Gå til innhold

Satanisme vs Kristendom


Anbefalte innlegg

Såvidt jeg husker så er LaVey satanisme på samme nivå som de fleste andre new-age religioner. Egoisme og selvdyrkelse er det sentrale temaet, du er din egen gud - etc.

 

Jævlig dumme greier.

 

Folk må virkelig være desperate etter tilhørlighet for å bli med på slikt vas..

Satanisme = Egoisme (selvdyrkelse) = New Age (jeg er gud)

 

Alltså det motsatte av Kristendom

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja kanskje det er så enkelt? At folk har et ønske om å sette seg selv høyest på rangstigen og dermed faller for alle disse new age greiene... Hvem vet, jeg vet det ihvertfall ikke... :)

 

Motsatt og motsatt av kristendomen fru Blom... Nå er vel greia i kristendommen at du skal dra over deg egoet til denne jesus fyren og personlig syntes jeg ikke det er noe bedre å gjemme seg bak andre, men det er vel opp til øyet som ser tenker jeg... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Satanisme = Egoisme (selvdyrkelse) = New Age (jeg er gud)

 

Alltså det motsatte av Kristendom

Tja kanskje det er så enkelt? At folk har et ønske om å sette seg selv høyest på rangstigen og dermed faller for alle disse new age greiene... Hvem vet, jeg vet det ihvertfall ikke... :)

 

Motsatt og motsatt av kristendomen fru Blom... Nå er vel greia i kristendommen at du skal dra over deg egoet til denne jesus fyren og personlig syntes jeg ikke det er noe bedre å gjemme seg bak andre, men det er vel opp til øyet som ser tenker jeg... :)

Det er en stor forskjell på verdens "egoet" og Jesus "egoet", RWS

 

Jesus Kristus er selvoppofrende, selvutgivende derfor er dette nye "jeg" de kristne tar imot, det motsatte av verdens "egoet"

 

Det er i bunn og grunn en kamp mellom to forskjellige "egoer"

Den ene har allerede erklært sin seier.

 

Jesus Kristus > Jeg har overvunnet verden = ego vici mundum

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Det er en stor forskjell på verdens "egoet" og Jesus "egoet", RWS

 

Jesus Kristus er selvoppofrende, selvutgivende derfor er dette nye "jeg" de kristne tar imot, det motsatte av verdens "egoet"

 

Det er i bunn og grunn en kamp mellom to forskjellige "egoer"

Den ene har allerede erklært sin seier.

 

Jesus Kristus > Jeg har overvunnet verden = ego vici mundum

:D

 

Du blir virkelig ikke bedre du? Har sitter det folk og forer deg i tråd etter tråd med fakta og alt du klarer å gjøre er å gnåle videre på ting som er så til de grader stupide at de faktisk virker mot kristendommen du liksom skal reklamere for.... men deg om det.

 

Du tror virkelig at du er bedre enn andre du fordi du er kristen og vet du, noen ganger skulle jeg ønske at det var et varmt sted som det er beskrevet i bibelen, for der ville slike selvgode ego sentriske folk, som er like oppsatt på å fremme sin hellighet og fromhet som deg, ha havnet... Dessverre er vi ikke så heldige at dette stedet eksisterer, men hadde det eksistert er jeg sikker på at du hadde havnet i et godt selskap....

 

:)

 

No pun intended!

Lenke til kommentar
Det er en stor forskjell på verdens "egoet" og Jesus "egoet", RWS

 

Jesus Kristus er selvoppofrende, selvutgivende derfor er dette nye "jeg" de kristne tar imot, det motsatte av verdens "egoet"

 

Det er i bunn og grunn en kamp mellom to forskjellige "egoer"

Den ene har allerede erklært sin seier.

 

Jesus Kristus > Jeg har overvunnet verden = ego vici mundum

Du blir virkelig ikke bedre du? Har sitter det folk og forer deg i tråd etter tråd med fakta og alt du klarer å gjøre er å gnåle videre på ting som er så til de grader stupide at de faktisk virker mot kristendommen du liksom skal reklamere for.... men deg om det.

Dette er fakta om kristendommen.

Lenke til kommentar

Greit nok. Det er måten du fremsetter det som gjør det stupid. Men så er det som oftest ikke religion folk har noe i mot, men fanklubben deres.... du rekruterer ingen slik du går frem, jeg kan si deg såpass... :) Ikke for at du prøver på det her, var ikke det jeg mente, men hvis du en gang skulle prøve å rekrutere noen må du nok gå frem litt anderledes tror jeg... Du skremmer jo vannet av folk med galskapen du jo :)

Lenke til kommentar
Greit nok. Det er måten du fremsetter det som gjør det stupid. Men så er det som oftest ikke religion folk har noe i mot, men fanklubben deres.... du rekruterer ingen slik du går frem, jeg kan si deg såpass... :) Ikke for at du prøver på det her, var ikke det jeg mente, men hvis du en gang skulle prøve å rekrutere noen må du nok gå frem litt anderledes tror jeg... Du skremmer jo vannet av folk med galskapen du jo :)

Ingen har blitt kristen gjennom rekrutering, RWS

Formålet med postene er å tilbakevise dine og andres usannheter om kristendommen.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Skal bare skli inn fra sidelinjen her, for å nyansere førstepost og debatten ellers litt, da førstepost gjør en liten feil ved å klassifisere satanisme utelukkende som LaVeyisme:

 

Man må skille mellom religiøs/bibelsk satanisme og filosofisk/LaVeysk satanisme.

 

Religiøs/bibelsk satanisme vil si djeveldyrkelse - altså tilbedelse av den Satan beskrevet i bibelen, som udiskutabelt er å anse som ond. Dog svært få, finnes det mennesker som religiøst bekjenner seg til djevelen(bibelske satan), og anerkjenner ham som sin herre.

Dette ofte i tro på at det en gang er satan som vil seire, og styre jorden.

Det er i slike kulter om mulig dyreofringer, bloddrikking osv kan forekomme.

 

LaVeyansk neo-satanisme derimot, er ikke annet enn en fornuftsbasert, delvis egoistisk livsfilosofi. Den har ingenting med djevler og demoner å gjøre. Fullstendig harmløs sammenlignet med djeveldyrkelse altså, og heller ingen virkelig sammenheng.

LaVey har selv sagt at eneste grunnen til å kalle "kirken" sin Church of Satan og kalle seg satanister, i all hovedsak er for å provosere, og for å protestere mot kristendommens angivelige tyveri av ordet "satan", som opprinnelig ikke betyr annet enn "lys".

 

En djeveldyrker/tradisjonell satanist er altså noe riv ruskende annerledes enn et CoS-medlem/neo-satanist.

 

LaVeyanere og andre gjør seg selv altså igrunn en stor bjørnetjeneste når de åpent kaller seg satanister, uten å utdype - da 98% av menneskeheten vil oppfatte dem som djeveldyrkere.

Endret av toth
Lenke til kommentar
altså tilbedelse av den Satan beskrevet i bibelen, som udiskutabelt er å anse som ond

 

Tja. Sammenlignet med den Gud som blir beskrevet i de samme tekstene? Vil ikke si det.

Vi har allerede 1000 tråder omhandlende hvorvidt Gud finnes eller ei, og hvorvidt han er snill gutt eller ei. Ikke gjør dette til enda en.

Lenke til kommentar
altså tilbedelse av den Satan beskrevet i bibelen, som udiskutabelt er å anse som ond

 

Tja. Sammenlignet med den Gud som blir beskrevet i de samme tekstene? Vil ikke si det.

Vi har allerede 1000 tråder omhandlende hvorvidt Gud finnes eller ei, og hvorvidt han er snill gutt eller ei. Ikke gjør dette til enda en.

Neida, men det er å strekke det for langt å si at det er udiskutabelt. Den generelle oppfatning er nok at den Bibelske Satan er ond.

 

Edit: Bare for å ikke lage flere poster ut av det, Gud var også med på å la Job lide slik som han gjorde. Han sparket t.o.m. Job når han var nede, ved å skryte av seg selv og sammenligne hans makt med Jobs. I tillegg til at Gud i det hele tatt lar Satan herje fritt.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Den bibelske djevelen tar fra Job alt han har, og planter ham full av byller.

Den bibelske djevelen er roten til all "synd", og den som frister hvert bidige menneske til drap, utroskap, tyveri osv. Han er herre over alle demoner og onde ånder.

Jo, om han finnes og er som beskrevet i bibelen, så er han nok udiskutabelt ond.

Men nok om det, det er på siden av poenget.

Lenke til kommentar

Den bibelske djevelen tar fra Job alt han har, og planter ham full av byller.

Hvorfor gjør Satan (som ikke nødvendigvis er djevelen/Satan) det han gjør med Job?

 

kapittel 1

 

11 Men rekk bare hånden ut og rør ved det som hører ham til, så skal du sannelig se at han spotter deg like opp i ansiktet.» 12 Da sa Herren til Satan: «Alt det han eier, er i din makt. Men ham selv får du ikke legge hånd på.» Så gikk Satan bort fra Herren.

 

kapittel 2

 

5 Men rekk bare hånden ut og rør ved hans ben og kjøtt, så skal du sannelig se at han spotter deg like opp i ansiktet.» 6 Da sa Herren til Satan: «Han er i din makt. Spar bare livet hans!»

Endret av Psykotek
Lenke til kommentar

Ja, han gjør det for å forsøke å bevise Job's svakhet i sin tro. At når han blir fratatt alt og syk, vil han tvile på Gud. Hvordan unnskylder dette at det er Satan som absolutt skal motbevise troen hans, og Satan som tar fra ham alt og gir ham byller? At Gud gir ham lov unnskylder ikke at Satan gjør det.

 

Men nok om det nå, ta det evt i egen tråd - det er ikke det denne tråden handler om

Lenke til kommentar

Religiøs/bibelsk satanisme vil si djeveldyrkelse - altså tilbedelse av den Satan beskrevet i bibelen, som udiskutabelt er å anse som ond. Dog svært få, finnes det mennesker som religiøst bekjenner seg til djevelen(bibelske satan), og anerkjenner ham som sin herre.

Dette ofte i tro på at det en gang er satan som vil seire, og styre jorden.

Det er i slike kulter om mulig dyreofringer, bloddrikking osv kan forekomme.

Morsomt - om vi bytter ut satanisme med gudisme, og satan med gud, så har vi en korrekt beskrivelse av den bibelske guden.

 

Dessuten er det umulig å diskutere dette emnet uten å komme inn på ondskap - da det står helt sentralt her.

Lenke til kommentar

1. Nytelse i stedet for avholdenhet

Til hvilken grad? Er du lei av at fyren/dama ikke gir deg nok nytelse, kan du begå utroskap?

 

4. Godhet mot de som fortjener det i stedet for å sløse kjærlighet til utakknemlige

5. Hevn i stedet for å vende det andre kinnet til

Uvennskap er noe alle vil unngå. Da må vi være oppmerksomme på at hat avler hat. Det blir en ond sirkel; jeg slår deg på nesen, du hogger av meg hånda, jeg dreper deg, familien din dreper meg og min familie etc.

 

Gjengir vi en ond gjerning med en god, hjelper vi med å bryte den onde sirkelen og får kanskje til og med en venn for livet.

 

Abraham Lincoln hadde en erkefiende som het Edwin Stanton. Stanton hatet Lincoln og brukte all sin energi på å sette ham i et dårlig lys. Han latterligjorde til og med Lincolns utseende. Da Lincoln ble valgt til president, lette han etter en som kunne fylle den viktige posten som forsvarsminister. Han valgte Stanton, for han visste at, på tross av alt det han hadde sagt og gjort, og til tross for sine medarbeideres advarsler, så var det han som var best skikket til jobben. Da Lincoln ble myrdet, var det mange som sa rosende ord om ham. Men Stantons ord var de mest gripende av alle. Han brukte det udødelige uttrykket: "Han tilhører nå alle tidsaldere," og det han mente å si var at Lincoln var en av de største menn som noen gang hadde levd. Kraften i Lincolns kjærlighet hadde forvandlet Stanton fra fiende til venn.

 

"Å gjengjelde godt med ondt er djevelsk, å gjengjelde godt med godt er menneskelig, å gjengjelde ondt med godt er guddommelig." Det er sistnevnte som er målet for kristne, å være god mot alle, som Gud er. "..for at dere kan være barn av deres Far i himmelen." (Matt 5:45) Guds kjærlighet går til og med ut til de som er fiendtlig innstilt til ham. "For han lar sin sol gå opp over onde og gode, og lar det regne over rettferdige og urettferdige."

 

8. Alle personer synder, fordi de fører til fysisk, mental eller følelsesmessig tilfredsstillelse

Enig, kjødet er skrøpelig. Heldigvis har vi tilbudet til å bekjenne Jesus som vår frelser sånn at våre synder blir gjort hvite som sne!

 

9. Satan har alltid vært kirkens beste venn, fordi han sørget for at den alltid har hatt noe å drive med

Satan er alles verste fiende, han vil du skal gjøre hva kjødet vil, være din egen herre. Jo verre, jo bedre. På den måten kan han dra deg ned i helvete hvor han selv allerede er dømt til å tilbringe evigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...