Gå til innhold

Raskeste OS på x86


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haiku er raskt, helt til du finner ut at det egentlig ikke kan noe av det du har lyst til. Du kan installere firefox 3.0, men det er en del styr. Du kan legge inn wlan støtte, men det er en del styr osv osv. Jeg hade ventet til de kommer med en ny release (nåværende release er gammel, og nightly builds er veldig tynt utstyrte).

 

Men hvis du vil prøve hastighet, så for all del :)

Lenke til kommentar

Er faktisk ikke så mye av det som kommer som standard jeg ikke bruker. Bytter vanligvis evolution ut med Thunderbird. Men sånn ellers er jeg ganske så fornøyd med programvare pakken.

 

Ikke rebooter jeg maskinen heller(er en laptop, så den går i standby).

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Debian server. Vi og Emacs gir deg alt du trenger, så slipper du X :tease:

 

Når det gjelder boot-tid er det enkelt, ubuntu 10.4. Oppstart av programmer, vel det kommer selvsagt an på programmet.

 

Haiku er en morsom sak, men med mindre du har et software behov dekket av 80-talls OS så er det bare en lekesak.

Lenke til kommentar

 

Så forslagene jeg har så langt er: Android, paldo, haiku.

Noen grunner for mot, eller andre forslag?

QNX?

 

QNX ER et sanntids operativ system og ER eller KAN være et sterkt alternativ i denne

diskusjonen om RASKESTE OS på plattformen x86.

De mange diskusjonene omkring alternativene, har nesten utelukkende vært relatert til

applikasjoner og ikke OS'et. Nå er jo et OS uten applikasjoner rimelig useless, men

som kandidat til det KJAPPeste OSet vil jeg jo helt klart støtte QNX.

Det har ikke kommet noen mot-innlegg mot QNX hittil i tråden som jeg kan se, noe jeg

tilskriver at man bare ikke kjenner spesielt til det. Hvilket ikke er rart - da QNX

IKKE er et OS beregnet som desktop / office / gaming plattform.

 

Kritiske sanntid applikasjoner , spesialsydde løsninger for eksempel styring av

maskinvare som det man finner på olje-plattformer - store heissystemer - Trafikk kontroll

systemer inkl nett-trafikk ( se forøvrig Dette innlegget vedr En type løsninger basert på QNX core OS )

Så kan man jo spørre seg om et strippet Ultra optimalisert linux/windows system med

tilsvarende applikasjonssutvalg ville vært sammenlignbart. Personlig er jeg av den

oppfatningen at QNX seirer i enhver sammenligning av dette slag - delvis pga at evt

konkurrenter i en slik sammenlikning bare ikke KAN strippes nok.

 

Til slutt ( siste ord er muligens ikke sagt ) må jo nevnes at stabilitet og oppetid

ofte er avhengig av applikasjonene og driverne til OSet. Det er NESTEN ikke mulig -

å si aldri eller umulig er for sterk kost - å skrive rutiner som chrasher OSet QNX,

derfor vil et system basert på QNX være helt Suverent i tilfeller hvor man skal

kontrollere/styre Flere tekniske duppeditter eller store anlegg. Man Oppgraderer,fjerner

eller nyinstallerer nye enheter og utstyr som man bare lyster - mens OSet er helt

uanfektet og bare virker og virker og virker - en liten Duracell liknende effekt eller

sammenligning.

 

 

 

 

mvh,

Tore

(QNX Fan, programmerer og bruker siden tidlig 80tall)

Lenke til kommentar

Og hvorfor skulle man ha lyst til å bruke det?

 

Tipper svaret ditt gjelder mitt forsiktige innlegg ? :)

 

Nei Hvorfor skulle man det. Hvorfor er vel et av de MINST relevante spørsmål hvis du

vinkler spørsmålet mot personlige preferanser osv. Jeg har lært for lenge siden at

OS som QNX har sin HELT spesielle niche - og jeg kastet meg litt inn i diskusjonen

her fordi EN ANNEN hadde foreslått det, men ble ikke svart noe på. Regner det som ganske

sannsynlig at du ikke vet/visste hva QNX er og står for - men dette er ikke et forsøk på

å glorifisere et produkt fremfor et annet. Utfordringen gjaldt - hvilket er det raskeste

OS på x86 plattformen. Du fikk et svar.

At du lengre nede i 'utfordringen' din blander inn applikasjoner osv er forståelig, men

ikke helt i samsvar med trådens ordlyd. Jeg ser hvor du drar denne diskusjonen videre

mot, og det er en uinteressant utvikling av emnet.

Jeg diskuterer gjerne OS'et vs andre OS. Drivere og teknologiske utfordringer også.

 

Som jeg nevnte i innlegget - QNX er IKKE et desktop OS med fokus på kontor-applikasjoner

eller liknende. Det var nettopp derfor jeg skrev det.

Hvis du derimot er ute etter en løsning som skalerer bra, har 'cloud computing' liknende

egenskaper på OS nivå - er utrolig driftssikkert og kan kjøres selv idag på hauggammel

hardware - Ja så er DET kanskje et svar på noens HVORFOR ... Tviler på at det besvarer

noe hvorfor for deg, siden du ikke oppga noe som helst som refererte til innlegget mitt.

 

Noen 'religiøs' usaklig skittkasting ala windows vs the world er ikke interessant, det

er sjelden noe bra kommer fra det.

 

Om ikke saklige, målbare argumenter føres i bordet - hopper jeg av diskusjonen her..

 

Tore

Lenke til kommentar

Hehe, tror jeg klarer meg. Poenget var liksom at man skal kunne bruke det, så wm(gui), nettleser og basic text editor er krav.

 

Joda, både QNX 4.x/Photon og QNX Neutrino har selvfølgelig disse nevnte grunnleggende

produkter. Det blir ikke noe Desktop OS av den grunn :)

 

Men om det er minstekravet ditt - øker jo sjansen for at du blir imponert ganske

betraktelig. Det være seg om du EGENTLIG er på jakt etter kremen.

 

Uten å drive markedsføring utover å påpeke produktets fortreffelighet, finner

du demonstrasjonsversjoner og mere til som kan nedlastes fra QNX sine hjemmesider

som finnes ganske enkelt med bare å legge til dott com på produktet :)

 

QNX er et kommersielt oppegående produkt - drevet frem gjennom suksess etter

suksess mht å løse konkrete utfordringer som off the shelf OS bare feilet og feilet.

 

Det er dog langt fra gratis, så QNX brukere og eiere er personer med klart definerte

behov og løsninger.

 

 

mvh,

 

Tore

Lenke til kommentar

Hehe, tror jeg klarer meg. Poenget var liksom at man skal kunne bruke det, så wm(gui), nettleser og basic text editor er krav.

Jeg klarte fint å bruke QNX som et desktop os den gangen jeg testa det. Brukte det ganske lenge også, før jeg testa noe annet.

 

hmm, kanskje leke litt med det igjen...

 

 

 

Det er dog langt fra gratis, så QNX brukere og eiere er personer med klart definerte

behov og løsninger.

Når jeg testa QNX var det gratis for studenter, eller ikke-kommers bruk. Har de slutta med dette tilbudet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...