Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Felles fryser, folk som stjeler. Hva skal man gjøre?


Alt-Ctrl

Anbefalte innlegg

Den er vel ikke beregnet på deg selv, hvis du har avføringsmiddel i den.

Med mindre du har treg mage, da.

 

Jeg personlig liker ideen med å ha avføringsmiddel, eller hvis vi levde i en fantasiverden: Harry Potter-aktige magiske morogreier, i maten.

 

 

Men hvis man får problemer med loven, f.eks. anmeldelse for forgiftning, får du MYE strengere straff enn mattyvene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mye rart som ikke er lov. Noen regler som definerer om det er lov å forgifte sin egen mat med avføringsmiddel, når man antar at denne maten vil bli stjålet?

 

Man kan jo ikke akkurat montere en bilbombe i bilen sin for å ta livet av eventuelle biltyver.

Man kan heller ikke bruke overdreven vold mot innbruddstyver.

 

Man kan selvsagt argumentere med at tyven ikke hadde blitt skadet om han ikke hadde stjålet i utgangspunktet, men sånn funker ikke alltid loven.

 

Om loven omfatter avføringsmiddel i mat som skal stjeles, vet jeg ikke.

 

Var i grunnen dette jeg hadde i tankene når jeg skrev at det kanskje var å gå over streken.

Men det er vel ikke fare for varig skade av å spise litt avføringsmiddel.

Lenke til kommentar

Poenget er at det er din egen mat. Du eier den, og har rett til å gjøre hva du vil med den, inkludert å putte avføringsmiddel i den. Hvis du gir den bort eller selger den, er det selvfølgelig straffbart, men hvis noen tar den fra deg, er det på eget ansvar.

 

Det er de lave straffene her i landet som gjør at innvandrerne tror det er greit å være kriminelt her. I hjemlandet sitt får de hånda hugget av om de tar en hold-it i butikken.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar

Rothbard:

Kanskje har du rett, kanskje ikke.

Det vi trenger er en *grøss* lovhjemmel som definerer dette, slik at trådstarter slipper å få en anmeldelse på seg.

 

Dessuten kan en slik spøk lett slå helt feil. Polakken kan gå på medisiner som ikke må tas sammen med dette avføringsmiddelet. Eller han kan være allergisk.

Kanskje går han glipp av noe veldig viktig fordi han måtte sitte på toalettet hele dagen. F.eks. en begravelse, jobbintervju osv.

 

Jeg liker tanken, og ville støttet den fullt ut dersom vi hadde 100% bevis på at det ikke går galt.

 

 

Selv ideen om kameraovervåkning kan slå tilbake.

Kameraovervåkning er underlagt strenge regler, og hvis tyven eller andre beboere er imot, kan du få loven på nakken.

 

Mener å ha lest om en gullsmed som snudde et overvåkningskamera mot en ansatt som han visste stjal, bare for å kunne dokumentere det.

Den ansatte svarte med å anmelde ham for overvåkningen, og kom mye bedre ut av det enn sjefen sin.

 

Vær forsiktig.

Lenke til kommentar
Det er mye rart som ikke er lov. Noen regler som definerer om det er lov å forgifte sin egen mat med avføringsmiddel, når man antar at denne maten vil bli stjålet?

 

Forståelsen behøver ikke å være innlemmet i straffeloven slik som en kan ofte tenke seg, fort det kan komme et par hvitkledde personer som plasserer en i langtidsforvaring for mentalt sinnsyke personer. ;)

Lenke til kommentar

Jarmo: Kunne du omformulere litt? Jeg forstår ikke hva du mener.

 

Skulle man bli innlagt på mentalsykehus for å bruke avføringsmiddel i en Grandis tiltenkt tyven?

 

 

Jeg er uansett imot dette prosjektet fordi konsekvensene kan være uoversiktlige. Plutselig har man sendt en allergiker til sykehuset, eller blitt anmeldt for det.

 

Men hvis det eneste som skjedde var at tyven satt på dass i mange timer, ville jeg vært for. Men det vet man jo ikke på forhånd.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Skulle man bli innlagt på mentalsykehus for å bruke avføringsmiddel i en Grandis tiltenkt tyven?

Hva om noen kompiser/familiemedllemmer osv. vil "låne" maten og eieren ikke er til stedet?

 

Aksomhet eller uaksomhet i handling hvis noe går åt skogen? Og hvem er ansvarlig for slike handlinger da?

Noen kan faktisk dø av en slik sak, i verste fall.

Lenke til kommentar

Merke maten med sprittusj, kanskje?

Tyven får kanskje moralske kvaler av å stjele av en navngitt person.

 

Du kan gå til Clas Ohlson og kjøpe en overfallsalarm.

Den er på størrelse med en garasjeåpner, og bråker verre enn en røykvarsler når pluggen dras ut.

Modifiser den så den piper når noen åpner en grandis.

 

Hører du en pipelyd, følg den til synderen.

Lenke til kommentar
Men jeg ser uansett ikke hvor de hvite frakkene du nevner, kommer inn.

Disse kommer inn når noen gjør handlinger som legene/psykiatri må til for å vurdere situasjonen og vedkommendes helsetilstand, dvs. rettvesen og påtalemyndigheter finner ut at noen med slike tanker må/bør sperres inn pga. av at samfunnet må/bør beskyttes mot slike personer.

 

:)

 

Men, nok om OT nå, vi går videre med denne tråden og topicen.

Lenke til kommentar
Merke maten med sprittusj, kanskje?

Tyven får kanskje moralske kvaler av å stjele av en navngitt person.

 

Dette har vi selvsagt gjort helt siden vi flyttet inn. Vi var oppe i første-etasje for å se om det lå igjen noen rester og da fant vi beholderen til vaniljeisen en her hadde kjøpt. Han hadde skrevet navnet sitt på den, og vi la igjen en lapp på den som vi hadde skrevet på engelsk slik at de kanskje skjønte at de burde stoppe snart.

 

Tydeligvis hjelper ikke dette.

 

Du kan gå til Clas Ohlson og kjøpe en overfallsalarm.

Den er på størrelse med en garasjeåpner, og bråker verre enn en røykvarsler når pluggen dras ut.

Modifiser den så den piper når noen åpner en grandis.

 

Hører du en pipelyd, følg den til synderen.

 

Dette var en god idé! Bare de ikke er for dyre skal vi prøve dette. :)

Lenke til kommentar

Et skilt på engelsk og norsk over fryseren med teksten;

OBS: Grandiosa Lørdagspizza er full i avføringsmiddel. Ikke rør. Den er til et biologisk forsøk.

 

 

Da har man advart og gitt klar beskjed om hva som venter de som måtte falle for fristelsen. Kan ikke forvente at advarsler skal skrives på alt av språk. Spesielt ikke språk man selv ikke kan.

Lenke til kommentar

Tviler utrolig sterkt på at de stempler deg som mentalt ustabil hvis du bruker et mildt lakserende middel. Arsenikk kanskje, men ikke avføringsmiddel.

Du kan risikere straff hvis tyven i det hele tatt skjønner at magesjauen kom av forgiftning, og anmelder, men jeg tror ikke du blir betegnet som psykisk ustabil.

Folk som gjør langt verre ting blir ikke tvangsinnlagt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...