Gå til innhold

Ber om lov til å uttrykke meg mer som jeg vil


Skriving på rim  

332 stemmer

  1. 1. Bør man få skrive på rim om man holder seg saklig og får frem poenget sitt?

    • Ja
      246
    • Nei
      87


Anbefalte innlegg

Nå synes jeg kanskje at akkurat når det gjelder helse har vi større problemer med utsagn som:

 

"Få deg et liv!" (Om en som er ensom.)

"Gjør det da vel, ikke bare prat om det..." (En som vurderer selvmord)

"Det var du som inviterte til det, så du kan skylde deg selv." (En som lurer på om hun skal anmeld en voldtekt.)

 

Geir :)

 

Jepp, men det taler ikke for å tillate enda mer som ikke hører hjemme der mener jeg i hvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CraigFinn

 

Det er det inntrykket jeg har fått etter å ha vært innom noen seriøse kategorier. Dessuten sier du jo seg at du ikke vet, men tror ingen vil la seg plage av diktene dine. Men hvis de gjør det, vil du da ta hintet og slutte med rimingen?

 

Jeg skjønner jo at det finnes en del

som vil nekte å snakke med meg.

Jeg kan ikke svare på hva jeg skal gjøre

før jeg ser hvordan ting utspiller seg.

 

EDIT;

Jeg er av den (naive?) oppfatning

at om man oppfører seg høflig og grei,

vil de aller fleste mennesker

ha et rimelig bra inntrykk av deg. :)

Endret av CraigFinn
Lenke til kommentar
Det er snakk om fire settninger der tre av dem slutter på det samme ordet. Et dikt er forskjellige ord som skal rime.

 

 

 

 

 

ikke alle dikt har enderim

men de har aforismer og billedbruk

 

Kan ikke du skrive som vanlige folk og bruke "SVAR"-funksjonen? Innleggene dine er i ferd med å passere CraigFinns hva talentløs oppbygging angår. Se, så lett det er! Stor forbokstav, tegnsetting i henhold til regler, linjeskift og avsnitt i henhold til regler.

 

Jeg tror du kan, jeg tror du kan, jeg tror du kan...men gidder du?

Lenke til kommentar
CraigFinn

 

Det er det inntrykket jeg har fått etter å ha vært innom noen seriøse kategorier. Dessuten sier du jo seg at du ikke vet, men tror ingen vil la seg plage av diktene dine. Men hvis de gjør det, vil du da ta hintet og slutte med rimingen?

 

Jeg skjønner jo at det finnes en del

som vil nekte å snakke med meg.

Jeg kan ikke svare på hva jeg skal gjøre

før jeg ser hvordan ting utspiller seg.

 

EDIT;

Jeg er av den (naive?) oppfatning

at om man oppfører seg høflig og grei,

vil de aller fleste mennesker

ha et rimelig bra inntrykk av deg. :)

 

Definér "høflig og grei", er du snill.

 

Jeg tror at veldig mange mennesker - i alle fall gjør jeg det - oppfatter det som irriterende dersom noen kaster drops i bakhodet deres på kinoen, tuter på dem i trafikken, sniker i køen på butikken eller forsøpler et seriøst forsøk på diskusjon med lange dikt som, for det første, tar jævlig stor plass og man må scrolle så man får gikt i underarmen og, for det andre, består av masse unødvendig tulleord og tidvis fjollete ordstilling for å få fa**skapet til å rime.

 

Jeg synes ikke du er høflig og grei når du bruker dikt (med eller uten enderim) i andres tråder. Dine egne tråder kan du derimot fritt forsøple til krampa tar deg, helst enda litt lenger.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke du er høflig og grei når du bruker dikt (med eller uten enderim) i andres tråder. Dine egne tråder kan du derimot fritt forsøple til krampa tar deg, helst enda litt lenger.

 

Når det gjelder å være uhøflig,

er ikke du den rette til å anklage meg.

Jeg har tidvis fått noen ganske stygge

karaktistikker fra deg.

 

Og NEI, jeg tar det ikke personlig,

jeg er bare drittlei av tonen din.

Jeg syns det er rart at folk må fremstå så sinte

for å få frem meningen sin.

 

Du har fulgt etter meg stort sett overalt,

senest i den tråden her.

Og nå orker jeg ikke å høre mer

om hvor idiotisk du synes jeg er. :)

Lenke til kommentar

Minus de litt sterkere uttrykkene er jeg ganske enig med Jurist her. Jeg synes det kan ses på som ganske uhøflig å bruke diktform i en seriøs diskusjon, spesielt ettersom du i tillegg bruker flere ganger så mye plass som andre på å si mye mindre, og fordi det er ganske slitsomt å lese.

Lenke til kommentar

Er enig i at å begynne å rime i en sakprosa debatt er i høyeste grad uhøflig, på samme måte som det vil være uhøflig & useriøst å plutselig begynne å synge ut alle sine utsagn i et muntlig debattforum. :thumbdown:

Riming og dikting bør kunne brukes, men da kun unntaksvis for å understreke poeng. Når man benytter det konsekvent hele tiden blir det bare fjollete og tøysete. Bruk kontra misbruk.

Lenke til kommentar
Jeg synes det kan ses på som ganske uhøflig å bruke diktform i en seriøs diskusjon

 

Hvorfor skal det være uhøflig

å svare folk på den måten jeg vil,

når jeg faktisk tror jeg kan bidra,

og prøver hardt å få det til? :)

Hvorfor det var uhøflig utdypet jeg jo strengt tatt i posten etter det lille avsnittet du siterte. Er enig i at det kan sammenliknes med spontansang i en skikkelig debatt. Det hører ikke hjemme i settingen.

Lenke til kommentar
Hvorfor det var uhøflig utdypet jeg jo strengt tatt i posten etter det lille avsnittet du siterte. Er enig i at det kan sammenliknes med spontansang i en skikkelig debatt. Det hører ikke hjemme i settingen.

 

At det ikke er "sosialt akseptert" i en setting,

er et argument jeg har problemer med.

Skal man slå ned på absolutt alt som er nytt

fordi man ikke er vant med det?

 

Man bør alltid være åpne for nye ting,

om det ligger et bidrag til grunn.

Og om man bryter noen kutymer i starten,

vil de kunne endre seg etter en stund. :)

Lenke til kommentar
Skal man slå ned på absolutt alt som er nytt

fordi man ikke er vant med det?

Selvfølgelig ikke?! Men man bør slå ned på ting hvor det negative overgår det positive og det ikke er egnet til annet enn å skape støy. Ser ingen grunn til at man skal tillate synging i seriøse debatter heller, bare "fordi det er noe nytt som man bør være åpen for"og fordi "man blir sikkert vant til det etterhvert".

 

Og hva slags "perspektiv" er det du egentlig ønsker å gi folk ved å bruke enderim i både tide og utide? Hva er det man egentlig skal prøve å oppnå med slik oppførsel du utviser?? Har du noen andre argumenter enn at "det er nytt"?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

CraigFinn

 

Begynner å bli enig med rikspøbel i at det virker som du er mer interessert i å få linjene til å rime enn i å diskutere/debattere og da mister man jo poenget med et diskusjons/debattforum. Nå har du uansett bevist at du kan rime så hvorfor ikke spare det til egenprodusert litteratur slik Dotten viste til og evnt. andre underkategorier der kunstform teller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...