Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Hvordan fikk du fikset problemet med låsene? Siste beta av Z-wave, eller?

Nei, det var enkelt. I HS2 sin settings.ini er det en linje som begynner med "Key=" og så 16 tegn med bindestreker. Sett denne nøkkelen istedenfor den som ligger i Z-wave.ini som ligger i HS3 config folderen, og rescan. :)

 

Er dette fikset i siste utgave av z-waveplugin, eller er må key fremdeles legges inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har noen erfaringer de vil dele med meg når det gjelder robotstøvsugere. Har tittet litt på denne

http://www.lefdal.com/product/hjem-husholdning/stovsuger-og-rengjoring/ROOMBA780/irobot-roomba-780-stovsuger?scid=PRICECOMP_PRISJAKTNO

Eller er bare dette noe som bråker og gjør en dårlig job....

Har parkett i stuen i 1 etg og kunne tenkt meg noe slik der. Formålet er å få vekk småsmuler fra ungene og hår fra dyrene, samt støv.

iRobot sine støvsugere funker. Virker bra på støv og smuler (har ikke dyr, så kan ikke si noe om det) ihvertfall. Dersom ladestasjonen er plassert i samme rom, så går støvsugeren også tilbake dit når den trenger lading (eller er ferdig med programmet). Beholderen på støvsugeren er liten, og må tømmes ganske ofte (avhengig av hvor ofte du støvsuger selvfølgelig). Lydnivået (har en annen modell, husker ikke hvilken) er ganske høyt, jeg vil helst være i et annet rom når den jobber.

Lenke til kommentar

 

Har forøvrig tenkt å kikke litt på Plugin til HS3.

Kom plutselig på at DER har vi jo tilgang til alle Eventparameterne

-for konvertering HS2->HS3...

For den plugin'en du SKRIVER ja, men ikke de andre.

 

Eller tenker du på noe jeg ikke gjør?

 

 

 

 

Hvordan fikk du fikset problemet med låsene? Siste beta av Z-wave, eller?

Nei, det var enkelt. I HS2 sin settings.ini er det en linje som begynner med "Key=" og så 16 tegn med bindestreker. Sett denne nøkkelen istedenfor den som ligger i Z-wave.ini som ligger i HS3 config folderen, og rescan. :)

 

Er dette fikset i siste utgave av z-waveplugin, eller er må key fremdeles legges inn?

 

Det har ingenting med z-wave-plugin'en å gjøre, egentlig. Kun importen. Så hvis du har satt opp låser i HS2 og vil ha dem til å fungere i HS3 uten å måtte fjerne dem og legge dem til på nytt, så må du kopiere over koden.

 

Men det er jo bare å gjøre det... ;)

 

uff..veldig usikker på om jeg skal velge roomba 780 eller

Neato Signature Pro.

Noen som har erfaringer før jeg bestiller en...

Jeg har en Neato XV-11 (en av de første som rullet ut fra fabrikken da de ble lansert faktisk, prod.no 1728) og jeg ELSKER den.

 

Den gjør en utrolig bra jobb, mener jeg. Jeg hadde en "Roomba-style" sak før den, men det irriterte meg så vanvittig at den ikke kunne gjøre en bedre og mer nøyaktig jobb. Neato vet hvor den er og hvor den har vært, Håndterer flere rom, så lenge tersklene er lave nok. Den bråker riktignok en del, det er vanskelig å være i samme rom som den kjører.

 

Jeg har to jenter; ei 3 åring, og en på 9 mndr nå, og det er smuler overalt. Neatoen går hver natt kl 03:00 og gjør det levelig for oss.

 

 

Er ikke "Støvsuge? Neitakk!" i signaturen min lenger?

Nå irriterer det meg at noen ikke har klart å gjøre det samme med robotgressklippere... ;)

Lenke til kommentar

Noen som vet om det finnes en bryter som kan kobles til for å slå på pcen via 433mhz båndet? Trådløst bryter som skrur av og på et krets, mulig?

Laget en slik for en tid siden for å kunne fjernstarte reserve server ;

 

Benytter:

Nexa LCMR 1000 (kan godt være noe annet)

12v likestrømsforsyning

Elektrolyttkondensator ca 1000um

Skifte-relé m/doble kontakter 12V spole. (kontaktene må være for 220v)

 

Koblet slik:

LCMR1000 får spenning via relé-kontakter i hvilestilling.

Når LCMR1000 aktiveres, gir denne 220v til likestrømsforsyning som igjen trekker i releet m/12v på spolen.

 

Releet bryter derved 220v strømmen til LCMR1000.

Relé og LCMR1000 går tilbake til "vente status" etter ca 1/2 sekund.

Det er kondensatoren på likespenningssiden (12v) som gjør at releet "holder" ca 1/2 sekund.

Prøv med diverse elektrolyttkondensatorer, tiden avhenger av rele og kondensator.

 

Når releet aktiveres kobles det andre kontakt-paret og dette må kobles inn på kablene til start-knappen i PC'n.
Kablene til start-knappen i PC'n "kortsluttes" derved et lite sekund for å gi startimpuls, akkurat som når du trykker på startknappen.
Hvilken som helst likestrømforsyning kan benyttes, men må tilsvare releets spole. 12 volt er greitt, men har du noe annet er det like bra.

 

......

Benyttet først et timerkort, LCMR1000 og en strømforsyning:

http://www.ebay.com/itm/Timer-relay-board-adjustable-0-60-secs-0-60-mins-/111292719105?pt=UK_BOI_Industrial_Automation_Control_ET&hash=item19e9902001

Synes løsningen ovenfor er enklere/billigere.

 

.....

Det finnes enda en annen løsning. men den er litt i "støpeskjeen":

Et 433Mhz relekortet fra China + 12v strømforsyning.

http://www.ebay.com/itm/4-Channel-RF-Wireless-Remote-Control-433MHz-Latch-New-/221025033818?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33761e5e5a

 

Jeg har et slikt kort med 4 releer, men det finnes varianter, bla med 2 releer.

Det kan settes opp slik at det kobler bare så lenge du "holder knappen nede" og bør kunne benyttes bla. til slike formål.

Releene styres uavhengig av hverandre og da kan man jo like godt lage en reset av Pc'n også...

Eller hva man måtte finne på.

 

Så langt jeg har testet fungerer kortet ok.

Oppsettet finnes på nett, søk på: AK-RK04S. Oppsett for Telldus her:

http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=3449#p25422

Med feil oppsett kan kortet reagere på alle andre slags signaler, så vær litt omhyggelig med testingen.

Endret av arneolav
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om det finnes en bryter som kan kobles til for å slå på pcen via 433mhz båndet? Trådløst bryter som skrur av og på et krets, mulig?

Om PCen har kablet nett og muligheten til "Wake On Lan" i Bios kan du for eksempel bruke Jon00's software til å skru den av og vekke den opp igjen med en WOL pakke på nettet.

 

Jeg har ikke testet dette selv ennå men mener ut fra det jeg har lest at det skulle funke helt fint.

Lenke til kommentar

 

Noen som vet om det finnes en bryter som kan kobles til for å slå på pcen via 433mhz båndet? Trådløst bryter som skrur av og på et krets, mulig?

Om PCen har kablet nett og muligheten til "Wake On Lan" i Bios kan du for eksempel bruke Jon00's software til å skru den av og vekke den opp igjen med en WOL pakke på nettet.

 

Jeg har ikke testet dette selv ennå men mener ut fra det jeg har lest at det skulle funke helt fint.

 

 

Så bra, har Asus z87 PRO med Wifi. skal se på det.! Virker lettere enn å måtte koble til

Lenke til kommentar

Skal kjøre på med hjemmenettverk nå, og tenkte å begynne med dørlås. Tenkte å styre via Tellsticken.

 

Hvilken lås bør jeg ha? Skulle gjerne hatt kode/nøkkel i tillegg, og må kunne styre den via nettet.

 

Noen som har testet ut AutHomationHD forresten? Ser litt bedre ut enn Homeseer :p

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Er det noen her som har erfaring med kombinasjonen Fibaro Dimmer og SG sine Junistar Exclusive 10W LED-downlights? Jeg er spent på å høre om de fungerer optimalt uten brumming, flimring, varmgang eller andre kjedelige effekter.

 

Jeg skal montere disse i to grupper med 5 i den ene og 3 i den andre, altså hhv. 50W og 30W.

 

Hvis Fibaro-dimmeren kan brukes, så trenger jeg to stykker. Men trenger jeg bypass når det er over 25W tilsammen? Og hvis jeg trenger bypass, trenger jeg da én per dimmer eller én per lampe?

Lenke til kommentar

Skal kjøre på med hjemmenettverk nå, og tenkte å begynne med dørlås. Tenkte å styre via Tellsticken.

 

Hvilken lås bør jeg ha? Skulle gjerne hatt kode/nøkkel i tillegg, og må kunne styre den via nettet.

 

Noen som har testet ut AutHomationHD forresten? Ser litt bedre ut enn Homeseer :p

Ingen.

Så vidt jeg vet er det ingen dørlåser som støttes av Tellstick'en, og jeg mener grunnen er mangelen på to-veis kommunikasjon som bl.a. umuliggjør kvittering og kryptering (i særlig grad).

 

Eller det er en sannhet med modifikasjoner: Jeg har en dørlås som kan styres med RFXtrx433, men det er absolutt ikke noe jeg hadde montert på en ytterdør. Eller utendørs i det hele tatt.

 

AutHomationHD er jo en Android app, frontend til Vera. Om den ser bedre ut kan vel diskuteres, jeg er ikke enig. ;)

Den er garantert ikke like fleksibel. ;)

 

 

Det ble en Neato Signature Pro.

Gratulerer! :)

 

 

Neida, du har helt rett.

= Jeg har ikke tilgang til noe mere her så vidt jeg kan se :(

 

Nei, dessverre.

 

Jeg forstår grunnlaget for å gjøre det slik de gjør, men det betyr ikke at jeg er enig.

 

 

Er det noen her som har erfaring med kombinasjonen Fibaro Dimmer og SG sine Junistar Exclusive 10W LED-downlights? Jeg er spent på å høre om de fungerer optimalt uten brumming, flimring, varmgang eller andre kjedelige effekter.

 

Jeg skal montere disse i to grupper med 5 i den ene og 3 i den andre, altså hhv. 50W og 30W.

 

Hvis Fibaro-dimmeren kan brukes, så trenger jeg to stykker. Men trenger jeg bypass når det er over 25W tilsammen? Og hvis jeg trenger bypass, trenger jeg da én per dimmer eller én per lampe?

Skal det dimmes led så anbefales det visstnok ALLTID å bruke bypassen. Og det skader iallflall ikke. :)

 

Du trenger kun én bypass per dimmer, ja, og den skal stå parallelt med lasten. Men det leser elektrikeren din lett ut fra koblingsskjemaet. :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en slik

http://www.etotal.eu/product/aeon-labs-4-button-keyfob-178/

og en slik

http://www.etotal.eu/product/aeon-labs-minimote-white-130/

som jeg fikk inn i går.

 

Det hvite er oppladbar på USB og den lille er lekker som en bil-nøkkel.

 

Men jeg sliter med å få dem inn i Homeseer(2).

 

Den finner noden men klarer ikke å hente ut "fabrikk informasjon"

 

Noen erfaringer med disse?

Er det bedre i HS3?

 

Kan en Zwave node være medlem av to nett samtidig?

(For da kan jeg jo bruke dem direkte på de enhetene jeg vil og så la andre ting trigges av dette evnt.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...