Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil med stort bagasjerom? Noen anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Idag har vi en Toyota RAV4 som har fungert utmerket som familiebil. Vi har lenge vært 3, men så kom barn nummer to rett før jul, og da begynner RAVen å bli litt i minste laget med tanke på å bagasjeplass... Vognen tar opp hele bagasjerommet! Før pleide vi å ta ut ett sete for å få plass til all bagasje da vi skulle på ferie, men nå kan det bli vanskelig å få plass til alt...

 

Uansett. Vi vil ha ny og større bil, og vurderer å kjøpe ny fra fabrikk, men i hvert fall en nyere brukt som har kjørt mindre enn 50.000 km. Budsjettet er på rundt 350.000 kr. Det viktigste ønsket er skinnseter, for det er lettere å rengjøre dersom barna spyr ut hele baksetet (som vi har erfart).

 

Noen anbefalinger i denne prisklassen? BMW, Mercedes, Audi og franske biler helt uaktuelle...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Idag har vi en Toyota RAV4 som har fungert utmerket som familiebil. Vi har lenge vært 3, men så kom barn nummer to rett før jul, og da begynner RAVen å bli litt i minste laget med tanke på å bagasjeplass... Vognen tar opp hele bagasjerommet! Før pleide vi å ta ut ett sete for å få plass til all bagasje da vi skulle på ferie, men nå kan det bli vanskelig å få plass til alt...

 

Uansett. Vi vil ha ny og større bil, og vurderer å kjøpe ny fra fabrikk, men i hvert fall en nyere brukt som har kjørt mindre enn 50.000 km. Budsjettet er på rundt 350.000 kr. Det viktigste ønsket er skinnseter, for det er lettere å rengjøre dersom barna spyr ut hele baksetet (som vi har erfart).

 

Noen anbefalinger i denne prisklassen? BMW, Mercedes, Audi og franske biler helt uaktuelle...

 

Hvorfor?

Forstår franske biler, men hvis dere pleier å dra på bilferier så er jo en BMW 520d en meget god bil.

Lenke til kommentar

350K så skal det kunne gå ann å få ein god del større stasjonsvogner anten nye eller 1-2 år,

med skinnseter, og diverse sikkerheitsutstyr.

 

Skoda Octavia

Toyota Avensis

VW Passat

Ford Mondeo

Volvo V70 (må nok vere 1-2 år eldre enn resten for å ligge på same pris)

 

Sjølv fekk eg tak i ein 2008 Mondeo Ghia X med masse utatyr til 350K inkl omregistering

Veldig fornøyd med den.

 

Kikka på BMW og Audi goså men det måtte bilene vere over 4-5 år før dei kom ned i same pris som 2008-2010-modeller av dei opplista bilene (minus V70)

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
BMW, Mercedes, Audi og franske biler helt uaktuelle...

 

Hvorfor?

Forstår franske biler, men hvis dere pleier å dra på bilferier så er jo en BMW 520d en meget god bil.

BMW, MB og Audi er biler som koster mer enn det smaker. Mye unødvendig luksus, og så er de i stor grad handbygde, så da er kvaliteten deretter.... (ja jeg kjører toyota på grunn av driftssikkerhet)

 

 

350K så skal det kunne gå ann å få ein god del større stasjonsvogner anten nye eller 1-2 år,

med skinnseter, og diverse sikkerheitsutstyr.

 

Skoda Octavia

Toyota Avensis

VW Passat

Ford Mondeo

Volvo V70 (må nok vere 1-2 år eldre enn resten for å ligge på same pris)

 

Sjølv fekk eg tak i ein 2008 Mondeo Ghia X med masse utatyr til 350K inkl omregistering

Veldig fornøyd med den.

 

Kikka på BMW og Audi goså men det måtte bilene vere over 4-5 år før dei kom ned i same pris som 2008-2010-modeller av dei opplista bilene (minus V70)

Jeg har vel siklet mest på Avensis og V70... V70 er vel uaktuelle, fordi dieselen er i en mye høyere prisklasse, og de billige på bruktmarkedet er bruktimporterte som har kjørt langt... Mondeo er jo ikke så gal egentlig. Hvordan er det med plass i bagasjerom, og plass mellom for og baksete?

 

VW Passat kan også være et alternativ. Den har jo et tiltalende design.

 

Er ikke Skoda Oktavia basert på Golf-plattformen? Da er vel det en mindre bil enn Passat?

Lenke til kommentar
BMW, Mercedes, Audi og franske biler helt uaktuelle...

 

Hvorfor?

Forstår franske biler, men hvis dere pleier å dra på bilferier så er jo en BMW 520d en meget god bil.

BMW, MB og Audi er biler som koster mer enn det smaker. Mye unødvendig luksus, og så er de i stor grad handbygde, så da er kvaliteten deretter.... (ja jeg kjører toyota på grunn av driftssikkerhet)

 

 

350K så skal det kunne gå ann å få ein god del større stasjonsvogner anten nye eller 1-2 år,

med skinnseter, og diverse sikkerheitsutstyr.

 

Skoda Octavia

Toyota Avensis

VW Passat

Ford Mondeo

Volvo V70 (må nok vere 1-2 år eldre enn resten for å ligge på same pris)

 

Sjølv fekk eg tak i ein 2008 Mondeo Ghia X med masse utatyr til 350K inkl omregistering

Veldig fornøyd med den.

 

Kikka på BMW og Audi goså men det måtte bilene vere over 4-5 år før dei kom ned i same pris som 2008-2010-modeller av dei opplista bilene (minus V70)

Jeg har vel siklet mest på Avensis og V70... V70 er vel uaktuelle, fordi dieselen er i en mye høyere prisklasse, og de billige på bruktmarkedet er bruktimporterte som har kjørt langt... Mondeo er jo ikke så gal egentlig. Hvordan er det med plass i bagasjerom, og plass mellom for og baksete?

 

VW Passat kan også være et alternativ. Den har jo et tiltalende design.

 

Er ikke Skoda Oktavia basert på Golf-plattformen? Da er vel det en mindre bil enn Passat?

 

Drive by brain, or drive by heart. Mye deiligere følelse i BMW mener nå jeg, er noe spessielt med dem.

Lenke til kommentar

Så lenge ein har 350K så blir det anten ein gamal bmw eller ein bil av eit anna merke og nybilgaranti. Er heilt enig i at ein 520 eller 525 overgår nok dei andre her men så var det noko med prisen.

stasjonsvogn, maks 350K, kjørt under 50K så er det berre 3-serien (316 og 318) av nyare årsmodeller som er mulig å få på finn.no

 

Tilbake til topic:

V70 og nye mondeo (etter 2007) er basert på same ramme ( pluss ein del andre ting etter kva eg har hørt) Dermed vil desse to komme ganske likt ut på samanlikningane.

 

V70en er nok litt større bak mens Mondeoen har veldig god plass i baksetet.

Octaviaen er mistemann i lengde (trur det er ei forlenga A3-ramme den forsatt produseres på)

Kompromisset er at baksetet er litt trangt for å ha det store bagasjerommet den har.

 

Passart og Mondeoen har også mykje felles i størrelse, der passaten har 50-60 liter meir bak (og tilsvarande mindre i baksetet.

 

Størrelsesmessig så trur eg denne rekkefølga er korrekt:

 

V70

Passat

Mondeo

Avensis

Octavia

 

"problemet" med Avensisen er at det kom ny modell i 2009, og når eg testa ulike biler så følte eg at det var ein del forskjell mellom den nye og den gamle i favær til den nye.

Også navngivinga blei kødda opp, executive er ikkje lengre toppmodellen, og spesialmodellen X har blitt toppmodell og heiter no Premium.

 

Premnium = alt utstyr

Executive = skinn, xenon eller navigasjon, xeon og soltak.

Dei lavare modellene må skinn ettermonteres (ca 20K?)

 

V70en fekk eg aldri testa då den låg egentleg utenfor min priskategori, men eg så at det var mulig å få ein innanfor 350K (300 var den egentlege grensa)

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Etter å ha kikket på Fords hjemmeside har jeg bestemt meg for at dette er en god kandidat. Har verken sittet i eller prøvekjørt den, så den må prøves. Må si Ghia x utgaven var billig i forhold til avensis med samme utstyr.

 

Må nok arrestere deg på executive utgaven av Avensis... den har ikke skinninteriør. Det følger med på luksuspakkene... Grunnprisen for Avensis executive er 357000,- noe som er i samme gate som Mondeo Ghia x

Lenke til kommentar

Kan gå god for at Mondeo har god plass :thumbup:

 

Har selv 3 -tre barn og har kjørt Mondeo siden 2003.

 

Kan fortelle at vi pakket for alle 5 og reiste på "norgesturne" sommer 2006 ( barna var da 12 -14 og 17 år)

 

Hadde riktignok takboks på men med all oppakking og kjøleboks baki ( Mondeo har sig. uttak i bagasjerom), kunne jeg ennå dra rolloen over bagasjen.

 

Dette var en 2001 mod. stv. tdi Ghia, har nå kjøpt het ny 2009 og der ser det utfor å være ennå bedre plass :cool:

Endret av fd2000
Lenke til kommentar

Superb stv. er en god kandidat, men da må du nok vente en stund før du får bilen.

 

Octavia stv. har omtrent akkurat like stort bagasjerom som Mondeo. Det betyr at det er god plass... Passat har litt mer, men ikke voldsomt mye.

 

En Mondeo er litt mer spenstig å kjøre, men hvis du ikke er veldig sensitiv for hjulstøy ville jeg valgt en Octavia. Her får du mye bil for pengene! 2,0 TDI og 1,4 TSI er begge flotte motorer med nok kraft.

Lenke til kommentar
En Mondeo er litt mer spenstig å kjøre, men hvis du ikke er veldig sensitiv for hjulstøy ville jeg valgt en Octavia. Her får du mye bil for pengene! 2,0 TDI og 1,4 TSI er begge flotte motorer med nok kraft.

 

Jeg er mer fan av Mondeo'n, men av økonomiske årsaker ville jeg valgt Ocatavia. Ford faller alt for fort i pris.

Lenke til kommentar

Når eg dreiv på å samanlinka tilsvarande utstyrsmodeller 1.2 år iforhold til nye så syntes eg ikkje octaviane hadde noko mindre verditap enn mondeoene.

Verditapet til ford trur eg er meir relatert til eldre modeller f.eks mondeo mk3, og dei mest "vanlige" utstyrmodellene.

 

Selfølgeleg ser mondeoene billigare ut når ein samanlikner dei billigaste trend-modellene til rett over 300K ny med Titanium og Ghia X-modellene som ligger på 375K og oppover nye.

 

Toyotaene ligger egentleg i ein engen klasse når det gjeld minimalistisk verditap, her snakker ein om 30-40K verditap iløpet av eit år. Mondeo, Passat og Octavia ligger tettare på 50K.

 

I eit av mine lagra søk på finn.no kom eg over denne octaviaen, 2007-modell (regga i desember)

L&K modellen er toppmodellen innanfor octavia, og 140hken er veldig sjeldan ein finn på L&K-modeller i norge (nesten berre 110hk som blir kjøpt)

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20410703

 

MK4 Mondeoen er ein del større enn den gamle mk3.

 

Formulerte meg litt dårlig angåande nye Avansis, skulle ha skrive at det er tilleggpakker T(teknikkpakker) og S(luksuspakker) som eg lista opp.

 

 

 

Har ikkje testa Superb stasjonsvogn, men sedan-versjonen måtte eg ha ei testtur i, og det er ein nydeleg bil med god komfort.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20402288

 

Styrer du unna 2006-modellene holder disse bilene høy kvalitet (i motsetning til hva "alle" tror). Jeg påstår ikke den er bedre enn alt annet uansett hva, men jeg synes den er et alternativ som oversees litt for ofte. Prøvekjør den i det minste, og gjør opp din egen mening.

 

Og når bilen er nyvasket og har fått på sommerskoene som følger med ser den sånn ut... :love:

 

Alfa_Romeo_SW_Ti_1.jpg

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Jeg har aldri prøvd en Octavia, men har den oppfatning at det er en liten bil. Som nevnt tidligere er den basert på samme plattform som Golf, og for meg virker det lite.

 

Skoda Superb virker som en svært aktuell bil. Jeg så en sedan utenfor barnehagen igår, og den virker nesten større enn passaten... kan vel kanskje være en optisk illusjon med tanke på at den stod ved siden av en skikkelig kompakt Daihatsu ettellerannet skrammel :D

 

Alfa Romeo og andre italienske hadde jeg helt glemt å vurdere... og det med god grunn! De er helt uaktuelle på grunn av generelt mye feil og dårlig kvalitet. Jeg har også møtt en del italienere, og med den generelle arbeidsmoralen de har bør de fleste styre unna. "Italy, where the sun always shine, and work is done elsewhere."

 

Jeg så her om dagen at Volvo har kommet med en V70 med 1.6D motor... kalt DRIVe. Visstnok "avgiftsvinner" og greier, og koster fra 350.000. Noen som har prøvd denne? Virker på meg som om den motoren har like mye kraft som en symaskin...

 

I forhold til hva som er nevnt ovenfor skal jeg prøvekjøre:

Skoda Superb

VW Passat

Ford Mondeo

Toyota Avensis

Volvo V70 DRIVe

Lenke til kommentar

Testa ein V50 med den 1.6 dieselen (motoren er den same som står i peugeot sine biler og er ein Peugeot-motor)

Forskjellen på følelsen av kraft mellom mondeoens 2liter 115hk og V50ens 1.6 109hk er enorm. Dreiemomentet utgjer virkeleg ein stor forskjell. Så tunge V70 med den motoren er ikkje akkurat det eg vil kalle rask forbikjøring.

 

Superb er ein stor bil, sedanen har ein litt " get out of my way" look. Og er stor på alle måter. Octaviaen har måtte inngått ein del kompromiss for å kunne ha det store bagasjerommet, men eg anbefaler deg å iallefall kikke på ein octavia når du er innom Skoda-forhandleren for å sjekke ut superb`en.

Lenke til kommentar

Igjen: Ikke undervurder plassen i Octavia kun på grunn av platformen. Det har selvsagt gått en smule på bekostning av bakseteplassen, men det er likevel ikke trangt for normale personer.

 

VDA-volum:

 

Octavia: 580/1620

Passat: 603/1731.

Avensis: 543/1609

Mondeo: 554/1745

Superb (kombi): 565/1670

Superb (stv.): 633/1865

V70: 555/1580

 

V70 med 1,6-dieselen er voldsomt treg. Hvis du er en mann med hatt og bruker tre år på å nå motorveifart til vanlig, så kan det nok funke. Ellers er det ikke noe særlig å satse på.

 

Hvis du er ute etter plass, så er både 159, 3-serie og A4 utelukket. De er trange, og de to sistnevnte blir isåfall modeller uten noe utstyr innenfor ditt budsjett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...