Gå til innhold

Programmering på linux! (spørsmål)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv så ser jeg mer på Qt rammeverket og brukker Qt Creator som IDE som jeg synes er veldig bra. Og ved bruk av da qmake som forenkler det å lage make filene.

Selv om Qt er hovedsak et GUI rammeverk så er det nå så modul basert at det går fint ann å bruke det for ikke GUI programmering ved å ikke ta med GUI modulen. Det er et rammeverk det er morro å leke seg med. I tilegg er det et cross platform så lager du noe for linux så er det bare å kompilere det til windows så fungerer det der også. Så klart hvis man brukker noe veldig linux spesifiske ting så blir det litt mer enn å bare å kompilere på nytt :)

 

Qt siden og til qmake tutorial og resten av documentasjonen til Qt 4.6

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Humm, jeg kikka på Ubuntu igår med livecd, søkte etter Code::blocks i pakkemanageren men fant ikkenoe. Fant masse andre IDE-verktøy jeg ikke har hørt om, men er blitt vant med code::blocks i windows.

 

sudo aptitude search codeblocks

Lenke til kommentar

Det er kjekt å kjenne til grunnleggende bruk av vi(m), siden denne tekstredigereren finnes på alle Unix-systemer og de fleste GNU/Linux-systemer. Å kunne bruke Emacs er heller ingen ulempe, men ikke forvent at den lange tiden du bruker på å lære deg alle tastekombinasjonene gir deg noen som helst gevinst på andre områder.

 

Fellesnevneren med både vi og Emacs er at du er nødt til å bruke forholdsvis mye tid på å sette dem opp til å fungere slik at de tilfredsstiller de kravene man forventer av selv de mest grunnleggende IDE-programmene. Fordelen med vi(m) er fleksibilitet: Programmet kan benyttes til de fleste oppgaver som innebærer teksteditering. Den spiller fint med GNU Screen og det er lett å splitte opp skjermarealet i flere "vinduer". Sistnevnte er nyttig mtp. på at skjermoppløsningene tenderer mot et dårligere høyde/bredde-forhold.

 

Som et alternativ til Code::Blocks, så kan du prøve Qt Creator. Det er fortrinnsvis ment som et C++-IDE hvis man driver med utvikling mot Qt-rammeverket, men skal fungere fint selv om du f.eks bare trenger standardbiblioteket. Mye positivt har også blitt sagt om KDevelop.

 

Når det gjelder Emacs, så er det greit å være litt avventende (min mening). Det er alltid et eller annet dill du kommer til å lure på, og du kan ikke engang våge å håpe på at det finnes en enkel løsning som ikke innebærer å laste inn elisp-funksjoner - selv for helt grunnleggende funksjonalitet som å kunne bla frem og tilbake i bufferlisten, eller å hoppe direkte til et annet vindu (som håndteres av Emacs - ikke vindussystemet). Det verste er at emacs heller ikke er spesielt egnet hvis du bare skal endre på en rad i en tekstfil; programmet bruker jo 2-3 evigheter på å starte :p

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke vits i å lære ørten ctrl+ tastekomboer og kompilere koden separat og lage makefiler, når IDE'r som codeblocks eller visual studio gjør alt dette selv. Pluss at de holder styr på alle filene i c++-prosjektet.

Og at vi får automatiske feilanalyser, popups ved mouseover på kommandoer. IDE'ene integrerer jo gcc og kompilerer selv bare ved et knappetrykk, og du får umiddelbart se resultatet i popup-vindu.

 

Edit: svarte, ubuntu nekter å kjøre i noe annet enn 800x600 fordi det ikke finner skjermen min ellernoe..da blir det jo litt useless. Blir bare en boks inni skjermen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...