Gå til innhold

Snus forbudt men ikke røyk?!


Anbefalte innlegg

Fikk nettop høre at snus er forbudt i EU. Røyk derimot er helt lovlig. For meg som ikke kan så mye om dette høres det helt blåst ut at røyk som er SVÆRT helseskadelig er tillat i EU, mens snus som ikke er like helseskadelig (om det er det i det hele tatt) er forbudt.

 

Hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi snus er så nytt at få folk bruker det. Det er enkelt å forby noe ingen bryr seg om, i motsetning til noe som masse folk er vant til fra tidligere.

 

Røyk har så stort feste i samfunnet vårt at vi kan ikke forby det. Selv om mange sikkert har lyst.

Endret av Venetar
Lenke til kommentar

EU ønsker ikke at ENDA ET tobakksprodukt ødelegger innbyggernes helse.

Norge og Sverige er unntaksland, da produktet faktisk er godt innarbeidet her.

Det er litt sent å forby det, samt at et forbud bare ville tvinge brukerne over på sigaretter.

 

EU er redd for at folk som i utgangspunktet ikke ville ha brukt nikotin, skal begynne med snus.

At røykerne ikke får "nedgradere" til snus, er bare en uheldig konsekvens.

Lenke til kommentar

EU ønsker ikke at ENDA ET tobakksprodukt ødelegger innbyggernes helse.

Norge og Sverige er unntaksland, da produktet faktisk er godt innarbeidet her.

Det er litt sent å forby det, samt at et forbud bare ville tvinge brukerne over på sigaretter.

 

EU er redd for at folk som i utgangspunktet ikke ville ha brukt nikotin, skal begynne med snus.

At røykerne ikke får "nedgradere" til snus, er bare en uheldig konsekvens.

Norge er ikke med i EU ;)

Lenke til kommentar

når en klager over at folk røker så for men et argument mot seg om at der er jo en lovlig vare . da er det ikke enkelt å forby det på enkelte steder selv om det foringer helsen.

 

hvis man skulle forby alt av tobaks varer i vanlige butikker ( som jeg mener at man burde gjøre ) så må man gjøre det gradvis slik at de som bruker det venner av seg av med det. problemt er at det er noen som nekter.

og p.g.a av loven så kan man ikke tvinge noen til å slutte å røke.

 

siden kroppen trenge tilveninger så kan man ikke bare sånn uten vidre slutte helt å selge tobakk.

 

jeg tror at EU har dette i tankene når de ikke vil forby det .

 

 

når det er bevist at det er skadelig for helsen ( og tidvis skadelig for andre ) så er det litt rat at tilgangen ikke er mer e begrenset en den er. tro om det ikke har med texfri eller svenske handelen å gjøre ?

Lenke til kommentar

Jeg tror momsen på tobakksvarer utgjør 20,1 millioner i Norges statsbudsjettet (?), og det er MYE. Ingen andre forbruksvarer gir så store summer rett inn i statskassa. Hvis vi skulle forbydd salg av tobakken ville disse inntekten gå bort, og vil nok mest sannsynlig havne hos kriminelle. For det som er ulovlige blir solgt likevel, bare på gaten. Mann til mann, og da drar naturlig nok ikke staten noe moms på det.

 

Hadde tobakken blitt vanlig bruk i dag, ville den vært ulovlig, men alle disse årene har allerede gått bort, og salget begynte før de visste farene ved røykingen. Staten drar ikke inn like mye penger på snus, og det vil derfor i enkelte land være forbudt med snus.

Lenke til kommentar

Snus er forbudt fordi EU ikke vil innføre ett nytt tobakksprodukt.

 

HAR IKKE LEST ALLE INNLEGGENE, SÅ UNSKYLD MEG OM DET DER SAGT

 

edit: 20,1 millioner er da laaaaaaangt fra mye i ett statsbudsjett, kjæreohhmyyyy

 

edit2: Snus er da ikek forbudt i enkelt lang fordi staten ikke får nok penger.

Endret av Skrujernet
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på i hvilken grad EØS kan diktere de norske lovene, men jeg er rimelig sikker på at staten ser på det som svært uønskelig at snuserne går over til røyking. Dette er antageligvis også grunnen til at EU har ulovliggjort snus i andre land, slik at en større andel innbyggere begynner med tobakksbruk. De store tobakksprodusentene har nok heller lite å si, i og med at snus i bunn og grunn kun ville blitt en annen inntektskilde for dem.

 

Jeg tror momsen på tobakksvarer utgjør 20,1 millioner i Norges statsbudsjettet (?), og det er MYE. Ingen andre forbruksvarer gir så store summer rett inn i statskassa.

 

Dersom 20,1 millioner kroner er det faktiske tallet, så utgjør snusmoms en ubetydelig liten del av det norske statsbudsjettet. Det tallet er også langt unna det høyeste som tjenes inn på forbruksvareavgifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...