Gå til innhold

Oppdatering ødelegger XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

mmm, samme som husmora fra Klevia kan gjøre dersom vaskemaskinen ikke virker lenger. Enten ringe en reperatør, eventuelt få det dekket som reklamasjon/garanti. Eller overtale en lokal helt til å fikse problemet (tilsvarende den lokale geeken :p).

 

Etter min mening en problemstilling som er prinsipielt interessant, men langt fra spesiell med henhold på akkurat dette bugget som skjer med noen maskiner ved oppdatering av Windows XP.

 

Som Andrew S. Tanenbaum, sier det:

 

A refund for defective software might be nice, except it would bankrupt the entire software industry in the first year.

 

Eller som Dijkstra sier:

 

Testing can only prove the presence of bugs, not their absence.

 

For å redusere antall feil mot null vil tidsforbruket gå mot uendelig. Microsoft må som alle andre sette en grense for hvor lenge de skal drive feiltesting før de utgir oppdateringer. Man må få til en mellomting mellom et bugfritt eller dårlig oppdatert produkt.

Lenke til kommentar

Alternativt, kan dem som lager programmeringsverktøy og språk gå i tenkeboksen, atter en gang.

 

Kanskje de kan komme fram til en måte å programmere på som ikke genererer så fryktelig mange svakheter. Mennesket er vel først og fremst synderen, men så må de konsentrere seg om ennå bedre måter å få til pakken på.

 

Eller?

Lenke til kommentar
Alternativt, kan dem som lager programmeringsverktøy og språk gå i tenkeboksen, atter en gang.

 

Kanskje de kan komme fram til en måte å programmere på som ikke genererer så fryktelig mange svakheter. Mennesket er vel først og fremst synderen, men så må de konsentrere seg om ennå bedre måter å få til pakken på.

 

Eller?

 

Ja det er klart. Det er kanskje ikke slik at mer abstrahering og distansering fra maskinvare, noe som ser å være tendensen i dagens programmeringsparadigmer nødvendigvis er like problem-forhindrende som det er tidsbesparende. Og senke det nødvendige kunnskapskravet til den som skal programmere gjør dem nødvendigvis ikke til bedre programmerere hvis du forstår hvordan jeg tenker, dog selvfølgelig vil et for vanskelig verktøy heller ikke være bra.

 

Noe annet som er viktig å ta med er at de som designer systemene ofte er veldig rasjonelle mennesker (realister). Ofte tar man nok heller ikke hensyn til brukerens mulige handlinger som i mange tilfeller kan være totalt urasjonelt for en som selv er utdannet innenfor fagfeltet.

 

Kanskje er heller ikke det å gå for et mangfold av muligheter optimalt, Apple må jo sies å ha vært iallefall delvis suksessrike med sin strengt begrensede støtte for 3. parts program og maskinvare.

 

Men på samme måte som feilfrie produkter og innretninger generelt er en utopi tror jeg også at feilfri maskinvare og programvare vil være en utopi for all overskuelig fremtid.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Da har jeg nettopp blitt oppringt av en kompis,

Får snart en mini laptop inn for rep...

 

Samme feil som jeg har...

 

Forbaska drit, noen som har funnet en løsning på hvordan fikse greiene?

På min fikk jeg ikke gjort noe, uansett hvilke valg jeg velgte så førte det til

3 sek sort skjerm, kvart sekund blåskjerm, restart....

 

Når man ikke kommer inn med sikker modus kommandolinje en gang så er man ganske kjørt.

gikk heller ikke rulle tilbake til forrige fungerende konfig...

 

Spesielt på den mini pcen som ikke har cdrom o.l heller, så blir det noe slit å fikse greiene.

 

Det virker som denne feilen med oppdateringen ble fikset lynende fort fra microsoft, så de som var uheldig og oppdatere under ett visst tidspunkt sliter...

 

Mens det nå er trygt å oppdatere igjen.

Lenke til kommentar
Spesielt på den mini pcen som ikke har cdrom o.l heller, så blir det noe slit å fikse greiene.

Jepp, største dritten som finnes for de aller fleste her på berget.(les menigmann)

Og hvor mange millioner av mini-PC-er med XP har vi world wide? Allikevel vil ikke supporten for XP(home) fortsette av MS.

 

En god sak for EU?

Mens det nå er trygt å oppdatere igjen.

Skaden har allerede skjedd for altfor mangen...

Lenke til kommentar

Vell, denne patchen skal ifølge MS kun patche ett lokalt hull.

Altså det kan ikke utnyttes fra nettet men personen må inn i ditt hus og sitte framfor PCen for å få det til...

 

Nå tror jeg ikke at de fleste her er redd for det da, om noen bryter seg inn i huset så er dette det siste de finner på å gjøre.

Bedrifter derimot er en helt annen greie.

Lenke til kommentar
For å redusere antall feil mot null vil tidsforbruket gå mot uendelig. Microsoft må som alle andre sette en grense for hvor lenge de skal drive feiltesting før de utgir oppdateringer. Man må få til en mellomting mellom et bugfritt eller dårlig oppdatert produkt.

Jeg fikk inntrykk av at det er et ganske hyppig problem. Hittil har 2 av 17 deltagere i denne tråden kommet ut for problemet og nå har neppe alle 17 Windows XP på sine maskiner.

 

Det virker som en god del av de på Microsofts forum også har vært borti det.

 

Det er derfor jeg setter spørsmålstegn ved forhåndskontrollen. Hadde dette skjedd en av hundre eller hver tusende XP-bruker så er det forståelig at sånt kan slippe gjennom kontrollen. Microsoft tester vel oppdateringene sine på rimelig mange egne maskiner pluss alle de som bidrar med betatesting gjennom MSDN.

Lenke til kommentar

anngående MS10-015 aka KB977165 trigger bluescreen of death.

 

har ikke noe med selve oppdateringen å gjøre, men med en eksisterende infeksjon, når

oppdateringen blir installert og pcen rebooter vil windows gå i BSOD.

 

kilden til infeksjonen ligger her; system32\drivers\atapi.sys erstatt denne med en ren

versjon, vil få systemet til å boote normalt.

 

Det kan også være andre drivere som gir feil info, virus scan er anbefalt.

 

Detaljert XP recovery console prossedyre som fungerte for meg:

 

1. boot opp fra XP cden

 

2. Start Recovery Console

 

3. Husk din DVD\CD stasjons bokstav (d:\ e:\ osv)

 

du skal nå få opp noe som ligner command vindu

skriv inn følgende: map

 

se etter din DVD\CD rom. d: \Device\CdRom0

 

4. Erstatt ATAPI.sys

 

cd system32\drivers

ren atapi.sys atapi.old

expand d:\i386\atapi.sys

 

du skal få en melding som sier at du har kopiert en fil

 

succeeded er indikasjon at det har gått bra, reboot og skan etter malware.

 

 

PS dette fungerte for meg, er ikke sikkert infeksjonen er samme sted på andre pcer, skan derfor med antivirus.

Lenke til kommentar

Vel nå har jo du selv hevet at å nevne at man selv har et fungerende system er komplett irrelevant for tråden. Du må da også ta hensyn til at de fleste som har fungerende systemer ikke tar seg bryet med å rapportere dette. Så 2/17 er et tall du like godt som meg vet at du har tatt rett ut av lufta.

 

Ang dere som har problemet: Det er postet noen løsninger her i tråden og i kilden til artikkelen. Men dessverre har man nok med minipcer større problemer enn med vanlige stasjonære.

 

Beta testingen gjennom MSDN begynner nok for XP sin del og bli minimal, med tanke på at det er et aldrende operativsystem som nærmer seg slutten av sin supportmessige levetid.

Lenke til kommentar
Vel nå har jo du selv hevet at å nevne at man selv har et fungerende system er komplett irrelevant for tråden. Du må da også ta hensyn til at de fleste som har fungerende systemer ikke tar seg bryet med å rapportere dette. Så 2/17 er et tall du like godt som meg vet at du har tatt rett ut av lufta.

Som jeg også skrev så er det like uinteressant og irrelevant å skrive "det funket ikke her". Tallet er ikke tatt rett ut av lufta, men at det er et meget tynt anslag er jeg enig i. Derfor spør jeg også hvor mange prosent av de som oppdaterer som rammes av problemet. Hvis det er en betydelig prosentandel, slik jeg har inntrykk av ut i fra det tynne anslaget og forumet til Microsoft, så er det jo rart at det ikke er fanget opp før utrulling.

 

Beta testingen gjennom MSDN begynner nok for XP sin del og bli minimal, med tanke på at det er et aldrende operativsystem som nærmer seg slutten av sin supportmessige levetid.

Jepp, det er det nok, men hvis f.eks 10% av maskinene rammes og det er testet på usle 100 maskiner gjennom MSDN og internt hos microsoft så burde de jo statistisk ha fått problemet på 10 testmaskiner. Nok til å slå alarm, holde tilbake oppdateringen, undersøke og eventuelt fikse problemet, før utrulling. 10% er bare et tynt anslag basert på brøken 2/17 i mangel av bedre tall. Hvis noen har bedre tall på hvor mange prosent som rammes så håper jeg de poster det her. Jeg antar at oppdateringen er testet på langt mer enn 100 maskiner før utrulling.

Lenke til kommentar

Nja hvis problemet ligger som folk sier i en modifisert atapi.sys fil (virtuelle stasjoner), så er det kanskje lite trolig at MS selv har tilgjengelig alle modifikasjoner som finnes. En kan jo også stille seg det spørsmål om hvordan en eventuelt stiller dersom det viser seg at det er modifikasjonen av atapi.sys som er skyld i problemet og ikke MS selv. Har man samme rettigheter til reklamasjon dersom man selv har tuklet med viktige systemfiler.

 

Med alle de forskjellige konfigurasjoner og 3. parts programmer folk kjører vil det statistisk sett ikke være uventet at Microsoft selv kan teste på 1000 maskiner med forskjellig konfigurasjon uten å få en eneste feil, selv om en del brukere vil få denne feilen. Her snakker vi ikke bare om forskjellige 3. parts programmer men også om forskjellige versjoner av disse som hver enkelt bruker måtte ha.

Spørsmålet er hvor representative testmaskinene til Microsoft er kontra de som folk selv har. Her kommer også spørsmålet om i hvilken grad programvareselskapet tar hensyn til og simulerer irrasjonell brukeroppførsel, eksempelvis med lite oppdaterte bakgrunnstjenester, endring av systemfiler etc etc.

Lenke til kommentar
Nja hvis problemet ligger som folk sier i en modifisert atapi.sys fil (virtuelle stasjoner), så er det kanskje lite trolig at MS selv har tilgjengelig alle modifikasjoner som finnes.

Det har de selvsagt ikke, men hvis dette er i nærheten av så vanlig som jeg har fått inntrykk av så burde det vært fanget opp gjennom praktisk bruk av private maskiner i MSDN.

 

En annen ting er jo hvorfor Microsoft har latt virus eller lignende få infisere den viktige systemfila. Andre OS klarer jo å hindre sånt. Hvis det er noen som har ressurser til å satse på sikkerhet så er det Microsoft, men her virker det som en stor prosentandel av brukerne har hatt OS som er åpne for ondsinnede angrep.

 

Hadde det f.eks vært reklamasjonsgrunn mot en husprodusent dersom de leverte hus uten lås på ytterdører og det ble innbrudd?

Lenke til kommentar

Vel nå er det jo ikke alltid virus eller ondsinnet programvare som endrer på systemfiler.

 

Jeg har selv gjort det flere ganger i flere operativsystemer, og har noen ganger også brent meg å endt opp med et ikke fungerende operativsystem. Tiltider er også jeg en irrasjonell bruker :p

 

Når det er nevnt er jo den store svakheten til XP at det er lagt opp til at alle brukere skal kjøre i admin modus. Låsemekanismen finnes jo forsåvidt ved å kjøre begrenset, men problemet er jo at det er slik utformet av det blir et ork.

 

Jeg tror personlig at utviklerne hos MS kanskje helt frem til Windows 7 nå har vært litt for godtroende og mer opptatte av teknisk funksjonalitet/enkelhet kontra sikkerhet. Det er litt den samme holdningen som vi har sett skrekkeksempler hos blant utviklere hos amerikanske kraftleverandører. Det er under utvikling sett på som så lite sannsynlig og så lide aktuelt at andre vil prøve å få tilgang til systemene at man har ofret sikkerhet for å få enklere og mindre ressurskrevende systemer. Det samme ser vi jo også ved at videooverføringen fra amerikanske dronefly går ukryptert ned til militærbasen via satellitter.

 

Det samme gjelder forsåvidt også for grunntanken bak Internettet. Opprinnelig utviklet for bruk av forskere var det jo ingen som tok høyde for at noen kanskje var ute etter å gjøre "hekkan" for å si det på den måten.

Lenke til kommentar

Tror nok Simen1 var litt tidlig ute og kritiserte Microsoft her, det er stor sannsynlighet for at maskinene som fikk problemer hadde blitt infisert av Malware , noe som er utenfor kontroll til MS som jeg antar tester med systemer som er rene.

 

However on Friday the Microsoft Security Response Center (MSRC) issued a report stating that malware installed on the systems were causing problems with the MS10-15 security patch. The MSRC team said that the BSOD issue is still under investigation, and has not yet ruled out other potential causes. Consumers experiencing the BSOD issues are asked to submit memory dumps if possible.

 

Kilde : Tomshardware

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...