 

Man må også huske på at Abscense of Proof is not proof of Abscense...

Lenke til kommentar

Jeg introduserte her forleden i en post hvor du var involvert konseptet med Pascal's Wager. Blaise Pascal var en fransk filosof på 1600-tallet som ga følgende forslag:

Om Gud ikke eksisterer og du tror på han tjener du ingen og taper ingenting.

Om Gud eksisterer og du ikke tror på han tjener du ingenting, men taper alt. Evig fordømmelse!

Om Gud eksisterer og du tror på han tjener du alt, og taper ingenting.

Den eneste logiske konklusjonen er dermed å tro på Gud uavhengig om han eksisterer eller ei i og med at hvis du tar feil taper du ALT!

 

Det er en rekke store problemer med dette forslaget.

1. Pascal's Wager forutsetter at den Bibelske guden, og mer spesifikt, den spesifikke guden innenfor den retningen av kristendom som du tror på, er det eneste alternativet man har. Hvis man så setter Pascal's Wager til alle andre guder og mytologier, Zeus, Allah, Ra, Tor, Shiva, Ba'al, lista fortsetter og fortsetter, ser man at Pascal's Wager er nytteløst.

 

2. Påstanden om at man ikke har noe å miste av å tro på en gud er helt latterlig. Se på samfunnet gjennom historien, se på dagens samfunn. Kristendommen ble dratt gjennom gjørma "kicking and screaming" ut av mørkealderen av opplysningstida, og ble eventuelt tvunget til å omfange rasjonaliteten som sekulær tankegang brang fram. Frasen "Every man is created equal" er ikke dratt fra noe som helst religiøs tekst, men fra the Declaration of Independence, som er et ytterst sekulært dokument. I mange stater i USA har ikke homoseksuelle lov til å gifte seg, og opp til 2003 var det statlige lover i USA som som forbydde sodomi (dette inkluderte oralsex), og brudd på denne loven var straffbart med 5 års fengsel til livstid i Idaho. Andre stater, slik som Louisiana ga kun $2000 bot og opptil 5 års fengsel.

 

Det er ingen som helst grunn til å tro at en gud eksisterer, kjære deg, ikke mindre den kristne guden. Hadde det vært en gud, og jeg er personlig fullstendig åpen for at det finnes en første årsak, gir han blanke faen i hva slags sexpartner du har, hvordan du velger å artikulere deg eller om mamma og pappa ikke er stolt av deg. Du er en multicelle organisme, en blant trillioner på trillioner som har eksistert før deg, og kommer til å eksistere etter deg. Du har ett liv, et veldig kort liv, som varer i 80 år om du er heldig, 80 år av de 13 800 000 000 som vårt univers har eksistert i sin nåværende form. Det vil si at universet har eksistert i over 13 799 999 920 år uten deg, og det kommer til å eksistere minst dobbelt så lenge. Livet du har fått er en gave og det er altfor dyrbart og sjørt til å kaste bort på frykt over en intergalaktisk superpappa som leser tankene dine og straffer deg deretter.

 

Jeg ser fram til å gi flere råd, men for øyeblikket har jeg en nydelig kjæreste som venter på meg og det er leggetid. Nyt livet ditt, i all sannsynlighet er det det eneste du får!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det spørsmålet du må stille deg selv er. Hvorfor tror du på Gud?

 

Mitt eget eksempel:

I min barndom trodde jeg selv på denne artige skapningen. Ble indoktrinert gjennom skole, foreldre, søndagskole, kirkeavslutning, kirke på julaften og alt det der.

 

Hadde Gud blitt byttet ut med "jorden er flat", "Gud er sola", "Vi blir styrt fra et romskip i verdensrommet", så hadde jeg nok i en periode trodd på noen av disse tingene.

Heldigvis for meg så forsvant illusjonen om Guds ekistens i tidlig alder.

 

Mitt spørsmål til deg er. Har du blitt indoktrinert fra barndommen av? Har du gjennom barndommen og ungdomstiden vært en del av et religiøst miljø? Uansett så står du mest sannynlig forran en kraftig utfordring hvor vanlig rasjonalitet ikke er tilstrekkelig for å finne en løsning.

 

For deg har Gud vært en sannhet i en årrekke, han er en del av den virkeligheten du kjenner til. Hvordan skal du få et svar på alle spørsmålene du tidligere har fått gjennom Gud? Uten Gud har du ikke lenger tilgang til håpet man får via bønn. I denne situasjonen vil det være irrasjonelt å ikke frykte et fravær av Gud.

 

Hvordan er din livssituasjon ellers? Det er en god grunn til at mange fremdeles tror på Gud/guder. De trenger en krykke for å komme seg gjennom hverdagen. Det er for eksempel ikke uten grunn at eks narkomane finner en ny livsgnist gjennom religion. Trenger du denne krykken?

 

Hvordan tror du livet ditt hadde vært om du hadde blitt født i India? Ville du fremdeles ha trodd på den kristne Gud? Eller ville du stoppet trafikken når en ku satt seg ned midt i veien? Er du enig i at din tro er avgjort av ditt fødested og oppvekst og ikke er et valg du selv har tatt?

 

Om jeg kommer og forteller deg at jorden er rund? Da regner jeg med at du vil være uenig ikke sant? Hvorfor er du uenig? Tenk om jorden faktisk er flat? Men det vet jo du at den selvsagt ikke er.

 

Se nå for deg et scenario hvor du ikke tror på Gud. Hvordan vil du nå reagere når jeg kommer og forteller deg at Gud eksisterer? Du er såklart uenig fordi du ikke tror på Gud. Hvorfor tror du ikke på Gud? Siste spørsmål er veldig avgjørende

 

Til syvende og sist så eksisterer Gud kun en plass, og det er i ditt eget hode. Om du ønsker at han skal bli værende er helt opp til deg. Man kan leve et godt liv som religiøs og man slipper sikkert en del bekymringer som oss hedninger må ta hensyn til. Om du skulle feile å rive deg løs fra religionens makt så prøv ihvertfall å kun bruke religionen som et verktøy for å gjøre de rette valg og ikke la religionen gjøre valgene for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Gerrardo. Jeg håper jeg ikke trakker deg på tærne nå, men jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Du sliter tilsynelatende med større problemer enn du klarer å ordne opp i selv. Din trang har ikke noe med guds eventuelle eksistens å gjøre. Du trenger profesjonell hjelp til å løse opp i dine tvangstanker/handlinger. Du vil aldri få bevis for hverken om gud finnes eller ei og du blir derfor nødt til å lære deg å leve uten. Skremmende tanke, helt klart, men du har evnene til å klare det like mye som alle her inne. Når det er sagt, spiller det ingen rolle om gud eksisterer eller ikke. Du bør leve som en vilken som helst annen borger i dette samfunnet og ta vare på de rundt deg uavhengig om hvilken tro du har. Om du gjør dette kan du forsikkerhetsskyld be til gud på dødsleie, så er du helgardert! ;)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

IHS er inne på noe, men er som regel på bærtur. Det er ikke mulig å bevise en negativ, slik påstanden om at bibelens gud (jeg regner med at det er den guden du har trøbbel med) ikke eksiterer er. Men det er heller ikke mulig å bevise at en slik gud eksisterer.

 

Den beste indikatoren du har er egentlig mangelen på sådan bevis. Det eneste du har å gå på er en haug med overdrevne vandrehistorier man har valg å samle sammen under to bind (den kristne bibel), som mange likner mistenkelig mye på vandrehistoriene til andre religioner fra den tiden.

 

En annen indikator er det store fraværet av "guddommelige mirakler" og oppmøte fra denne guden, som var så aktiv for godt og vel 2000 år siden (og før det også). Her er det rom for tolkning, enten så er den kristne guden bare en skikkelig god skrøne, eller så er denne guden nå død (ikke eksisterer lenger).

 

Det finnes mange andre gode indikatorer, men da går vi for langt ned i detalj.

Lenke til kommentar

Mirakler er bare hendelser vi ikke har forklaring på (enda).

Desto mer fremskredende vår kunnskap blir, desto mer kan forklares.

 

Oppleste og vedtatte (relgiøse) sannheter fra tidligere tider ler vi av i dag!

 

Definitivt inne på noe der ja. Ta for eksempel Lourdes, hvor man for 100 år siden hadde store antall mirakuløse helbredninger, mens man kan se at miraklene har jevnt og trutt gått ned i antall etterhvert som moderne legevitenskap har kunnet forklare fler og fler av dem.

 

Utover dette så er det også slik at de aller fleste sykdommer kan man faktisk spontant bli bedre av uten at man har en spesiell tro eller blitt bedt for.

 

Mener å ha lest at 1 av 10 000 kreftpasienter med alvorlig diagnose (ca 1 års levetid) spontant blir bedre ved at immunforsvaret plutselig begynner å bekjempe sykdommen. Dette er på ingen måte noe overnaturlig, og mer kunnskap om fenomenet kan en gang i fremtiden sørge for en kur mot kreft.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at det sies at det ikke er noen mirakler. Jeg har sett flere, og opplevd det selv.

 

Om man kan bevise det? nei, like lite som man kan bevise at det ikke skjedde.

Jasså? Du er ikke den eneste. Det samme sier (sa) tilhengerne til Shoko Asahara, Joseph Smith, Snåskallen, Marjoe, Uri Geller, Charles Manson, Jim Jones, og så mange, mange flere.

Lenke til kommentar

Antar at TS er mer komfortabel med seg selv nå enn når han laget tråden, siden han fortsatt er aktiv på siden men ikke har laget flere poster her.

 

Men som et generelt svar til problemetstillingen; det viktigste elementet for å komme seg ut av hjernevaskingen som har foregått over mange år, er tid. Sinnet har blitt dopet ned av religion og mens du prøver å avvenne deg så lider du abstinenser. Det går over til slutt, så lenge du ikke doper deg ned igjen. Ta deg heller en god dose George Carlin.

 

http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er Gud?

 

-Gud er

"Gud er kraft, kærlighed og visdom, og disse tre er Ét. Gud er sandhed, godhed og skønhed, og disse tre er Ét.

Gud er retfærdighed, kundskab og renhed, og disse tre er Ét. Gud er glans, medlidenhed og hellighed, og disse tre er Ét.

Og disse fire treenigheder er Ét i den skjulte guddom, den Fuld-komne, den Uendelige, den Eneste."(urev. 66,2-4)

 

Hvor er Gud?

 

"Der var nogle tvivlere, som kom til Jesus og sagde: “Du fortæller os, at vores liv og tilværelse er i Gud; men vi har aldrig set Gud, heller ikke kender vi til nogen gud. Kan du vise os ham, som du kalder Fader-Moderen, den eneste Gud? Vi ved ikke, om der findes nogen Gud.”

Jesus svarede dem og sagde: “Lyt til denne lignelse om fiskene: Fiskene i en flod talte med hinanden og sagde: ‘De fortæller os, at vores liv er i vandet, men vi har aldrig set vandet, vi ved ikke, hvad det er.’ Da sagde nogle iblandt dem, som var klogere end de andre: ‘Vi har hørt, at en klog og lærd fisk bor ude i havet, og han ved alt. Lad os rejse ud til ham og bede ham vise os, hvad vand er.’

Så tog nogle af dem afsted for at finde denne store og kloge fisk! Og til slut kom de ud i havet, hvor den kloge fisk boede og forelagde ham deres spørgsmål.

Og da han havde hørt på dem, sagde han til dem: ‘Åh, I dumme fisk, som ikke tænker jer om! Blot I få, som søger, er kloge. I lever og rører jer i vandet og har hele jeres tilværelse der; fra vandet kom I, til vandet vender I tilbage. I lever i vandet, og I ved det ikke!’

Ligeledes lever I i Gud; og alligevel beder I mig: ‘Vis os Gud!’ Gud er i alle ting, og alle ting er i Gud.”(urev. 57,7-10)

 

"Elsk og tilbed Gud oven over jer, under jer, på jeres højre side, på jeres venstre side, foran jer, bagved jer, inden i jer og omkring jer. Sandelig: der er kun Én Gud, som er alt i alle, og af hvem alle ting består; det er alt livs og stofs kilde, uden begyndelse og uden ende."(urev. 64,4)

 

"Gud er ånd, og de, som tilbeder Gud, bør tilbede i ånd og sandhed til alle tider og på alle steder.”(urev. 47,9)

Lenke til kommentar

Jeg syns det er så godt å få forklart folk åssen jeg har det.

Blir ikke fri fra tanken. Føler jeg må ha et bevis for at gud ikke eksisterer.

Men hva er det beste bevis?

 

Hadde et par dager da jeg klarte å fri meg fra tanken, og bare ikke bekymre meg, men det kom tilbake.

Fikk tanken : Du må jo ha bevis, tenk om det finnes en gud da.

 

Håper på gode råd!

 

Er kjempe takknemmlig til dere alle!

 

Det finnes jo selvfølgelig ikke noe som kan bevise dette. Går rett og slett ikke ann å motbevise en sånn ting.

Lenke til kommentar

Har aldri trodd på denne saken. Aldri i mitt liv, hvorfor finnes det så mye faenskap vist han finnes :p? Det er egentlig et dumt spm som man aldri finner svar på.

 

Men vist han finnes hvorfor kan vi gjennskape the big bang i Sveits da?

 

Kan vi det nå?

Får da ikke håpe det!!! Det ville jo bli slutten for oss ihvertfall... he he. Alt etter hvem man skal tro på altså...

 

Det han mener er at vi kan finne ut hvordan universet startet, eller ihvertfall hvordan en del av hvordan det startet...

 

Veldig stille fra den kanten om dagen da, når du nevner det...

Lenke til kommentar

Siste nytt er vel at de fikk en måke i kjølingen, ikke hørt noe siden det. At man kan gjenskape big bang stemmer vel ikke helt. Det er en partikkelakselerator i Sveits, ikke hva man antar the big bang "bestod" av. Uansett. Gud kan vanskelig bevises, men han kan heller ikke motbevises. Slik jeg har oppfattet denne boken, så holder det at du tror. Tror du, er du et godt menneske (fordi bibelen oppfordrer til gode handlinger). Derfor må det jo være greit å leve etter kardemommeloven. Vær snill og grei, og forøvrig kan du gjøre hva du vil. Resultatet blir det samme, vi hopper bare over hele troen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...