Gå til innhold

Raskeste OS på x86


Anbefalte innlegg

Dette er ikke trolling/flamewar, men faktum er at windows ikke føles like snappy som det har gjort, ei heller de største distroene.

Så jeg leter etter raskeste os med brukbart ui.

 

Laptopen er veldig "generisk intel" i spec, med intel c2d, intel 3945 wlan, intel x3100 grafikkort (you get the idea).

Bruk: Musikk, office, programmering i python og c++, noe tegning, internet med flash (youtube). Rett og slett en skolepc.

Krav: Rask i oppstart, må føles snappy, se ok ut.

 

Har sett litt på haiku, men er usikker på hva som finnes av programmer.

Har hatt litt dårlig erfaring med puppy og dsl.

 

Så forslagene jeg har så langt er: Android, paldo, haiku.

Noen grunner for mot, eller andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å nevne at arch ikke kjører på den pcen, ukjent grunn, ikke intresert. Men uansett, haiku er raskt på et helt annet nivå enn arch. Haiku starter på noen sekunder, samtlige programmer starter instant.

 

The snappinator!

 

Hadde jeg hatt lyst til å bruke en tredel av pcens originalpris hadde jeg nok sagt det ;)

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
har alltid følt at Arch har en såpass stor trofast fanbois. Det er jo en veldig bra distro, men føler den er veldig over vurdert i forhold til mange andre distroer. Den passer ikke til alt.

 

At den har en stor trofast fanboy-base gjør den jo ikke til en dårlig distro, som du også skriver. At du ikke liker fanboy folka som bruker den er jo en helt annen ting. Jeg har også fått intrykk av at enkelte sverger til Arch uansett hva formålet måtte være, men det får jo være opp til dem. Selv sverger jeg til Arch på min stasjonære og synes den funker ganske bra på min netbook (bruker til daglig Ubuntu Netbook Remix).

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Haiku er bare veldig, veldig raskt. Starter på ~10s, skrur seg av på ~5s, det er rett og slett ingen grunn til å bruke sovemodus lenger. Så godt som alle programmer starter instant. Betydelig mer "snappy" enn både xp og de fleste større linux-distroer jeg har prøvd. Føles ikke lenger som om jeg sitter på en 5.25" harddisk.

 

Ubuntu/fedora/windows 2000 eller nyere har virkelig ingenting de skulle ha sagt i forhold.

 

Dog skal det sies at lyd ikke fungerer i flash, og noen avansert office-pakke er ikke tilgjengelig per dags dato (koffice skal visst fungere, men er litt stress å legge inn). Men et c++ IDE og google docs holder til det meste.

 

Så det er på ingen måter perfekt, men det er gøy fordi det er så utrolig mye raskere :)

Lenke til kommentar
5.25" harddisk.

Jeg beklager, 1980-tallet ringte og ville ha den tilbake :p

 

Men det er mitt klenodium fra tiden før meg :cry::p

 

Det skal dog sies, at raskt som haiku enn er, så er det fortsatt i første alpha release, og programvareutvalget er heller tynt, så det blir nok ingen permanent løsning. Men det var litt morro, og utrolig raskt :)

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...