Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Unskyldning for ødelagt skolepc.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var "litt" uheldig å ødela pc-skjermen til skolepcen. Den falt ned fra et 1 meter høyt bord, og BOM, ødelagt.Folkene på IT avdelingen sa at jeg måtte komme på en unskyldning som ikke sa at det var jeg som hadde vært uforsiktig. Jeg trenger derfor en god unskyldning for hvorfor pc-skjermen har gått i stykker, om jeg skal få forsikring på den (siden jeg ikke kan si at det var min feil). Jeg har rett og slett ikke råd til å betale 5000 kr for en ny skjerm.

 

Håper dette er riktig forum å poste dette på, og at det ikke går i mot forumets regler.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Most i skolesekken...? Kan vel ikke sies å være din feil da?

 

Hvis PC'en din blir ødelagt så er det vel alltid indirekte din feil da. Spørsmålet er hvor mye indirekte din feil det må være for at forsikringen skal kunne gjelde.

 

Det å ha en PC i skolesekken er jo vanlig bruk/fraktmåte... Og det at PC'en viser seg å plutselig være most i sekken er vel noe sånt som et hendelig uhell, eller?

Lenke til kommentar

Jeg for min del foreslår at du anmelder skolen for forsikringssvindel, eventuelt å oppfordre til forsikringssvindel om du selv skulle ta kontakt med forsikringsselskapet, og så får tatt det på reiseforsikringen som pleier å ha noen få hundrelapper i egenandel. Uhell utenfor hjemmets fire vegger skal da virkelig være dekket om man har reiseforsikring, og hvem har vel ikke det?

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet i forsikring (gjør det ikke lenger) og jeg vil absolutt ikke anbefale deg å pynte på sanheten. Du risikerer faktisk å bli straffeforfulgt. Å svindle forsikringssselskapene er å bryte norsk lov og straffes med fengsel i de groveste sakene. Om du blir tatt kan konsekvensene bli katastrofale. F.eks. kan du bli uønsket som kunde (selskapene samarbeider i svindelsaker) og miste muligheten til å få billån og huslån senere. Sjekk artikkel på dinside.no

 

Du må også være klar over at forsikringen ikke tar hensyn til skyld. IT-avdelingen tar feil...Det har INGEN TING å si om det var din skyld eller ikke, så lenge det ikke var med vilje. Det som har noe å si er om årsaken er dekket, dvs. selve grunnen til at skjermen knuste. I de fleste selskaper må du ha en utvidet dekning for dette. Vanlig innbo dekker som oftest kun vannskader, brannskader og tyveri.

 

Jeg sier ikke dette for å være kjip, men dere må være oppmerksomme på at det dere diskuter er lovbrudd.

 

Hvis jeg var deg ville jeg ringt selskapet og forklart saken akkurat slik den er. Dersom du har en utvidet forsikring og skaden skjedde hjemme er du sansynligvis dekket. Jeg ville også tatt en ny prat med IT avdelingen. 5000 for en skjerm på en skolepc som kjøpes inn i 1000 tall er helt vanvittig.

 

Lykke til.

Endret av bebbetufs
Lenke til kommentar
Jeg var "litt" uheldig å ødela pc-skjermen til skolepcen. Den falt ned fra et 1 meter høyt bord, og BOM, ødelagt.Folkene på IT avdelingen sa at jeg måtte komme på en unskyldning som ikke sa at det var jeg som hadde vært uforsiktig. Jeg trenger derfor en god unskyldning for hvorfor pc-skjermen har gått i stykker, om jeg skal få forsikring på den (siden jeg ikke kan si at det var min feil). Jeg har rett og slett ikke råd til å betale 5000 kr for en ny skjerm.
Er enig med flere hvor de sier det er ikke lurt av IT-avdelingen å "oppfordre" deg til å gi dem argumentasjoner som kan føre til "forsikringssvindel".

Jeg selv jobber som lærer på en skole. Jeg er litt usikker hva du mener med skolepc. Om det er PC du "låner" fra skolen eller at det er fast plassert på skolen hvor elevene kan låne - særlig når det er snakk om PC-skjerm.

Spørsmålet her jeg vil fokusere:

Er datautstyrene godt forberedt mot fallskader?

1: Det ikke er løse ledninger rundt hvor FOLK kan snuble og trekke PC/skjerm ned?

2: Datamaskinen og skjermen er plassert "trygg" på arbeidsbenken/bord eller lignende hvor de blir ved "uhell" dyttet ned. F.eks mange PC spredt i et klasserom, bør de bordene ha kant-beskyttelse hvor de hindrer at skjermen detter bakover.

Sikkert det er flere, men jeg kommer bare på de to viktige ting.

 

Dersom denne skolen ikke oppfyller en eller begge to (særlig den siste), så vil jeg fraskrive meg ansvaret pga dårlig rustet mot fall.

Dersom DU SELV med vilje dyttet/tok skjermen ned, så er det uansett DIN feil og de "gir" deg sjans å argumentere hvordan du fikk det til slik at IT-folk kan svindle forsikringsselskapet. (ta vare på alle båndopptak, epost, brev fra dem dersom de ønsker bruke mot deg og du kan bruke dem tilbake mot dem pga "trussel")

Endret av jojo1717
Lenke til kommentar

Det er snakk om bærbar PC som er lånt fra skolen.

 

Var på IT avdelingen en gang til å snakke med folkene der. De sa at garantien fikk kun på om det var noe galt med PC i seg selv, altså ikke bruker skader. Forsikringen gjaldt også det samme. Fikk også leste denne kontrakten som jeg skrev under en eller annen gang, og der sto det vist at om det er brukeren som har skyld i skaden, må man betale selv.

 

Jeg fikk levert fra meg PC-en uten noen spesielt god grunn, og IT karen sa han skulle prøve å fikse det på noe vis (siden jeg ikke har mulighet til å betale 4400 kroner sånn helt uten videre).

 

Synes fremdeles at disse skolereglene er helt absurd. At et uhell skal koste så mye!

 

Uansett, takk for hjelpen dere :0

Lenke til kommentar

Jeg vil nå si at hvis maskinen har muligheten til å falle i gulvet, så har du vært uforsiktig med hvordan du har plassert den til å begynne med, altså din feil. Skjønner godt at skolen har slike regler. En forsikring som ville dekket alt av skader i hendene på en uforsiktig elev ville kostet skolen MYE penger.

 

Jeg hadde skjønt deg om du falt på isen, noen andre var borti deg mens du flyttet maskinen og tilsvarende. Men når du presterer å dytte maskinen i gulvet fra er bord slik uten vidre, da passer du tydeligvis ikke på tingene dine. Du er heller ikke første elev her på forumet som prøver seg på forsikringssvindel. Har DU ødelagt noe må DU ta ansvar for det, slik er det bare.

 

Er ikke rart at det blir dyre forsikringspremier her i landet når folk holder på slikt.

Lenke til kommentar

At ikke skolen hadde accident forsikring gjennom produsent på pc-ene er jo veldig rart. Alt mulig rart skjer jo på en skole. 4000 er kanskje litt mye men 2000 til 3000 hadde vært mer realistisk. en halv times arbeid pluss skjerm på 1500,- (kommer an på størrelse, og merke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...