Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Jeg bærer alt av sendere og sensorer, unntatt AC-bryterne, ut i bilen og kutter strømmen til alt unntatt serveren og tester da. Hvis det har noe å si for stabiliteten for AC-bryterne, skrur jeg først på sikring etter sikring til jeg enten finner noe som gir resultater eller har skrudd på alt som er. Så begynner jeg å bære inn igjen sensorer for å se om noen av dem påvirker det. I mellomtiden får jeg nøye meg med å trykke 4-5 ganger på bryterne før de reagerer... :hrm:

Jeg lurer jammenmeg på om jeg hadde tatt ut alle AC-bryterne også og begynt med en og en. Tenk om det er en bestemt bryter som ikke er helt bra, og støyer?

 

Som Bert sa en gang for lenge siden: Hvis det er en av senderne som støyer, så er antakeligvis ikke støyen konstant, men kommer i små pulser, gjerne med ujevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok også verd et forsøk, ja. Blir litt mer pes, for de er jo limt fast... Og hvis jeg tar ut batteriet og lar det være ute lenge, må jeg programmere inn den nye id-en deres alle steder. Lurer på om jeg skal opprette et alias-system, så jeg kjører alias for bryterne som utløsere og bare har selve bryteren programmert inn ett sted!

 


 

Hei folkens, Moskus bare lurte på hvor du fikk tak i dine 24v ladere til de magnet ventilene du kjøpte.

tenkte meg å teste et par slike: http://www.ebay.com/itm/Orbit-Brass-Pop-Up-Impulse-Impact-Lawn-Sprinkler-in-Canister-Water-Yard-55034-/251587450070?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a93c7d4d6

 

/Kristoffer

Clas Ohlson. :)

 

Jeg droppet popup-sprinklere for vi har litt for lavt vanntrykk her, men er du interessert så se heller på Gardena sitt system. Det er like billig skulle jeg mene...

 

Moskus, hvor fant du det på Clas? Jeg trenger en 24V strømforsyning til et spjeld som skal stenge når det blir vindstille (fjerne stanken fra renseanlegget). Jeg søkte på "24V" og "24 volt" på Clas, men fant ikke noe fornuftig, bare vekselrettere fra 24 til 220 V.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Det er nok også verd et forsøk, ja. Blir litt mer pes, for de er jo limt fast... Og hvis jeg tar ut batteriet og lar det være ute lenge, må jeg programmere inn den nye id-en deres alle steder. Lurer på om jeg skal opprette et alias-system, så jeg kjører alias for bryterne som utløsere og bare har selve bryteren programmert inn ett sted!

Nei. AC-bryterne har hardkodet ID, visstnok.

 

 

 

24V: http://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator,-30-W/36-4400

Lenke til kommentar

Hardkodet? Så deilig, i så fall! :) Da blir det mye enklere! For sikkerhets skyld (det var "visstnok" som skremte meg litt...) skal jeg ta ut batteriet fra én av bryterne nå og se om det stemmer.

 

Og topp, takk! Den motoren til spjeldet drar bare 7 VA, altså i underkant av 0,3 ampere i 24 V, så da burde det ikke være noe problem for den lille eliminatoren der å holde den i drift i en del timer av gangen. For det er returfjær på spjeldet, så ikke luftingen skal forbli stengt hvis den lukker seg pga. for lite vind og så strømmen går. Derfor trekker den konstant 0,3 amp.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Musikk på badet er digg. Her i huset er det selvfølgelig automatisert, og fungerer som så: Når noen kommer inn på badet registreres dette av en bevegelsessensor. Signalet fra denne mottas av systemet via en RFXtrx, og trigger avspilling av et tilfeldig stykke audio. Dette forsterkes av en gjerrig digitalforsterker som forsyner takmonterte høytalere på badet.

 

Noen som har gjort noe lignende?

Endret av techhouse
Lenke til kommentar

Stilig, og ikke så vanskelig å gjennomføre med systemet mitt (trenger bare en bevegelsessensor på badet), men det ville ført til et ganske stort forbruk av høyttalere på badet. Hvis min musikk hadde kommet når kona eller datteren min var der, ville det gått en sminkebørste gjennom høyttalerne. Hvis deres musikk hadde kommet når jeg var der, ville det vært knyttnever... Hvis du trekker den slutningen at vi sjelden hører på musikk sammen, har du fullstendig rett! :green: Og så er det jo det at vi alle vil høre musikk vi er i humør til, så tilfeldig fungerer dårlig.

 

Jeg bruker alltid P2s nyhetsmorgen når jeg steller meg om morgenen. Datteren min hører på mP3, mens kona bruker P4. I dusjen skal jeg ha brutal metal (helst tung progressiv), mens de to holder seg til det samme. Men når vi har fester/selskap her, kjører vi party mode på systemet, så det er samme lyd i sonene ute, i stua, på kjøkkenet og på badet. Og eventuelt i kjellerstua, hvis den også er i bruk.

Lenke til kommentar

Pallantir skrev:

 

"Og så er det jo det at vi alle vil høre musikk vi er i humør til, så tilfeldig fungerer dårlig."

 

Tilfeldig er bare en av mulige moduser, og musikken kan selvfølgelig også velges via mobil.

 

Apropos tilfeldig: På badet ligger det for tiden en NEXA fjernkontroll som gir ny tilfeldig hvis vi er misfornøyd.

Endret av techhouse
Lenke til kommentar

Pallantir skrev:

 

"I dusjen skal jeg ha brutal metal (helst tung progressiv)"

 

Pass opp så du ikke blir revet med & vasker for hardt enkelte steder...

 

"Men når vi har fester/selskap her, kjører vi party mode på systemet, så det er samme lyd i sonene ute, i stua, på kjøkkenet og på badet. Og eventuelt i kjellerstua, hvis den også er i bruk."

 

Tilfeldig audio på badet er en høydare på fester her hos oss - tilfeldig tungmetall får feks fart på tissingen.

Endret av techhouse
Lenke til kommentar

Varsling/indikasjon er en viktig del av et automatisert hus. Her hos oss har vi en stuelampe i form av en frostet kuppel med RGB-stripe styrt av en Raspberry Pi via WiFi. Rødt = opptatt toalett, grønt = bevegelse i vindfanget (for overvåkning av pus ut/inn), gult = ulest e-post, blått ved hel time = høytrykk etc.

 

Noen som har erfaringer og/eller tanker om varsling og indikasjon?

Endret av techhouse
Lenke til kommentar

Varsling/indikasjon del 2:

 

"Trafikklysaktig" lampe som indikerer "overall" tilstand i huset. Grønt = alt vel, gult = observer, rødt = feil.

 

Teknisk: NEXA-brytere, LED-pærer og fargefiltre (man har da kjørt scenelys) i hjemmesnekret kasse.

 

post-293085-0-33067800-1408641811_thumb.jpg

 

PS) Når kjæresten er premenstruell setter hun hustilstanden permanent gul, sånn at jeg skal huske å trå forsiktig...

Endret av techhouse
Lenke til kommentar

Musikk på badet er digg. Her i huset er det selvfølgelig automatisert, og fungerer som så: Når noen kommer inn på badet registreres dette av en bevegelsessensor. Signalet fra denne mottas av systemet via en RFXtrx, og trigger avspilling av et tilfeldig stykke audio. Dette forsterkes av en gjerrig digitalforsterker som forsyner takmonterte høytalere på badet.

 

Noen som har gjort noe lignende?

 

Jeg drømmer om å prøve å dra det litt lenger. Musikken som følger et bestemt familiemedlem gjennom huset (iallfall av den voksne typen, har virkelig ikke behov for "Se min kjole" følgende etter døtre).

 

Det jeg mangler er selvfølgelig å kunne plassere forskjellige personer i forskjellige. BLE vil kunne fungere hvis man har flere "BLE fyrtårn" i huset, og bruker litt (les: en del) energi på å mappe ut huset ved forskjellige signalstyrker. Problemet er bare at jeg i så fall må skrive det helt fullstendig fra scratch, jeg har til nå ikke funnet noen fornuftige BLE-pakker jeg kan bruke (for SÅ avansert har jeg hverken kunnskap til å være eller tid til å bruke).

 

 

(Forumet har forøvrig en utmerket sitat-funksjon. Da blir det lettere å lese og vi brukere får beskjed om noen har sitert oss :) ).

Lenke til kommentar

(Forumet har forøvrig en utmerket sitat-funksjon. Da blir det lettere å lese og vi brukere får beskjed om noen har sitert oss :) ).

 

Jeg veit, men som EDB-mann fra "før fancy web-baserte diskusjonsforum"-tiden er jeg ofte litt gammeldags...

Endret av techhouse
Lenke til kommentar

 

Jeg drømmer om å prøve å dra det litt lenger. Musikken som følger et bestemt familiemedlem gjennom huset (iallfall av den voksne typen, har virkelig ikke behov for "Se min kjole" følgende etter døtre).

 

Huff, nå ga du meg en sånn "Steen & Strøm"-følelse... Musak overalt... Jeg er iallfall mer kresen enn som så. Musikk skal høres tvers igjennom på ett sted for meg.

Lenke til kommentar

 

(Forumet har forøvrig en utmerket sitat-funksjon. Da blir det lettere å lese og vi brukere får beskjed om noen har sitert oss :) ).

 

Jeg veit, men som EDB-mann fra "før fancy web-baserte diskusjonsforum"-tiden er jeg ofte litt gammeldags...

 

Du er vel neppe den eneste "gamlingen" her, men sitatknappen er like fin uansett alder. :)

 

 

 

 

Jeg drømmer om å prøve å dra det litt lenger. Musikken som følger et bestemt familiemedlem gjennom huset (iallfall av den voksne typen, har virkelig ikke behov for "Se min kjole" følgende etter døtre).

 

Huff, nå ga du meg en sånn "Steen & Strøm"-følelse... Musak overalt... Jeg er iallfall mer kresen enn som så. Musikk skal høres tvers igjennom på ett sted for meg.

 

Nei nei, du misforstår! For det første spiller jeg kun god musikk, og for det andre er poenget at den gode musikken skal følge meg. Så skal det være stille der jeg ikke er.

 

Klart jeg har en god lytteposisjon i stua (og et hjemmestudio i kjelleren), men jeg er andre steder også hvor det er kjekt med musikk. ;)

Lenke til kommentar

 

Kanskje dette kan brukes til noe?

http://redpin.org/

 

Redpin is an open source indoor positioning system that was developed with the goal of providing at least room-level accuracy. Moreover, it avoids the time-consuming training and setup phase known from other systems and instead relies on the user community.

 

Veldig, veldig interessant! Takk! :)

 

Jeg har dog to aber:

1). Det var ikke bare lett å finne ut hvilken hardware som er nødvendig,

og

2) iPhone og Android er jo fint å støtte, men det støtter ikke WIndows Phone (og for oss er det en begrensning, vi bruker jo kun det beste).

Lenke til kommentar

Skulle jeg mekket noe selv så ser jeg for meg en RasPI med bluetooth i hvert rom (iallefall hvert rom som teller). Har ikke forsket så mye på bluetooth-verktøyene for linux, men hvis man kunne sendt en form for bluetooth ping så kunne man jo triangulert posisjonen til en telefon med en viss (u)nøyaktighet? ;)

Ja, jeg har sett flere slike "iBeacon" guider for Pi. De gjør litt motsatt av deg jeg tenker meg: Selve telefonen må gjøre alt tenkearbeidet basert på signalene den mottar. Jeg vil ha en server som gjør trianguleringsarbeidet, da dette gir meg flere fordeler:

- Det blir plattformuavhengig. Faktisk kan man bruke hva man vil av BLE-utstyr, så lenge det sender en ID.

- Det er lettere å integrere i et eksisterende smarthussystem.

- Det blir sannsynligvis mer robust og lettere å vedlikeholde.

 

Jeg kan ikke nok Python til å sette meg ned å omprogrammere en slik BLE-guide. Kanskje jeg må ty til Mono...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...