Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Felles fryser, folk som stjeler. Hva skal man gjøre?


Alt-Ctrl

Anbefalte innlegg

To andre forslag:

 

Fargeveske av måten som brukes på alarmbriker på klær, dersom denne lar seg fryse vil den kunne smelte når pizzaen taes opp og sette merker på lovbryters hender/klær.

 

 

Et eller annet som stinker skikkelig når det blir varmet på 225 grader i 12-15 minutter og lar seg gjemme i en vanlig grandis. Ikke snakk om at tyven skal ete noe farlig, bare forpeste leiligheten for en dag.

Akkurat hva det skal være vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofre litt av varene dine for å gi en lærepenger er lett verdt det. Og du trenger bare en ting!

 

Delax!

 

 

Tyven(e) vil sitte på ramma resten av dagen..

 

Og hvorfor folk hele tiden vil "forsvare" tyvene forstår jeg ikke.. Stjeler du så stjeler du, skal ikke beskyttes da. Og en time og to på ramma ville kanskje overbevist tyven om å holde seg til sine egne matvarer i fremtiden.

Endret av b00n
Lenke til kommentar
Den er vel ikke beregnet på deg selv, hvis du har avføringsmiddel i den.

Med mindre du har treg mage, da.

 

Jeg personlig liker ideen med å ha avføringsmiddel, eller hvis vi levde i en fantasiverden: Harry Potter-aktige magiske morogreier, i maten.

 

 

Men hvis man får problemer med loven, f.eks. anmeldelse for forgiftning, får du MYE strengere straff enn mattyvene.

 

De kan jo ikke norsk engang, hvis det er de som stjeler. Nei, du har min stemme. Avføringsmiddel ftw. Det er ikke gift, så det kan ikke kalles forgiftning heller.

 

Er tingene merket tydelig med navn? Har lagt merke til at en del studenter gir blaffen i eiendomsrett når ting ikke er merket.

 

Gidder å merke en pizzaeske etc.? For noe pes.

Lenke til kommentar
Den er vel ikke beregnet på deg selv, hvis du har avføringsmiddel i den.

Med mindre du har treg mage, da.

 

Jeg personlig liker ideen med å ha avføringsmiddel, eller hvis vi levde i en fantasiverden: Harry Potter-aktige magiske morogreier, i maten.

 

 

Men hvis man får problemer med loven, f.eks. anmeldelse for forgiftning, får du MYE strengere straff enn mattyvene.

 

De kan jo ikke norsk engang, hvis det er de som stjeler. Nei, du har min stemme. Avføringsmiddel ftw. Det er ikke gift, så det kan ikke kalles forgiftning heller.

 

Gift er en substans som i en viss konsentrasjon er skadelig eller dødelig for levende organismer (Wikipedia).

 

Det å forgifte noen er den handling å bevisst sørge for at de får i seg stoffer som er skadelige. Avføringsmiddel er skadelig i den forstand at det saboterer kroppens normale funksjoner.

 

Pent forsøk, da.

Lenke til kommentar
Det å forgifte noen er den handling å bevisst sørge for at de får i seg stoffer som er skadelige. Avføringsmiddel er skadelig i den forstand at det saboterer kroppens normale funksjoner.

 

Pent forsøk, da.

 

Hvis jeg tilsetter avføringsmiddel til min egen mat og tydelig merker maten min: "Denne tilhører NikkaYoichi, mattyver hold dere unna!" så er det ingen bevisst forgiftning, snarere tvert om, jeg har bedt tyvene om å holde seg unna.

 

Pent forsøk, krikkert. :)

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet - så lenge de ikke dør av det, så får de bare som fortjent og hva skal de si til purken? De stjal masse mat og noe av det var kanskje bedervet (hva vet de?), så de vil anmelde den som hadde kjøpt den? Brev i posten etter et par uker; saken er henlagt pga bevisets stilling.

Lenke til kommentar
Det å forgifte noen er den handling å bevisst sørge for at de får i seg stoffer som er skadelige. Avføringsmiddel er skadelig i den forstand at det saboterer kroppens normale funksjoner.

 

Pent forsøk, da.

 

Hvis jeg tilsetter avføringsmiddel til min egen mat og tydelig merker maten min: "Denne tilhører NikkaYoichi, mattyver hold dere unna!" så er det ingen bevisst forgiftning, snarere tvert om, jeg har bedt tyvene om å holde seg unna.

 

Mulig du mener det ikke er bevisst forgiftning, men du vil fortsatt kunne bli dømt for legemsfornærmelse. Lykke til.

Lenke til kommentar
Mulig du mener det ikke er bevisst forgiftning, men du vil fortsatt kunne bli dømt for legemsfornærmelse. Lykke til.

 

Så det er forbudt for meg å tilsette et lovlig middel til min egen mat, i tillfelle noen skulle finne på å stjele den? Nå synes jeg du er litt i overkant ivrig til å leke djevelens advokat - men om du virkelig har loven på din side, så er det noe galt med loven.

 

Det blir jo som om produsenter av rødsprit og white spirit skulle straffes om noen fant på å drikke det. Det er en grunn til at det er advarsler på pakkene. Så lenge vedkommende er advart, men velger å trosse advarslen, så må da vel det være på eget ansvar?

Lenke til kommentar
Mulig du mener det ikke er bevisst forgiftning, men du vil fortsatt kunne bli dømt for legemsfornærmelse. Lykke til.

 

Så det er forbudt for meg å tilsette et lovlig middel til min egen mat, i tillfelle noen skulle finne på å stjele den? Nå synes jeg du er litt i overkant ivrig til å leke djevelens advokat - men om du virkelig har loven på din side, så er det noe galt med loven.

 

Det blir jo som om produsenter av rødsprit og white spirit skulle straffes om noen fant på å drikke det. Det er en grunn til at det er advarsler på pakkene. Så lenge vedkommende er advart, men velger å trosse advarslen, så må da vel det være på eget ansvar?

Selv om jeg setter opp advarselsskilt rundt min egen eiendom kan jeg ikke straffritt legge ut bjørnefeller. Selvfølgelig vil alle og enhver påstå at folk trår inn på eget ansvar, men hvordan forklarer du til foreldrene til femåringen som fikk foten sin kappet av at det var hans eget ansvar?

Lenke til kommentar
Selv om jeg setter opp advarselsskilt rundt min egen eiendom kan jeg ikke straffritt legge ut bjørnefeller. Selvfølgelig vil alle og enhver påstå at folk trår inn på eget ansvar, men hvordan forklarer du til foreldrene til femåringen som fikk foten sin kappet av at det var hans eget ansvar?

 

Det er ikke her snakk om å legge ut bjørnefeller, det er snakk om at man må ha tillatelse til å tilsette avføringsmiddel til sin egen mat, selv uten å merke denne. Om jeg sliter med treg mage og går på en kur som inneholder avføringsmiddel, så er det da virkelig ikke mitt ansvar om noen stjeler min mat. Det får da virkelig være måte på. Jeg har ikke noe ansvar om å informere mine medboere om denne pinlige tilstanden, det kan du da virkelig ikke mene?

 

Når det kommer til jakt med bjørnefeller så er det også forbudt med snarejakt i dette landet, men hva dette har med min mat i min fryser å gjøre - må jeg si at jeg har store problemer med å forstå.

Lenke til kommentar

Å legge slik mat i en fellesfryser er uaktsomt uansett. Hva hvis noen tok feil, uten å ville stjele? Målet helliggjør ikke middelet.

Hvis dere er ganske sikre på hvem som driver med dette, kan dere jo i hemmelighet bli enige om ikke å bruke fryseboksen i det hele tatt en periode, men likevel oppbevare mat der. Hvis det mangler noe etter at perioden er over, kan dere, gitt at dere stoler på hverandre, være sikrere. Server synderne historien. Hvis de er skarpe nok til å påpeke at det ikke holder som bevis har de forsåvidt rett, men forhåpentligvis kommer kortene på bordet.

Lenke til kommentar
Det er ikke her snakk om å legge ut bjørnefeller, det er snakk om at man må ha tillatelse til å tilsette avføringsmiddel til sin egen mat, selv uten å merke denne.

Problemet i så måte er at du faktisk vet at det er en god sjanse for at maten blir stjålet - det er nettopp derfor du eventuelt tilsetter noe muffens. Det er noe annet enn å tilsette litt laxativt i sin egen mat utelukkende for eget bruk.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Hva om man i tilegg til å merke maten med navn også skriver tydelig på pakka att den inneholder dritemidel. Dette skriver man på all maten sin, men man legger til dritemidel kun på i ett parr utvalgte produkter som ofte blir stjelt. Er det også ulovelig? Man har jo tydelig skrevet på pakka hva den inneholder.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...