Gå til innhold

Staten bruker fortsatt disketter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg jobber som lege. For at fjerne en hver tvil. Diskettene sendes helt ukryptert i vanlig post. En diskett på avveie vil uten problem åpnes i vanlig notepad og leses.

Ingen leger ønsker at betale for en annen løsning da Norsk helsenett finnes og her vil slik forsendelse kunnes gjøres trygt og kryptert. Men om jeg ikke tar helt feil skulle NAV spare penge og fikk laget en løsning som ikke var kombatibel med helsenettet. Og da vil dem nå etterpå ha at fastlegene skal betale for deres tabbe.

Tragisk. Rett og slett.
Lenke til kommentar

dette er nok ikke helt riktig, helsenett blir snart tatt i bruk. Dog var det legene som måtte betale for å bli tvunget over. Vi snakker om en utgift på 2000kr i måneden for å bli koblet på "nett" og sende noen lusne kb.

Ganske obskurt at det ikke blir gitt muligheter for å koble seg opp med vpn/cisco, men må velge en tilbyder godkjent av helsenett til overpriser. Da hadde man sluppet disse byråkratiske feilene/tvangsmidlene. Inkompetanse i byråkratiet = kostbart for samfunnet...

Lenke til kommentar

Koster sikkert mer å sende rundt floppier enn å få testet det nye systemet... :hmm:

 

Ang. matriseskrivere på legekontor så har faktisk Lexmark i samarbeid med firmaet som har utviklet programmet som mange av legekontorene kjører på funnet frem til en rask laserskriver som skriver ut 3 eksemplarer i stedet for gjennomslag av tre ark. Jeg jobbet en stund som selger av dette produktet og på helsestasjonen som tok det i bruk testet de det først på ett kontor. Det tok ikke lange tida før resten av kontorene der hadde lik skriver :thumbs:

Lenke til kommentar

Snakker om disketter i forsvaret... Uten å gå i detaljer arbeidet jeg med windows 95 og NT på coax nett, i 2007/2008... Matriseskriver, dos-basert database, og backup på 3,5" tape var gøy. De andre fikk bakoversveis når jeg dro en :love: ved gjensyn av MS-dos og brukte det for å sjekke strukturen i databasen :D

Rett før jeg dimmiterte satt de i gang innkjøps-systemet for å oppdatere til windows XP og eternet. De hadde i alle fall vett til å kjøre lokal sensitiv informasjon på lokalt nett og ingen av maskinene som arbeidet med det hadde forbindelse ut.

 

Alikevell, sende disketter med ukryptert sensitiv informasjon i vanlig brevpost er jo tragisk. Selve fraktkostnadene og kost av disketter er jo en betydelig grund til å gå over til helsenett.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i jernbanen og her også ligger vi laaaaaaangt etter utviklingen. Alle oppdateringer og sikkerhetsmessige sirkulærer blir tilsendt i posten, vi må kvittere for å ha lest og forstått de og sende erkjennelsen tilbake. Ved hver ruteendring får vi et tonn med papir som inneholder alle rutene for alle togene i landsdelen, 3/4 går i gjenvinningskurven. Vi har pc på jobben men den er kun for det ikke kritiske, som timelister og intranett osv.

 

Men det er svært vanskelig å innføre noe nytt i norge, alle skal ha noe å si og ingen tør å ta en avgjørelse. De nye lokomotivene er utstyrt med en datamaskin som er laget for å bare sette inn et slags minnekort, (ingen standard jeg har sett før) og få opp ruta til toget, alt av sikkerhetsmessig relevanse for den strekningen vi skal kjøre tider og datamaskinen har GPS og vet hastigheten slik at den vet hvor toget befinner seg selv inni tunneller. Men vi kan ikke bruke den fordi det ikke er lov.

Lenke til kommentar

Tjah, det er også noe som heter manglende vilje fra legekontorene sin side med tanke på oppdatering. Er konsulent for ett par legekontor og forskjellen er ENORM. (antall kunder er omtrent likt) Det ene kjører på nytt utstyr, laserskrivere (har faset ut matriseskriverne) nye servere for lagring av pasientjournaler osv.

 

Det andre er steinalder, nettverk, coax, høytaleranlegg anno 1975-80 (vet det er det, for det går ikke å få tak i deler, de betaler heller for å få det fikset istedenfor å kjøpe nytt) CRT skjermer, diskettstasjoner, databasesystem fra tidlig 90tall. Regner med å oppgradere dem blir, hva man kan kalle relativt dyrt. Den prisen linja til nav kommer til å koste blir en piss i havet i forhold..

Lenke til kommentar
Hva koster egentlig en diskett nå for tiden, og hvor får man kjøpt dette?

 

Edit: Haha, fant noen på komplett.no http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306304

hadde likt å sett dagen når en kunne kjøpe en ti-pakke SD-kort til den prisen...

Du får i hvert fall en to-pakk for den prisen. (Hvis det er av noen nytteverdi så har de to til sammen ~138 ganger mer lagringskapasitet enn 10-pakningen med disketter).

 

Men uansett så er det ennå raskere, billigere, tryggere og bedre å sende 1,44 MB med data til 10 mottagere ved bruk av epost. Da slipper man å betale 38-39 kroner for lagringsmediene, frakt fra nettbutikken til deg og porto for de 2-10 enhetene ut til mottagerne.

Lenke til kommentar
Hva koster egentlig en diskett nå for tiden, og hvor får man kjøpt dette?

 

Edit: Haha, fant noen på komplett.no http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306304

hadde likt å sett dagen når en kunne kjøpe en ti-pakke SD-kort til den prisen...

Du får i hvert fall en to-pakk for den prisen. (Hvis det er av noen nytteverdi så har de to til sammen ~138 ganger mer lagringskapasitet enn 10-pakningen med disketter).

to enkelt-pakker tror jeg heller vi sier. det der er ikke to kort i en pakke...

Lenke til kommentar

Vil ikke en AES-512 + Serpent ( Som smør på flesk også kombinerer med Twofish ) og tunneling over det kommersielle nettet være sikkert nok i seg selv ? Er ikke akuratt stats-hemmeligheter det er prat om her, så tviler på at noen vil bruke flere uker ( om ikke år ) på å finne ut at Hansen har gallesten..

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...