Gå til innhold

Kan dette være en lovlig win7 lisens


Anbefalte innlegg

antagelig er koden i seg selv lovlig, f.eks Technet brukere har tilgang til alle kodene så lenge de betaler abonomentet, men det er kun til eget bruk og med visse forhåndsregler.

når abonomnetet tar ikke blir betalt for funker ikke koden lengre.

finnes flere slike løsninger, det er uansett ulovlig bruk av koden.

 

Jeg er technet abonnent, og har 10 lisenser til hvert win op. Har gitt bort

3 stykker, men har aldri solgt noen. Har ikke lest noe om at win slutter og virke

når abonnementet går ut?

windows slutter nok ikke og virke men det er piratkopier siden du ikke holder lisenskravene.

samme med de 3stk du har gitt bort, de er like lovlige som om de 3 personene fant en cracket utgave på nettet.

 

ikke noe problem kjøpe fungerende lisenser ment for studentbruk til under 200kr stk men om ikke faktisk brukt slik de er ment er det jo like ulovlig som om du bare brukte en piratkopi selvom keyene vil aktivere og stå som genuine, overholdes ikke avtalen de ble kjøpt under er det uansett og regne som piratkopier.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lukter litt brent.

Altså, kodene i seg selv kan være ordentlige og det der, men skaffet på uærlig vis, eller gjennom et program alá Technet og ikke er ment for videresalg. Det at det tilbys lenke til ISO er jo òg litt suspekt (hvis ikke Microsoft tilbyr det på sine sider, selvsagt). Ser også at han bruker "Lockerz", så nøklene kan være hentet gjennom den tjenesten.

 

Mange setter en lavere pris enn det de egentlig selger varen for for å havne lenger opp på søkeresultatene når man sorterer etter pris eller av andre årsaker (lokkepris), så det MÅ ikke være ulovlig vare. Typisk om du tar kontakt og får beskjed om at det koster det dobbelte.

 

Og den FAQ-en hans gir jo ingen garanti i det hele tatt.

Vista versjonen på en av maskinene mine er av Pirate Bay-edition, og den går glatt igjennom WGA med sin unike "ekte" nøkkel...

 

Kjøp heller fra Amazon eller lignende for å være helt sikker. Home Premium fåes for en 6-700kr.

Om du absolutt skal være gnien finnes det steder på Internett hvor alt er gratis.

Lenke til kommentar
antagelig er koden i seg selv lovlig, f.eks Technet brukere har tilgang til alle kodene så lenge de betaler abonomentet, men det er kun til eget bruk og med visse forhåndsregler.

når abonomnetet tar ikke blir betalt for funker ikke koden lengre.

finnes flere slike løsninger, det er uansett ulovlig bruk av koden.

 

Jeg er technet abonnent, og har 10 lisenser til hvert win op. Har gitt bort

3 stykker, men har aldri solgt noen. Har ikke lest noe om at win slutter og virke

når abonnementet går ut?

 

Faktisk bryter du vilkårene for technetabonnementet når du gir bort lisenser. Om Microsoft skulle oppdage det og velge å ta affære så kan den både medføre at du ikke får fornyet noe technet samt det kan medføre økonomiske krav.

 

Ikke det at jeg tror risikoen nødvendigvis er stor, og jeg kjenner mange som gjør det samme som deg. Men man skal være klar over at brudd på vilkår kan få konsekvenser.

 

Og for å være "spydig". Har man ikke råd til å bruke "overprisa" Windowslisenser, og må ty til ulovlige løsninger, så synes jeg man kan droppe Windows og bruke noe som er genuint gratis i stedet. På den måten vil man også presse Microsoft på pris på sikt. Er det fordi du skal spille, har du råd til en lisens som koster omtrent et samme som tre spill.

Lenke til kommentar
hmmm...har skumlest litt, og ser ikke noen begrensninger i bruken unntatt at det står

"evaluation purposes". Altså prøvebruk. Da må jo spørsmålet være...hvor lenge kan man

prøve f.eks. win 7? Ser ikke noe ulovlig i dette.

Er jo perfekt for meg som har mange pc'er i huset.

 

Vel det er jo iallefall ikke "evaluation purposes" når de selges som "full retail" lisenser på finn.no

Lenke til kommentar
antagelig er koden i seg selv lovlig, f.eks Technet brukere har tilgang til alle kodene så lenge de betaler abonomentet, men det er kun til eget bruk og med visse forhåndsregler.

når abonomnetet tar ikke blir betalt for funker ikke koden lengre.

finnes flere slike løsninger, det er uansett ulovlig bruk av koden.

 

Jeg er technet abonnent, og har 10 lisenser til hvert win op. Har gitt bort

3 stykker, men har aldri solgt noen. Har ikke lest noe om at win slutter og virke

når abonnementet går ut?

 

Faktisk bryter du vilkårene for technetabonnementet når du gir bort lisenser. Om Microsoft skulle oppdage det og velge å ta affære så kan den både medføre at du ikke får fornyet noe technet samt det kan medføre økonomiske krav.

 

Ikke det at jeg tror risikoen nødvendigvis er stor, og jeg kjenner mange som gjør det samme som deg. Men man skal være klar over at brudd på vilkår kan få konsekvenser.

 

Og for å være "spydig". Har man ikke råd til å bruke "overprisa" Windowslisenser, og må ty til ulovlige løsninger, så synes jeg man kan droppe Windows og bruke noe som er genuint gratis i stedet. På den måten vil man også presse Microsoft på pris på sikt. Er det fordi du skal spille, har du råd til en lisens som koster omtrent et samme som tre spill.

 

 

Som sagt i forrige svar, så har det ikke vært noe problem å kjøpe kun en lovlig lisens, men når jeg trenger flere så var dette perfekt for meg. Vet jeg bryter vilkårene, men ga etter for "maset" fra de som fikk.

Lenke til kommentar
hmmm...har skumlest litt, og ser ikke noen begrensninger i bruken unntatt at det står

"evaluation purposes". Altså prøvebruk. Da må jo spørsmålet være...hvor lenge kan man

prøve f.eks. win 7? Ser ikke noe ulovlig i dette.

Er jo perfekt for meg som har mange pc'er i huset.

microsoft definerer evaluation purposes som prøveprosjekter samt labtesting og utprøving av løsninger/programvare, så bruker du en technet key til f.eks din stasjonære pc har du allerede brutt avtalen for lisensen.

 

du får nok keys til alle pcne dine, men er ikke noe mer lovlig enn om du fant de på en random warez side om maskinene er for daglig bruk ikke evaluation.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
hmmm...har skumlest litt, og ser ikke noen begrensninger i bruken unntatt at det står

"evaluation purposes". Altså prøvebruk. Da må jo spørsmålet være...hvor lenge kan man

prøve f.eks. win 7? Ser ikke noe ulovlig i dette.

Er jo perfekt for meg som har mange pc'er i huset.

 

Vel det er jo iallefall ikke "evaluation purposes" når de selges som "full retail" lisenser på finn.no

 

Nei, det skal være sikkert! Har prøvd å gå litt stille i dørene med dette, for jeg mener at

det nesten er et for godt tilbud for å være sant! Blir jo sikkert andre regler når/hvis

det kommer ut at folk selger disse lisensene.

Lenke til kommentar
hmmm...har skumlest litt, og ser ikke noen begrensninger i bruken unntatt at det står

"evaluation purposes". Altså prøvebruk. Da må jo spørsmålet være...hvor lenge kan man

prøve f.eks. win 7? Ser ikke noe ulovlig i dette.

Er jo perfekt for meg som har mange pc'er i huset.

microsoft definerer evaluation purposes som prøveprosjekter samt labtesting og utprøving av løsninger/programvare, så bruker du en technet key til f.eks din stasjonære pc har du allerede brutt avtalen for lisensen.

 

du får nok keys til alle pcne dine, men er ikke noe mer lovlig enn om du fant de på en random warez side om maskinene er for daglig bruk ikke evaluation.

 

Tja...har jo litt bedre samvittighet når jeg ihverfall har betalt 2400,- for det :)

Istedet for piratkopi.

Lenke til kommentar

lisensene solgt slik er likestilt med piratkopier så strengt tatt får microsoft penger for ingenting, siden idet lisensene videreselges eller brukes til annet enn evaluation er de ikke lenger gyldige.

 

eneste skadelidende er vel de som evnt kjøper slike lisenser siden de betaler penger for ugyldige lisenser.

 

Tja...har jo litt bedre samvittighet når jeg ihverfall har betalt 2400,- for det :)

Istedet for piratkopi.

lisensene dine er jo like lite lovlige som en piratkopi, så egentlig har du da kastet 2400kr i dass for samvittigheten sin del uten få noe igjen, hva med en veldedig organisasjon nestegang? :)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

"Evaluation purpose" viser klart at det er Technet eller lignende lisenser.

 

Skal man være helt korrekt er det ikke lov å bruke Technet programvare til annet enn evaluering og testing. Hensikten er primært at IT-avdelinger skal kunne teste/evaluere nye versjoner uten å måtte kjøpe fulle lisenser. Å installere slike lisenser på en PC eller flere hjemme som brukes til daglige og løpende oppgaver er faktisk i strid med vilkårene for lisensen, og er å oppfatte som piratkopi.

 

Edit: Nå har jeg intet ønske om å være moralist, primært er jeg forbannet på slik "misbruk" fordi det har betydelig potensiale for å påvirke prisen jeg må betale.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Om du som technet abonnement eller på annen måte har tilgang til evalueringslisener ser nok microsoft fint gjennom fingrene på om du bruker en slik versjon fast på din egen pc, antar faktisk at det er noe de "vet godt" at skjer. Samtidig er det jo også noe som heter "long term, normal use evaluation".

 

Dersom du derimot selger lisenser som du selv har fått uten kostnad med et mål om egen vinning, blir det noe annet.

Lenke til kommentar
"Evaluation purpose" viser klart at det er Technet eller lignende lisenser.

 

Skal man være helt korrekt er det ikke lov å bruke Technet programvare til annet enn evaluering og testing. Hensikten er primært at IT-avdelinger skal kunne teste/evaluere nye versjoner uten å måtte kjøpe fulle lisenser. Å installere slike lisenser på en PC eller flere hjemme som brukes til daglige og løpende oppgaver er faktisk i strid med vilkårene for lisensen, og er å oppfatte som piratkopi.

 

Du kan kalle det piratkopi, men jeg kaller det et smutthull. I bunn og grunn handler det

om hvor ærlig man vil være! Finner du en vare feilpriset i butikken, går du tilbake og

varsler om at du har betalt for lite? Dårlig eksempel, men likevel!

Lenke til kommentar

er jo ikke et smutthull når det står klart i avtalen du godtar før du betaler at om ikke brukt til evaluation som ment er lisensene ikke lenger gyldige, du bryter avtalen og lisensene er ugyldige, da er de like lovlige som piratkopiet.

 

ser ikke helt hvordan du klarer se på det som et smutthull når du bryter en avtale du har godtatt om hvordan de skal brukes samt at om ikke brukt innenfor de rettningslinjene er de ikke lenger gyldige.

 

da kan vi vel samtidig regne alt av avtale/kontraktsbrudd som smutthull?

om du kjører på rødt lys fordi der ikke var noen fysisk vegg som stoppet deg, er det da også et smutthull?

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Alikevel er det en forskjell på hva rodge1970 "har gjort" vs det å selge lisenser med profit for øyet. Folk flest har et klart skille mellom "innen familen" og det å operere som kræmmer. :)

 

Men som alltid er det desverre noen der ute som benytter enhver anledning til å tjene penger på monkey-business

Lenke til kommentar

@rodge1970:

 

Nei. det er intet smutthull, vilkårene er klare nok de. Et smutthull er når en gitt bruksmåte på en eller annen måte ikke er definert.

 

Microsoft har selv definert at brudd på lisensvilkår er å oppfatte som piratkopiering (ulovlig versjon). At Microsoft som Thorsen skriver velger å se gjennom fingrene på en viss bruk av "technetlisenser" endrer ikke på de formelle realiteten, men det medfører tross alt at man neppe vil får besøk av BSA eller Microsoft.

 

Gir man bort eller selger "lisenser" så har man klart gått for langt i forhold til hva jeg tror Microsoft aksepterer også.

 

Og om man bare skal ha OS, så blir faktisk ikke technet så rimelig - lisensen krever jo at man fornyer abonnementet hver år. Ja, programmet vil virke om man ikke gjør så, men MS kan fint velge å blokkere oppdateringer etc.

 

Jeg kjøpte vel 3 stk Windowslisenser lovlig for 2 400 kr - så det trenger ikke å koste all verden for ekte versjoner. Og de er fullversjoner, ikke OEM.

 

Eksemplet ditt er ellers dårlig, fordi reglene er slik at den prisen som står på en vare i butikken er gjeldende pris. Så har butikken priset feil, har du faktisk rett til å få varen til den prisen. Om da ikke butikken har tatt et klart forbehold.

 

@Mekkus:

Enig i at det er en klar forskjell mellom å gi bort og selge, det ene kan sammenlignes med en "minor" forseelse (gå på rødt), det andre er svindel.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Tro meg, det er en ulovlig lisens, Ingen lisens til Win7 koster 300 kr, det er veldig lett og få tak I lisens på nettet, og mener nok han gjorde det for og tjene penger, jeg anbefaler og kjøpe Windows 7 av Privatpersoner, eller bekjente, da får du det billigere. (Men pass på for svindel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...