Gå til innhold

Guide: Dette er Nvidias nye skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og det er ikke sikkert at NVidia tar tronen, vi får se. Men Raptor har ingen kilder han vil dele pga NDA. Og da tar jeg ikke et ord fra han som gyldig før jeg ser resultater. Første vi lærte på Medier og Kommunikasjon: KILDER KILDER KILDER. Noen som sier noe, men ikke kan backe opp er ikke en bra kilde.

Jeg jobber selv i universitetssektoren, og jeg vet veldig godt at kilder er viktig.

Kilden er den bedriften jeg har skrevet NDA med. Noen ganger er jeg selv også kilden, fordi jeg selv har sett ting, og testet ting, men på grunn av NDA avtaler så vil/kan jeg ikke si veldig mye om det.

 

På GF100 nå så har NDA om tekniske detaljer rundt brikken blitt opphevet. Det er fremdeles NDA på detaljer rundt produktene (SKU) som blir lansert i mars/april. Det samme gjelder de fleste ytelsestall.

 

Ut i fra hva jeg personlig har sett så kan jeg si at nVIDIA tar "tronen", iallefall på single GPU. Dere får vite mye mer om noen uker...

Lenke til kommentar
Hvor mye effektforbruk det har bryr jeg meg 0 om. Har 295GTX i dag og ønsker meg et nytt monster av singel GPU kort. Er ikke imponert over SLI, for mangen spill som ikke drar nytte per dags dato, umodent i mine øyner.

Kan du nevne noen? Er det noen spill der ute som faktisk har nytte av noe mer kraft som ikke støtter SLI?

Lenke til kommentar

 

Ut i fra hva jeg personlig har sett så kan jeg si at nVIDIA tar "tronen", iallefall på single GPU. Dere får vite mye mer om noen uker...

 

Som jeg har forstått det , så er det ikke snakk om en veldig stor margin i forhold til Amd / Ati (5-10%) men det er andre områder der Nvidia briljerer kraftig med den nye Gpu'en.

 

Men jeg tror nok fortsatt at det blir langt mer interessant å se hvilken mainstream løsning som blir tilgjengelig og pris på disse.

Lenke til kommentar

er spent på hvilke spill som drar disse korta max, for det blir jo uansett snakk om kraftige kort med fet teknologi.

 

2009 bar for min del preg av mye console-ports, hvorav GTA IV (des. 08) kanskje var det grelleste eksempelet, og jeg sitter nå med modern warfare 2 som er irriterende artig i multiplayer men som helt åpenbart bærer preg av latskap og litt sånn "jaja, vi får gi det ut på pc også da..."

 

Okke som, jeg har gtx285 idag og stortrives - kjøper neste fra nvidia også (i mellomtiden vente, ingen titler som krever storkortet fra ati, desverre)

Lenke til kommentar
Hvor mye effektforbruk det har bryr jeg meg 0 om. Har 295GTX i dag og ønsker meg et nytt monster av singel GPU kort. Er ikke imponert over SLI, for mangen spill som ikke drar nytte per dags dato, umodent i mine øyner.

Kan du nevne noen? Er det noen spill der ute som faktisk har nytte av noe mer kraft som ikke støtter SLI?

 

GTA 4, Microsoft Flight simulator X både med og uten HD texture pack, WoW (dårlig grafikk som er ikke optimalisert for nye skjermkort pga en utadert DX engine som holde ytelsen nede) og Empire Total War. Kan ikke kjøre noen av de spillene på fult med SLI av, og det går enda senere med SLI på.

Lenke til kommentar

Vet ikke med flight x og total war, men det er en kjent sak at GTA 4 ikke har noe som helst med GPU å gjøre, ytelsen avhenger fullstendig av cpu. Har gtx285 og har stillt grafikken ned på minimum og 800x600, og får nøyaktig det samme som i 1680x1080 og max - finnes masse tester hvor de har testet med forskjellige cpu'er og kun fra i7 920 og opp begynner det å funke smooth

http://www.pcgameshardware.com/aid,672004/...hmarks/Reviews/

 

 

WoW er vel et av de større lappeteppene som finnes, har aldri vært kjent for sin flotte grafikk og selv enkle bugs står uløst et halvår. Alt av dyktige utviklere har enten fått fyken eller jobbet med starcraft/diablo de siste åra.

Endret av findon
Lenke til kommentar

Skjønner ikke ståheien, ingen spillutviklere som gidder legge lista høyere enn ps3/xbox360grafikk nå om dagen uansett, og det klarer du fint å få 60 fps på med en gtx260 ved gjennomsnittlig skjermoppløsning.

 

Hadde microsoft eller sony giddet lage tastatur/musoppsett til konsollene sine, hadde jeg kjøpt mitt siste 3dkort for lenge siden.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Hvor mye effektforbruk det har bryr jeg meg 0 om. Har 295GTX i dag og ønsker meg et nytt monster av singel GPU kort. Er ikke imponert over SLI, for mangen spill som ikke drar nytte per dags dato, umodent i mine øyner.

Kan du nevne noen? Er det noen spill der ute som faktisk har nytte av noe mer kraft som ikke støtter SLI?

 

GTA 4, Microsoft Flight simulator X både med og uten HD texture pack, WoW (dårlig grafikk som er ikke optimalisert for nye skjermkort pga en utadert DX engine som holde ytelsen nede) og Empire Total War. Kan ikke kjøre noen av de spillene på fult med SLI av, og det går enda senere med SLI på.

- WoW = Har mer enn god nok ytelse, og skjermkortene i dag kjører på tomgang i spillet. Med andre ord har ikke spillet noen nytte ved å ta i bruk SLI.

 

- GTA4 er jo en ren port fra Konsoll, og det en utrolig dårlig port også... Nå har jeg ikke spillet installert lenger, men mener SLI virket for meg. Skal dog ikke si noe sikkert her. Mine to GTX 260'er holder fint oppe koken i spillet, og det glir helt utmerket. Med andre ord gjør et GTX 260 jobben, eller så er det SLI som finpusser resultatet.

 

- Flight Simulator X: Ekstremt krevende for prosessoren, men tok da fint i bruk SLI tror jeg da. Du trenger bare nok prosessorkraft for å holde følge.

 

Empire Total War - Har jeg ikke prøvd, så skal ikke si noe på det. Men tipper vel egentlig på cpu-begrensning her også.

 

Du kan da ikke kreve at SLI skal hjelpe stort spill som uansett er begrenset av prosessoren. I slike tilfeller hjelper det heller ikke en døyt å bytte til et kraftigere grafikkort.

Lenke til kommentar
Noen antagelser på hvilke kort disse vil direkte konkurrere mot pris / ytelse messig?

Eller Kan vi anta at 490 blir toppmodellen?

Begge disse kortene er single-GPU. Ett med 512 shader prosessorer, og ett med 448. Kan ikke si noe mer om spesifikasjoner enda.

 

foreløpig plan er at et dual-GPU kort kommer i april, hva navnet på det blir har de ikke bestemt enda...

Lenke til kommentar
Hvor mye effektforbruk det har bryr jeg meg 0 om. Har 295GTX i dag og ønsker meg et nytt monster av singel GPU kort. Er ikke imponert over SLI, for mangen spill som ikke drar nytte per dags dato, umodent i mine øyner.

Kan du nevne noen? Er det noen spill der ute som faktisk har nytte av noe mer kraft som ikke støtter SLI?

 

GTA 4, Microsoft Flight simulator X både med og uten HD texture pack, WoW (dårlig grafikk som er ikke optimalisert for nye skjermkort pga en utadert DX engine som holde ytelsen nede) og Empire Total War. Kan ikke kjøre noen av de spillene på fult med SLI av, og det går enda senere med SLI på.

- WoW = Har mer enn god nok ytelse, og skjermkortene i dag kjører på tomgang i spillet. Med andre ord har ikke spillet noen nytte ved å ta i bruk SLI.

 

- GTA4 er jo en ren port fra Konsoll, og det en utrolig dårlig port også... Nå har jeg ikke spillet installert lenger, men mener SLI virket for meg. Skal dog ikke si noe sikkert her. Mine to GTX 260'er holder fint oppe koken i spillet, og det glir helt utmerket. Med andre ord gjør et GTX 260 jobben, eller så er det SLI som finpusser resultatet.

 

- Flight Simulator X: Ekstremt krevende for prosessoren, men tok da fint i bruk SLI tror jeg da. Du trenger bare nok prosessorkraft for å holde følge.

 

Empire Total War - Har jeg ikke prøvd, så skal ikke si noe på det. Men tipper vel egentlig på cpu-begrensning her også.

 

Du kan da ikke kreve at SLI skal hjelpe stort spill som uansett er begrenset av prosessoren. I slike tilfeller hjelper det heller ikke en døyt å bytte til et kraftigere grafikkort.

 

Leste du hva jeg skreiv? Jeg har brukt bold font denne gangen så du kanskje kan se.... Også tenker du på hva jeg pratet om angåendes SLI og umodenhet og bruker hjernen litt så kanskje du kommer i mål. Hvis ikke så har jeg ikke mer å tilføye som kan hjelpe deg og dine meninger.

Lenke til kommentar

Argumentasjonen din og dine ideer henger ikke helt på greip, og prøvde pent å nevne at det kanskje ikke er SLI som er problemet (du sier at GTX 295 er for svakt...), men noe annet.

 

Har hatt og brukt SLI i (sammen med mye annet) i godt og vell 4 år nå, og etter din argumentasjon så ser jeg fortsatt ikke hvorfor du mener det er umodent. For 4 år siden så kunne du nok sagt at det var noe umodent, men i disse dager så får du utnyttet både Crossfire og SLI ganske så effektivt.

 

Du nevnte også at du hadde lyst på et kraftigere singelkjerne-kort, fordi du ikke mente nok spill støttet SLI. Og da prøvde jeg så vidt å nevne at ingen av de spillene du nevnte faktisk ville ha økt særlig i ytelse med kraftigere skjermkort. Ettersom det ikke er SLI-støtten som mangler, men rett og slett mangel på prosessorkraft eller optimalisering fra produsenten.

 

Men for all del, ingen vitså utvise slik aggressjon. Prøvde bare å hjelpe egentlig. Kanskje det er du og ikke SLI som er umodent. :hmm:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Kanskje det er du og ikke SLI som er umodent. :hmm:

Kan ikke kjøre noen av de spillene på fult med SLI av, og det går enda senere med SLI på.

Og da sier jeg det så konsist som jeg kan: Det er fordi du ikke har kraftig nok prosessor. (om jeg skal stykke det opp veldig enkelt)

 

At SLI gir hakket dårligere ytelse er jo bare enda et tegn på at det ikke er her flaskehalsen sitter. SLI er ikke noen funksjon som kan trylle frem bedre FPS i alle spill. Kravet er at det er GPUen som begrenser, og KUN da vil SLI gi ytelseforbedring.

 

En liten nedside med SLI er jo at det krever litt mer av systemet, så det kan delvis forklare hvorfor ytelsen går litt ned når prosessoren sliter veldig med å holde oppe. Ergo Bottleneck, som findon så fint linket til.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Nei, du har hoppet til en konklusjon om at CPU er for svak noe så er ikke tilfelle. Hvis du tar deg litt tid og googler SLI problemer kanskje du kan lær litt om problemet? Jeg er ikke den så lærer andre, jeg berre ler av de og forsetter med livet mitt med høgere kunnskap.

øøøh?? hva slags cpu og antall mhz kjører den på?

Lenke til kommentar
Nei, du har hoppet til en konklusjon om at CPU er for svak noe så er ikke tilfelle. Hvis du tar deg litt tid og googler SLI problemer kanskje du kan lær litt om problemet? Jeg er ikke den så lærer andre, jeg berre ler av de og forsetter med livet mitt med høgere kunnskap.

Så Flight Simulator X er ikke CPU begrenset?

http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia...80,1953-15.html

 

Her kan du se at SLI gir bedre ytelse i Empire Total War, med en Core [email protected] og 1920x1200 i oppløsning ihvertfall:

http://www.hardwareheaven.com/reviews.php?...42&pageid=8

 

 

Med 1GB effektivt vram kan du se at SLI kan gi en nokså stor forbedring i GTA4 i 2560x1600, ellers er spillet ganske CPU begrenset selv med en Core i7@3,33GHz:

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon...70,2422-19.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...