Gå til innhold

Hvilken konsoll skal jeg velge?


lappskaus

Anbefalte innlegg

Bare gode titler på ps store spør du meg, utrolig mange gode ekslusive titler.

 

Og ikke glem at ps3 er et sinnsykt bra mediacenter. Med ps3 media server så streamer du jo ALT.

 

Hah, ramius. "Bortkasta dritt"(Og du er en "PSX" fan) er vell å ta i litt? Virker som om du bare tenker på ekslusive titler når du prater om "den haugen" din. Ikke glem multiplattform spill du. Og de ekslusive titlene til ps3 er vell de som har fått de beste omtalene.

 

Sjekk også en liste over kommende spill. Men utifra spillsjangerne du liker så ville jeg gått for Wii.

 

Husk at jeg i min tid betalte 6000 kroner for denna maskinen. Og da var det såpass lite på Playstation Store at jeg har fulgt den tamme utviklinga i nå flere år. En utvikling som består av ukentlig oppdatering, oftest med videoklipp, og skjeldent med en demo av spill ingen bryr seg om.

 

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at internettopplevelsen på PS3 er så dårlig at Sony like så godt kunne droppa å ha internett i det hele tatt på den. Til nød kunne de hatt flerspillermodus i spill. Men selv ikke disse fungerer slik de burde en gang.

 

Med mindre Sony tar seg sammen, kjøper jeg nok Xbox ved neste generasjon konsoller.

 

Det du sier er jo fullstendig vås. Det slippes nye spill så og si hver uke på psn, pluss masse annet. At det var tynt med innhold der i mars 2007 er jeg med på, men nå er saken en helt annen.

 

Nå er saken en helt annen fordi de har hatt enormt med tid ja, til å samle opp masse dritt. Hvem som helst kan klare det.

 

Før i tiden var det gøy med demoer når de kom ut til Playstation Magazine. Da var det en større lyst hos utviklere til å la folk prøve spillene sine så fort som mulig, og vi fikk gode demoer relativt kjapt.

 

Nå derimot er hele dritten (Playstation Store) bare et gedigent manipulert PR-stunt som skal prøve å forme vår oppfattning av hva som er bra og ikke bra, etter Sonys jernhånd.

 

Det finnes drøssevis av demoer til spill som aldri kommer ut der, fordi hensikten har blitt en annen.

 

Jeg sier det igjen, når du betaler for en Playstation 3, ikke gjør det for nettjenestene deres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du sier er tull, Ramius.

Det er ikke bare til å ta seg tid og samle opp masse dritt for å selge det videre, det er ikke slik spill-utvikling foregår.

 

Selvsagt er det galskap å kjøpe en PS3 for bare nett-tjenestene deres, men det er en viktig faktor å ta med i beregningen når du kjøper konsoll. Det som kommer på PSN holder meget høy kvalitet.

 

Hvis det ikke hadde vært for muligheten til å selge billigere spill over nett, og vi bare hadde vært prisgitt retail-utgivelser;

så hadde vi garantert ikke fått gode spill som Shatter, Critter Crunch, Gravity Force, Pixeljunk Shooter eller Flower, for å nevne noen av spillene som kom i år.

Fordi ingen vil gi ut slike småspill via retail.

 

En annen flott ting med PSN, er at studioer som er uavhengig, kan publisere spillene selv, uten å måtte søke om støtte fra en publisher.

Eneste hinder er ett devkit, egen arbeidstid, og Sony sin bug-sjekk.

Spill-studioet bestemmer tilogmed prisen selv, og alle pengene går direkte til studioet, minus PSN-avgiftene.

 

Slike ting drypper ned på oss kunder.

 

På Xbox f.eks. har vi ved flere tilfeller sett utviklere klage seg fordi at Microsoft tvinger dem til å sette prisen for høyt.

Gears of War-utviklerene fikk ikke lov til å gi ut gratis kart, og flere andre utviklere har også klagd seg over at Microsoft har tvunget dem til å ta for masse for spillene de har lagd.

Mye er sannsynligvis spill for galleriet, men fakta er der. Utviklerene kan ikke selge ting billig om de vil, uten tillatelse fra Microsoft.

 

En tredje ting som er flott på PSN er pub-fund, dersom en uavhengig utvikler sliter finansielt og ønsker mere penger til å utvikle eller forbedre spillet sitt, så kan dem søke om tilgang til pub-fund.

Her fronter Sony 50% av utviklingskostnadene, og frittar dem for båndbredde avgiften på PSN.

Eneste krav de stiller er at dem først får pengene igjen ved salg på PSN, og en tidsbegrenset eksklusivitets-periode.

Utvikler må ikke gi ifra seg rettighetene til IP'en, eller noe lignende som er vanlig hos lignende andre avtaler med publishere.

 

Hvis du ikke tror spillene på PSN er verd noe, så er jeg rimelig sikker på at du ikke har prøvd særlig mange av dem. :-/

Lenke til kommentar

Ikke for å grave i "gammel" snø, men Wii er langt i fra barnslig :) Å spille golf sammen med noen kompiser mens man drikker øl er konge (juleferien ble veldig morsom i år!). Spillene er familievennlige, men allikevel så morsomme for alle aldre at det slår ann blant kompiser. Det er bedre å spille et slikt spill, enn å sitte å gruse noen i et FPS ingen andre har spilt før. En runde golf eller bordtennis der alle er på nesten samme nivå er ganske morro, selv om man er over 20 :)

 

Med PS3 får man et bra mediesenter, men siden dette ikke er oppgitt som krav av TS antar jeg at dette ikke er viktig. Dessuten er det plenty gode spill her og.

 

Jeg ville gått for Wii, den er litt billigere også tror jeg. Men det er bare snakk om en knapp tusenlapp og bør ikke tas med i avgjørelsen...

Lenke til kommentar
Mindre restriksjoner på PSN, og oftere spillene er større - og nærmere retail-produksjoner. :-/

Så går ikke ann å sammenligne prisen på Warhawk, og Geometry Wars f.eks.

 

Hva er det du prater om? Warhawk er et retail spill som de også bare har lagt ut på PSN.

Er vel ingen som sammenligner xbla spill priser mot retail spill?

 

Og her også er MS langt foran Sony, man kan kjøpe rundt femti retail 360 spill på Live mot to-tre bare er det vel på PSN. MS ligger langt foran når det kommer til digital distribusjon. For ikke glemme leie av filmer.

 

Poenget hans var vel at de samme tingene ofte koster mer på PSN enn de gjør på Live.

Endret av Ecolia
Lenke til kommentar

Nei, ligger veldig mange retail-titler også på PSN, ett par hundre.

Riktignok ikke så mange PS3-spill, mest PS1 og PSP-titler.

PS3 retail-spilla er som oftest større enn 360-spilla, pga. av bedre lydformat o.l. iforhold til 360-versjonen.

Det er ingenting i veien for at utviklerene kan selge retail-titler på PSN dersom de ønsker.

 

Filmtjenesten til Sony er ikke lansert i Norge enda, så i Norge har ikke 360 konkuranse der, men regner med så snart PS3 sin filmtjeneste er lansert i Norge/Norden at Sony sin blir mere omfattende også her, som overalt i resten av verden, hvor de har lansert sin egen filmtjeneste.

 

De samme tingene koster som oftest noenlunde det samme på begge plattformer, når jeg har sett dem bli annonsert samtidig, untakene er når en av butikkene kjører tilbud.

Derfor jeg ikke skjønte så mye av det whacked sa.

Lenke til kommentar

Til dags dato er Warhawk the beste spillet man kan kjøpe på PSN. Men jeg synes Sony glimrende demonstrerte hvor grådige de er med tilleggspakker over PSN. Hvor du måtte betale for hvert og enkelt brett som kom med ekstremt gjevne mellomrom.

 

Jeg er på Valve sin side i dette, når du har betalt for spillet, har du betalt for spillet. Alt innhold som kommer burde være en selvfølge.

 

Dessuten kunne Warhawk hatt bedre grafikk, var nesten som PS2. Kanskje Starhawk blir bedre.

Lenke til kommentar

Warhawk kostet 230 eller 240 kroner når det var helt nytt, på PSN.

Flere moduser og lignende har blitt patchet inn gratis.

Synes det var glimrende pris jeg.

 

Booster-pakkene er ikke nødvendig i det hele tatt, men ganske grei verdi på innholdet, på de to jeg har synes jeg.

Operation Omega Dawn-expansionen kostet 7.99$, når den kom ut.

Inneholdt 5 natt-kart, og drop-shipen.

 

Operatin: Broken Mirror kostet 7.99, inneholdt ett nytt kart og 10 kart-konfigurasjoner, APC og Wrench.

 

Operation: Fallen Star-expansionen kostet også 7.99, når den kom ut.

Inneholdt 30 nye kart-konfigurasjoner, ett nytt kart, og jet-pack.

 

Evt. du kunne kjøpe bundelen med alle for ca. 15$. :)

 

Er usikker på hva prisene er i dag, vet det var tilbud på det rundt juletidene, men er usikker på om det er over.

 

Men spillet er helt OK uten booster-pack-tilgangen, og synes uansett at det var vel verdt pengene. :-/

 

Valve-spill kjøper jeg ikke lenger, verken på PC eller PS3'en.

Folk sa Orange Pack var fantastisk, men jeg likte det overhodet ikke selv, og jeg tror det er de mest mislykkede 60$ jeg har brukt på PS3'en min, med sterk konkuranse fra Haze. :p

Ga bort dritten, så vet ikke hvor god oppfølgingen av spillet har vært etter release, men er sikkert super.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Nei, ligger veldig mange retail-titler også på PSN, ett par hundre.

Riktignok ikke så mange PS3-spill, mest PS1 og PSP-titler.

PS3 retail-spilla er som oftest større enn 360-spilla, pga. av bedre lydformat o.l. iforhold til 360-versjonen.

Det er ingenting i veien for at utviklerene kan selge retail-titler på PSN dersom de ønsker.

 

Filmtjenesten til Sony er ikke lansert i Norge enda, så i Norge har ikke 360 konkuranse der, men regner med så snart PS3 sin filmtjeneste er lansert i Norge/Norden at Sony sin blir mere omfattende også her, som overalt i resten av verden, hvor de har lansert sin egen filmtjeneste.

 

De samme tingene koster som oftest noenlunde det samme på begge plattformer, når jeg har sett dem bli annonsert samtidig, untakene er når en av butikkene kjører tilbud.

Derfor jeg ikke skjønte så mye av det whacked sa.

 

Som overalt i resten av verden? Prøver du å si at Sony har en mer omfattende film/tv tjeneste på PSN i Amerika og UK f.eks enn hva MS har på Live?

 

At PS3 spill er så mye større enn 360 spill er bare tull. Bortsett fra noen eksklusive titler så er alle omtrent samme størrelse. Uansett ingen hindring å selge spill som er litt større? HD filmer i dag på Live er jo ofte rundt 10gb og streames lett som bare det.

 

Noe som betyr at mange lett kunne lastet ned et spill på 10-20gigs på et par timer.

 

At de selger PS1 og PSP spill blir ikke akkurat det samme. Hvis det er opp til utviklerne å selge spill på PSN så er det jo merkelig at det ikke gjøres når dte skjer på Live. Så tviler på at det stemmer.

Lenke til kommentar
Mindre restriksjoner på PSN, og oftere spillene er større - og nærmere retail-produksjoner. :-/

Så går ikke ann å sammenligne prisen på Warhawk, og Geometry Wars f.eks.

 

Går ikke ann å sammenligne noe som ikke finnes på begge markedsplasser det sier seg nesten selv og jeg har sjekket litt nærmere om min påstand er riktig og i noen tilfeller er den riktig mens i andre er det den ikke så jevnt fordelt så blir det hipp som happ om hvem som er billigst på sine respektive markedsplasser. Har man begge burde man sjekke om hvem som er billigst.

Lenke til kommentar
Valve spill dårlig ja.

Da hever jeg saken min.

 

Var kanskje dårlig formulert, men sa ikke at spillet var dårlig.

Sa derimot at mange andre folk sa det var fantastisk, men at jeg selv overhodet ikke likte det, og ga det bort, og derfor vet jeg ikke hvor mye de har oppfulgt spillet i etterkant, eller ikke, eller om det var verdt det.

 

Selv om det er Valve som lager spillet, så betyr det ikke at spillet passer for alle.

 

Jeg gjorde bare den første innvesteringen på 60$ for en samling av tidligere utgitte spill, som jeg hadde hørt mye bra om, men ikke prøvd før, og fant ut at det ikke var noe spill for meg. Altså en mye dårligere økonomisk innvestering for meg.

 

Har også Warhawk+tillegg, det var billigere.

Jeg var fornøyd med det kjøpet, og følte aldri at jeg betalte for mye.

 

Men kan godt hende Valve har høljet på med ekstra-dilldall som ikke jeg er klar over/intressert i.

 

Som overalt i resten av verden? Prøver du å si at Sony har en mer omfattende film/tv tjeneste på PSN i Amerika og UK f.eks enn hva MS har på Live?

 

Ja, serie- og film-utvalget er mye bedre der.

 

At PS3 spill er så mye større enn 360 spill er bare tull. Bortsett fra noen eksklusive titler så er alle omtrent samme størrelse. Uansett ingen hindring å selge spill som er litt større? HD filmer i dag på Live er jo ofte rundt 10gb og streames lett som bare det.

 

Noe som betyr at mange lett kunne lastet ned et spill på 10-20gigs på et par timer.

 

At de selger PS1 og PSP spill blir ikke akkurat det samme. Hvis det er opp til utviklerne å selge spill på PSN så er det jo merkelig at det ikke gjøres når dte skjer på Live. Så tviler på at det stemmer.

 

Veldig mange PS3-spill har bedre lydformat, og ofte flere språk, derfor økes størrelsen.

Forskjellen er ikke gigasvær, men den er der.

 

Det er opp til utgiverene, hvor de vil gi ut spill.

Tror ingen tillater 10GB spill.

 

XBLA-spill var begrensningen samme størrelse som memory-card, det var 64 MB, økte deretter til 250 MB, tror det er maximum fremdeles, hvis du vil gi ut ett XBLA-spill.

 

Reglene på Xbox Originals, og 360 originals er jeg mere uoppdatert på, men tror det hovedsaklig går i tidsbegrensninger etter retail-releaset.

 

Men tror foreløbig ikke det er mulig å gi ut ett spill på 3-4GB f.eks. som bare skal gis ut på XBLA, eller samtidig som det kommer i butikken, slik som går ann på PSN.

 

Om utviklerene/utgiverene vil lage en versjon for å selge på PSN, står de fritt til å gjøre det.

Vet ikke noe særlig om Sony sine PSN-begrensninger, tipper at det er at ett spill opprinneleg skal maks kreve 5GB HDD-plass.

 

Har ikke lest det tallet spesifikt, men går utifra at det er maksimum, fordi jeg ikke husker å ha sett noen større innstallasjoner. Og tipper på at det er grunnen til at du må igjennom 4 forskjellige innstallasjoner på MGS4, uten mulighet til å innstallere hele greia. Selv om det er tøfft å se Snake ta seg en røyk. :p

Mener å huske at Burnout var på ca. 4,6GB

http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=19865

 

Vi i Europa har vært litt mere bortskjemt enn USA, ang. disktrykking, ting som Wipeout HD, Siren o.l. har fått en liten disk-versjon i tillegg til PSN-releaset.

Siren hadde vell 12 filer på ca. 1,3GB eller lignende, som du kunne kjøre hver for seg..

 

Mindre restriksjoner på PSN, og oftere spillene er større - og nærmere retail-produksjoner. :-/

Så går ikke ann å sammenligne prisen på Warhawk, og Geometry Wars f.eks.

 

Går ikke ann å sammenligne noe som ikke finnes på begge markedsplasser det sier seg nesten selv og jeg har sjekket litt nærmere om min påstand er riktig og i noen tilfeller er den riktig mens i andre er det den ikke så jevnt fordelt så blir det hipp som happ om hvem som er billigst på sine respektive markedsplasser. Har man begge burde man sjekke om hvem som er billigst.

 

Har også sett prisene også avogtil er billigere på Amazon, men har ikke prøvd å handle der ennå, da jeg er usikker på om amazon-koder virker worldwide.

Noen som har peiling?

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...