Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Helt enig, og jeg er i ferd med å bli litt tryggere på dette.

 

Det eneste jeg finner av rapporter om produkter som det faktisk har gått galt med er dimmere, og to av disse ligger på Fibaros eget forum. Dimmere er vel som er lettest å feilmontere eller montere med feil type transformator eller pærer. Bildet i rapporten viser en switch. Jeg finner ingen klager på at Wall Plug har smeltet eller brent noe sted.

 

Gode poeng. Jeg tror, som jeg skrev tidligere, at den absolutt vanligste årsaken til brann i slikt utstyr er feil bruk og/eller feil montasje.

 

De fleste som skriver i denne tråden tror jeg er folk som kjenner sin egen begrensning og snakker med og/eller leier fagfolk når det er behov for det. Men denne tråden er neppe et representativt utvalg for verdens befolkning, ikke engang Norges befolkning. ;)

 

 

 

Se eventet i denne tråden: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=166352

 

Jeg holder på forøvrig på å skrive en oppdatert versjon til HS3. Det må jo på plass før jeg konverterer.

Fant den tråden tidligere i dag, men ble ikke noe klokere av det. Får satt tidspunkt med EventSetTimeTrigger men ikke hvilke dager evente skal trigge på.

 

Det kan du nok ikke scripte direkte. Men lag en virtuell device, og legg til DeviceValue som en condition ("IF) i eventet, og bruk event til å endre denne verdien.

 

En annen mulighet er å legge det inn i scriptet, på en enkel måte:

If Date.Today.DayOfWeek = 6 Or Date.Today.DayOfWee = 7 Then Exit Sub

... men det er litt rart at valget for å velge dag er borte. Det er nok der et sted...

 

EDIT: Joda, det er bare en egen condition under Time:

8tBsP.jpg

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at Aeon heiv seg på den greia du viste oss for noen måneder siden Moskus:

http://aeotec.com/smart-switchable-film-z-wave-wifi

Ja, de var faktisk førstu ute, men jeg fant ut senere at det er de samme folkene. AeoTech har hatt reklame for det produktet ganske lenge, og jeg spurte når det skulle komme i fjor engang. Da var svaret Q3 2013, men det skjedde jo ikke...

Lenke til kommentar

Jeg skal gi meg med rapporten nå, men siden den sikkert har skapt litt usikkerhet så tenkte jeg at dette svaret fra Vesternet kan være av interesse for andre også:

 

"We have seen this report and discussed this with Fibaro.

As far as we can see, it is fake, although I have no idea why someone would go to this much effort to create a fake report.

If it were a real report by the CE certification test center, they would have contacted Fibaro directly to ensure their concerns were highlighted and Fibaro actioned them.

However, the CE lab has not contacted Fibaro.

It is also strange that the report is about the Fibaro Wall Plug, but shows images of a burnt dimmer or relay module.

From our side, we sell hundreds of Fibaro products each month.

The wall plug has been an extremely popular product, and since it was released in February 2013, we've had very few returned as failures. Those that have been returned have been a simple switch failure - nothing to be concerned about and can happen to any electronic equipment. This failure rate has been tiny - less than 0.1%.

The relay and dimmer modules have also had very small failure rates, this is why we show them as being Vesternet Certified.

We do get some modules that are burnt, and when we investigate them, we find that it was caused by in correct wiring, connecting them to large loads above their specification, or in the case of LED bulbs, using more than 80W of LED load on the Fibaro dimmer.

Other than that, we don't see any issues that would cause us concern about the product itself.

As long as it is wired correctly, in accordance with building regulations and within the device's specifications, then we do not feel there is any issue.

"

Lenke til kommentar

Kjøpte meg nettopp

 

Tellstick Net

http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=640063&title=Tellstick%20Net&

 

og http://www.jula.no/tradlost-ute-innetermometer-943090

 

Funker utrolig bra ! Fant sensoren med engang, funker med proove av på brytere :)

Utrolig gøy og kunne slå av og på med mobilen.

 

Noen flere kule sensorer man kunne hatt ?

 

Joda, en hel del:

Hvis du har strømmåler av nyere type med en led som blinker kan du få grafisk oversikt over strømforbruk.

( tellmon.net/ + http://foogadgets.tictail.com/products/hardware energymeter )

 

Anskaffet nettopp en værstasjon:

http://www.clasohlson.com/no/Oregon-WMR86-v%C3%A6rstasjon/36-4569 (Det finnes en litt rimeligere, Oregon LW302, men da må du kjøpe sensorene i tillegg)

TelldusNet fant giverene til værstasjonen raskere enn den medfølgende hovedenheten(!)

Værstasjonen har sensorer for:

Vindhastighet, vindretning, nedbør og temperatur.

Alle vises i TelldusLive. Og grafisk i tellmon.net.

 

Med TelldusEvent Pro (Pro krever abb) kan du få til nesten hva som helst du måtte finne på av styring.

Oversikt over kompatible brytere/sensorer finner du her: http://telldus.com/products/compability

 

Benytter selv en mengde div. Nexa-brytere for styring av lys, varme og kameraer i huset og på hytta.

 

Tellmon.net kan vise nesten alt grafisk: Temperatur, vind, nedbør, strømforbruk og når brytere er slått på/av.

Det siste kan være nytting for kontroll.

 

Du kan jo bruke mobilen, men synes selv PC/web er best. Gir mye bedre oversikt.

Du bør oppdatere TelldusNet sw til versjon 16.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tema - jeg vil skryte litt:

 

http://store.homeseer.com/store/HomeSeer-WFTT07-WiFi-Tabletop-Touchscreen-with-HSTouch-P1742.aspx

 

Homeseers touch skjerm virket som en god ide, jeg bestilte min en onsdag og siden de brukte 2 døgn før de fikk sendt den mottok ikke Jetcarrier den før på lørdagen - for sent til flyet men 1 uke senere ble den sendt.

 

Hentet den nettopp på Rimi. Gøyal leke.

 

post-180107-0-79720700-1395184791_thumb.jpg

 

Glimrende kvalitetsfølelse, Android kan jeg ikke men fikk lagt til Wifi uten problemer. Sammenligner jeg med Joggler er den sinnsykt mye raskere - og dyrere.

 

post-180107-0-69439400-1395184807_thumb.jpg

 

Jeg sa bredde 800 og høyde 480 men når jeg pusha den ut ble det i feil retning. Moskus, hva gjør jeg galt? Hva kostet din?

 

Takk for oppmerksomheten.

 

Hilsen "brieferen"... :dribble:

Lenke til kommentar

 

Jeg sa bredde 800 og høyde 480 men når jeg pusha den ut ble det i feil retning. Moskus, hva gjør jeg galt? Hva kostet din?

 

Min står fast hos posten i USA. :(

 

Men du må først sette temaet ditt til et Android tema. Og så må du sette det som Landscape. Dette er i Project Defaults et sted i menyen...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg bor i blokk i Oslo, så dette finner jeg litt rart.

 

uteTemperatur er min sensor som viser riktig

 

Men den på -77,4C Finner jeg utrolig rart hva kan dette være? Noen som vet?

 

Den dukka opp i går som varierer fra -77.4C til til ca -80 o_0

 

Jeg lurer også på om det finnes noe måte å f.eks slå av lyset på rommet når jeg slår på filmen på vlc ?

post-105797-0-36503600-1395256035_thumb.jpg

Endret av Mr. D
Lenke til kommentar

 

 

Jeg sa bredde 800 og høyde 480 men når jeg pusha den ut ble det i feil retning. Moskus, hva gjør jeg galt? Hva kostet din?

 

Min står fast hos posten i USA. :(

 

Men du må først sette temaet ditt til et Android tema. Og så må du sette det som Landscape. Dette er i Project Defaults et sted i menyen...

 

 

Irriterende når ting stanser opp på den måten, at min ble liggende 1 uke i Jersey var ille.

 

Jeg lagde en ny med Android som setting, men det var helt likt.

 

Android HS Touch: hvordan får jeg frem "options" der? Windows er det "hoover" høyre hjørne som viser den, men på Android finner jeg den ikke.

 

Ideer?

 

Takk.

 

Tror kanskje det er en innstilling, men jeg kommer ikke til menyen som lar meg velge noe.

Lenke til kommentar

På siste versjon til Android får du opp menyen ved å trykke nederst i høyre hjørne av bildet. Måtte google det når jeg la hstouch inn på nettbrett uten menyknapp.

 

 

 

 

Jeg lagde en ny med Android som setting, men det var helt likt.

Du må også sette prosjektet som "Landscape" under Orientation. :)

 

 

2 x 1000-takk, hjemmekontor i dag - måtte bare teste dette... :rofl:

 

Ang. devicen, liker egentlig Jogglers utseende bedre, større skjerm og "mye" mindre ramme. Fordelen med den nye er jo batteriet slik at den kan stå på stuebordet og vekkes. Kona var ikke helt enig med meg der.

Lenke til kommentar

Ang. devicen, liker egentlig Jogglers utseende bedre, større skjerm og "mye" mindre ramme. Fordelen med den nye er jo batteriet slik at den kan stå på stuebordet og vekkes. Kona var ikke helt enig med meg der.

Jeg har allerede en Joggler der denne skal stå, men bestilte den faktisk utelukkende på grunn av batteriet (og håper at høyttalerne er bedre enn et standard nettbrett).

 

Jeg har småbarn med kameraer over sengene og lydsensorer i soverommene. Når et hyler om kvelden/natta, så vekkes HStouch skjermene og stilles inn til å vise aktuelt barn. Denne skal stå på stuebordet om kvelden, slik at man, om man er litt rask, kan gjøre noe før de (dvs. iallfall den yngste) våkner helt. ;)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg bor i blokk i Oslo, så dette finner jeg litt rart.

 

uteTemperatur er min sensor som viser riktig

 

Men den på -77,4C Finner jeg utrolig rart hva kan dette være? Noen som vet?

 

Den dukka opp i går som varierer fra -77.4C til til ca -80 o_0

 

 

Slikt forekommer.

Det er antagelig signaler fra en sensor hos en nabo som TelldusNet ikke kan tolke.

Stenges av i MySensors, Edit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...