Gå til innhold

Lost 6x07: "Dr.Linus" (USA)


Anbefalte innlegg

Flott recap. :) Glemte også å nevne i min egen post at skuespillet til Michael Emerson var outstanding i denne episoden, han var fantastisk i scenen med Ilana, og klatrer stadig på listen min over de aller beste skuespillerne.

 

Jeg har alltid digget Michael Emerson som Ben, han passer perfekt til rollen som kald og kynisk. Jeg synes likevel ikke at han spilte scenen med Ilana helt perfekt. Jeg skulle gjerne sett noen "ekte" tårer. Denne scenen fungerte ekstremt godt, men det var for min egen del mye på grunn av hvor godt skrevet den var.

 

Når det er sagt er det ekstremt få som klarer å gråte ordentlig. Jeg så faktisk en av de beste gråte-prestasjonene jeg noen gang har sett i dag, Judy Reyes' (Carla) innsats i dagens Scrubs-episode på TV2 er noe av det mer rørende og tilsynelatende ekte jeg noen gang har sett. (Snakker om avskjeden hennes med Laverne)

Genuint rørende saker, spør du meg.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarte ikke å gråte av den Scrubs-episoden, men av Band of Brothers så gjorde jeg det(tenker på slutten hvor du fikk vite hva som skjedde med folkene i easy og de utrolig bra sitatene som kom). Sikkert fordi jeg der også som Lost fikk en følelse av å kjenne dem personelig, kanskje litt patetisk å si det på den måten men en del av karakterne på Lost gir deg den følelsen akkurat som en del av easy company-folkene i Band of Brothers.

 

The Constant-scenen var jo svært rørende, og når du i tilegg prøver å forstå hva Desmond kanskje kan ha gått igjennom sammen med selvopplevelser så åpner det veldig lett for at ting kan være veldig rørende. Selvfølgelig, du har jo Extreme Makeover som gjør dette hele tiden, men det kan ikke sammenlignes når i tilegg dette er fiksjon.

Lenke til kommentar

Crazy Jack!

 

Vet ikke helt hva jeg synes om episoden, men det var intet sjokk at Widmore kom. Han var i grunn det eneste logiske valget. Lurer på hvorfor Lock trenger så mange for å forlate øya, men gudene veit.

 

Jeg synes også det er viktig å legge merke til at når vi ser på de to tidslinjene så henger valgene personene tar veldig sammen. Når man ser hva personen gjorde i en av tidslinjene kan man fastslå hva som blir gjort i den neste. Synes dette kom tydelig frem i de to siste episodene.

Lenke til kommentar

Når det er sagt er det ekstremt få som klarer å gråte ordentlig. Jeg så faktisk en av de beste gråte-prestasjonene jeg noen gang har sett i dag, Judy Reyes' (Carla) innsats i dagens Scrubs-episode på TV2 er noe av det mer rørende og tilsynelatende ekte jeg noen gang har sett. (Snakker om avskjeden hennes med Laverne)

Genuint rørende saker, spør du meg.

Husker den, og er helt enig. Judy Reyes synes jeg også er en veldig flink skuespiller (ikke i samme klasse som Michael Emerson, selvsagt). Forresten er også Scrubs 5x20 - My Lunch også en veldig god og lignende følelsesladet episode som den du snakker om. Det er en av de tingene jeg liker mest med Scrubs, at de klarer å blande serien med episoder som er nokså lette og morsomme, mens man også finner mer dramaepisoder, som fungerer veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DR. LINUS

 

normal_607-19.jpg

 

Min favorittepisode til nå i denne sesongen. Ikke bare fordi Michael Emerson er en genial skuespiller, - men for at episoden klarte overbevisende å tillate karakteren (som for manges omdømme hadde utspilt sin rolle i LOST og nådd et punkt der det ikke er rom for mer karakterutvikling) å evolveres i en uforutsigbar retning.

 

Jeg har sett en aldri så liten splid i lost-samfunnet når det gjelder denne episoden. Noen elsket den - som jeg - mens andre likte den ikke. Hovedargumentet til de som ikke likte den - er at det i bunn og grunn ikke skjedde noesom helst i denne episoden; «Ben er med Illana og co, blir bannlyst og blir til slutt godtatt i gruppen igjen. Ingen forandring har skjedd, siden han er der han startet da episoden begynte. I sideways-verden har Ben en plan om å styrte rektoren - der han feiler - og det slutter av der han startet. Ingen forandring. Boring.»

Jeg er tildels enig i at i begge storylinene ender han opp der han startet, men poenget er at han må ta viktige valg underveis som er avgjørende for hans eller andres skjebne.

(Pluss at vi fikk en IKONISK scene som involverte Jack, Richard og en kubbe med dynamitt..)

 

For det var dette som var hovedtemaet for meg i denne episoden; «Viktige valg».


  •  
  • Vi har en scene der Bens far funderer på hva som ville skjedd med dem hvis de hadde valgt å bli på øya,
  • Ben får i sideways-verden et vanskelig valg mellom rektorjobben og fremtiden til Alex.
  • Ben får på øya et valg mellom å reise til Locke, eller å bli hos Illana og co.

 

I alle tre scenarioene velges det «riktige» valget, og det gir meg håp for hans karakter i den store sammenhengen; at han også vil få en etterlengtet «redemption», som før denne episoden var utenkelig for Bens karakter med tanke på hva vi har sett han gjøre i de siste 5 sesongene.

 

Var utrolig stilig å se Ben i flashsideways-verden som historielærer og en skikkelig kjernekar. En uselvisk kar som tenker mer på andre enn seg selv. Han ville ikke overta rektorjobben for å få mer makt, men for å få sjangsen til å utbedre skolesamfunnet. Vi ser gjennom hele episoden at han har et mer avslappet uttrykk i ansiktet og brillene han bruker i denne virkeligheten gjør at han ser mye «snillere» ut.

 

Var kult å se Arzt igjen i denne episoden! Passer perfekt i rollen som frustrert naturfaglærer. Minner meg om et par lærere jeg hadde i videregående.

Alex var også et herlig gjensyn! Var det bare meg, eller så hun mye yngre ut her enn hva hun gjorde på øya?

 

Høydepunktet for meg var garantert scenen i The Black Rock med Richard, Jack og Hurley.

Jack har nå endelig blitt 1000% overbevist på at han er på øya for en viktig grunn, og dynamitten var en fin måte for han å få et endelig bevis på dette.

Han var også forberedt på å dø og det passet fint inn i denne episoden som handlet om viktige valg som definerer hvem du er som karakter.

Vi fikk også en slags bekreftelse på at Richard Alpert ankom øya med The Black Rock, som vil si at Richard er rundt 200 år siden skipet dro fra fastlandet i 1800-tallet.

Var også overraskende å høre at Richard, på lik linje med Ben, har fulgt Jacob alle disse årene uten å ha helt visst hvorfor.

 

Scenen mellom Illana og Ben på slutten var hjerteskjærende. Jeg sier det bare igjen; Michael Emerson er en genial skuespiller.

Du føler virkelig for karakteren etterpå - og med tanke på hvilke utenkelige gjerninger han har gjort oppover, inkludert drapet på Locke, beviser det hvor overbevisende denne karakterutviklingen var. Fantastisk skrevet og fanstastisk skuespill. Hands Down.

 

Nok en slow-motion reunion på slutten av denne episoden som var mer i det lykkelige laget enn i «Sundown». Herlige reaksjoner fra Sun og Hurley og gåsehudfremkallende musikk fra Giachinno. Forventet nesten at Vincent skulle komme løpende ut fra jungelen.

Herlig.

 

Cliffhangeren likte jeg!

Jeg var redd for at de skulle utelate konflikten mellom Widmore og Ben i den siste sesongen, men nå er han her! På øya!!

Hvordan fant han øya?? Fikk han tips fra Jacob?

Blir spennende!

 

Noe mer recap har jeg ikke tid til denne gang!

Gleder meg til neste episode!! Håper på en Richard-centric episode snart! :)

Endret av OCKi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av årets frustrasjon kan være litt forståelig. Jeg har selv tenkt tanken på at det er mindre svar enn det jeg trodde. Jeg forestilte meg at hver og en centric utover sesongen skulle definere hver og en karakter. Og i flash-sidewaysene kom de til å få «flashes» av et annet liv. Det har delvis skjedd, men jeg trodde det ville bli mer av Constant/Flashes before your eyes-type episoder.

 

Det var definitivt mer svar i den første akten i sesong 5. (Hvis vi deler sesong 5 i tre akter. Timetravel/Oceanic 6 som er den første. Gjennoppståelsen til “Locke” og livet som nye rekrutter i Dharma. Tredje og siste akt er Faraday tilbake på øya, hans plan og reisen til Locke, Ben, Sun og Frank. I den første akten den sesongen fikk vi svar på The Arrows mening, når dopflyet kom, Widmore var på øya, tidsreise-reglene, Charlottes bakhistorie, Eloise Hawking, Rousseaus franske forskningsekspedisjon, den ytre veggen til tempelet, hvordan Oceanic 6 kom tilbake til øya, hvor US Army kniven kom fra, hvorfor Christian Shephard hadde hvite joggesko, The Lamp Post,

 

Det vi fikk svar på i den akten var små spørsmål som ingen andre enn vi bryr oss om. Kanskje derfor sesong 5 har vært så appellerende, og spesielt denne akten, fordi vi sveipet gjennom tid og fikk svar på mange ting.

 

Det beste med sesong 6

- Michael Giacchino. Uten tvil det beste året hans på Lost

- MIB som Locke. Skeptisk til dette tidligere, men The Substitute endret dette

- Bedre skrevet karakterhistorier og utviklinger, selv om

 

 

ELSKER dette fra et TVGuide-intervju med Damon Lindelof

 

While many fans have griped that the sideways story lines have been an unnecessary distraction this season, Lindelof emphasizes that they're very important. "People are saying [they] don't need these stories and all we can say is they're absolutely 100 percent necessary to tell the story of Lost, and hopefully by the end of the season it will be more obvious as to why," he said.

 

 

Dr. Linus

Sesong 6 – Episode 7

 

normal_dr-linus-240.jpg

 

Flash-sideways

 

Det er kudos til manusforfatterne for å ha sterke paralleller med historien på øya. Ikke bare det som skjer nå, men det som har skjedd tidligere i serien.

 

Eksempler på paralleller er jo at Locke følger etter Ben. «Just sounds like you care about this place. And if the man in charge doesn't, then maybe it's time for a change». Dette er noe som gjerne kunne blitt sagt på øya. Det bringer meg tilbake til de gode samtalene Ben og Locke hadde i sesong 2 og etter «The Man from Tallahassee».

 

Ben prøver å få rektoren vekk og bruker et kjærlighetsforhold for å få han vekk. Det samme gjorde Ben med Widmore. Widmore hadde et kjærlighetsforhold med en «outsider» og Ben overtok tronen etter dette. I virkeligheten ga Ben opp Alex, mens i Flash-sideways gjorde han det ikke. Faktisk, på slutten der, da han kom inn i rektors kontor og tok på skiltet, fløy dette i tankene mine: «Neeei! Ben, vær så snill og ikke si at du gav opp Alex». Heldigvis gav han ikke opp på Alex. Det som er synd er at det var Arzt ikke fikk det han ønsket seg. Haha. Stakkars type.

 

Arzt var herlig i denne episoden og elsker hvordan han har blitt mye brukt i denne sesongen. Da han først havnet i serien forbindet jeg han med Leif fra Lost-norge.net. Dette var en aprilspøk om at rundt episode 23 kom det til å komme en feit gamling fra Norge som har overlevd etter flykrasjet. Det morsomste er at det kom en liknende tulling inn i serien og selv om livet hans var kort.

 

Utrolig hvordan de kunne få livet til en historielærer bli en så god historie som det var i denne episoden.

 

«Elba! - was where Napoleon faced his greatest test. Because exile wasn't the worst of his fate. What was truly devastating to him was the loss of his power.»

 

Et sitat som ikke bare er historisk korrekt, men som sier mye om Bens tidligere historie. Om å trappe ned fra tronen, å dra vekk fra øya. Denne episoden handlet veldig mye om makt. Den makten Dr Linus søker og den Ben Linus har mistet.

 

Roger Linus var et herlig gjensyn, og de gikk tilbake til den store bruken av make-up som vi så han med rett før The Purge. Han så ordentlig gammel ut, og det er synd at dette er slik Ben lever. Jeg håpet for guds skyld at denne historielæreren har et fint forhold til en voksen Annie. Men uansett var det flott at Ben har et godt forhold med faren. Dårlige farsforhold går igjen i mange karakterer, men jeg kan ikke huske å ha sett noe til dette i flashsideways. Til og med Anthony Cooper, et av de verste menneskene i Lost, er gjest i Locke og Helens bryllup.

 

Uansett. Roger nevner The Dharma Initiative og øya. Endelig! Håpet på at noen skulle nevne denne øya i flash-sideways før eller siden. Roger og Ben VAR på øya. Hvordan kom de seg av? Også, når kom de av? Sist vi så var Roger i The Barracks med en rifle og Ben lå bandasjert i et telt med The Others. Hvordan i huleste kom de seg av øya før Jughead detonerte? Faktisk, vet vi ikke om Jughead detonerte i det hele tatt. Om ikke 815 krasjet på øya, så skjøt ikke Sayid lille Ben Linus eller at våres karakterer var med på å detonere bomben, fordi de har aldri vært på øya. De tok en vanlig flytur som landet helt trygt i Los Angeles. Hvem var der for å gjøre disse tingene som skjedde? Ethan Rom ble født, og dette hadde ikke skjedd om ikke Sawyer hadde reddet Amy fra The Others eller Juliet hjulpet med Ethans fødsel. Og Ethan Goodspeed eksisterer i FS-verden. Isåfall har andre folk vært i denne tidslinjen og gjort dette. Øya har en plan og uansett hva som skjer, alt blir course-corrected. Bare at det er annet utfall. Ben og Roger kommer seg av øya før øya synker. Gleder meg til vi får vite eksakt når tidslinjene separerte, for det er fremdeles uvisst når det skjedde.

 

Det som er utrolig nydelig er at vi har Alexandra Rousseau her. Dette betyr at den franske forskningsekspedisjonen gikk som smurt. De kjørte ikke inn i et rev. De kom aldri til øya. Istedenfor dro Robert Rousseau og Danielle Rousseau sammen (mest sannsynligvis. De var jo store lovebirds) til Los Angeles og fødte Alex der. Alex nevner at moren hennes jobber flere jobber for å greie seg, kanskje Robert eksisterer ikke lenger? Danielle har tatt på seg mye ansvar og jobb på grunn av dette? Det kan også hende, men jeg synes likevel det er nydelig at alt endte godt for Rousseau-familien i denne tidslinjen. Det kan også hende at den franske ekspedisjon ikke ble noe av, fordi Alex ble født tidligere. Hun er tydelig ikke 15-16 år gammel her.

 

De leser om East Indian Trading Company. Kunne de kanskje ha samarbeidet med New World Sea Traders, som var de som eide The Black Rock. Nok en gang viser Flash-sideways hints til det som skjer på øya, og vi kom til The Black Rock i denne episoden.

 

normal_dr-linus-025.jpg

 

Husker hvordan vi lette etter nummerene i Lost før i tiden. Nå prøver jeg å lete etter alle gangene våre karakterer ser i et speil i flash-sideways. Gjorde Ben det i denne episoden?

 

Ben tar vare på elevene. «Taking care of the kids, that's what's important» sier Ben til Arzt og det er så riktig. Ben vet hvordan det er å ikke ha moren sin tilstede. Barn trenger å ha noen å se opp til. Vi vet ikke når forholdet mellom Ben og Roger ble bedre, men Ben vet hvordan det er å ha en tøff bakgrunn. I den virkelige tidslinjen tar han vare på Alex, i motsetning til det Charles Widmore sier til han som er å drepe barnet.

 

Nok en gang lager Giacchino et nytt tema for en karakter. Vi hører et nytt og nydelig tema for Ben. Men uansett var det fint å inkludere litt av «Dharmacide», Bens tema, inn i episoden også.

 

Jack, Hurley og Richard

 

Richard kommer inn. Det er humoristisk hvordan Richard kommer inn helt plutselig hver eneste gang. Elsker hvordan han dukker plutselig opp i «Whatever Happened, Happened». Kan det være noe i det? Kan Richard teleporteres :p Isåfall, er dette en perfekt forklaring på hvordan The Others ikke la igjen spor etter seg.

 

Et gisp gikk gjennom hele kroppen midt et øyeblikk i denne episoden. Alle muskler fastspente seg. Jeg holdt meg for munnen og et lite skrik lød inne i meg slik som en 14 år gammel jente skriker mens hun hører på The Killers eller noe. Vi kom tilbake til The Black Rock!

 

normal_dr-linus-209.jpg

 

Det som jeg irriterte meg over, og som jeg irriterer meg fremdeles over, er hvor annerledes The Black Rock så ut i «The Brig». Selvfølgelig stemmer modellen, men naturen rundt er helt feil. CGI-artistene har skrudd opp noen farger for mye. Ja, det var en rød og gul stripe langs dette skipet i Exodus også, men den hadde nesten blitt borte etter all den tiden The Black Rock har vært i jungelen. Så har du det gigantiske treet bak skipet som ikke var der i Exodus. Det skal være masse vegetasjon rundt skipet, ikke et digert tre. Skipet ligger midt i jungelen, ikke skogen. Men dette kastet jeg bak meg, fordi det er for dumt å henge seg opp i slike detaljer. Jeg elsket «The Brig» uansett.

 

Men her var det perfekt. Selvsagt er det altfor dyrt å bygge opp igjen den ene tredjedelen de bygget opp i Exodus, men til å bare være greenscreen var dette godt jobbet. De brukte det samme establishing-shotet fra Exodus til denne episoden, og dette var perfekt.

 

Det som var toppen på kransekaken, og som bidro til at jeg gispet for munnen da vi kom til The Black Rock var Giacchinos gjenbruk av samme musikkstrekk. Det lille musikkstrekket vi hører aller første gang vi besøker The Black Rock i Exodus Part 1. Danielle sier: «This is The Black Rock» i det kameraet paner for å vise oss en gammel fregatt parkert midt i jungelen. En mystisk vri på mysterietemaet fra Lost dukker opp her, og det har litt brukt en gang senere. Det er i «Confirmed Dead» da den ene ROVen sier: «My god. It's Oceanic 815». Dette er tredje gang det er brukt, og det er slike detaljer som er grunnen til hvorfor vi nerder priser serien så godt som vi gjør.

 

Når vi endelig har kommet dit sier Richard at alle på tempelet er døde. Nok et tilfelle av Richard som sier at alle er døde.

 

Richard kan ikke drepe seg selv. Dette er fantastisk, og passer rett inn i ryggradden på mange regler i Lost. Michael kunne ikke drepe seg selv i «Meet Kevin Johnson». Han var en candidate. På et tidspunkt fikk Jacob brukt han til det han skulle brukes til. Derfor var det nå mulig for Michael å eksplodere i Kahana. Hans mening i det lange løpet var nå gjort. Jacob kunne heller ikke drepe seg selv, men Ben knivstakk Jacob til døde. Jack hoppet ikke av broen i «Through the Looking Glass», øya måtte ha noe for å stoppe han. Øya trengte et par nye brikker i spillet, og det var Arlen-familien som krasjet. Jack kunne heller ikke skyte Locke i hodet med den gamle pistolen til Locke i «The Beginning of the End». Dere husker, pistolen var ikke ladet.

 

Charles Widmore og Ben Linus kan ikke drepe hverandre. Det er imot reglene til øya. Min teori på dette er at Benjamin Linus ikke var kandidat lenge og han har ikke vært kandidat på lenge. Charles Widmore tror han er en kandidat og Ben tror han er en kandidat, så derfor tror de at de ikke kan drepe hverandre. Men det kan de, fordi Ben drepte Locke. Locke var en kandidat. Ben var ikke og hadde muligheten til å kvele John Locke. Dette blir hintet til i slutten av sesong 5-finalen når Ben sier: «What about me» og Jacob svarer med «What about you?».

 

MIB ville kanskje drepe Sawyer, men ble minnet på av en mystisk gutt at han ikke kan drepe han. (Vi vet ikke om det er akkurat Sawyer det er snakk om, men vi blir hintet til det). Gutten sier at det er imot reglene. MIB kan ikke drepe Sawyer fordi han er en kandidat. Det strider i mot reglene. Regler som øya har satt opp (eller Jacob/MIB en gang for lenge siden). De fungerer som øyas ti bud. «Jacob's touch» er den som gjør deg til en medspiller i det store spillet.

 

Richard sier at han fikk en gave fra Jacob. Hans «touch». Etter det kunne han ikke eldes. Er Richard en kandidat? Det er han sikkert, men kanskje fordi han har valgt å ikke bli leder, er han ikke det allikevel. Ilana sier det er 6 kandidater, og Richard er sikkert ikke en av dem. Han fikk gaven fra Jacob, og deretter bestemte seg for å ikke lede The Others, så fjernet ikke Jacob gaven. Damon og Carlton har tidligere sagt at han ikke ønsker den høyeste posisjonen. Han ønsker ikke å lede og er mer som en «Dick Cheney of The Island» som de har beskrevet han som. Nå sitter Richard med en forbannelse. Han blir ikke eldre.

 

Dette gjelder nok for våre karakterer òg. Locke, Kate, Sawyer, Jack, Sayid, Hurley og Sun og Jin sammen. Eldes ikke de heller? Jacob tok på Kate og Sawyer i deres barndom, men kanskje man slutter å eldes på et visst tidspunkt i livet. Om man ikke er Kinas siste keiser eller Tut Ankh Amon, så ville kanskje ikke Sawyer eller Kate bli fulgt av The Others om de var bare barn. Men Jacob valgte å gi et «touch» til Hurley og Sayid etter at de forlot øya. Hurley var nok fordi han var aldri ment til å rekke flyet (hvordan tilfeldighetene stoppet han hele tiden fra å rekke dette flyet kan hintes til dette). Etter at øyas kraft har gjort alt for å stoppe Hurley, lar de ham komme inn på øya. Etter dette har øya holdt Hurley levende. Jacob gav han agelessness-gaven etter at han forlot øya, fordi han er nå en kandidat. Sayid fikk nok ikke Jacobs touch pga alt det vonde han har i sjela si. Jacob gav han en touch etter hans tid på øya, der han fikk bøte for det han hadde gjort. Sayid kjempet for folket, prøvde å unngå å drepe og torturere, og gjorde alt for hjelpe gruppen. Jacob gav han hans touch fordi han nå var en kandidat.

 

Richard plukker opp en dynamittkubbe. Han har mistet troen på Jacob, men Jack derimot har fått mye tro. Jack er en man of faith nå og tror at dynamitten ikke vil gå av. Dette er virkelig ikke noe Jack ville ha gjort tidligere. Til dette sier Hugo: «If you change your mind, I'll be like a mile away.» Så løper'n ut. Haha. Det er her denne intense samtalen setter i gang. Jack og Richards samtale. Helt utrolig at sist gang de pratet sammen var da Jack anbefalte Richard å besøke Locke.

 

normal_dr-linus-307.jpg

 

Vi fikk på en måte en bekreftelse at Richard kommer fra The Black Rock. Jeg synes det er litt synd at han ikke er mer enn ca. 150 år gammel. Juliets kommentar «Very old», Richards kommentar om «lenger enn du kan forestille deg» til Hurley. Jeg håpet på at han var fra Egypt, en tid der menn også brukte eyeliner. Jeg vet godt at Richard ikke har eyeliner, men siden Lost har vitset med dette før (I «LaFleur» i det Sawyer sier: «Buddy out there with the eyeliner») og på Comic-Con da de laget den lille sketsjen. Det er jo fullt mulig at han fikk Jacob's touch i Egypt som f.eks. under byggingen av Taweret. Han sluttet å bli eldre og etter noen årtusener havnet han som slave på The Black Rock. Slavene på The Black Rock var med høy sannsynlighet afro-amerikanske. Kanskje Richard forrådte Magnus Hansos folk, eller gjorde noe fryktelig i Portsmouth, der The Black Rock seilt ut fra, og havnet som slave. Håper at dette er tilfelle.

 

Ilanas team

 

Det var bra Ben nevnte Dogen og Lennon som om han kjente de godt. De er tross alt et av hans tidligere folk, og selv om de ble fastplassert der, i tempelet, og vi ikke så dem før, var det fint å få vite at Ben visste ganske godt hvem de var. Tydeligvis visste Ilana også om dem. Jeg var litt usikker på hvordan det var å introdusere viktige medlemmer av The Others sent i serien, men det har fungert bra.

 

Nå fikk vi endelig vite hva Ilana skulle med asken til Jacob. For å få Miles til å se hvem som drepte han og hva som skjedde under drapet. Miles har en viktig rolle hver eneste episode nå. Siden vi har drept halvparten av «The Freighter Four», er det godt de sitter igjen som viktige karakterer. At castet vårt er sammensatt av mennesker fra alle sesonger. Nå har vi desverre ikke Juliet lenger, som jeg følte var den beste representanten for sesong 3, men skitt au, vi har Richard som representerer sesong 3. Sesong 1 har vi de kjente og kjære karakterene. Sesong 2 ble vi introdusert for Henry Gale og Desmond, og selv om de ikke fikk regular statusen for sesong 3, vil jeg si de representerer den sesongen veldig godt. (Desmonds status i år er litt forvirrende. Han har vært med i kun en episode, er ikke skrevet opp som regular i pressemeldinger, men er listet opp hver eneste episode som en del av main cast). Sesong 4 = Frank og Miles. Sesong 5 = Ilana. Men tilbake til Miles. Han viste hvor viktig han er, nok en gang. Jeg trodde han kom til å lyve om hvem som drepte Jacob, se lumskt på Ben og deretter spørre Ben alene om hvorfor han drepte Jacob. Han sa det rett ut og vi får vite at Jacob fungerte som en far for Ilana.

 

Det var noe rykter på nettet om at Ilanas far var Jacob, men han var som en far for henne. Tenk, etter at Ilana hadde fått forferdelige skader på kroppen, kommer Jacob inn og ber henne om å gjøre henne en tjeneste, til tross for at hun er pakket inn i bandasje. Jeg tror det ville blitt fantastisk med en bakhistorie for denne europeiske kvinnen. Hun vet tydeligvis mye om øya. Om Jacobs hytte, statuen og Richards latinske navn.

 

Ben roter rundt i Sawyers stash. Dèt er minner det. Nesten alle bøker og blader er tatt fra Sawyer (sikkert Charlie, Hurley og Desmond etter at de ransaket teltet i «Flashes before your Eyes» :p )

Ben finner boka «The Chosen». Hmmm. Sawyer kan vel ikke ende opp som Jacobs erstatter vel?

 

 

Sun går bort til Ilana og gjør det hun egentlig har gjort denne sesongen. Spurt etter Jin. Ilana lurer på om det er enten Sun eller Jin hun skal beskytte. Jeg simpelthen elsker hvordan candidates havner i hver eneste episode. Forfatterne prakker på oss hvor viktig dette er. Ilana sier også at det er 6 kandidater igjen. Er dette 8, 15, 16, 23, 42 og 51. Som er Hurley, Sawyer, Sayid, Jack, Kwon og Kate? For Locke er død, Ilana mener vel ikke han. Eller kan det være 8, 15, 23, 42, 51 og 108. Sayid er jo død han også, bare ikke på samme måte som Locke. Lockes kropp er død, men sjela hans lever inn i inkarnasjonen MIB har skapt. Sayid er død, men kroppen hans er i live. Eller er det ikke Kate i det hele tatt. I forrige episode spurte Ilana etter Sayid, en kandidat, men ikke etter Kate.

 

Vi fikk kastet et lite svar i luften angående Frank som skulle være pilot på 815. Frank er kanskje den mest normale karen på øya nå. Man skulle tro at det var mye mer til hvorfor han ikke kunne komme til Flight 815, men han forsov seg som et helt normalt menneske. Han nevnte at alarmklokken fungerte ikke. Øyas krefter ville ikke at han skulle til øya ennå, det var nødvendig å tømme batteriene?

 

Før Michael Emerson poppet opp i Lost, visste jeg hvem han var. Jeg var ekstremt fascinert av den første Saw-filmen der både Michael Emerson og Ken Leung er med. Da vi så Henry Gale i serien tenkte jeg på Emersons karakter Zepp fra denne filmen. Dette snudde fort, og Michael Emerson har i senere tid alltid vært den han er i Lost.

 

Noen ganger har jeg tenkt på Saw i Lost. Knall-eksempelet er «The Shape of Things to Come» der Ben sier: «He changed the rules», slik Zepp gjør i Saw («It's the rules!»). Denne episoden var intet unntak. Saw handler tross alt om to karer som er fastlenket rundt høyre fot, slik Ben i denne episoden.

 

Endelig hørte Miles om Nikki og Paulo. Jeg ønsket sterkt at han skulle gå forbi gravene deres og spørre Sawyer: «Who's Nikki and Paulo», Sawyer skjønner ikke hva han prater om og Miles fortsetter med «Nikki and Paulo, two poor guys who got buried alive here». Dette hendte aldri. Jeg håpet på å få se det i «The Little Prince» mens de går inn i campen deres. Det var enda herligere å få den nevnelsen av de her. Faktisk, hadde jeg litt lyst til å se Nikki og Paulo denne sesongen. F.eks. vise hvor irriterende de er på flyet i LA X. Men vi får holde oss med at Miles sier «jabonies» slik Sawyer sa i «Exposé». Etter dette sier Miles at Jacob brydde seg om Ben og lurte på om han tok feil av ham. Som jeg sa tidligere, Ben var mest sannsynligvis en kandidat før. Han mistet den tittelen på et tidspunkt, og selv om Ben trodde han var en kandidat og kunne ikke drepe Charles Widmore av den grunn, var han ikke det allikevel. Han mistet kandidat-stillingen, men Jacob tenkte i det han døde at Ben kunne vært en kandidat allikevel og muligens angret på at han krysset vekk navnet Linus fra veggen og fyrtårnet.

 

Ben graver og graver. Flocke kommer innom en tur. Flocke virker nesten som en veldig laidback-type i denne episoden. «Hei hei Ben. Tenkte jeg skulle hilse. Dro til statuen og så etter deg, men fant deg ikke. Snakkes senere». Denne hyggelige oppførselen mot Ben tror jeg ikke noe på. Jeg tror Flocke vil ødelegge øya, og hvis Ben er på øya, ja, da dør Ben med øya. Flocke trenger Ben, og derfor har han ikke drept han tidligere, men Flocke trenger han til å dø til slutt, det vedder jeg på. Veldig kult det Flocke gjorde med lenka til Ben. Denne mannen har the force! Hvis han kan, ved hjelp av en vanlig håndbevegelse få noe til å flytte på seg, kan det være at han flyttet The Black Rock til øya om ikke Jacob har samme krefter. Jeg tror også at statuen av Taweret ble bygget i Egypt, av mange egyptere (inkludert Richard) og deretter, på ett eller annet plottwist-vis, flyttet til øya.

 

Flocke sier at de kommer til å være på Hydra Island. Noe sier meg at denne kano-skytingen vi så i forrige sesong kan snart skje. Det hadde vært virkelig kult om de gikk tilbake til dette.

 

Veldig rørende scene på slutten med Ilana og Ben. Og dette er grunnen til at Michael Emerson har vunnet en Emmy. Dette var perfekt.

 

Reunion på slutten. Dette var sesog 1-nostalgi. Sist gang vi hadde en avsluttende montasje av våres folk på stranden var i «Left Behind». Sesong 3, episode 15. Frank legger på en stokk på bålet slik Sawyer gjør i musikkmontasjen i «House of the Rising Sun» i sesong 1. Miles har gravd opp diamantene. Dette lo jeg godt av. Nikki og Paulo var viktige til slutt. Hvem vet? Kanskje Miles kommer av øya og blir rik pga de stjålne diamanten fra Howard Zuckerman. Miles som holder diamantene minner meg om hvordan vi så at Charlie tok en av jomfru Maria-statuene i Exodus Part 3 (da kameraet tilter ned for å avsløre at han tok de i den fine musikkmontasjen). Eller slik Sawyer holder brevet til Sawyer i slutten av «Confidence Man». Mye av denne reunionen fikk meg til å tenke på den fine reunionen vi så i «One of Us». Våre karakterer kommer fra samme side av stranda. Jack er en av de første som kommer, slik som i «One of Us». Og jommen er det Sun som kommer med en gang i begge episodene. Noen håndhilser, noen gir klemmer og noen står i bakgrunnen. I «One of Us» var det Juliet, mens i denne var det Richard.

 

Det som plaget meg i denne musikkmontasjen er nemlig musikken. Oceanic 6-musikken, eller «There's No Place Like Home» som det heter. Den har jo null relevans med det som skjer, og ble helt sikkert brukt fordi den er fin. Har helt sikkert ikke tenkt på våres assossiasjoner med det musikkstykket. Men hvis de har brukt det med hensikt er det helt sikkert fordi det er dette som er hjem, det er her det er deilig å komme tilbake til.

 

normal_dr-linus-478.jpg

 

Charles Widmore er på øya. Vet han nå at Ben ikke er en kandidat og skal nå ta knekken på Ben? Det jeg lurer på er hvilket lag Widmore spiller på. I forrige sesong sier Bram til Miles at de er det laget som kommer til å vinne krigen. Widmore sier til Locke at han må tilbake til øya, for ellers vil feil lag vinne. Betyr det at Widmore er på MIBs lag og trenger en død Locke til å havne på øya fordi da kan MIB utnytte han eller er han på Jacobs lag fordi en viktig person som Locke må være på øya og i live, for jo mer han er i den virkelige verden jo bedre grep kan den mørke siden av øya ha på han. Locke har ikke hjelpen fra øya der. Hvordan fant Widmore øya nå? Sist vi så han var han med Eloise Hawking utenfor hospitalet Desmond var i. Jeg håper Desmond har en rolle i dette, kanskje som en twist er han på ubåten.

 

Og vet dere hva som hadde vært skikkelig skikkelig kult. MIBs team prøver å komme seg vekk fra øya og rett før de skal det er det Jack som sprenger ubåten.

 

Widmore sier at de skal fortsette mot destinasjon som planlagt. Er det Pala Ferry eller brygga ved The Barracks. Eller kan det være Hydra Island, der MIB kommer til å være.

 

Hver eneste episode dekker jeg over guest starring med et ark som jeg holder over. Dette har jeg gjort siden de siste episodene i sesong 4 for å unngå å se kjente fjes. Det er ofte jeg ikke legger merke til hvem som er guest star, men plutselig kan jo Adewale Akinnouye-Agbaje dukke opp, et navn som er relativt lett å legge merke til, og da spolerer det halve gleden ved å se han. I denne episoden var jeg ikke rask nok med arket mitt og fikk spolert at Alan Dale dukker opp. Jeg tenkte først flash-sideways, men etter som episoden gikk så måtte det være Widmore som kommer til øya. Æsj. Selv om hans entrè var skremmende og kul, var jeg sur over at jeg ikke var rask nok med arket.

 

Men jeg anbefaler alle til å dekke over guest starring og spesielt på grunn av at vi har mange kjente fjes som dukker opp hver eneste episode.

Endret av Choekaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å få en følelse av at historien på øyen vil bli slettet og at flash-sideway blir den faktiske fortellingen om hva som skjedde med karakterene "etterpå" når flyet ikke styrtet.

 

Spørsmålet er hvordan den blir slettet og om kanskje en av karakterene blir igjen som "ny Jacob"? Tipper Desmund spiller en viktig rolle. Måten han møtte Jack på i flyet var mildt sagt spesiell.

 

Veldig spesielt at alle møter hverande igjen i denne nye virkeligheten... Er nok en smart tvist her.

 

Ser forøvrig frem en presentasjon av FLocke... Vi vet ikke en gang navnet hans. Sikkert en god grunn til at de sparer på dette. Blir nok veldig forklarende.

Endret av -kai-
Lenke til kommentar

Driveshaft da. :!:

 

Skal vi gifte oss? Vi kan ta med OCKi å lage et eget paradis. Vi kan ha camp-Lost i indonesia :dribble:

 

 

Er med på den! :)

Så får vi sette oss ned å lage en liste med kandidater for å ta over paradiset etter vi har utryddet hverandre...

Endret av OCKi
Lenke til kommentar

Mener bare en uke da Christian... Kanskje hvis du gir meg evig liv da.

 

Ben ser faktisk bra ut i skjorta tiltross for hvor mye han brukt den. Og hvor mye av blodet hans eller Jacob`s vel som er på den. Men tenker litt på den vesten til Ilana, er det hva som er igjen av jakka hennes fra Ajira-flighten?

 

Føler jeg trenger det encyclopedia`et etter sesong 6 bare for å få besvart fille-spørsmål som det og hva Jack gjorde i Thailand(på nytt, og fra offesielt hold).

Lenke til kommentar

Apropos mr. Shephard, så har jeg likt han siden første episode. Greit nok, episodene som sentrerer rundt han er ikke av de mest spennende, og karakteren sådan. Dog, Jacks tilstedeværelse i serien får en til å føle seg trygg og sikker. I alle fall for min del. Vi ser at bein i nesa har han også.

 

Så la jeg merke til nye musikktemaer ble brukt i denne episoden. Setter pris på slikt.

 

Men jeg anbefaler alle til å dekke over guest starring og spesielt på grunn av at vi har mange kjente fjes som dukker opp hver eneste episode.

Prøver som regel å unngå teksten som kommer. Syns også at gjestene og hvilke skuespillere som er å vente tilbake ikke bør nevnes. Da får man unngå dette på eget vis. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...