Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja jeg tenkte også at all prosessering skulle gjøres på server. Men det jeg er usikker på er om man kan pinge en bluetooth-radio som ikke er søkbar, bare på. Og hvor mye kan man stole på at ping-latency er proporsjonal med avstand til sender?

 

For min del så har både jeg og kona en Fitbit One på oss, uansett. Til og med i bikini-vær. Og om natta. Denne er iallfall ping-bar.

 

Hvis latency ikke er proposjonalt, så behøver det ikke være et problem. Trianguleringen må uansett tilpasses verden med målinger på stedet.

Lenke til kommentar

Det sier du nå, Moskus. Snart sier du og andre hardcore-gutter: "Æsje, Z-Wave æ'kke noe å ha! Dem har solgt seg!" Akkurat som punkerne gjorde da Sex Pistols toppet de britiske listene i 1977... :tease:

 

Riiiight!

For jeg mener egentlig at å selge Nexa på Clas er en dårlig idé... eller vent, nei! ;)

 

 

Hva slags z-wave tranceiver anbefales å bruke sammen med raspberry og domoticz?

Z-stick II.

Lenke til kommentar
Hei, heldigvis går vi mot mørkere tider og denne hobbyen må prioriteres.


Oppgradering til Homeseer 3

Jeg har en rotete HS 2 installasjon blandet med Z-Wave og Rfxcom, fulgte med når Fermante og Moskus diskuterte for noen mnd. siden.


Noen tips før jeg starter? Linker osv. - jeg blir glad for alt.


Som nevnt er det litt rot i dagens installasjon. Hvis jeg kunne beholdt "kodene" til Nexa/Z-Wave enhetene gjør jeg gjerne resten på nytt. Men enhetene er såpass mange og spredd utover huset at jeg IKKE vil måtte legge de til på nytt.


Eller kanskje det bare er å oppgradere på 5 minutter? :hmm:


+



Skjermsparer til Homeseer Control pad?


WFTT07-500-1b.jpg




For mine Joggler (som kjører XP, som jeg kan) har jeg skjermsparere. En viser bilder mens en annen har en kul klokke.


Android har jeg null peiling på, har lett i menyene uten å finne noe.


Kan jeg løse det på en elegant måte der også?


På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Som nevnt er det litt rot i dagens installasjon. Hvis jeg kunne beholdt "kodene" til Nexa/Z-Wave enhetene gjør jeg gjerne resten på nytt. Men enhetene er såpass mange og spredd utover huset at jeg IKKE vil måtte legge de til på nytt.

Eller kanskje det bare er å oppgradere på 5 minutter? :hmm:

RFXCOM har en egen eksport/import-rutine, så den saken er grei. Les i manualen, det skal stå beskrevet der. :)

 

Z-wave er også forholdsvis enkelt. Bare koble til Z-Stick'en og importer. Nodenumrene er like (og ligger lagret i Z-stick'en). Jeg skrev et par script (til Visual Studio, for de bruker Linq) for å gi dem navn basert på HS2-setup'et, men det er ikke bare-bare å få til (men umulig er det ikke).

 

 

 

Android har ikke skjermsparer på samme måte som Windows. Men det er sikkert mulig å få til noe... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei, heldigvis går vi mot mørkere tider og denne hobbyen må prioriteres.
Oppgradering til Homeseer 3
Jeg har en rotete HS 2 installasjon blandet med Z-Wave og Rfxcom, fulgte med når Fermante og Moskus diskuterte for noen mnd. siden.
Noen tips før jeg starter? Linker osv. - jeg blir glad for alt.
Som nevnt er det litt rot i dagens installasjon. Hvis jeg kunne beholdt "kodene" til Nexa/Z-Wave enhetene gjør jeg gjerne resten på nytt. Men enhetene er såpass mange og spredd utover huset at jeg IKKE vil måtte legge de til på nytt.
Eller kanskje det bare er å oppgradere på 5 minutter? :hmm:
+
Skjermsparer til Homeseer Control pad?
WFTT07-500-1b.jpg
For mine Joggler (som kjører XP, som jeg kan) har jeg skjermsparere. En viser bilder mens en annen har en kul klokke.
Android har jeg null peiling på, har lett i menyene uten å finne noe.
Kan jeg løse det på en elegant måte der også?
På forhånd takk.

 

Om det er HSTouch du skal kjøre på den kan du la den time ut til en helt svart skjerm...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en garasjeport som åpnes med en 433MHz fjernkontroll. Slo på alle protokollene i Domoticz i går for å se om TRX433Transceiveren fant den, men uten hell. Kan se ut som om de bruker en protokoll som ikke Domoticz/TRX433 støtter.

Noen som har erfaring på hvordan jeg kan trikse dette til?

 

Dersom det ikke går tenkte jeg å benytte ett 433MHz rele som kan koples i parallell med åpnerknappen. Den knappen er kun ett potensialtfritt signal som åpner/lukker porten ved å slutte kretsen.

 

Noen som vet hva slags Nexa produkt evt. andre som kan benyttes til dette? De jeg har sett bryter hovedstrømmen og selve enehten forsynes jo av denne og noe drivspenning er det jo ikke i ett potensialfritt signal.

 

Releet kan gjerne være forsynt av ett lithiumsbatteri.

Endret av jornsk
Lenke til kommentar

 

 

For min del så har både jeg og kona en Fitbit One på oss, uansett.

 

Fitbit og lignende hadde vært fint om ikke data ble sendt til en server i det fjerne. Mine data skal ikke på vidvanke!

 

Hakket før en hatt av aluminiumsfolie, altså... ;)

Men seriøst: I prinsippet er jeg enig med deg. Jeg kunne f.eks. aldri tenkt meg å ha hjemmeautomasjonen i skyen. Jeg må ha kontroll over dørlåser og slikt, selvfølgelig. Samtidig kan jeg ikke være så paranoid at jeg ikke kan styre huset via web'en, da blir jo huset nesten redusert fra et smarthus til et halvdumt hus.

 

Det samme er det epost og tilsvarende. Joda, man kan ha sin egen server, men hvis noen vil ha tak i det så får de det.

 

Avveiingen er hva som er praktisk mot hva man risikerer. Med tanke på at Fitbit-data er fullstendig harmløst (kun antall skritt, antall trapper og hvor mye søvn jeg får, ingen posisjon i det hele tatt) har jeg ingen betenkeligheter med å lagre det på en server et sted.

 

 

Verre er det å tenke på hvor mye mobilen du har i lomma forteller om deg... ;)

Lenke til kommentar
Moskus, den 27 Aug 2014 - 20:42, sa:

 

Morgens, den 27 Aug 2014 - 16:49, sa:

Som nevnt er det litt rot i dagens installasjon. Hvis jeg kunne beholdt "kodene" til Nexa/Z-Wave enhetene gjør jeg gjerne resten på nytt. Men enhetene er såpass mange og spredd utover huset at jeg IKKE vil måtte legge de til på nytt.

Eller kanskje det bare er å oppgradere på 5 minutter? :hmm:

RFXCOM har en egen eksport/import-rutine, så den saken er grei. Les i manualen, det skal stå beskrevet der. :)

 

Z-wave er også forholdsvis enkelt. Bare koble til Z-Stick'en og importer. Nodenumrene er like (og ligger lagret i Z-stick'en). Jeg skrev et par script (til Visual Studio, for de bruker Linq) for å gi dem navn basert på HS2-setup'et, men det er ikke bare-bare å få til (men umulig er det ikke).

 

 

 

Android har ikke skjermsparer på samme måte som Windows. Men det er sikkert mulig å få til noe... ;)

 

 

Manualen ja, hvor la jeg nå den da... :-) Jeg forsker litt på dette og gjør en test.

 

Fermate, den 29 Aug 2014 - 11:15, sa:

 

Om det er HSTouch du skal kjøre på den kan du la den time ut til en helt svart skjerm...

 

Jo, jeg er klar over det, men ønsket et mer fancy display når den ikke er i bruk. Jeg løser det ved omplassering av enhetene, Windows XP vs Android.

 

+

 

Dere begge har oppgradert, stemmer ikke det? Noen spesielle tips jeg må ha i bakhodet? Er det rett fram eller fullt av fallgruver? Har ikke lest på Homeseer forumet, bør jeg det?

 

God helg.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å få HS til å åpne en screen på tableten min, jeg velger riktig tablet som client under, men det virker ikke, men hvis jeg velger All clients så kommer det opp, men jeg ønsker kun å vise det på den ene. Bug? Tips? :)attachicon.gifCapture.PNG

Burde ikke være det, jeg har fått det til å fungere før.

 

Manualen ja, hvor la jeg nå den da... :-) Jeg forsker litt på dette og gjør en test.

Se fila "Export RFXCOM HS2 to HS3.pdf" i DOCS til HS3. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nexa WMR-1000 er i salg i Sverige. http://www.lohelectronics.se/elektronik/fjarrstyrning/nexa-tradlos-rela-mottagare-for-strombrytare-kompatibel-med-samtliga-sjalvlarande-sandare-inom-system-nexa-nexa-pro-samt-nexa.html

Fikk 3 stk i hus med posten denne uken, totalt SEK 369,00. NOK 344,31

 

• RF-frekvens: 433,92 MHz.
• Märkning in: 220-240 V ~ 50 Hz.
• Resistiv last: 1000 W.
• Lågenergilampor/LED: 120W.
• Strömförbrukning i viloläge: < 0,5W.
Mått(BxDxH): 40x15x40mm.

 

Testet litt, fungere ok.

Rekkevidden synes å være som LCMR-1000, muligens litt dårligere.

Erstatter WMR-232 som egentlig var en dimmer og fungerte dårlig med sparepærer.

 

WMR-1000 styrer et rele på L. De to N-koblingene er koblet sammen inne boksen.

Såpass liten at den er enkel å putte inn bak en bryter, og ved å koble litt om kan bryteren benyttes som før.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

 

KD 101 Røykvarslere har fått omsetningsforbud i Norge.

 

 

Jøss. Det er litt synd at det ikke står hva som er feil.

 

Det eneste "problemet" jeg har med mine KD101 er at de kanskje er litt overfølsomme. (Nå har jeg to parallelle systemer, så jeg er ikke veldig bekymret).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...