Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Takk for svar, Moskus og Charlie.

 

krissh: Min første reaksjon da jeg så rapporten du lenket til var å avbestille en ordre på veggplugger og returnere alt annet av ikke-batteridrevet-utstyr fra Fibaro.

 

Svaret jeg fikk fra den ene forhandleren var følgende:

 

Det finnes ikke et navn på laboratorium her.
Testlaber, offisielle og private, oppgir sitt navn.

Det er fullstendig sammenblanding mellom flere produkter i rapporten.
både veggkontakter og insert moduler er nevnt om hverandre.
CE-Rapporter og testrapporter er helt absolutte her.
Bildene er ikke som lab-rapporter utgir bilder.
Det legges alltid ved mål ved siden av produktet, og bildene tas bare ikke slik.

Dokumentet er publisert som en public download på et merkelig forum,
og har absolutt ingen oppfølginger fra opplaster, og opplaster har heller ikke publisert tidligere.

Han har kun lastet opp dette ene dokumentet og ferdig med det.

Fibaro produktene er CE godkjent, og får også straks UL certifisering.
Er det noen som kjenner mer til dette?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

TelldusNet med Oregon værstasjon.

 

Denne værstasjonen fungerer med TelldusNet:

http://www.clasohlson.com/no/Oregon-Anywhere-Weather-LW302-v%C3%A6rstasjon/36-5420

 

Foruten Temperatur og fuktighet vises vindhastighet og nedbør!

 

Compatible devices:

http://telldus.com/products/compability

 

Listen er ikke 100% komplett, bla. mangler RollerTrol under Blinds, men det ser ut til at Hasta er tilsvarende eller samme. Når man velger "Blinds", så vises bilde av RollerTrol.

 

Er det sånn å forstå att en kun trenger å kjøpe vind og regnsensor seperat for å få verdiene i Telldus live?

Altså, slipper å kjøpe hele værstasjonen. Hvordan er rekkevidden på de her sensorene?

 

Dukker verdiene opp i Remotestick (om du bruker det da). Hadde vært kult å kunne eksportere de verdiene til Tasker, og så sendt de videre til min Canvas Pebble watchface.... :green:

 

 

Som sagt, så gjort:

 

DSC_0422%257E2.jpg

 

Rekkevidden ser ut til å være bra. Står ca 10 m ifra antenna mi nå og oppdaterer seg jevnt og trutt. 3 verdier dukker opp i Remotestick ( i likhet med Telldus Live), eneste forskjell er att vindretning er i grader og ikke i himmelretning slik som Telldus Live. Har kontaktet mannen bak Remotestick, så det blir det kanskje en ordning på..

 

Lite vind i dag, men i går lå det på 22 m/s på det verste :)

 

Spørs om det blir å investere i en regnmåler også da....

 

Edit: har vindretning på min Pebble, men den verdien henter jeg ifra Yahoo enn så lenge...

Endret av Ole Th
Lenke til kommentar

Hei,

 

Kjente at en av mine Fibaro veggplugg (FGWPF) ble veldig varm her om dagen. Plugget inn i den har jeg hatt en 1000 watt panelovn. Søkte litt og kom over denne (vet ikke om dette har vært oppe her tidligere):

http://www.scribd.com/doc/194512106/Fibaro-Wall-Plug-Z-Wave-Safety-Quality-Report

 

Kan være greit for andre å vite.

 

Var jo interessant lesning, men jeg vet ikke om jeg ble klokere av det...

 

 

 

Hei,
Ser at jeg må over på trådløst styring da jeg støtte på noen plasserings problemer ved oppusing av kjøkken.
Forslag fra elektriker er 2x dimmer moduler og 1 trådløs dimmer, da det var 2 soner som skulle styres i utgangspunkte. Dette skulle havne på rett rundt 1500,- med grossist pris (da det er min bror som er elektriker).
Men, siden jeg før har tenkt på trådløs styring/automasjon havnet jeg igjen i denne tråden, så mitt spørsmål er om følgende produkter vil virke på tenkt scenarie:
Vil jeg kunne styre de 2 punkten med innbyggnings modul uavhengig av Homeseer (tenker å fjerne alt utenom det som trengs til oppringelige planen ved flytting)?
Vil jeg med dette oppsette kunne styre 2x soner via mikromodul (eller må det noe mer til)?
Styre 2x soner via vegg dimmer modul?
Styre 1x stående lampe via apperat kabel dimmer modul?
Hvordan virker det når man både bruker Homeseer og veggmodulene, kan det brukes helt om hverandre?
1x Sender Modul 2-Veis - System D,PW: http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=2143
2x 1-Veis Dimmer Mikromodul - FGD211: http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=2906
Muligheter jeg ønsker er nattlys (noen av sonen dimmet til f. eks 20% om natten). Av/på og dimming via pad, pc eller telefon. For alle soner på likt eller individuelt.
Er dette billigste vei å gå?
Beklager langt innlegg.
Mvh
Robert

 

 

Det var fryktelig mange spørsmål på en gang... det var litt vanskelig å begynne i en ende, for være ærlig.

 

Men det korte svaret er: Det oppsettet skal i HomeSeer kunne gjøre det du spørr etter, hvis jeg forstod alt. Jeg hadde gått utelukkende for Fibaro-dimmere, så slipper du å rote med andre dimmer-moduler og sendere. En fibaro-dimmer kan styre en annen Z-wave enhet med knapp to, og du kan selv "velge designet" på knappene (og f.eks. benytte de du allerede har).

 

 

 

Merkelig svar fra forhandleren, de virker til å ha bestemt seg på forhånd. Det står jo også ganske tydelig i documentet "redacted" over labbens navn.

Det var jo også litt merkelig å føle for å redacte et "testlaboratorie". Når stolte du sist på labmålinger som var redacted? ;)

 

Enig, det var ikke overbevisende, men det betyr jo ikke at det er ekte. Jeg finner ikke noe mer om dette på nettet.

Da kan jo det være svaret....

Jeg følger en god del europeiske og internasjonale nettsteder for hjemmeautomasjon der Z-wave og Fibaro ofte blir nevnt, og jeg har ikke hørt om dette før. Jeg får ikke umiddelbart følelsen av at dette er et enormt utbredt problem.

 

Jeg ble imidlertid litt interessert for jeg har veggene fulle av Fibaro-dimmere, men jeg var heller ikke i stand til å finne ut mer. Og det er jo litt merkelig. Informasjon som dette har jo en tendens til å spre seg ganske fort.

 

Det er ikke vanskelig å feilmontere en Fibaro-modul. Jeg sier ikke at det er "garantert det" som er årsaken her, men de aller fleste branner i elektrisk utstyr som dette skyldes feilmontasje eller feil bruk, ikke at det er feil med utstyret. Vi får se 3 ledinger inn til reléet, men vet jo ikke hvordan det er koblet i andre enden. En kortslutning et annet sted, f.eks. i den tilkoblede enheten, kan jo også resultere i sånt.

 

Utenfor Skandinavia er det ikke like stor fokus på utførelse av elektrisk arbeid som her på berget. Du kan fint montere en dimmer selv. Og når man ser hvordan enkelte skrur sammen sine elektriske anlegg så er det jo nesten merkelig at det ikke brenner mer...

 

I tillegg stusser jeg litt på formen på rapporten. Opplistingen er rart. Og hvorfor er det kinesisk tekst på de nederste bildene? Jeg har selv fått målerapporter utført på kinesiske laboratorier som bærer preg av å være bestillingsvare, fordi når man tester produktet etterpå så er de resultatene i ikke i nærheten av æ stemme med virkeligheten.

 

 

 

 

Men det er jo all grunn til å notere seg det. Men jeg tar det fremdeles med ro. Mine enheter er montert av fagfolk, og modulene er fremdeles CE-merket.

Og ikke er de særlig varme heller. Jeg sjekket. ;)

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stilte et spørsmål om dette på forum.fibaro.com, og varslet en av moderatorene om at jeg hadde lagt det ut. Han fjernet raskt spørsmålet (forståelig nok), og sendte meg dette på PM:

 

It is not true what is in him, competition made it to scare our customers look there is no info what company made test, there is no info for who, all that test was made in 2 days

on screens you can saw switch but rapport is about wallplug (on that screen you can saw burned installation but module is ok, if that was a real fire from switch then housing gonna look different and for sure paper will not look that good. On other screens you caw wallplug with Chinese text

So don't worry about it if there was be a problem then UML and FCC will not allow us sell them for example

So please don't post it again on our forum, not every information what can you find in Internet is true and we don't want scare our customers with false report

 

 

 

Jeg heller også mot å tro på at rapporten er falsk.

Lenke til kommentar

Jeg stilte et spørsmål om dette på forum.fibaro.com, og varslet en av moderatorene om at jeg hadde lagt det ut. Han fjernet raskt spørsmålet (forståelig nok), og sendte meg dette på PM: [...]

Ja, jeg syntes det var noe merkelig med det. Vi skal jo ikke ta produsentens ord for god fisk, men si nå at det faktisk er et problem med dem og det viser seg at Fibar holder kjekt om det. DA får de problemer og de vet det.

 

Jeg målte 4 dimmere med IR-termometeret og alle ligger mellom 27,6 og 30,1 grader (veggen ved siden av holder i snitt 24-25 grader, temp i rom ca. 22,5-23,1 grader). Altså har dimmerne lavere temperatur enn harddiskene i NASet mitt som står i en kald kjeller. PVR tuneren fra Altibox holder 40,9 grader.

 

 

Skulle gjerne visst hvor varmt "varmt" er for denne wall plug'en. Min gamle X10 modul jeg brukte til en 1500W ovn ble jo også varm å ta på, men ikke sånn at du brant deg.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Hei,

 

Syns også at rapporten så noe tvilsom ut, selv om jeg valgte å dele denne da jeg fant den. Når det er sagt, så er CE-merking, såvidt jeg vet, en egenerklæring fra produsent om at produktet tilfredsstiller gjeldende sikkerhetskrav. En produsent kan velge å innhente en anbefaling fra testlab, og så velge å merke produktet sitt uavhengig av anbefalingen, såvidt jeg vet. CE-merking er dermed på ingen måte en godkjenning.

http://www.tu.no/innsikt/energi/2009/02/19/kontroll-av-elsikkerhet

 

Men jeg skulle altså flytte en av mine Fibaro FGWPF-101 veggplugger pga. sync-problemer, og denne var da såpass varm at det var ubehagelig å ta på den. Den var da tilkoblet en 1000 watt panelovn. Er det andre som har slike plugger? Jeg har tre, så kommer til å teste med de andre to på samme panelovn for å se om de blir like varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en plugg som har stått på en 2000W-panelovn som trekker rundt 1000W med jevne mellomrom (i følge pluggen). Første gang jeg tok på den var den ganske varm, men ikke ubehagelig. Da skrudde jeg av LED-lyset helt for å se om det hjalp. Nå innbiller jeg meg at den ikke oppleves like varm, men den er fortsatt varm å kjenne på.

 

Når jeg kjenner på en Everspring-kontakt som står i en espressomaskin som trekker rundt 1200W kjenner jeg ingen varme, men det er en av de klumpete modellene, så der er det ganske mye luft mellom plasten og komponentene.

 

Jeg har en ordre inne på 6 Fibaro Wall-plugs inne som jeg har satt på hold..

Lenke til kommentar

Hva med å bruke en klokke som bruker radiosignalene fra Frankfurt isteden?

http://www.clasohlson.com/no/Radiokontrollet-veggur/36-4695

 

Jeg har blitt fortalt at disse radiosignalene benyttes for å synkronisere 50Hz'en på kraftstasjoner for å mate samkjøringsnettet.

 

Uansett har jeg god erfaring med disse (om du bor sør for Steinkjær for radiosignalene rekker vist ikke lenger..)

 

Før jeg fikk Pebble hadde jeg en slik på armen som også virket i USA (de har en sender i Boulder/Colorado) solcelle og vantett, beste klokka jeg har hatt!

 

Stiller også sommertid vintertid :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder CE merking så koster det penger og det finnes folk som (så vidt jeg kan se) setter det på produktet uten å ha gjort godkjenningen.

 

Jeg moret meg en tid tilbake med å spørre Telldus om dette og jeg må si de vred seg som en ål:

http://www.telldus.se/support/show?id=1815&hash=2dfe1946b3003933b7f8ddd71f24dbb1

 

Nå kan jeg ikke se at Fibaro heller har noen DoC i sin dokumantasjon men det kan jo skyldes andre ting. Om noen er bekymret så er det jo bare å be Fibaro om å få se dokumentasjonen?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Merkelig svar fra forhandleren, de virker til å ha bestemt seg på forhånd. Det står jo også ganske tydelig i documentet "redacted" over labbens navn.

Det var jo også litt merkelig å føle for å redacte et "testlaboratorie". Når stolte du sist på labmålinger som var redacted? ;)

 

 

Men det er jo all grunn til å notere seg det. Men jeg tar det fremdeles med ro. Mine enheter er montert av fagfolk, og modulene er fremdeles CE-merket.

Og ikke er de særlig varme heller. Jeg sjekket. ;)

 

 

Det kan være mange grunner til det, kanskje har vedkommende som har lagt det ut egeninteresse av å skjule hvilken lab det er, han kan feks være tilknyttet den. Enig i at det ikke er ideellt, men så har man ikke så veldig mye bedre data å vise til heller, i mangel på noe bedre så er det grunn til en viss bekymring ihvertfall, sånn jeg ser det. CE-merking sier ikke så mye i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sitter å scripter vekkeklokke script i HS3, men føler jeg har truffet veggen. :(. Jeg prøver å legge til et event som skal trigge til et gitt tidspunkt på gitte dager.. Tidspunktet er greit (EventSetTimeTrigger) men finner ikke ut hvordan jeg kan sette hvilken dager det skal trigges på via scripting. Noen smarte hoder her som vet en løsning?

Lenke til kommentar

Jeg har en ordre inne på 6 Fibaro Wall-plugs inne som jeg har satt på hold..

Du vil jo fået større datagrunnlag når du evt. har testet flere.

 

Jeg skal ha noen selv etter hvert, men det er ikke dette som er stopperen (jeg skal ha annet utstyr først ;)).

 

 

Det kan være mange grunner til det, kanskje har vedkommende som har lagt det ut egeninteresse av å skjule hvilken lab det er, han kan feks være tilknyttet den. Enig i at det ikke er ideellt, men så har man ikke så veldig mye bedre data å vise til heller, i mangel på noe bedre så er det grunn til en viss bekymring ihvertfall, sånn jeg ser det. CE-merking sier ikke så mye i mine øyne.

Hva CE-merkingen egentlig er verdt er en helt annen diskusjon, men jeg er enig i den. "Bukken og havresekken".

 

Det kan være gode grunner til å skjule identiteten sin, men det finnes flere grunner til å la være. Med mindre denne finnes i et litt mer "seriøst format" (og det er ikke bare det som mangler som er et problem), så forstår jeg Fibaros holdning: Det ser i utgangspunktet ut som en svertekampanje.

 

 

Sitter å scripter vekkeklokke script i HS3, men føler jeg har truffet veggen. :(. Jeg prøver å legge til et event som skal trigge til et gitt tidspunkt på gitte dager.. Tidspunktet er greit (EventSetTimeTrigger) men finner ikke ut hvordan jeg kan sette hvilken dager det skal trigges på via scripting. Noen smarte hoder her som vet en løsning?

Se eventet i denne tråden: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=166352

 

Jeg holder på forøvrig på å skrive en oppdatert versjon til HS3. Det må jo på plass før jeg konverterer.

Lenke til kommentar

Moskus, hvis rapporten har noe for seg, så kan det bli et dyrt og smertefullt datagrunnlag.

 

Jeg kom over denne siden over sertifiserte produkter hos Vesternet:

 

http://www.vesternet.com/blog/2013/10/vesternet-compatible-and-certified-devices/#.UyX38ty2-Yk

 

Alle Fibaro-produktene er merket som "certified". De kaller et produkt "sertifisert" hvis det fyller disse kriteriene:

  • Meet compatibility tests and be listed in the Z-Wave, LightwaveRF or INSTEON compatibility guides
  • Known to work well in Vesternet's and customers systems
  • Comply with CE and all safety standards
  • Low failure rate - DOA and long-term customer failures of less than 1%
Jeg kjenner ikke Vesternet så godt, men de dukker opp overalt og har gode svar på kundeservice, så jeg antar at de har et visst volum. Hvis Fibaro-produktene hadde vært spesielt dårlige ville de neppe fått "certified" hos denne produsenten. Spesielt det siste punktet er interessant i denne sammenhengen.
Når det gjelder rapporten, så er jeg ikke så imponert over Fibaros og de norske forhandlerenes motargumenter, og det er egentlig litt rart å kalle rapporten falsk. Det er et standardskjema som er brukt (IEC 60884-2-5 - "Plugs and socket-outlets for household and similar purposes - Part 2: Particular requirements for adaptors"). Hvis CE-merking er en egenerklæring, så må det bety at Fibaro har gjort sine tester og vurderinger av at produktene følger CE-standarden. En eller annen tredjepart har gjort noen andre vurderinger og fått lekket en rapport. Spørsmålet koker vel ned til om kvaliteten på rapporten er god nok, ikke om den er "ekte" eller "falsk" eller motivene bak. Dette har ikke jeg nok kunnskap om emnet til å besvare.
Lenke til kommentar

Hvis CE-merking er en egenerklæring, så må det bety at Fibaro har gjort sine tester og vurderinger av at produktene følger CE-standarden. En eller annen tredjepart har gjort noen andre vurderinger og fått lekket en rapport. Spørsmålet koker vel ned til om kvaliteten på rapporten er god nok, ikke om den er "ekte" eller "falsk" eller motivene bak. Dette har ikke jeg nok kunnskap om emnet til å besvare.

Det er for "a client who is concerned". Merk også at denne bekymringen gjelder for alle Fibar-produktene så vidt jeg kan se, ikke bare Wall Plug.

 

... som sagt, jeg har fått Kina-rapporter i hendene fra "offisielle laboratorier" som tester produkter (til og med fra universiteter, etc). Når disse rapportene blir etterprøvd er man ikke i nærheten av å oppnå samme resultat. Da er det noen som tar feil og når noen ikke er meg, hvem er det da? ;)

 

Poenget mitt er at bare fordi det står på et eller annet ark på internett behøver det ikke å ha noe med virkeligheten å gjøre. Det KAN selvfølgelig ha det, men det er ingen garantier.

 

 

Hvis noen har en Wall Plug liggende til overs, så kan jeg gjerne kjøre den litt varm og måle den. :)

Nå målte jeg på Aeon Labs sin Power Meter plugg, og den er 39 grader 20 sekunder etter at oven på 1500 W ble skrudd på, men det virker ikke som om den blir så mye varmere. Forståelig, da den er vesentlig større enn Fibaro Wall Plug.

EDIT: Nå har ovnen stått på en liten stund. 45,1 grad ble overflaten på Aeon Labs modulen.

 

 

Vesternet har iallfall turt å sette navnet sitt på en sertifisering, og de er ikke fulle av kinesiske tegn. (De er imidlertid amerikanske, så CE-merking har heller ikke noe for seg der).

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Helt enig, og jeg er i ferd med å bli litt tryggere på dette.

 

Det eneste jeg finner av rapporter om produkter som det faktisk har gått galt med er dimmere, og to av disse ligger på Fibaros eget forum. Dimmere er vel som er lettest å feilmontere eller montere med feil type transformator eller pærer. Bildet i rapporten viser en switch. Jeg finner ingen klager på at Wall Plug har smeltet eller brent noe sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...