Gå til innhold

Windows 8 allerede neste år?


Anbefalte innlegg

Det jeg først og fremst ønsker med Windows fremover er bedre sikkerhet og stabilitet, ikke flere features (Win7 har det meste jeg trenger). Så for meg vil det være bedre å satse på service packs fremover. Men kanskje andre brukere har andre meninger. :)

 

Win7 har i mine øyne tilstrekklig sikekrhet, og stabilitet, men det har definitivt noe å hente på feature-siden (evt hastighet)-siden. Så det er vel der uenigheten ligger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bedre støtte for spill??

Hvilke spill er det du sliter med å kjøre i Win7?

Civilization 1?

Jeg vet ikke hva det er pwnern12 snakker om. Men jeg sliter faktisk litt med støtte for eldre spill. Det viser seg faktisk at explorer.exe i Win7 har en bug som gjør at når du kjører enkelte eldre spill blir fargemappingen helt feil, fargene i spillet blir som å være på en LSD-trip. Dette sees for eksempel i Age of Empires II (og sikkert også flere andre eldre spill). Eneste løsningen foreløpig er å kille explorer.exe når man starter spillet. Håper dette blir fikset da, i en service pack eller en ny Windows-versjon.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvorfor whiner dere over at det kommer et nytt operativsystem? Det gjør ikke windows 7 ubrukelig. Microsoft har vel vist til nå at de er flinke til å supportere OSene sine i lang tid?

 

Håper windows 8 får muligheter for sikkerhetsoner uten fullblods virtualisering.

 

Pakkebrønn hadde vært utrolig kjekt. Om så bare for de mest brukte plugins til browsere. Adobe og Sun/Oracle sine produkter står høyt på listen.

 

Deduplication på blocknivå i filsystemet hadde også vært kjekt.

 

Kanskje en slags sandboks-teknologi som gjør at IE plugins sine sikkerhetshull blir "meningsløse" for hackere.

Lenke til kommentar

For min del kunne Microsoft bare lansert et helt nytt OS hvert 5. år, og heller kommet med fler service packs. Regner med at Windows 8 kommer med verson 7.0 av Windows kjerna da...

Hvis Microsoft skal komme så ofte med nye OS, så bør prisene synke enda mer!

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg vet at MS har vært interessert i å modernisere filsystemet (det ble jo skrotet til vista, og det rakk ikke w7).

 

Men altså ... Tror ikke de fleste var spesielt interessert i å forlate XP siden det fungerte, og vista var såpass utskjellt at ingen ville dit. Så nå skal vi bare vente på å pelle oss vekk fra xp.

 

Greia er den at OS'et ikke har mer å by på. Den gjør alt den skal gjøre.

 

De største fremskritt fremover vil skje i browseren, nemlig å kunne eksponere hw or os features. For det er der nye apps lages.

OS apps mangler ingenting, de har alt de måtte trenge for å løse sine ting.

 

De nest største fremskritt vil skje i .net rammeverket, og den vil uansett måtte forholde seg og løse forskjeller mellom OS - og da er det ikke særlig insentiv å legge fancy ting i OS. Heller legg det i en .net app som kan kjøres på alle os.

 

På bedriftsiden så kan det sikkert være at det finnes flere ting man kan stappe i windows.

 

Web vil fremover nøytralisere os og browsere, slik det har gjort i lengre tid. Det er ikke uten grunn at Google lager et OS som kun består av en browser. Cloud er jo det nye hotte.

Lenke til kommentar
Enig der. Det er mange bedrifter som nå kommer til å bytte ut XP med W7. Tviler på at de blir glade for et nytt OS allerede til neste år. Lisenser er ikke akkurat gratis...

Bedrifter som har litt oversikt over IT havner vel stort sett på OVS-avtaler med MS. Da ligger OS i avtalen og det koster ikke noe ekstra om man skal bruke XP, Vista, W7 eller fremtidige slipp som W8 og evt W9.

Kjøper man enkeltlisenser derimot så ryker man vitterlig på en smell, men da er det også et resultat av dårlig oversikt over lisensavtaler og lemfeldig økonomisk styring ;)

Lenke til kommentar
De burde heller jobbe mer på Servicepack til W7, enn å stresse med å få ut et nytt OS som mest sannsynlig blir veldig likt W7.

Microsoft gikk jo på en skikkelig smell ved å vente 6 år mellom XP og Vista. Alt for mye var nytt på en gang og ga problemer. Lærdommen må være at det blir teknisk bedre OS av hyppigere oppdateringer med mindre forskjeller. I tillegg vil det koste mer for kundene å kjøpe nytt OS til 1000 kr annenhvert år enn ett nytt OS til 2000 kr hvert 6. år. Altså lønnsomt for Microsoft.

 

Dette er utrolig irriterende. Her kommer et OS som fungerer tålelig bra, og så skal dem ikke satse på å videreutvikle det..

Hvem sier at ikke Win8 blir en videreutvikling av Win7?

 

Vista + SP1 = Win7

Win7 + SP1 = Win8

Evt.:

Betaen får navnet Vista

Den ferdige utgaven får navnet Win7

Den finpussede utgaven for navnet Win8

Ett produkt - solgt 3 ganger må jo være god forretning for MS

 

Siden jeg bruker Windows mindre og mindre så fristes jeg til å kanskje beholde XP til Win8 kommer. Vi får se.

 

Windows trenger virkelig et moderne filsystem. Kanskje har det kommet øverst på listen nå?

WinFS kommer nok ikke før Duke Nukem Forever er lansert.. ;) .. og fått oppgraderingspakke.

Lenke til kommentar

At vi heller vil lansere windows 8 enn SPx forstår jeg godt. Mye mer lisenspenger og mye mer oppslag i media. Behøver ikke å være rakettforsker. Dessuten er den gjengse bruker så ignorant at en lett kan selge et OS som noe helt nytt, og samtidig få de til å tro at kombinasjonen av "nytt" og "OS" er en bra ting, hvilket det aldri har vært og aldri vil bli. Får du dårlig presse på en release av ditt OS så lanserer du bare "major release" i steden for "minor release" og alle idiotene tror alt er nytt og fint.

 

Det som forundrer meg mest med denne saken er at de ikke vil surfe på W7 ryktet enda litt lengre, men igjen er vel lisenspengene det enkle svaret på dette.

 

Forøvrig enig i filsystem delen. Er det noe Windows Server sliter med så er det filsystemet. Det skalerer ikke opp til moderne server behov, men er det egentlig noe problem når en har OpenSolaris, FreeBSD, Netapp, Panasas, Isilion osv.?

Lenke til kommentar
Jeg vet at MS har vært interessert i å modernisere filsystemet (det ble jo skrotet til vista, og det rakk ikke w7).

 

Men altså ... Tror ikke de fleste var spesielt interessert i å forlate XP siden det fungerte, og vista var såpass utskjellt at ingen ville dit. Så nå skal vi bare vente på å pelle oss vekk fra xp.

 

Greia er den at OS'et ikke har mer å by på. Den gjør alt den skal gjøre.

 

OSer har jo masse forbedringsmuligheter, som du selv er inne på, filsystemet har store forbedringspotensial, bare filkopieruingsapplikasjonen er jo veldig primitiv og kan godt forbedres vesentlig. Masse grunnleggende ting som kunne vært bedre i windows.

 

AtW

Lenke til kommentar
Forøvrig enig i filsystem delen. Er det noe Windows Server sliter med så er det filsystemet. Det skalerer ikke opp til moderne server behov, men er det egentlig noe problem når en har OpenSolaris, FreeBSD, Netapp, Panasas, Isilion osv.?

Egentlig ikke. Holder med et Windows-domene der lagring/backup i bånn kjører på Solaris 10. Da har man ZFS og all den skaleringen man måtte trenge. Og Solaris-servere kan integreres i et AD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...