Gå til innhold

Ønsker og spare penger på enkle ting!


Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Jeg har tenkt og begynne og spare penger på simple ting. Og kanskje tjene litt penger.

 

 

Jeg hadde 4000,- kr for litt siden og har bare 500,- kr igjen.

 

Så jeg lurer på va jeg kan gjøre for og spare penger i stede for å bare kjøpe, kjøpe og kjøpe...

 

Noen enkle tips?

 

Er det noen som kan annbefale meg noe jeg kan jobbe med hjemme.

PS: Er bare 15 år.

 

MVH:

 

Meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet ikke helt åssen det er på skolen din men, ta alltid med mat hjemmefra!!!! sparer du flerfoldige hundrelapper på. nå tenker jeg på lunsjmat altså.

 

ikke gå i matbutikkene om du er sulten. slipper du å bli frista til å kjøpe masse mat osv.

 

røyker/snuser du? SLUTT!!!

 

drikk vann isteden for brus/juice.

 

..

 

kommer ikke på fler akkurat nå! men det er iallefall noen smarte småting man kan forandre på for å "tjene" mer penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Gode råd! :D

 

Jeg burde kanskje ikke gå på butikken mer i skole tiden da?

Går nesten vær dag.

 

Kan sikkert få pappa til og kjøpe det jeg trenger til og lage salat da..

Lenke til kommentar

slutte med impuls-kjøp.

det gjorde jeg, plutselig hadde jeg masse penger til overs :)

ellers tror jeg det er du som best vet hva du kan spare penger på, ting som lunsj er nevnt over.

sett opp ett bra regnskap og se hva du faktisk bruker pengene dine på, så ser du på hva du kan kutte ned på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Jeg har sluttet med impulskjøp.

 

 

Noen som kan foreslå en måte jeg kan tjene litt penger på?

Jeg og pappa har snakket om vi kanskje kunne fikset PCer mot litt penger?

Lenke til kommentar
For en stund fremover: Ikke betal med kontant, bruk kun kort så ser du enkelt i nettbanken hvor pengene har tatt veien.

Jeg ville sagt omvendt. Hjelper ikke å se hvor penga har tatt veien når de allerede er borte. Hvis man betaler kontant ser man jo penga forsvinne. Er mye enklere å bare dra kortet enn å gi fra seg noen hundrelapper.

Lenke til kommentar
For en stund fremover: Ikke betal med kontant, bruk kun kort så ser du enkelt i nettbanken hvor pengene har tatt veien.

Jeg ville sagt omvendt. Hjelper ikke å se hvor penga har tatt veien når de allerede er borte. Hvis man betaler kontant ser man jo penga forsvinne. Er mye enklere å bare dra kortet enn å gi fra seg noen hundrelapper.

Den går jo og begge veier. Hjelper ikke å se at pengene er borte når de først er borte. :)

 

Men eg mener både og. Ved å kun betale kontant så får man en følelse av at pengene forsvinner og verdien av disse. Men samtidig vil man få vekslepenger og vekslepenger blir ofte fort kastet bort på tull, og da forsvinner mye av verdien.

 

På kort så ser man ikke de faktiske pengene som brukes, men man kan i ettertid se hvor de er brukt og hva de er brukt på. Det kan være like verdifullt som å faktisk se at pengene brukes på noe.

Lenke til kommentar

Sett opp budsjett og som andre sier her så er impulskjøp dyrt.

Ta med mat hjemmefra. Tar du kollektivt så kjøp månedskort eller andre kort som gir avslag mot å betale hver gang, finn billigste mobilopperatør for ditt bruk osv. Ofte man kan spare en hel del på slike faste utgifter.

 

For min del er kort og kontant ett fett, da det er penger jeg bruker uansett. Har du budsjett du klarer å følge vil du uansett vite hvor grensa går og når du kan skeie ut litt i lunsjen.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Ok jeg har laget meg en liste med ting jeg "ikke må" og "MÅ".

 

Ikke:

 

Impulskjøp.

Kjøpe brus.

Kjøpe godteri.

 

Må:

 

Tenke 2 ganger før jeg kjøper.

Ta med mat på skolen.

Ikke kjøp noe helst.

Lenke til kommentar
Er en bank som har begynt med en løsning der det trekkes en ønsket sum fra kortet og inn på en sparekonto hver gang man bruker det... Ganske fiffig, og bruker man kortet mye er det litt penger å spare.

Har den ordningen hos Nordea her i Sverige. Har satt det opp så det runder opp til nærmeste 50 hver gang jeg betaler med kort. Siden jeg aldri har kontanter på meg er det ganske effektivt :p

Lenke til kommentar
Jeg burde kanskje ikke gå på butikken mer i skole tiden da?

Går nesten vær dag.

Det koster deg sikkert glatt over en tusenlapp i måneden.

 

Over 10.000 i året det - blir penger av sånt over tid.

 

En pølse og Cola på 7/11, kjøpe baguett til lunsj istedet for å ta med mat, ta en kaffe til 35 kroner flere ganger i uka osv... Selv fikk jeg rimelig bakoversveis når jeg summerte hva sånne 'småting' faktisk koster meg i måneden.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
For en stund fremover: Ikke betal med kontant, bruk kun kort så ser du enkelt i nettbanken hvor pengene har tatt veien.

Jeg ville sagt omvendt. Hjelper ikke å se hvor penga har tatt veien når de allerede er borte. Hvis man betaler kontant ser man jo penga forsvinne. Er mye enklere å bare dra kortet enn å gi fra seg noen hundrelapper.

 

Poenget er å få en ordnet og systematisk oversikt over alt forbruk, for deretter å se over forbruket og nøkternt vurdere hva du bruker penger på som du kan kutte ut.

Lenke til kommentar

Den raskeste metoden for å "skremmes" til å avstå fra impulskjøp og utelunsj er å ta med alle kvitteringer og legge inn i f.eks. Excel eller OpenOffice Calc. Da kan du få summene du bruker på "tull" foran deg med en gang. Det er en liten vekker å se hvor mye penger som rett og slett rotes bort :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Den raskeste metoden for å "skremmes" til å avstå fra impulskjøp og utelunsj er å ta med alle kvitteringer og legge inn i f.eks. Excel eller OpenOffice Calc. Da kan du få summene du bruker på "tull" foran deg med en gang. Det er en liten vekker å se hvor mye penger som rett og slett rotes bort :)

 

Dette har jeg gjort siden jeg var 13 år. Dette er veldig god metode for å motivere til sparing. Det blir nesten en konkurranse mot deg selv om å spare mer enn forrige måned. Excelarkene mine regner ut alt du kan tenke deg av statestikk og informasjon om økonomien min. Og nå jobber jeg med å implementere aksjehandelene også, så jeg har komplett oversikt. Har avdekket mange rare vaner ved hjelp av excelarket. For eksempel at jeg hadde et unormalt høyr forbruk på fredager. Jeg tenkte ikke over det før jeg så det i excelarket. Hovedsakling kantinemat og slikt. Kanskje jeg ble slappere med apringen fordi det nærmet seg helt? Ikke vet jeg, men jeg ble ihvertfall obs på det og kvittet meg med uvanen.

 

Ellers anbefaler jeg å ha en sparebørse hvor du lemper alle småpengene i. Jeg likte å ha et kontantbudsjett i løpet av en uke. Det som var til overs gikk rett på sparebørsen. Hadde jeg brukt det opp så hadde jeg brukt det opp og det var ikke mer å gjøre med det. Konkurranseinstiktet mot deg selv kommer inn her også, du prøver å få mer til overs til sparebørsen enn forrige uke :p

 

Edit: Må også legge til en annen jeg liker å gjøre. Jeg har diverse runde tall i hodet jeg pleier å multiplisere det jeg har tenkt å kjøpe med. F. eks om jeg skulle ha lyst på en cola som koster 15 kr. Så ganger jeg dette i hodet med et tall basert på om det er en typisk ukesutgift, daglig utgift, månedgift etc. Normalt for en ukesutgift som Cola kanskje faller inn under kan jeg kanskje mulitplisere med 200 (2xCola i uken i 2 år). Så sier jeg til meg selv, jeg kan enten kjøpe Cola eller ha 3000 kr om 2 år. Da er valget enkelt. Har også regnearkt som regner ut med renter og greier og det blir veldig store summer med tiden. Summerer du i tilegg til alle andre unødvendige utgifter (som f.eks kantinemat) og innser hvor mye penger du kan spare i løpet av noen år, så vil du nok få god motivasjon til å spare.

 

Lykke til med sparing ;)

Endret av Aksjebloggeren
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Keen på å dele excelarkene dine, Aksjebloggeren? Uten data selvsagt :)

 

Slik excelarkene er nå er de veldig spesialisert inn på min økonomi, så vet ikke helt hvor mye nytte du hadde fått av dem. Men jeg har på planen min å få laget noen mer generelle excelark for både personlig økonomi (Regnskap og evt Budsjett) og en egen for aksjehandel på nettsiden min. Men dette vil nok kanskje ta litt tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...