Gå til innhold

Noen som tror cropformatet vil overleve?


Anbefalte innlegg

Ekstrem høy ISO er noe mening mann/kvinne driter i og har null peiling på hva er.

Høy-iso har jo nærmest fulgt opp megapiksler som PR-tall. Folk flest vet kanskje ikke hva de skal med høyere iso, men kameraprodusentene legger mye energi i å fortelle dem at de har bruk for det.

Folk flest vet hverken hva "megapiksler" eller "ISO" er, men bedre ISO egenskaper gir jo faktisk folk flest skarpere bilder tatt inne i huset sitt!

 

"Oi! Dette kamera var bra! Mannen i butikken sa at det har opptil ISO 6400, og jeg ser tydelig forskjell fordi Ole-liten ble helt utdradd og uskarp med gamle-kamera når han løp rundt på stuegulvet, men nå er han helt skarp!" :)

 

I tidligere år merket folk INGENTING når mannen i butikken solgte dem et kamera med dobbelt så mange megapiksler! Men nå begynner endelig folk å få noe igjen for reklametallene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sant nok, men elektronikkens evne til å oppfatte dem vil nok stadig endres i fremtiden.
Ikke nevneverdig. Du kan omtrent doble mengden lys per areal sensoren klarer å oppfatte (i forhold til en bakbelyst sensor) ved å gå vekk fra bayerfiltre og gå over til full RGB-sensor, kanskje litt mer med svart silisium.

 

Ikke at du vil få noen særlig brukbare bilder ut av en sensor på 1 mm^2, siden pikslene formodentlig blir så små at lysets bølgelengde blir en signifikant kilde til uskarphet. Støyegenskapene vil heller ikke bli særlig bra.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Det vil jo lønne seg for både kundene og produsentene å konsentrere seg om ett (bedre) format, så er det ikke sannsynlig at crop forsvinner innen noen modellgenerasjoner?

 

 

Det spørs på tidsperspektivet. På kort sikt vil nok crop-formatet fortsette å dominere fullstendig på systemkameraer, men på lang sikt forsvinner det meste. Hva som vil overta blir jo bare gjetninger, men fra fotografiets start har det jo hele tiden gått mot mindre kameraer og den trenden vil sikkert fortsette.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Du mener vel hever? Normalposisjonen bør vel være lav ISO og ikke maks ISO.

Tanken her var å kunne senke ISO et par trinn fra et bælhøyt tall og allikevel kunne få forholdsvis støyfrie bilder. I alle fall "høy ISO (uten at det nødvendigvis er maks), uten særlig støy".

På 20D forsøkte jeg å unngå ISO 800. På 5DmkII bruker jeg ISO 3200 i fleng. ISO 3200, 1/50s og f/2.8 = koselige familiesnapshots i dunkelt lys uten bruk av blits.. :)

 

God ISO-performance er gull - til bilder i innebelysning, utendørsbilder når det mørkner, for å få med detaljer i bakgrunnen på blitsbilder, til hurtige motiver i bevegelse, for å få nok lys ved makrofotografering (ikke minst av insekter).

Men - når jeg kan det foretrekker jeg for all del ISO 100, men høy ISO gir så mange flere muligheter til å ta bilder.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...