Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne du røpe hva du har tenkt å bruke den til??

Jeg har en touchscreen på kjøkkenet som også brukes som TV sammen med HDMI-matrix'en (DVI inn fra PCen og HDMI inn fra matrix'en). Det er bare det at når den brukes som TV, så er ikke HStouch like tilgjengelig som det pleier å være (eller burde være).

 

En liten PC med HDMI inn som kan vise HDMI-input i et programvindu hadde vært veldig praktisk.

Jeg har et par Vizio Co-Star's som kan gjøre dette, men de støtter ikke touchscreens via USB (og har problemer med stabilitet over tid).

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om en liten PC som også har HDMI som input?

Komplett har et kort: https://www.komplett.no/hauppauge-colossus/634747

 

Joda, men det bryter mot konseptet om "liten". Jeg tenker i barebone-størrelse sånn at det er plass i et lite kjøkkenskap.

 

Optimale ville jo være et hovedkort med HDMI input, men har aldri sett et slikt.

Nestbeste er et vinkelkort, (Raiser);

(Har dette i kassen for "snart kaste) Det måler h:72 l:108mm

 

En slik riser kabel er nok bedre: http://www.ebay.es/itm/M-ware-PCI-32Bit-Raiser-Riser-Flex-Kabel-PA428-ID9377-/191075222079?pt=DE_Computer_Sonstige&hash=item2c7cf8823f

Finnes i diverse utgaver.

post-31410-0-81752400-1394549567_thumb.jpg

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Jeg har en touchscreen på kjøkkenet som også brukes som TV sammen med HDMI-matrix'en (DVI inn fra PCen og HDMI inn fra matrix'en). Det er bare det at når den brukes som TV, så er ikke HStouch like tilgjengelig som det pleier å være (eller burde være).

 

Nå vet ikke jeg hva en Matrix er, men om du kjører W7 på den PCen kan du vise TV i et vindu med W7 Mediasenter.

Så setter du en PC (Eller Qnap NAS) i kjelleren med noen Tunere (og DVBLink) på og så kan du se TV på alle PCene i huset.

 

Digitale tunere får du dessverre bare til Satellitt, Canal Digital Kabel, GET Kabel (krever litt spesial mekking) og RiksTV.

Ikke til Altibox :(

Lenke til kommentar

 

Jeg har en touchscreen på kjøkkenet som også brukes som TV sammen med HDMI-matrix'en (DVI inn fra PCen og HDMI inn fra matrix'en). Det er bare det at når den brukes som TV, så er ikke HStouch like tilgjengelig som det pleier å være (eller burde være).

 

Nå vet ikke jeg hva en Matrix er, men om du kjører W7 på den PCen kan du vise TV i et vindu med W7 Mediasenter.

Så setter du en PC (Eller Qnap NAS) i kjelleren med noen Tunere (og DVBLink) på og så kan du se TV på alle PCene i huset.

 

Digitale tunere får du dessverre bare til Satellitt, Canal Digital Kabel, GET Kabel (krever litt spesial mekking) og RiksTV.

Ikke til Altibox :(

 

Kjører selvfølgelig Windows 8 (touch er så mye bedre enn i Win7), men det burde ikke være en hindring.

 

Det er en 4x4 matrise, altså med 4 innganger og 4 utganger. De fire inngangene er f.eks. koblet til tuner, mediespiller, Xbox og enda en mediespiller. Alle de fire utgangene kan se på en av kildene, seperat eller samtidig. Jeg kan f.eks. se på TV i stue, kjøkken og soverom, mens jentene ser på tegnefilm i kjelleren. (Har så vidt begynt på en HS3 plugin til boksen, så jeg kan switche fra HStouch).

 

Kjøkkenskjermen er det svake leddet her, ettersom den prøver å tvinge TV-tuneren til å sende i 60 fps. Det er den ikke videre fornøyd med, og det blir dropouts innimellom. Jeg har lest at capture med HDMI er mer tilgivelig, og spiser det den får servert.

Lenke til kommentar

Her er foresten et mini script som setter VR i "Attention" mode:

(Dokumentasjonen har "glemt" den siste parameteren)

Sub AttentionON(byval oParam as object)
Dim sHost as String = oParam.tostring

   sHost=sHost & ":*"

   hs.writelog("Attention ON for ",sHost )

   hs.ListenForCommands(True,sHost)
End Sub

Sub AttentionOFF(byval oParam as object)
Dim sHost as String = oParam.tostring

   sHost=sHost & ":*"

   hs.writelog("Attention OFF for ",sHost )

   hs.ListenForCommands(False,sHost)
End Sub
Det kan brukes til at systemet kan stille deg ett "spørsmål" som du kan svare på uten å bruke "Attention commandoen":

 

Du kommer hjem og bevegelses detektoren ser deg i gangen:

"Welcome home. Do you have any command for me?"

"Turn on some lights please"

 

En annen ting:

Jeg hadde glemt meg bort og installert Norsk W7 Pro på kjøkkenet.

Da ville den ikke kjøre VoiceRecognition :(

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Jeg er ny på forumet og ny hjemmeautomatiserings-entusiast.

 

Siden jeg nettopp har kjøpt z-wave-utstyr for en formue ble jeg litt bekymret av denne artikkelen:

 

http://www.tu.no/it/2014/03/12/1000-telenor-basestasjoner-far-nye-4g-frekvenser

 

Er det noen her som vet om dette er for nærme z-wave i frekvens til at det vil skape forstyrrelser? Jeg antar at det ikke vil det siden 868,6-868.7 er reservert for alarmer.

Endret av topolino
Lenke til kommentar

 

Ingen som har et par Rollertrol-motorer liggende som de ikke bruker?

 

På grunn av latskap i fjor høst monterte jeg de aldri skikkelig.. Bevegelser i rullegardinen har til slutt skåret over strømkabelen...

Hvor mange trenger du?

Kan jeg få den ødelagte :D

 

 

Hvor mange har du og hvor mange kan du avse? ;)

Tenkte i utgangpsunktet iallfall 2, jeg har et "nytt" vindu som trenger automasjon i tillegg til den ødelagte.

 

Klart du kan få den ødelagte, hvis du kan avse noen. Jeg får ikke umiddelbart bruk for den, og i følge Rollertrol selv var det ikke bare-bare å bytte ledningen.

 

 

Jeg er ny på forumet og ny hjemmeautomatiserings-entusiast.

 

Siden jeg nettopp har kjøpt z-wave-utstyr for en formue ble jeg litt bekymret av denne artikkelen:

 

http://www.tu.no/it/2014/03/12/1000-telenor-basestasjoner-far-nye-4g-frekvenser

 

Er det noen her som vet om dette er for nærme z-wave i frekvens til at det vil skape forstyrrelser? Jeg antar at det ikke vil det siden 868,6-868.7 er reservert for alarmer.

Jeg er ikke bekymret i det hele tatt. "Gamle" GSM 900 ligger jo betydelig nærmere, men det merkes ikke.

Lenke til kommentar
Hei,


Ser at jeg må over på trådløst styring da jeg støtte på noen plasserings problemer ved oppusing av kjøkken.

Forslag fra elektriker er 2x dimmer moduler og 1 trådløs dimmer, da det var 2 soner som skulle styres i utgangspunkte. Dette skulle havne på rett rundt 1500,- med grossist pris (da det er min bror som er elektriker).


Men, siden jeg før har tenkt på trådløs styring/automasjon havnet jeg igjen i denne tråden, så mitt spørsmål er om følgende produkter vil virke på tenkt scenarie:


Vil jeg kunne styre de 2 punkten med innbyggnings modul uavhengig av Homeseer (tenker å fjerne alt utenom det som trengs til oppringelige planen ved flytting)?

Vil jeg med dette oppsette kunne styre 2x soner via mikromodul (eller må det noe mer til)?

Styre 2x soner via vegg dimmer modul?

Styre 1x stående lampe via apperat kabel dimmer modul?


Hvordan virker det når man både bruker Homeseer og veggmodulene, kan det brukes helt om hverandre?





1x Sender Modul 2-Veis - System D,PW: http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=2143


2x 1-Veis Dimmer Mikromodul - FGD211: http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=2906



Muligheter jeg ønsker er nattlys (noen av sonen dimmet til f. eks 20% om natten). Av/på og dimming via pad, pc eller telefon. For alle soner på likt eller individuelt.


Er dette billigste vei å gå?


Beklager langt innlegg.


Mvh

Robert


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...