Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X2


Anbefalte innlegg

Du er en svært høyrøstet SE-fanboy og nå er det kanskje på tide at du demper deg litt. Vi har forstått at du liker SE nå og vi forstår at du ikke liker testen. Det er ikke nødvendig å terpe på dette lenger. Det skaper bare dårlig tone i forumet.

 

Det er mye jeg liker, men forskjellsbehandling, og det at en regel gjelder for Nokia og en annen for ALLE de andre produsentene, liker jeg ikke.

 

Andre tester av X2 for en sammenligning:

 

SE X2 test fra Mobilen

 

SE X2 test fra PhoneArena

 

SE X2 test fra GSMArena

 

Jeg lurer på om enkelte er i denne tråden kun for å provosere? Du leser jo tydeligvis ikke mine poster, så hvorfor driver du å svarer med "god dag mann økseskaft"-svar?

 

Hva er det du gjør da?

For alle som ikke har telefonen, så er jo amobil sin test den som er mest troverdig, siden de har testet den.. Så kommer du og lister opp drøssen med påstander om at Amobil lyver og gjort en dårlig test.. Så sier du at du har filmkameraet klart for og vise frem din X2, og for å bevise amobil feil.. Noen poster senere driter du i om folk tror du har X2 eller ikke, og nekter å komme med film, som kunne bevist det meste du har sagt i tråden..

 

Virker som du bare vil skape så mye leven som mulig!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er en svært høyrøstet SE-fanboy og nå er det kanskje på tide at du demper deg litt. Vi har forstått at du liker SE nå og vi forstår at du ikke liker testen. Det er ikke nødvendig å terpe på dette lenger. Det skaper bare dårlig tone i forumet.

 

Det er mye jeg liker, men forskjellsbehandling, og det at en regel gjelder for Nokia og en annen for ALLE de andre produsentene, liker jeg ikke.

 

Andre tester av X2 for en sammenligning:

 

SE X2 test fra Mobilen

 

SE X2 test fra PhoneArena

 

SE X2 test fra GSMArena

 

Jeg lurer på om enkelte er i denne tråden kun for å provosere? Du leser jo tydeligvis ikke mine poster, så hvorfor driver du å svarer med "god dag mann økseskaft"-svar?

 

Hva er det du gjør da?

For alle som ikke har telefonen, så er jo amobil sin test den som er mest troverdig, siden de har testet den.. Så kommer du og lister opp drøssen med påstander om at Amobil lyver og gjort en dårlig test.. Så sier du at du har filmkameraet klart for og vise frem din X2, og for å bevise amobil feil.. Noen poster senere driter du i om folk tror du har X2 eller ikke, og nekter å komme med film, som kunne bevist det meste du har sagt i tråden..

 

Virker som du bare vil skape så mye leven som mulig!!

 

Nå har jo en servicetekniker bekreftet min påstand om at .cab filen gjør mirakler med telefonen. Du må jo være enig at det er litt merkelig at Amobil plutselig bestemmer seg for å trekke i monn, for uferdig FW? Det har de aldri gjort før. Og det gjør de som sagt, etter at oppdateringen som fikser telefonen er tilgjengelig. Rart?

Lenke til kommentar

Så så så så.....nå slapper vi av!

 

Nå har jeg prøvd denne telefonen i hele dag, å alle her vet vell at jeg er en upartisk dommer som ikke er farget av merkenavn.

 

Først av alt må jeg si at X2 er godt sammenskrudd og fremstår for meg som en pen telefon.

Ellers skuffer den meg, men mye av grunnen til skuffelsen skyldes nok Windows Mobile.

Telefonen er ikke kjapp og har en del bugs. Den ultimate Windows Mobile telefonen på markedet nå er HD 2 og den er så utrolig mye bedre enn X2 at mye av skuffelsen kan skyldes dette.

 

Men en toer på terningen.... er litt strengt. Men tatt i betraktning at denne telefonen er oppdatert og Amobils eksemplar ikke var det kan jeg ikke uttale meg, de færreste mobilkjøpere oppdaterer nemlig telefonene sine.

Lenke til kommentar

Hehe, flott diskusjon her gitt!! Jeg er selv stor fan av SE, men ifjor kjøpte jeg en Nokia 5800 fordi SE var så ensformig, det er det vel ingen som er uenig i? Men jeg har nå kjøpt meg SE W995, og så vidt jeg har fått med meg, ble denne Sony Ericssonen kåret til årets mobil 2009 av (Noki)Amobil.no. Jeg har ikke fulgt godt med på Auduns anmeldelser, men jeg mener å huske han anmeldte Samsung Galaxy Spica. jeg forsto ikke hvorfor denne fikk en 4er, jeg digga den i den ene dagen jeg hadde den, men etter dette viste det seg at selv en 4er var overdriving. Den mobilen fortjener knapt en 3er. men likevel, jeg støtter Audun i denne saken, usakelig av poe å kalle amobil for NokiAmobil da SE w995 ble kåra til årets beste ifjor.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for alle tilbakemeldinger! Litt synd at de saklige tilbakemeldingene drukner i et stort antall poster som er på grensen til personangrep, og jeg må derfor be om at vi holder oss til saken. En litt hyggeligere tone hadde nok også tjent alle parter godt :)

 

Vi i Amobil-redaksjonen vil lage noen retningslinjer for hva/hvordan og hvorvidt vi svarer i artikkeldiskusjoner. Vi ønsker å svare på alle seriøse henvendelser og vi deltar gjerne i saklige diskusjoner når vi har tid til det, men som flere forumbrukere nevner er det ingen vits for oss å bruke tid på å delta i en lite givende krangel.

 

At vi favoriserer én mobilprodusent er kritikk vi er vant med. Tidligere var det mest kritikk mot favorisering av Sony Ericsson etter å ha gitt et flertall modeller fra produsenten gode karakterer (rundt K800i-tider). Testoversikten vår viser tydelig at vi har gitt gode og dårlige karakterer til både Sony Ericsson- og Nokia-telefoner i dagens marked. Vi tar selvsagt ikke imot gaver fra produsenter, og i motsetning til de fleste redaksjoner mottar vi heller ikke betalte reiser. Vi har et fast system som vi følger når vi skriver tester, og streber etter å være så objektive som mulig.

 

Når det gjelder programvareoppdateringer kan det skje at det kommer en oppdatering vi overser i løpet av testperioden. Hver gang vi påpeker feil som vi mener kan skyldes programvaren, nevner vi tydelig at det kan forbedres i en programvareoppdatering og i faktaboksen på side 1 skriver vi hvilken programvareversjon telefonen er testet med.

 

Det er noen utsagn her jeg føler trenger saklige svar:

Telefonen har det beste kameraet av alle Winmobiler, men kan ikke se at du gir den pluss for dette. Den har flere paneler, som lar deg skreddersy ditt UI slik at du får det akkurat slik du vil, kan ikke se at du gir pluss for det. Samtidig som du kan bruke standard Windows UI, men det fant vel ikke du ut av?

Jeg forstår ikke hvordan du gjør det når du setter fingeren på hva det gis pluss for og hva det trekkes for. Det står jo blant annet "Rått kamera for en Windows Mobile-telefon" i testen.

 

Hvert produkt har egne poengsummer innen design, brukervennlighet, maskinvare, funksjoner, teknologier, kamera og multimedia. Poengsummene fra alle disse med en multiplikator som styres av prisen utgjør en totalkarakter. Telefonen har altså fått uttelling for godt kamera.

 

En annen morsomhet med testen er at han klager over maskinvaren til Xperia X2, samtidig som han demonstrerer at den yter nesten 5 ganger bedre enn N97 mini, som de anbefalte og ga en 5-er.

Det er viktig å få med seg at Java-benchmarken viser Java-ytelsen. X2 er ikke fem ganger raskere enn N97 Mini på andre områder. Vi skulle gjerne kjørt egne ytelsestester for hvert operativsystem (slik at benchmarken "måler" rett gjennom operativsystemkjernen) for å måle ytelse i programmer utviklet for den plattformen, men det finnes mange plattformer og prisen for slik programvare er foreløpig høy.

 

At DivX hakker, har ingenting med cpu-en å gjøre. Hvis noen som sitter og tester mobiltelefoner tror dette, så vitner det om at de er særdeles uvitende.

Testforfatter skriver ingenting om at det har med CPU å gjøre.

 

Han kunne jo nevnt at telefonen har HW-akselerasjon for mp4 filmer, men det visste han sikkert ikke. Og det igjen vitner om hvor uvitende mannen er. Og slike leser dere tester av, og stoler på dem i blinde? Tror du han vet at prosessoren har en dual-kjerne løsning? Neppe.

Dette er en Qualcomm MSM7200A som vi er godt kjent med fra en lang rekke andre telefoner. Alle nyere DivX-sertifiserte telefoner har maskinvaredekodere og -akselerasjon.

 

...og hvis du hadde fulgt litt med her på NokiAmobil, så ser du at jeg ofte påpeker andre forskjellsbehandlinger på Nokiamobil. Sist bestemte de seg for å skrive produktlogoen til Symbian 3 i hver bidige artikkel, mens de samtidig, som det eneste nettstedet i Norge, nekter å skrive produktlogoen til f.eks iPhone. Seriøst, ikke sant?

Vi skriver navn med stor forbokstav, resten små bokstaver. Det betyr at vi skriver Netcom, Teliasonera, Iphone og Nvidia i stedet for NetCom, TeliaSonera, iPhone og nVIDIA. Vi kan likevel ikke endre på navnene og fjerne tegn, og derfor skriver vi for eksempel Fatal1ty og Symbian^3. Det samme gjelder navn som har bindestreker. Dette har jeg forklart deg tidligere, og jeg må be deg om å ta slike tilbakemeldinger om våre skriveregler i tilbakemeldingsforumet vårt og ikke i hver bidige artikkeltråd.

 

 

 

---

Denne forumtråden minner meg mest om Rammstein-konserten med flammer og eksploderende ting i alle retninger og obligatorisk brytekamp i ølkøen. Som nevnt er det veldig fint om vi holder oss saklige med en noe hyggeligere tone heretter.

Endret av EinarEriksen
Lenke til kommentar

 

Denne forumtråden minner meg mest om Rammstein-konserten med flammer og eksploderende ting i alle retninger og obligatorisk brytekamp i ølkøen. Som nevnt er det veldig fint om vi holder oss saklige med en noe hyggeligere tone heretter.

 

Så du mener altså at til tross for at denne har et rått kamera, og at de fleste bugsene den er trukket for er fikset i nevnte .cab fil, så fortjener denne en 2-er. Det henger jo ikke på greip. Så hvor er plusset den fikk for kameraet? Hadde den fått 1 hvis kameraet ikke hadde dratt den opp på 2? Dette blir jo bare mer og mer latterlig, og dere kunne gjort som en annen her foreslår, oppdatere telefonen, og skrive testen på nytt.

 

Audun forklarer hakkete DivX med utdatert hardware. Hardwaren er ikke den mest moderne, men å si at den er mer utdatert, enn det som sitter i Nokia N97, er direkte løgn, og det vet du.

 

Så en telefon, som er solid bygget, har et rått kamera, og et av markedets beste tastatur, fortjener en 2-er? For å trekke for bugs, det gjør dere jo ikke? Bugs som kunne vært fjernet med en .cab fil som tar ca 10 minutter å installere. Og funksjoner som ikke er beskrevet i produktbeskrivelsen, trekker dere vel heller ikke for? Det sluttet dere vel med da Nokia sluttet med kalkulator og smilys på sine telefoner? Så hva er det som gjør at denne fortjener en 2-er?

 

 

Eh, nei. SE X2 testen fra Din Side. Testen ble utført på en modell som ikke hadde en ferdig FW.

Lenke til kommentar

 

Du sier så mye fram og tilbake. I den ene omgangen sier du at du har "bevis" og at du skal bevise dette. I det neste så har du ingen interesse av å bevise noe. Dette viser vel tydelig at dine påstander og uttalelser ikke holder vann og at du ikke kan "bevise" no av det du tidligere har skrevet at du skal.

 

Kan vel ut fra dette, trygt si at det du har skrevet sålangt i tråden, bare er vås fra start til ende. Hvorfor er det plutselig nå blitt så vanskelig for deg å komme med noe mer håndfast enn det du selv mener og skriver? Når du kommer med så krasse påstander forventes det et visst grunnlag av basisfakta for å vise at det du påstår faktisk er sant. Hvis jeg sier at i morgen kl. 12:00, blir all snø i hele landet grønn og smaker melon, ville du tatt meg på ordet? Neppe... Kom med noe litt mer konkret, så kanskje du kan klare å redde litt av troverdigheten din.

 

Jeg kan bevise hver bidige påstand jeg har kommet med i denne tråden. Om jeg gjør det, blir en helt annen diskusjon. Men kommer du hjem til meg, så skal du få bevis, et etter et... Men for meg må du gjerne leve i din lille verden av feilinformasjon. Jeg bryr meg svært lite om hva du mener om meg, eller SE X2.

 

Hehe, flott diskusjon her gitt!! Jeg er selv stor fan av SE, men ifjor kjøpte jeg en Nokia 5800 fordi SE var så ensformig, det er det vel ingen som er uenig i? Men jeg har nå kjøpt meg SE W995, og så vidt jeg har fått med meg, ble denne Sony Ericssonen kåret til årets mobil 2009 av (Noki)Amobil.no. Jeg har ikke fulgt godt med på Auduns anmeldelser, men jeg mener å huske han anmeldte Samsung Galaxy Spica. jeg forsto ikke hvorfor denne fikk en 4er, jeg digga den i den ene dagen jeg hadde den, men etter dette viste det seg at selv en 4er var overdriving. Den mobilen fortjener knapt en 3er. men likevel, jeg støtter Audun i denne saken, usakelig av poe å kalle amobil for NokiAmobil da SE w995 ble kåra til årets beste ifjor.

 

Dette er unntaket som bekrefter regelen.

Endret av poe
Lenke til kommentar

Testen er grundig og bra. Det som mangler er troverdig motargumentasjon. Troverdighet man oppnår ved å bevise/dokumentere sine påstander. Påstander alene er null verd, uansett hvor mange ganger man gjentar de, så lenge man ikke dokumenterer/beviser de.

 

Kameraet er kanonbra, det skriver jo Audun. Cabfilen som retter opp alle de påståtte bugsene finner du her:

http://www.sonyericsson.com/downloads/Xperia_X2_2010AU_006.cab?cc=no&lc=no

 

Men ingen har ennå klart å svare på hvorfor Nokiamobil nå plutselig begynner å trekke for mangelen på applikasjoner, som ikke er beskrevet i produktbeskrivelsen, eller for de overdrevne trekkene for bugsene. Og da kan jeg ramse opp: Ustabil(rettet i cab-filen, selv om det på langt nær var så graverende som audun påstår), treghet (telefonen slutter å stoppe opp for "å tenke seg om"), input og skjerm ikke synkron ved inntasting av pin-kode, og det at man ikke fikk opp siste nr i telefonlisten når man trykker to ganger på ring tasten.

 

Så til hvordan jeg skal "bevise" dette for deg. Du kan enten a) gå til anskaffelse av en Xperia X2 (anbefales), installere .cab filen, eller b) du kan dra til en mobilsjappe og teste ut telefonen, etter at du har fått bekreftet at den er oppdatert med .cab filen.

 

Hvis du leser tråden, så har en servicetekniker bekreftet det jeg sier angående bug-fiks på denne telefonen, så hvis du fremdeles velger å ikke tro på meg, så tror jeg du har et problem som ikke jeg kan hjelpe deg med...

 

Nokiamobil har tidligere demonstrert at de er suverene, og de tar aldri feil, så å tro at de skal rett opp i sine feil, er vel som å tro på Julenissen...

Lenke til kommentar

Det er sikkert tillatt å spørre poe, uten å bli bannet fra forumet, om hvorfor han mener innlegget til Bacchus er provoserende? Hvordan kan tre lenker til andre tester være provoserende, poe?

 

Beklager, men jeg glemte helt å svare deg. Jeg hadde deg på skjermen, men så ble jeg distrahert, og så glemte jeg av hele svaret.

 

Jeg har tidligere selv omtalt disse testene, og har beskrevet i den posten hvorfor den fikk en 3-er.

Lenke til kommentar

Så fordi Bacchus poster disse lenkene enda en gang, etter at du allerede har kommentert dem, er etter din mening unødvendig og provoserende?

 

Etter at de er blitt diskutert, uten noen som helst uenighet, tidligere i tråden, der konklusjonen er det jeg skriver, så synes jeg det er provoserende. Disse testene er ikke relevante, da samtlige er gjort med en tidlig versjon av FW, når telefonen ennå ikke var tilgjengelig for markedet. Jeg har selv kritisert SE for å sende ut slike produkter til testing. Men når Nokiamobil publiserer testen sin, så er en så og si bug-fri, rask og stabil telefon tilgjengelig på det norske markedet. Men den har tydeligvis ikke Nokiamobil valgt å teste. De fant en gammel versjon, og slaktet den. Useriøst, uprofft, og i verste fall forfalskning av fakta...

Lenke til kommentar

Så fordi Bacchus poster disse lenkene enda en gang, etter at du allerede har kommentert dem, er etter din mening unødvendig og provoserende?

 

Etter at de er blitt diskutert, uten noen som helst uenighet, tidligere i tråden, der konklusjonen er det jeg skriver, så synes jeg det er provoserende. Disse testene er ikke relevante, da samtlige er gjort med en tidlig versjon av FW, når telefonen ennå ikke var tilgjengelig for markedet. Jeg har selv kritisert SE for å sende ut slike produkter til testing. Men når Nokiamobil publiserer testen sin, så er en så og si bug-fri, rask og stabil telefon tilgjengelig på det norske markedet. Men den har tydeligvis ikke Nokiamobil valgt å teste. De fant en gammel versjon, og slaktet den. Useriøst, uprofft, og i verste fall forfalskning av fakta...

 

Uansett åssen du vrir og vender på det, så vil det ikke være en rask telefon.. Men at firmwaren hjelper, tror jeg på.. Men som Sony Ericsson fyren sier på youtube linken, dette er ikke updaten som løser alle problemer, den vil komme senere.. Så helt toppers kan den da ikke være allerede..

 

Men når Amobil fikk telefonen, kjørte de update og det var ikke firmware ute. Også nærmere slutten av testen kom firmwaren? korrekt?

Lenke til kommentar

 

Uansett åssen du vrir og vender på det, så vil det ikke være en rask telefon.. Men at firmwaren hjelper, tror jeg på.. Men som Sony Ericsson fyren sier på youtube linken, dette er ikke updaten som løser alle problemer, den vil komme senere.. Så helt toppers kan den da ikke være allerede..

 

Men når Amobil fikk telefonen, kjørte de update og det var ikke firmware ute. Også nærmere slutten av testen kom firmwaren? korrekt?

 

Denne filen er ikke tilgjengelig via SEUS. Man må laste den ned via oppgitt link, legge den inn på minnekortet, og starte den derifra.

Akkurat når filen kom, vet jeg ikke, men jeg lastet den ned for ca en uke før testen ble publisert, så han hadde god tid til å installere den for å luke bort bugsene han beskriver. Jeg registrerer også at det er en Engelsk variant han tester, og ikke den offisielle norske utgaven, som man får kjøpt i Norge.

Endret av KVTL
Fjernet påstand om en persons kunnskaper.
Lenke til kommentar

 

Uansett åssen du vrir og vender på det, så vil det ikke være en rask telefon.. Men at firmwaren hjelper, tror jeg på.. Men som Sony Ericsson fyren sier på youtube linken, dette er ikke updaten som løser alle problemer, den vil komme senere.. Så helt toppers kan den da ikke være allerede..

 

Men når Amobil fikk telefonen, kjørte de update og det var ikke firmware ute. Også nærmere slutten av testen kom firmwaren? korrekt?

 

Denne filen er ikke tilgjengelig via SEUS. Man må laste den ned via oppgitt link, legge den inn på minnekortet, og starte den derifra. Jeg kan vel tippe at det rett og slett er kunnskapen til Audun det skorter på. Han har vel kun sjekket SESU, og ikke den offisielle siden for oppdateringer.

Akkurat når filen kom, vet jeg ikke, men jeg lastet den ned for ca en uke før testen ble publisert, så han hadde god tid til å installere den for å luke bort bugsene han beskriver. Jeg registrerer også at det er en Engelsk variant han tester, og ikke den offisielle norske utgaven, som man får kjøpt i Norge.

 

Ja men da skjønner du begrunnelsen for karakteren.. Og de tester mobilene i mer enn en uke som regel.. Kanskje ikke audun gjorde nok research om firmware, men feilen er forsatt Sony Ericsson sin, som sender ut mobiler til tester som absolutt ikke innfrir til forventningene.. Og denne telefonen har vært på markedet en liten stund nå..

Lenke til kommentar

Ja men da skjønner du begrunnelsen for karakteren.. Og de tester mobilene i mer enn en uke som regel.. Kanskje ikke audun gjorde nok research om firmware, men feilen er forsatt Sony Ericsson sin, som sender ut mobiler til tester som absolutt ikke innfrir til forventningene.. Og denne telefonen har vært på markedet en liten stund nå..

 

Nei jeg skjønner ikke begrunnelsen. Jeg kan skjønne at han har gjort en feil, men da må han være mann til å inrømme det også. Ikke vet jeg hvor han har fått telefonen fra, men noe sier meg at det ikke er SE som har sendt han denne telefonen. Du har helt rett i at denne telefonen har vært på markedet i Skandinavia, en stund nå, men den er ennå ikke kommet på det engelsk talende markedet, så jeg vet ikke om denne har prioritert FW eller ei. Det hadde kanskje vært på sin plass å teste den norske varianten?

 

Enda en liten sak som styrker min teori om at Amobil=Nokiamobil. De skrøt vel uhemmet av N97 mini da de testet den, men den blir nå droppet fra det engelske markedet, pga mange bugs som ikke blir fikset av Nokia. Men her var Nokiamobil i det tilgivende hjørnet, og ga likså godt telefonen en 5-er, eller var det en 6-er?, og et anbefaltstempel.

Så det er en regel for Nokia, og en annen for alle de andre...

 

"Other major UK carrier, Orange, has suspended its sales of the Nokia N97 mini. According to unofficial sources, the reason behind the decision is none other but the great number of returned units and customer complaints about various problems. Orange, of course, offers customer support to people who have purchased the N97 Mini, but the device is no longer available in the carrier´s retail network."

 

Det er ikke mulig at det er bugs på Orange sine n97 mini? Det er fullt mulig å kjøpe den i england. Og på min ubrandede norske har jeg ennå ikke opplevd bugs

 

Og hvorfor er det greit at andre tester en ikke-oppdatert telefon, men ikke amobil?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...