Gå til innhold

Bil i feil kjøreretning - hva tenker enkelte med?


Bonna86

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her litt skjelven. Jo mer jeg tenker på det, jo eklere blir det.

 

Altså, i går natt ble jeg hentet av min far da jeg kom med flytoget fra Oslo S. For de som er kjent i Oslo, så vet dere sikkert at det er en stor motorvei som ligger rett ved siden av, og vi kjørte altså denne hjem (mot Ekebergtunellen).

 

Uansett, pappa kjører og vi sitter og skravler. Det er sent og veldig rolig, før det plutselig kommer en bil i mot oss. Pappa ble nok litt perpleks, jeg ble det også selv, men skrek til slik at vi kom oss over i en annen fil. Heldigvis for oss så er det akkurat på den strekka vi kjørte flere felt begge kjøreretninger, ergo fikk vi svingt vekk fra bilen. Vi ringte selvsagt politiet med en gang.

 

Det er først nå jeg kjenner ettervirkningene. Bare noen sekunder før, og hadde ikke pappa vært snar, så vet jeg faktisk ikke hvor vi hadde vært i dag. Kjenner jeg blir kvalm av tanken. Mannen kjørte i veldig høy fart også. Det er vanvittig ekkelt, jeg skjønner hva man mener når man sier "ser døden i hvittøyet", for ja, det føltes som jeg var så nær. Det kunne blitt en stygg frontkollisjon.

 

Men så tenker jeg: hva tenker slik mennesker på som kjører i feil kjøreretning? Én ting er om det hadde vært lett å ta feil, men allikevel synes jeg det er sløvt. Når man ser alle skiltene er feil vei, burde det ikke ringe en bjelle? Når du ser at bilene på andre siden av motorveien også kjører i samme retning som deg, burde du da ikke stoppe opp og tenke?

 

Denne bilføreren møtte flere biler, ikke bare oss. Jeg tenker da: er det ikke naturlig å stoppe eller kjøre inn til siden om man oppdager at man kjærer i feil kjørebane?

 

Det verste er at min far, som har vært drosjesjåfør i mange år, opplevde lignende en gang før i en tunnel. Jeg blir forskrekket når jeg tenker over hvor mange man faktisk kjører i feil kjøreretning. Nå er det jo klart, er det en senil mann eller dame som er forvirret så kan det ha sine naturlige forklaringer, men da burde de ikke ha førerkort i utgangspunktet.

 

Her på sørlandet har de satt opp slike SNU!!!(ja, noen er det tre utropstegn bak)-skilt for å markere at man kjører i feil kjøreretning. Burde det egentlig vært nødvendig overhodet? Burde ikke folk være oppegående nok til å faktisk ta noen forhåndsregler, og ihvertfall stoppe om de oppdager at de kjører feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo trøste deg med at det antakligvis var en narkoman som har stjålet en bil eller no i den duren, som straks vil bli huka inn av politiet. Men du har helt rett....det skjer alt for ofte. Var borti det sjøl en gang jeg kjørte lastebil...Var på en "vanlig" vei (uten gul-stripe), kjørte bortover ei lang slette i 80 på tørt sommer-føre, god oversikt, å det kommer en bil i mot, som forøvrig ikke er noe problem. plutselig kommer det en bil ut bakfra å skal kjøre forbi bilen som kommer i mot, å det værste er at han fullførte forbikjøringa. Jeg reiste meg opp og STO på bremsen, å bremsa helt til jeg sto dønn stille, å alikkavæl var det så små marginer at han greide han subbe borti lastebilen min med speilen sin. Hva i allværden får folk tel å ta sånne forbikjøringer når de ser det kommer en stor lastebil i mot? Hva om jeg ikke hadde bremsa?

Lenke til kommentar

Vel, det trenger ikke å være en narkoman heller. Uansett hadde det vært liten trøst for oss om moe hadde skjedd. Heldigvis gjorde det ikke det, men det får meg til å tenke. Hørt nok av historier om "vanlige" folk (hva er nå vanlig kan man jo spørre seg om, men altså som ikke er ruset på noe eller fulle) som er så sløve at de gjør slike ting. Det skremmer meg at folk kan være lite oppegående.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Du kan jo trøste deg med at det antakligvis var en narkoman som har stjålet en bil eller no i den duren, som straks vil bli huka inn av politiet.

 

 

Hadde jeg vært narkoman og stjålet en bil, så hadde jeg for helvette holdt meg i riktig kjøreretning. Folk som kjører i motsatt retning ber jo nesten om å bli tatt, eller?

 

Jeg møtte en fyr her en dag som kom i feil kjøreretning i en rundkjøring. Slå den! (Ikke noe bombe at mannen inni bilen så ut som han hoppa i graven for 100 år siden).

Lenke til kommentar

Her eg bor ble det nettopp bygget to nye rundkjøringer. Dette er et lite sted og fra før har det kun vært ei rundkjøring her. Av en eller annen grunn så kjørte folk i feil kjøreretning i flere dager etterpå, selv om skiltingen kom raskt på plass. Skummelt hvor lite oppmerksom det går an å være.

Lenke til kommentar
Du kan jo trøste deg med at det antakligvis var en narkoman som har stjålet en bil eller no i den duren, som straks vil bli huka inn av politiet.

 

 

Hadde jeg vært narkoman og stjålet en bil, så hadde jeg for helvette holdt meg i riktig kjøreretning. Folk som kjører i motsatt retning ber jo nesten om å bli tatt, eller?

 

Jeg møtte en fyr her en dag som kom i feil kjøreretning i en rundkjøring. Slå den! (Ikke noe bombe at mannen inni bilen så ut som han hoppa i graven for 100 år siden).

 

Møtte bussen kjørende feil vei i en av de mest sentrale rundkjøringene her for et par dager siden jeg..

Makan!

Kommer kanskje ikke som noen bombe at det var en av våre nye landsmenn som kjørte den bussen, men så er det en del av de som tydelig har fått sponsa busslappen av NAV på budsjettkurs her i byen..

Blei i fjor sommer forbikjørt i en av hovedgatene her av en av de samme karene, da med flust av biler i møte og jeg måtte bremse helt opp, for at det ikke skulle ende i en katastrofe (50-sone)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Var det lang veistrekke foran dere? Og bilen dukket plutselig opp? En bilfører skal alltid la blikket vandre, også langt fremover.

 

I'm just saying...:)

Lenke til kommentar
Var det lang veistrekke foran dere? Og bilen dukket plutselig opp? En bilfører skal alltid la blikket vandre, også langt fremover.

 

I'm just saying...:)

 

Det er en relativt lang strekke ja, men bilene som kom i møte kunne vi se hele tida, men han må vel da ha anntatt at jeg ville stoppe for å slippe han forbi fordi jeg enten ville bli pressa opp på fortauet med 50-60 år gamle trær med ca. 15meters mellomrom før du er inne på det brukanes fortauet, eller bli greit innvolvert i ulykken som ville skje..

Jeg hadde 50, men han skulle forbi uansett, og med etterhvert grei fart.

 

Når jeg blei forbikjørt stoppa bussen ikke lenge etter og jeg måtte spørre sjåføren hva han tenkte med som gjorde en slik forbikjøring og fikk til svar noe i nærheten av:

Shører do boss?, jeg ha dåli tid, chef sagt vi må kjåra sånn som må til! (Prøvde her å skrive som han prata, men ikke så lett..)

Flere passasjerer hadde også ringt inn etter denne episoden, noen hadde også klaga på at sjåføren virket truende/frekk når de gikk på bussen også.

 

I begge tilfellene ringte jeg busselskapet og fikk klar beskjed om at dette ville bli slått hardt ned på, og at dissa kun har kjørt for de i kort tid med fersk sertifikat, og at de desverre har/hadde avtale med NAV som gjør at de må gi alle som ikke skaffer seg egen jobb andre steder en sjanse..

Sjansen ryker derimot kjapt ved sånne farlige sprell!

Lenke til kommentar
Var det lang veistrekke foran dere? Og bilen dukket plutselig opp? En bilfører skal alltid la blikket vandre, også langt fremover.

 

I'm just saying...:)

Nå er ikke jeg kjent med fartsgrensa på den motorveien TS snakker om, men hvis det var 90/100 sone, faren hennes holdt fartsgrensa og det kommer en bil imot i 150 km/t (eller hvertfall 100+ish) så går det jævlig fort... Har ikke mange sekundene da.

Lenke til kommentar
Vel, det er faktisk mulig å komme ut på feil sted på motorveien og ikke finne noen vei tilbake igjen hvis man begynner å kjøre og det er ingen trafikk der man kjører ut :p

 

Da stopper man og kjører inn til siden. Eventuelt, ringt politiet og sagt i fra.

 

Var det lang veistrekke foran dere? Og bilen dukket plutselig opp? En bilfører skal alltid la blikket vandre, også langt fremover.

 

I'm just saying...:)

 

Dette var i Oslo, motorveien mot Ekerbergtunellen. Det var vel 100 km/t og bilisten som kom mot oss kjørte ekstremt fort. Jeg liker ikke helt det du prøver å få fram her, fordi min far har alt på det rene. Fordi min far er rask i oppfattelsen skjedde det ingenting - heldigvis. Han er yrkessjåfør og rimelig oppvakt når det gjelder å kjøre bil. Er det noen jeg mener er trygg å kjøre med så er det han. Men, du må huske på at det var helt mørkt, og ja, man blir litt satt ut når det kommer en bil der man virkelig ikke forventer det. Ting skjer voldsomt fort, ergo kunne det ha blitt en stygg ulykke.

 

Var det lang veistrekke foran dere? Og bilen dukket plutselig opp? En bilfører skal alltid la blikket vandre, også langt fremover.

 

I'm just saying...:)

Nå er ikke jeg kjent med fartsgrensa på den motorveien TS snakker om, men hvis det var 90/100 sone, faren hennes holdt fartsgrensa og det kommer en bil imot i 150 km/t (eller hvertfall 100+ish) så går det jævlig fort... Har ikke mange sekundene da.

 

Det var 100 km/t ja. Nettopp, det tar ikke mange sekundene. Nå var min far riktignok så rask i oppfattelsen at det ikke skjedde noe - heldigvis.

Lenke til kommentar
Det var 100 km/t ja. Nettopp, det tar ikke mange sekundene. Nå var min far riktignok så rask i oppfattelsen at det ikke skjedde noe - heldigvis.

 

Er vel 80 på strekningen der helt frem til alnabru. Mener jeg å huske. Tror faktisk det er 70 i tunnelene.

Men er vel ikke unormalt med folk som kjører i 100+ på strekningen.

 

Men er faktisk mer normalt enn man tror. Husker når de åpnet en tunnel i Tønsberg. Folk kjørte i feil felt i flere uker etterpå, var direkte skummelt.

Endret av xaco
Lenke til kommentar
[skjult]
Det var 100 km/t ja. Nettopp, det tar ikke mange sekundene. Nå var min far riktignok så rask i oppfattelsen at det ikke skjedde noe - heldigvis.

 

Er vel 80 på strekningen der helt frem til alnabru. Mener jeg å huske. Tror faktisk det er 70 i tunnelene.

Men er vel ikke unormalt med folk som kjører i 100+ på strekningen.

 

Men er faktisk mer normalt enn man tror. Husker når de åpnet en tunnel i Tønsberg. Folk kjørte i feil felt i flere uker etterpå, var direkte skummelt.

 

Nå kjørte ikke vi inn i tunellen. Det er jo godt mulig det er 80, det husker jeg ikke, men det går jo uansett såpass fort når den bilen som kommer i mot kjører som en gris og ikke tar hensyn til fartsgrensa.(..)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...