Gå til innhold

Ber om lov til å uttrykke meg mer som jeg vil


Skriving på rim  

332 stemmer

  1. 1. Bør man få skrive på rim om man holder seg saklig og får frem poenget sitt?

    • Ja
      246
    • Nei
      87


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig ikke?! Men man bør slå ned på ting hvor det negative overgår det positive og det ikke er egnet til annet enn å skape støy. Ser ingen grunn til at man skal tillate synging i seriøse debatter heller, bare "fordi det er noe nytt som man bør være åpen for"og fordi "man blir sikkert vant til det etterhvert".

 

Og hva slags "perspektiv" er det du egentlig ønsker å gi folk ved å bruke enderim i både tide og utide? Hva er det man egentlig skal prøve å oppnå med slik oppførsel du utviser?? Har du noen andre argumenter enn at "det er nytt"?

 

Jeg skjønner så klart at du mener det,

men i sitatet ditt svarte jeg på

beskyldningen om at jeg er uhøflig

fordi dikt er uvanlig akkurat nå.

 

Ja, jeg mener dikt i diskusjoner

har mye bra å bidra med.

Så jeg viser til noen tidligere svar

hvor jeg begrunner akkurat det;

 

Både skriving og lesing av poesi

kan sette folks tanker i gang.

Mange får mindre ut av en god artikkel

enn et meningsfullt dikt eller sang.

 

Jeg har opplevd flere ganger

at kunnskapene jeg henter

kommer lettere gjennom poesi

enn lange, tørre argumenter.

 

(...)

 

Jeg tror absolutt at dikt og rim

kan bidra i en diskusjon.

Det kan appellere til nye mennesker,

og trigge interesse og inspirasjon.

 

I diverse muntlige situasjoner

kunne du sikkert ha blitt litt lei.

Men her på forumet hvor du kan ignorere,

har jeg egentlig null sympati med deg. ;)

 

Begynner å bli enig med rikspøbel i at det virker som du er mer interessert i å få linjene til å rime enn i å diskutere/debattere og da mister man jo poenget med et diskusjons/debattforum. Nå har du uansett bevist at du kan rime så hvorfor ikke spare det til egenprodusert litteratur slik Dotten viste til og evnt. andre underkategorier der kunstform teller?

 

Kan du begrunne denne meningen,

for dette skjønner ikke jeg.

Jeg har fått sagt det jeg skal si,

og det har vel alltid nådd fram til deg?

 

Det å bevise at jeg kan rime

har ikke vært min intensjon.

Jeg trodde de fleste nå hadde skjønt

at jeg vil bruke det i diskusjon. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Begynner å bli enig med rikspøbel i at det virker som du er mer interessert i å få linjene til å rime enn i å diskutere/debattere og da mister man jo poenget med et diskusjons/debattforum.

 

Nå har jeg ikke lest de siste sidene av denne tråden, men dette virker for meg som et argument mer basert på fordomsfulle holdninger enn ren fakta. Jeg nekter å tro at det bare er jeg som skjønner hva CraigFinns poenger er, og jeg ser fra dialogene at alle skjønner hverandre godt. Om du mener han baserer sine meninger på hva som rimer istedet for å rime sine meninger er en annen sak, men det vil i så fall KUN gå ut over han selv. :p Det vet man jo ikke noe om uansett.

 

Jeg har mye lettere for å forstå (og lese) innleggene til dikterne enn til en del andre brukere her på forumet.

Lenke til kommentar
Jeg har mye lettere for å forstå (og lese) innleggene til dikterne enn til en del andre brukere her på forumet.

 

Det er ganske nøyaktig 100 % irrelevant. Dikterne, i alle fall CraigFinn, er mer enn intelligent(e) og kunnskapsrik(e) nok til å skrive som folk. Selv om det finnes enkelte idioter som ikke KLARER å skrive skikkelig, unnskylder ikke det at CraigFinn forsøpler andres tråder med dikt som tar ca fem ganger så stor plass som nødvendig og er formulert på en tidvis tøvete måte for å få det til å rime.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke du er høflig og grei når du bruker dikt (med eller uten enderim) i andres tråder. Dine egne tråder kan du derimot fritt forsøple til krampa tar deg, helst enda litt lenger.

 

Når det gjelder å være uhøflig,

er ikke du den rette til å anklage meg.

Jeg har tidvis fått noen ganske stygge

karaktistikker fra deg.

 

Og NEI, jeg tar det ikke personlig,

jeg er bare drittlei av tonen din.

Jeg syns det er rart at folk må fremstå så sinte

for å få frem meningen sin.

 

Du har fulgt etter meg stort sett overalt,

senest i den tråden her.

Og nå orker jeg ikke å høre mer

om hvor idiotisk du synes jeg er. :)

 

Du mener at du er høflig og grei. Definér "høflig og grei" og forklar hvorfor du mener at det ikke er uhøflig å forsøple andres tråder med dikt som opptar LANGT mer plass enn nødvendig og som støtt og stadig er skrevet på en knotete måte for å få det til å rime.

 

Jeg fremstår, i følge deg, som sint, mens du, i følge meg, fremstår som skrudd og/eller vrang. Det er det muligens ikke noe å gjøre med...men hvis du blir drittlei, synes ting er rart og ikke orker mer, kan det jo tenkes at du bør revurdere det du holder på med. Hvis du ikke tåler å høre andres mening om metodene dine...vel...da har du et problem. :)

Lenke til kommentar
Det er ganske nøyaktig 100 % irrelevant. Dikterne, i alle fall CraigFinn, er mer enn intelligent(e) og kunnskapsrik(e) nok til å skrive som folk. Selv om det finnes enkelte idioter som ikke KLARER å skrive skikkelig, unnskylder ikke det at CraigFinn forsøpler andres tråder med dikt som tar ca fem ganger så stor plass som nødvendig og er formulert på en tidvis tøvete måte for å få det til å rime.

 

OK. Dere snakker hele tiden om at det noen ser på som meget gode innlegg er forsøpling for dere. Og at det dermed er egoistisk å skrive på rim fordi det tar tid for dere å scrolle forbi. På samme måte mener jeg det er rimelig egoistisk å nekte å ta i bruk ignorér-knappen, og dermed nekte mange andre disse gode bidragene. Jada, det kan hende disse bidragene tilfører mye til en debatt, og at det derfor ville vært synd å ignorere, men det betyr da bare at innlegget er godt og kanskje verdt å lese? Men dere har jo et valg. Enten mener dere dikt tilfører noe til en debatt, og leser diktene. Eller dere mener at dikt er fullstendig tøvete, og ignorerer dem.

 

Som jeg har sagt tidligere; Dikt tilfører noe fordi de er gode dikt, ikke på tross av det. Ikke ta vekk den fordelen ved CraigFinns innlegg.

Lenke til kommentar
har hatt endel stalkere sjøl

som har brukt all energi

på å mobbe meg bort

 

Det er sannsynligvis fordi du konsekvent nekter å besvare spørsmålene/kommentarene du får. Hvorfor kan du ikke skrive som normale folk? Svar, svar, svar, svar, svar, svar.

 

det er ikke normalt

å skrive på denne måten

dessuten

gjør det at det tar

unødig lang tid å

lese innleggene dine

 

i tillegg er

det irriterende

at du ikke bruker

hverken

stor forbokstav

eller

vanlig tegnsetting

Lenke til kommentar
Det er ganske nøyaktig 100 % irrelevant. Dikterne, i alle fall CraigFinn, er mer enn intelligent(e) og kunnskapsrik(e) nok til å skrive som folk. Selv om det finnes enkelte idioter som ikke KLARER å skrive skikkelig, unnskylder ikke det at CraigFinn forsøpler andres tråder med dikt som tar ca fem ganger så stor plass som nødvendig og er formulert på en tidvis tøvete måte for å få det til å rime.

 

OK. Dere snakker hele tiden om at det noen ser på som meget gode innlegg er forsøpling for dere. Og at det dermed er egoistisk å skrive på rim fordi det tar tid for dere å scrolle forbi. På samme måte mener jeg det er rimelig egoistisk å nekte å ta i bruk ignorér-knappen, og dermed nekte mange andre disse gode bidragene. Jada, det kan hende disse bidragene tilfører mye til en debatt, og at det derfor ville vært synd å ignorere, men det betyr da bare at innlegget er godt og kanskje verdt å lese? Men dere har jo et valg. Enten mener dere dikt tilfører noe til en debatt, og leser diktene. Eller dere mener at dikt er fullstendig tøvete, og ignorerer dem.

 

Som jeg har sagt tidligere; Dikt tilfører noe fordi de er gode dikt, ikke på tross av det. Ikke ta vekk den fordelen ved CraigFinns innlegg.

 

Ignore-funksjonen er, som tidligere påpekt, ubrukelig med mindre alle ignorerer. Dersom ikke alle ignorere, vil noen fortsette å diskutere med den brukeren du har ignorert, og dermed vil det dukke opp en hel masse uforståelige poster.

 

Å av og til henvise/linke til et kjent dikt eller sette inn et selvkomponert dikt for å belyse et poeng i en diskusjon på et litt fiffig måte, kan klassifiseres som "bruk". Å konsekvent nytte laaaaaaaaaaange dikt med tidligere nevnte dusteformatering i andres tråder, må klassifiseres som "misbruk".

Lenke til kommentar
Ignore-funksjonen er, som tidligere påpekt, ubrukelig med mindre alle ignorerer. Dersom ikke alle ignorere, vil noen fortsette å diskutere med den brukeren du har ignorert, og dermed vil det dukke opp en hel masse uforståelige poster.

 

Men hvis et poeng når frem, interesserer og appellerer til noen nettopp fordi det er formulert som et dikt, så kan det jo tilføre debatten noe det ellers ikke ville tilført. Et godt argument for eksempel kan jo tilføres et "sting" med noen godt formulerte vers, eller en godt formulert metafor i form av dikt (jfr. maaaange gode samfunnspoeter).

 

Nå vet ikke jeg hvordan ignorer-funksjonen funker (da jeg aldri har brukt den), men om du ser det som et stort problem at du ikke forstår sammenhengen i noen tråder regner jeg med at den kan reverseres for en stund eller noe sånt. Og folk som svarer på innlegg vil ofte gjerne sitere det de svarer på.

 

Jeg ser ihvertfall på det som meget viktig at alle som vil tilføre verdier til debatt skal få lov til det. Selv om noen blir sure.

Lenke til kommentar
Men hvis et poeng når frem, interesserer og appellerer til noen nettopp fordi det er formulert som et dikt, så kan det jo tilføre debatten noe det ellers ikke ville tilført. Et godt argument for eksempel kan jo tilføres et "sting" med noen godt formulerte vers, eller en godt formulert metafor i form av dikt (jfr. maaaange gode samfunnspoeter).

På samme måte som idiotisk teksformatering, store bokstaver, grelle farger og fantasifullt tekstoppsett... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Ignore-funksjonen er, som tidligere påpekt, ubrukelig med mindre alle ignorerer. Dersom ikke alle ignorere, vil noen fortsette å diskutere med den brukeren du har ignorert, og dermed vil det dukke opp en hel masse uforståelige poster.

 

Men hvis et poeng når frem, interesserer og appellerer til noen nettopp fordi det er formulert som et dikt, så kan det jo tilføre debatten noe det ellers ikke ville tilført. Et godt argument for eksempel kan jo tilføres et "sting" med noen godt formulerte vers, eller en godt formulert metafor i form av dikt (jfr. maaaange gode samfunnspoeter).

 

Nå vet ikke jeg hvordan ignorer-funksjonen funker (da jeg aldri har brukt den), men om du ser det som et stort problem at du ikke forstår sammenhengen i noen tråder regner jeg med at den kan reverseres for en stund eller noe sånt. Og folk som svarer på innlegg vil ofte gjerne sitere det de svarer på.

 

Jeg ser ihvertfall på det som meget viktig at alle som vil tilføre verdier til debatt skal få lov til det. Selv om noen blir sure.

 

Som sagt: bruk er ålreit, misbruk er dritt.

 

Et og annet dikt for å gi innlegget "sting", som du kaller det, eller for å la seg hjelpe av noen andres kløkt og vidd til å si noen velvalgte fraser, er helt uproblematisk (dersom man "låner" en annens dikt, bør det selvsagt krediteres vedkommende dikter). Konsekvent dikting i andres tråder, og spesielt dersom formateringen gjør at det tar unødvendig stor plass eller er unødvendig knotete å lese, er uten tvil misbruk.

Lenke til kommentar
På samme måte som idiotisk teksformatering, store bokstaver, grelle farger og fantasifullt tekstoppsett... :thumbdown:

 

At du mener fjortisvirkemidler er det samme som språkmektig, intelligent diktutfoldelse gjør at jeg ikke akkurat har lyst til å diskutere med deg om akkurat dette. :)

 

Et og annet dikt for å gi innlegget "sting", som du kaller det, eller for å la seg hjelpe av noen andres kløkt og vidd til å si noen velvalgte fraser, er helt uproblematisk (dersom man "låner" en annens dikt, bør det selvsagt krediteres vedkommende dikter). Konsekvent dikting i andres tråder, og spesielt dersom formateringen gjør at det tar unødvendig stor plass eller er unødvendig knotete å lese, er uten tvil misbruk.

 

Her sier du jo akkurat det samme som du har gjort før. Veldig mange setter pris på at man har lov til å skrive på rim (ihvertfall 200 av dem som har besøkt tråden om man skal tro pollen). Forslag til deg; Du ignorerer CraigFinn om du ikke liker han eller hans innlegg. Om det viser seg at folk setter pis på det i trådene du vil lese, og dermed svarer han, så tar du valget mellom å fortsette å ignorere eller å se hva han har bidratt med. Midlertidig eller for alltid. Om du har rett, og innleggene hans bare er til irritasjon for alle sammen, vil jo en av to ting skje;

 

1. Han får ikke svar.

2. Han får bare drittslenging mot seg, og du har sannsynligvis ikke behov for å vite hva som var opphavet til dette uansett.

Lenke til kommentar
Her sier du jo akkurat det samme som du har gjort før.

 

...og du fortsetter å ignorere det, du tar i alle fall ikke noe standpunkt til det. Jeg står ved det jeg har sagt: velformulerte, snedige spisseformuleringer kan med hell brukes til å underbygge et poeng og gi innlegget "sting" EN GANG I BLANT, men konsekvent dikting for diktingens skyld er forsøpling. Når diktene i tillegg tar unødvendig stor plass og formuleres tøvete for å få rimet til å gå opp, er det uhøflig å poste det i andre tråder enn sine egne eller i dedikerte dikttråder.

 

Forslag til deg; Du ignorerer CraigFinn om du ikke liker han eller hans innlegg.

 

Det skal ikke være nødvendig å ignorere folk. Nå er jeg lei av å gjenta meg selv til det kjedsommelige. Jeg har sagt hva jeg mener om ignorering.

Lenke til kommentar

Ja, greit. Du mener jeg ignorerer ditt hovedpoeng på samme måte som jeg mener du ignorerer mitt. Helt normalt i en diskusjon, og det bunner sikkert i helt forskjellige måter å se saken på. Det du mener er forsøpling er noe mange andre mener er gode innlegg, det er det viktig å ta i betraktning. Det ville med andre ord være skadelig for hele debatten å stenge ute disse innleggene. Om ikke DU vil lese enkelte innlegg er jo det helt opp til deg, men å ta denne ressursen fra de andre er unødvendig. Om innleggene tillegges denne "stingen" en gang i blant eller veldig ofte er jo tross alt helt subjektivt.

Lenke til kommentar
Ja, greit. Du mener jeg ignorerer ditt hovedpoeng på samme måte som jeg mener du ignorerer mitt. Helt normalt i en diskusjon, og det bunner sikkert i helt forskjellige måter å se saken på. Det du mener er forsøpling er noe mange andre mener er gode innlegg, det er det viktig å ta i betraktning. Det ville med andre ord være skadelig for hele debatten å stenge ute disse innleggene. Om ikke DU vil lese enkelte innlegg er jo det helt opp til deg, men å ta denne ressursen fra de andre er unødvendig. Om innleggene tillegges denne "stingen" en gang i blant eller veldig ofte er jo tross alt helt subjektivt.

 

Det jeg vil til livs er ikke innlegg som inneholder kvalitet, men innlegg som pga sin form er forstyrrende for andre. Om den helt store "stingen" uteblir, er det den enkelte brukers problem/tap. Can't blame a guy for trying to write a poem.

 

Min mening er at et dikt nå og da, og da helst et som faktisk har "sting", er helt ålreit. Konsekvent/overdreven dikting i andres tråder, særlig hvis den tar unødvendig stor plass og er knotete forumlert, er uhøflig og misbruk.

 

Å fjerne innholdet fra gode innlegg vil være skadelig for debatten, ikke å fjerne selve diktene (altså (den uønskede) formen, på samme måte som farger, store bokstaver og andre forstyrrende momenter.

Lenke til kommentar
Det jeg vil til livs er ikke innlegg som inneholder kvalitet, men innlegg som pga sin form er forstyrrende for andre. Om den helt store "stingen" uteblir, er det den enkelte brukers problem/tap. Can't blame a guy for trying to write a poem.

 

Min mening er at et dikt nå og da, og da helst et som faktisk har "sting", er helt ålreit. Konsekvent/overdreven dikting i andres tråder, særlig hvis den tar unødvendig stor plass og er knotete forumlert, er uhøflig og misbruk.

 

Å fjerne innholdet fra gode innlegg vil være skadelig for debatten, ikke å fjerne selve diktene (altså (den uønskede) formen, på samme måte som farger, store bokstaver og andre forstyrrende momenter.

 

1. Jeg forstår ikke helt hva du mener med det første avsnittet. Kanskje du har misforstått meg, eller motsatt.

 

2. Jeg skjønner at du mener at dikt normalt ikke tilfører noe i vanlige diskusjoner. Det er en helt subjektiv oppfatning som vi ikke deler.

 

3. Her er vi veldig uenige. Et dikt tillegger jo innlegget virkemidler på samme måte som en metafor ville ha gjort. Om man forteller historien om gutten som ropte at det kom en ulv for mange ganger så har det forhåpentligvis en funksjon i innlegget. På samme måte bidrar rim på en måte man ikke kunne uttrykt med vanlige avsnitt. Og ja, jeg mener det kan oppnås i hvert innlegg, ikke bare en gang i blant. Jeg er fascinert over og interessert i diktinnleggene.

Endret av Husam
Lenke til kommentar
På samme måte som idiotisk teksformatering, store bokstaver, grelle farger og fantasifullt tekstoppsett... :thumbdown:

 

At du mener fjortisvirkemidler er det samme som språkmektig, intelligent diktutfoldelse gjør at jeg ikke akkurat har lyst til å diskutere med deg om akkurat dette. :)

Hehe, nei for når man setter samme virkemidler i en litt annen setting, blir det for åpenlyst hvor dumt det er å konsekvent å drive med slikt. Plutselig er ikke andres virkemidler akseptable for deg, men de skal reduseres til "fjortisvirkemidler" istedet ;)

Du kan kanskje også da være så snill å forklare oss hva som skiller det noen vil kalle et dikt fra et fantasifullt tekstoppsett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...