Gå til innhold

Satanisme vs Kristendom


Anbefalte innlegg

Når noen sier ordet satanisme tenker folk automatisk på slike okkulte sekter som dreper dyr og mennesker for å spise hjertene deres rå. Satanisme er jo for mange, spesielt religiøse selve definisjonen på det verste av det verste. Når vi sier ordet satanisme blir vi jo nesten fysisk redde og fylt med avsky men hva er egentlig satanisme og hvorfor er det så ille? Vi er alle ofre for de religiøses hammer av skam som slår ned på alle som ikke følger nøyaktig det de tror på. Men utenom de veldig grusome bildene vi ser av satan og helvete, hva er det egentlig?

 

Her er definisjonen ifølge wikipedia: Satanisme er et begrep med flere forskjellige betydninger, som oppstod under middelalderen. Satanisme er enten en religiøs, semi-religiøs og/eller en filosofisk bevegelse, der følgerene anerkjenner Satan som en arketyp, en fysisk skapning, prekosmisk kraft eller et aspekt ved menneskets natur.

 

Altså, den kristne satanen er en gammel idê som de har adoptert fra de tidlige jødene og som først i de senere århundrene har fått de spesifike nyansene, med drap og elendighet, da mest definiert av den katolske kirke under middelalderen.

 

"Satan var opprinnelig i Jøde-kristne tradisjoner sett på som en del av skapelsen, der han omfattet grunnsetningen om at en kunne velge stridende mot Guds ønsker, og dermed tillot potensialet til fri vilje og tross. Over århundrene ble denne ideen om Satan en oppfattelse av alt som var ondt og mot Gud

 

Kristendommens spredning, fulgt av Islam, to religioner som nådde et stort antall tilhengere, la stor vekt på frelse og livet etter døden. Slik vokste Satan frem til å omfatte alt som prøvde å undergrave Gud i dette teologiske verdenssynet."

 

Satanismen er altså ikke bare definisjonen på alt vondt her i verden, den blir brukt som et herskeverktøy av de religiøse for å slå ned på ALT som ikke følger deres spesifike teologiske syn. Satanismen er altså en slags frihet fra gud, og en frihet til å ikke underkaste seg disse religiøses maktimperium. Ikke rart de skapte en slik illusjon om kaos og elendighet hvis du ikke fulgte deres visjon.

 

Så på det viset er alle ateister satanister, eller under innflytelse av satan, siden de bryter med den kriste teologien.

 

Hvis vi ser på den moderne satanismen, som jo er en slags motpol til den moderne kristendommen så har det blitt utformet noen "utgangspunkter" til hva disse folkene tror på.

 

De ni sataniske erklæringer er teser innen satanismen satt opp av Anton Szandor LaVey.

 

1. Nytelse i stedet for avholdenhet

2. Vitalitet i stedet for åndelige drømmer

3. Fordomsfri kunnskap i stedet for hyklerisk selvbedrag

4. Godhet mot de som fortjener det i stedet for å sløse kjærlighet til utakknemlige

5. Hevn i stedet for å vende det andre kinnet til

6. Ansvarlighet for de ansvarlige i stedet for å bry seg om "psykiske vampyrer" (dvs. personer som krever tid og ressurser fra deg eller samfunnet uten å gi noe tilbake)

7. Mennesket er et vanlig dyr - bedre eller verre enn andre dyr - som på grunn av sine evner og muligheter er blitt det mest fordervede av alle dyr

8. Alle personer synder, fordi de fører til fysisk, mental eller følelsesmessig tilfredsstillelse

9. Satan har alltid vært kirkens beste venn, fordi han sørget for at den alltid har hatt noe å drive med

 

Som dere kan se så er den moderne satanismen ikke at folk skal drepe andre og spise hjertnene deres, men at de skal være veldig glade i seg selv, og ikke nødvendigvis sette alle andre før seg selv hele tiden. Her er det ikke snakk om at KUN JEG'ET skal ha, men at det fokuseres på det som teller. Punkt nummer 6, vil jeg tolke som snyltere, da ikke personer som er født invalide o.l, men folk som ikke gidder.

 

Er dette egentlig, hvis vi frigjør oss fra de strenge og trangsynte religiøse teologi og tenkemåte, så forferdelig umoralsk? Å LEVE? Her er det ikke snakk om totalt moralsk forfall, men at vi ikke skal være naive. Jeg vil som observatør av naturen påstå at ALLE arter i hele verden, fra baktere til apekatter, oppfører seg på denne måten, altså ikke bundet av religionens håndjern. Nå er vi selvfølgelig mer intelligente, men er ikke dette den naturlige måten å leve på? Den som er mest tro mot hva vi egentlig skulle gjort? Er du, eller kan du se på disse tesene og si at du kanskje kunne tenkt deg å være fri? Frihet med ansvar da selvfølgelig. Jeg syntes ikke dette er så forferdelig ille, selv om det kanskje medfører mer ansvar for jeg'et. Hva syntes du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant, virkelig jo mer som om satanismen faktisk beskriver slik folk flest er til dags.. Nærmest ikke-religiøs med andre ord og velger å gjøre det de selv vil, uten å tenke på Gud og Jesus.

 

Da kan man jo også tenke seg til at dette opprinnelig kanskje bare er en måte å beskrive de som ikke ønsker å følge Gud. Og siden Gud skal være det høyeste så må da Satan være det motsatte. Altså ikke-troende?

 

Hva gjør det da med den moderne satanismen? Hva definerer en moderne satanist og hva tror han på? Er det annerledes fra hva satanisme egentlig opprinnelig er?

Lenke til kommentar

Å bryte med kristendommen er ikke det som gjør meg ateist, det er kun det lille faktumet at jeg ikke tror på én gud eller flere guder.

 

Jeg synes ''satanisme'' og lignende pseudo-religioner/trosretninger, om man kan kalle det det, blir rett og slett tåplig. Å binde et livssyn eller sin egen levemåte opp mot noe som helt klart har sin rot i den kristne tro, og deretter kalle seg satanister for å demonstrere at man bryter med kristendommen, er i og for seg opp til hver enkelts personlige preferanser, men jeg føler det blir på lik linje med de far out black metal folka som 'tror' på de norrøne gudene, tilber individet, erklærer seg ateister, og fordømmer kristendommen derav.

 

Den moderne satanismen virker mer som en fritidsklubb for likesinnede enn en -isme.

Lenke til kommentar
Interessant, virkelig jo mer som om satanismen faktisk beskriver slik folk flest er til dags.. Nærmest ikke-religiøs med andre ord og velger å gjøre det de selv vil, uten å tenke på Gud og Jesus.

 

Da kan man jo også tenke seg til at dette opprinnelig kanskje bare er en måte å beskrive de som ikke ønsker å følge Gud. Og siden Gud skal være det høyeste så må da Satan være det motsatte. Altså ikke-troende?

 

Hva gjør det da med den moderne satanismen? Hva definerer en moderne satanist og hva tror han på? Er det annerledes fra hva satanisme egentlig opprinnelig er?

 

Ideen om jesus er under 2000 år gammel. Satanismen er jo for mange selve definisjonen for anarki og alt som er tragisk og vondt. Hva hvis vi ikke brukte ordet Satanisme. Hva hvis det het noe annet, ville det vært like ille? Satanisme er jo kun brukt her for den EGENTLIGE betydningen som er motsetningen til Gud /Kristendommen. Ikke hva folk asossierer med Satanisme eller Satan.

 

Satanisme er på mange måter selve motpolen til Kristendommen, der de bryter med masse av disse "syndene". Troen på rasjonalitet, å leve i nuet, å leve godt er jo for mange det motsatte der kristne tror på det irrasjonele, å leve i frykt, skam og underkastelse/undertrykkelse av andre menneskesker og en gud for et liv i himmelen. Å være lykkelig er ikke førsteprioritet for kristendommen. Det er nemlig frelsen. Og frelsen får du med å underkaste deg deres teologiske regime, både spirituelt og tildels økonomisk. Frelsen er det du ofrer nå for noe du får i fremtiden.

 

Å bryte med kristendommen er ikke det som gjør meg ateist, det er kun det lille faktumet at jeg ikke tror på én gud eller flere guder.

 

Jeg synes ''satanisme'' og lignende pseudo-religioner/trosretninger, om man kan kalle det det, blir rett og slett tåplig. Å binde et livssyn eller sin egen levemåte opp mot noe som helt klart har sin rot i den kristne tro, og deretter kalle seg satanister for å demonstrere at man bryter med kristendommen, er i og for seg opp til hver enkelts personlige preferanser, men jeg føler det blir på lik linje med de far out black metal folka som 'tror' på de norrøne gudene, tilber individet, erklærer seg ateister, og fordømmer kristendommen derav.

 

Den moderne satanismen virker mer som en fritidsklubb for likesinnede enn en -isme.

 

Du har helt rett, men satanisme er ikke som andre ismer. Selve ordet satanisme er jo kun brukt her som en referanse til de moderne satanisters tankegang og filosofi. Det er på ingen måte relatert til djeveldyrking o.l.

 

Satanisme er jo kun en paraplybetegnelse fra de religiøses side, på alt som bryter med deres tro. At du ikke tror på gud, betyr ikke at du er satanist i disse filosofiske tesers betydning. Jeg er ikke mer satanist enn deg, jeg er og en ateist fordi jeg ikke tror på en eller flere guder. Den Anti-teistiske signaturen min er kun et resultat i en generalisering som ble gjort i en annen tråd her på forumet, der det ble påstått at alle ateister er ateister fordi de gjør opprør mot kristendommen.

 

Satanisme er som sagt en veldig fleksibel betegnelse, fordi den fokuserer på enkeltmenneksets lykke og ikke nødvendigvis alle andres først. Det er jo selvfølgelig ikke alltid ideelt, men hovedpoenget er jo at det blir en slags mellomting av narssisisme og religiøs underkastelse.

 

Hvorvidt satanisme er en slik pseudo-religion er jo opptil hverenkelt. Poenget med tråden er ikke å lage en slags generalisering på hva satanisme er, eller at den skal betegnes som en isme alla nørrøne guder, men hvorvidt det virkelig er så "feil" å implementere noen av disse tesene. Om moraletikken rundt dette med å være lykkelig på jeg'et premisser. Noe som er veldig individuelt.

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar
Hvorvidt satanisme er en slik pseudo-religion er jo opptil hverenkelt. Poenget med tråden er ikke å lage en slags generalisering på hva satanisme er, eller at den skal betegnes som en isme alla nørrøne guder, men hvorvidt det virkelig er så "feil" å implementere noen av disse tesene. Om moraletikken rundt dette med å være lykkelig på jeg'et premisser. Noe som er veldig individuelt.

Mener du å si at det å være kristen er å være undertrykt og ulykkelig - som en motsetning til lykke og frihet etter LaVeys regler? Det er neppe den gjennomsnittlige kristne erfaring. Men jeg ser at det er det ikke-troende "liker" å hevde - tror du på Gud er du pr. def. et hengehode uten glede, som ikke klarer å uttrykke egne meninger og ikke klarer å se de store sammenhengene i livet. Samtidig er du et offer for maktmennesker som bare ønsker å utnytte deg i ett og alt.

 

Kristne ser gjerne at livet ikke bare er en dans på roser, men består av - i tillegg til de gode dagene - også nok av utfordringer. Det er det som gjør en istand til å hjelpe andre og føle med andre når de har det tungt (som jo er betydningen av "medlidenhet" - å lide med). Hvilket samfunn ville det vært uten empati?

 

Du spør om de 9 nevnte punktene ikke er en tro eller kult, men heller bare det vi gjør til hverdags, altså å leve. Og dermed etisk og ikke uetisk. Men moral er ingen meningsmåling. Etikk handler ikke om hvordan ting er, men hvordan de burde være - det ideelle. Det er ikke vanskelig å få ned antall lovbrudd om alle lover tilpasses virkeligheten. Men gir det det samfunnet vi ønsker?

 

Du spør videre om det ikke egentlig er den naturlige måten å leve på og dermed heller ikke snakk om totalt moralsk forfall. Det første kan nok stemme delvis - og igjen er spørsmålet om alt vanlig også nødvendigvis er det rette? Hva gjør mennesker til nettopp mennesker - og skiller oss fra dyrene? Er det ikke nettopp det at vi kan se ut over oss selv, sette normer for oss selv og prøve å nå dem?

 

Hva er frithet? Å gjøre som man vil uten å bli stilt til ansvar? Eller å bli gjort istand til å være det menneske man var ment å være?

 

 

Romeren

Endret av Romeren
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er egentlig Satan slik en slemming som de kristne fremstiller han? Han har jo egentlig ikke gjort noe galt unntatt på oppdrag fra gud-himself. (Ok, han bød Eva på litt frukt)

Han vandret jo jorden før gud kontaktet han. Før det hadde han ingen bekreftede ugjerninger på samvittigheten.

 

Bottomline: Satanisme er egentlig å heie på den snille :)

Lenke til kommentar
Når noen sier ordet satanisme tenker folk automatisk på slike okkulte sekter som dreper dyr og mennesker for å spise hjertene deres rå. Satanisme er jo for mange, spesielt religiøse selve definisjonen på det verste av det verste. Når vi sier ordet satanisme blir vi jo nesten fysisk redde og fylt med avsky men hva er egentlig satanisme og hvorfor er det så ille? ... Hva syntes du?

Satanisme = Egoisme (selvdyrkelse) Egoisten er verdens største fiende.

Lenke til kommentar
Når noen sier ordet satanisme tenker folk automatisk på slike okkulte sekter som dreper dyr og mennesker for å spise hjertene deres rå. Satanisme er jo for mange, spesielt religiøse selve definisjonen på det verste av det verste. Når vi sier ordet satanisme blir vi jo nesten fysisk redde og fylt med avsky men hva er egentlig satanisme og hvorfor er det så ille? ... Hva syntes du?

Satanisme = Egoisme (selvdyrkelse) Egoisten er verdens største fiende.

Alt som lever er vel i grunn egoistisk. En sulten person som stjeler brød er egoistisk fordi han vil overleve, en mor som beskytter barnet er egoistisk fordi hun instinktivt vil føre genene videre, en i frelsesarmeen vil hjelpe andre for å få en god selvfølelse, en katt som fanger en mus er egoistisk fordi den trenger mat.

 

Alle våre handlinger vi velger å gjøre er for vårt eget beste, enten direkte eller indirekte.

Lenke til kommentar
Egoisten som er tilstede i alle, må erstattes med verdens største anti-egoist Jesus Kristus.

 

Derav uttrykket "La Jesus komme inn i ditt hjerte" Slik reddes verden fra innsiden.

Er du sikker på at gud var først på maria da? Tenk om satan var på henne først? Da er jesus... hmmm, vel, satana... eller noe slikt? Hvem vet, jesus er bare påstander vet du..

Lenke til kommentar
Er du sikker på at gud var først på maria da? Tenk om satan var på henne først? Da er jesus... hmmm, vel, satana... eller noe slikt? Hvem vet, jesus er bare påstander vet du..

 

Relevans?

At de religiøse støtt gir satan skylden for alt mulig og hvorfor ikke gi ham skylden for jesus også? Tenk om satan var faren til jesus? Det ville jo i så fall være det ultimate jævelskap, ikke sant? Alt er bare påstander og den ene påstanden er like mye verdt som den andre.... Sånn sett er det greit å føre diskusjoner med de religiøse på deres premisser, så takk til deg for å ha lært meg det! :)

Lenke til kommentar
Det kan ikke komme noe godt ut av det onde, RWS

Tenker jødene ikke er helt enige med deg... De fikk et land etter at de ble utsatt for det onde de.... Bare for å ta noe ondt som førte til noe godt (alt etter hvordan men ser DET såklart...)

 

Så jo da, aldri så galt så godt for noe som min kjære avdøde mormor alltid sa... :)

Lenke til kommentar

Hva som er ondt er høyst subjektivt IHS. Jeg vil påstå å hjernevaske barn uten noen form for motstand eller liverfaring som kan verne dem eller gjøre dem istand til å ta stilling til å å tro på noe så idiotisk som fantasihistoriene om de fiktive guden(e) er ondt da de blir fratatt sin uskyld og blir vasket og pisket med religionens skamfølese og evig underkastelse.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker så er LaVey satanisme på samme nivå som de fleste andre new-age religioner. Egoisme og selvdyrkelse er det sentrale temaet, du er din egen gud - etc.

 

Jævlig dumme greier.

 

Folk må virkelig være desperate etter tilhørlighet for å bli med på slikt vas..

Lenke til kommentar
Folk må virkelig være desperate etter tilhørlighet for å bli med på slikt vas..

En trenger jo bare et lite blikk i en eller annen avis, som fornemmelig bugner av annonser for healere, klarsynte, korttenkte og alt annet new age vissvass for å se det! :)

 

"La oss droppe den gammeldagse kristendommen og heller tro på nymotens månebane-healing" liksom... :no: OG samtidig påstå at vi brukte vår kritiske sans når vi luket vekk kristendommen :roll:

 

Blir det dummere? Tror ikke det er mulig... men det er kanskje best å vente og se, for jeg har blitt overrasket før....

Lenke til kommentar
En trenger jo bare et lite blikk i en eller annen avis, som fornemmelig bugner av annonser for healere, klarsynte, korttenkte og alt annet new age vissvass for å se det! :)

 

"La oss droppe den gammeldagse kristendommen og heller tro på nymotens månebane-healing" liksom... :no: OG samtidig påstå at vi brukte vår kritiske sans når vi luket vekk kristendommen :roll:

 

Blir det dummere? Tror ikke det er mulig... men det er kanskje best å vente og se, for jeg har blitt overrasket før....

 

Helt enig; det blir fullstendig bakvendt.

 

Dessuten så synes jeg at topic blir litt dumt det også. LaVey Satanisme har egentlig svært lite å gjøre med kristendom. Grunnen til at han har valgt å kalle det satanisme var vel heller for å virke rebelsk/provoserende/spennende.

 

Men uansett hvor mye jeg liker å provosere kristne, så synes jeg fremdeles hele greia er møkk. Newage religion hører virkelig ikke hjemme noe sted. Blir som å ta ett steg til siden, istedenfor å bevege fremover oss fremover.

Endret av Mace
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...