Gå til innhold

Hva syns dere om Avatar? [SPOILER ALERT]


genstian

Hvilken karakter gir du filmen?  

486 stemmer

  1. 1. Hvilken karakter gir du filmen?

    • 1
      10
    • 2
      8
    • 3
      9
    • 4
      8
    • 5
      17
    • 6
      21
    • 7
      51
    • 8
      73
    • 9
      119
    • 10
      126
    • Ingen formening
      0
    • Ikke sett filmen
      51


Anbefalte innlegg

Du syns den er bra fordi den setter USA som bad guy (noe den ikke gjør) og fordi den har ekstremt god CGI. En god film er ikke bare grafikk, det hjelper ikke med fantastisk CGI når karakterene er platte og oppbrukte og historien er ekstremt forutsigbar og har få overraskelsesmomenter. Dramaturgien i Avatar er nesten kopiert fra samtlige andre filmer fra hollywood.

 

Alt i alt er Avatar en gimmick, den forsøker noe nytt, og den ofrer historien for å vise fram sin "revolusjonerende" måte å lage film på.

 

Og selv om du er her på fritiden betyr ikke det at du har lov til å skrive hvordan du vil, du skaper irritasjon og er lite troverdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell se på dette!

http://bazblog.dailymail.co.uk/2009/12/ava...-ever-made.html

 

dette

http://blogs.telegraph.co.uk/news/nilegard...anda-ever-made/

 

eller dette

http://bighollywood.breitbart.com/bigholly...iew-of-america/

 

eller dette

http://urbangrounds.com/2010/01/avatar/

 

Du har rett på en ting. At filmen er anti-militær.

Endret av Gehndur
Lenke til kommentar
Folk her er bare opptatt av å drite ut folk! Dere er så oppslukt av å ha rett, at dere glemmer å snakke om den fantastiske filmen.

Okei, du har null troverdighet etter å ha sagt dette. Hvis du ikke vil godta at folk har et annet syn enn deg kan du bare ha det så godt. Og hvis du føler deg "drita ut", så må jeg bare le.

 

Og at du bruker blogger som kilder på ditt syn gjør bare saken din verre.

Endret av LanSi
Lenke til kommentar

LanSi: Hvordan kan du kopiere noe som envær film, opera og ellers teater oppsett bruker? Dramaturgi er på en bred definisjon det å tilpasse et verk slik at det kan dramatiseres. Kanskje du er bekjent med 3 akts teorien?

 

Om jeg skal gå inn på dramaturgien er det ganske lett å sette vendepunktene og grafen til Avatar. Ja, den er forutsigbart men som jeg har sagt før blir dette med forutsigbarhet og en høys subjektiv mening, jeg har en tendens til å lese filmer og de hint regisør og forfatter legger i filmen og deretter kan tolke hva som kommer til å skje. Andre derimot klarer ikke dette og blir mer overasket over vendinger i filmen. At man selv klarer å se hva som kommer til å skje gjør det ikke automatisk til en forutsigbar film, eller en uforutsigbar film. Det bare simpelt henn er.

 

Jeg så Avatar 5 ganger på kinoen og noe av det jeg la merke til er at mange i salen levde seg inn i filmen på den måten at de ble engasjert til det som foregikk på skjermen. For dem så det ut som de hadde en høyst interesang film, og dette var noe jeg så alle 5 gangene jeg var å så Avatar på kino. Naturligvis er dette bare mine observasjoner og ikke noe ensbetydene hverken frem eller tilbake, men det er lenge mellom gangene jeg ser at folk engasjerer seg såpass i en film. Selv om plottet for mange er forutsigbart ga det tydeligvis underholdning for dem.

 

Jeg tror hele dette opplegget med hat/elsk Avatar koker ned på måten man ser film på og hvordan man tolker det som skjer i filmen. De som leter etter noe tung lektyre av en eller annen ukjent japansk filosof fra indre Tokyo blir neppe å finne dette i Avatar. Så har du de som bare leter etter noe som underholder uten at man trenger å ta notater gjennom filmen. Selv er jeg en av de siste, jeg liker ikke filmer som er så tungrodde at man nærmest må ta notater for å følge med, skrive ned 200 navn og plasser fordi de koker ned til noe betydene på slutten. Ja jeg vet at mange nå sitter med slik "Ja ikke rart at han kan forutsi filmer når han bare ser rævva filmer" og ha den meningen, bryr meg midt der jeg er høyest når jeg plukker bær. For min del - og mange andres - koker det å se film ned på å la seg underholde uten å måtte rive hodet av skuldrene for å følge med, og da er Avatar en slik film.

Lenke til kommentar
LanSi: Hvordan kan du kopiere noe som envær film, opera og ellers teater oppsett bruker? Dramaturgi er på en bred definisjon det å tilpasse et verk slik at det kan dramatiseres. Kanskje du er bekjent med 3 akts teorien?

Feil formulering kanskje, jeg vet godt hva dramaturgi er, men jeg forsøkte å si at Avatar følger samme oppskrift som nesten alle andre hollywood filmer.

 

Spørsmålet om hvorvidt man blir overrasket eller ikke kommer ann på hvor mange hollywoodfilmer man har sett fra før. En historie som har blitt fortalt 200 ganger med forskjellige skuespillere/settinger vil fortsatt overraske de som ikke har sett de andre 199, så det argumentet holder ikke mål.

Endret av LanSi
Lenke til kommentar

Jeg synes filmen hadde 2sider. Det virket nesten som det var 2 forskjellige personer som hadde lagd den.

Når du kommer inn i navienes territorium (kansje feil utrykk ;P) ble jeg helt fortryllet, mens du hadde den amerikanske delen som var typisk amerikansk. Men det var det som framhevet navienes verden.

Mulig du mener noe annet enn det jeg tror, men jeg skjønner at du kan misforstå meg.

Endret av Gehndur
Lenke til kommentar
LanSi: Hvordan kan du kopiere noe som envær film, opera og ellers teater oppsett bruker? Dramaturgi er på en bred definisjon det å tilpasse et verk slik at det kan dramatiseres. Kanskje du er bekjent med 3 akts teorien?

 

Om jeg skal gå inn på dramaturgien er det ganske lett å sette vendepunktene og grafen til Avatar. Ja, den er forutsigbart men som jeg har sagt før blir dette med forutsigbarhet og en høys subjektiv mening, jeg har en tendens til å lese filmer og de hint regisør og forfatter legger i filmen og deretter kan tolke hva som kommer til å skje. Andre derimot klarer ikke dette og blir mer overasket over vendinger i filmen. At man selv klarer å se hva som kommer til å skje gjør det ikke automatisk til en forutsigbar film, eller en uforutsigbar film. Det bare simpelt henn er.

 

Jeg så Avatar 5 ganger på kinoen og noe av det jeg la merke til er at mange i salen levde seg inn i filmen på den måten at de ble engasjert til det som foregikk på skjermen. For dem så det ut som de hadde en høyst interesang film, og dette var noe jeg så alle 5 gangene jeg var å så Avatar på kino. Naturligvis er dette bare mine observasjoner og ikke noe ensbetydene hverken frem eller tilbake, men det er lenge mellom gangene jeg ser at folk engasjerer seg såpass i en film. Selv om plottet for mange er forutsigbart ga det tydeligvis underholdning for dem.

 

Jeg tror hele dette opplegget med hat/elsk Avatar koker ned på måten man ser film på og hvordan man tolker det som skjer i filmen. De som leter etter noe tung lektyre av en eller annen ukjent japansk filosof fra indre Tokyo blir neppe å finne dette i Avatar. Så har du de som bare leter etter noe som underholder uten at man trenger å ta notater gjennom filmen. Selv er jeg en av de siste, jeg liker ikke filmer som er så tungrodde at man nærmest må ta notater for å følge med, skrive ned 200 navn og plasser fordi de koker ned til noe betydene på slutten. Ja jeg vet at mange nå sitter med slik "Ja ikke rart at han kan forutsi filmer når han bare ser rævva filmer" og ha den meningen, bryr meg midt der jeg er høyest når jeg plukker bær. For min del - og mange andres - koker det å se film ned på å la seg underholde uten å måtte rive hodet av skuldrene for å følge med, og da er Avatar en slik film.

Her har vi noen som "ikke" rakker ned på meg ;P jeg er helt enig med deg.

Jeg så den 2 ganger, selvom jeg visste hva som skjedde, var filmen utrolig. Det skal sies at jeg lever meg lett inn filmer, men jeg kom inn i en helt annen verden :D

Lenke til kommentar
Det er tydelig at du ikke har mye erfaring med film, jeg skal ikke diskutere med deg mer, blir for oppgitt at noen kan være så... ja jeg vet ikke hva jeg skal si engang jeg.

Kansje det er best. Det ser ikke ut som vi forstår hverandre :p

Tråden ble egentlig ikke starta for at vi 2 skulle bruke all plassen på og diskutere når vi aldri blir enige uansett.

Men det er bedre med en person som har argumenter om ting, samma en om det er det stikkmotsatte av hva jeg mener, enn en person som ikke kan argumenter for svaret.

Endret av Gehndur
Lenke til kommentar
Feil formulering kanskje, jeg vet godt hva dramaturgi er, men jeg forsøkte å si at Avatar følger samme oppskrift som nesten alle andre hollywood filmer.

 

Spørsmålet om hvorvidt man blir overrasket eller ikke kommer ann på hvor mange hollywoodfilmer man har sett fra før. En historie som har blitt fortalt 200 ganger med forskjellige skuespillere/settinger vil fortsatt overraske de som ikke har sett de andre 199, så det argumentet holder ikke mål.

 

Stephen King skrev en gang "Der finnes bare 6 historier, de resterende er gjenfortellinger i ny drakt". Og der er jeg enig, alle historier er "fortalt" fra før av, det er hvordan gamle historier fortelles på nytt. Om man skal se filmer på de premiser at man skal se en historie som ikke er fortalt før er man langt ute å kjører, det blir man ikke å finne. Om man derimot ser filmer med det for øyet for å se gamle historier ta ny form blir det noe annet.

 

Det er tydelig at du ikke har mye erfaring med film, jeg skal ikke diskutere med deg mer, blir for oppgitt at noen kan være så... ja jeg vet ikke hva jeg skal si engang jeg.

 

Ah, jeg viste det, en av dem som har sett "en gazillion" filmer og dermed "vet best", hm? Om man har sett en eller 1000 filmer gjør ingen forskjell, ens mening er subjektiv og like mye verd som den nestes.

Lenke til kommentar
Feil formulering kanskje, jeg vet godt hva dramaturgi er, men jeg forsøkte å si at Avatar følger samme oppskrift som nesten alle andre hollywood filmer.

 

Spørsmålet om hvorvidt man blir overrasket eller ikke kommer ann på hvor mange hollywoodfilmer man har sett fra før. En historie som har blitt fortalt 200 ganger med forskjellige skuespillere/settinger vil fortsatt overraske de som ikke har sett de andre 199, så det argumentet holder ikke mål.

 

Stephen King skrev en gang "Der finnes bare 6 historier, de resterende er gjenfortellinger i ny drakt". Og der er jeg enig, alle historier er "fortalt" fra før av, det er hvordan gamle historier fortelles på nytt. Om man skal se filmer på de premiser at man skal se en historie som ikke er fortalt før er man langt ute å kjører, det blir man ikke å finne. Om man derimot ser filmer med det for øyet for å se gamle historier ta ny form blir det noe annet.

 

Det er tydelig at du ikke har mye erfaring med film, jeg skal ikke diskutere med deg mer, blir for oppgitt at noen kan være så... ja jeg vet ikke hva jeg skal si engang jeg.

 

Ah, jeg viste det, en av dem som har sett "en gazillion" filmer og dermed "vet best", hm? Om man har sett en eller 1000 filmer gjør ingen forskjell, ens mening er subjektiv og like mye verd som den nestes.

Jeg må si at du formulerer ordene bedre enn meg :p

Lenke til kommentar
Om jeg skal gå inn på dramaturgien er det ganske lett å sette vendepunktene og grafen til Avatar. Ja, den er forutsigbart men som jeg har sagt før blir dette med forutsigbarhet og en høys subjektiv mening, jeg har en tendens til å lese filmer og de hint regisør og forfatter legger i filmen og deretter kan tolke hva som kommer til å skje. Andre derimot klarer ikke dette og blir mer overasket over vendinger i filmen. At man selv klarer å se hva som kommer til å skje gjør det ikke automatisk til en forutsigbar film, eller en uforutsigbar film. Det bare simpelt henn er.

Så himmelen er ikke blå, og gresset er ikke grønt hvis noen sier at den ikke er det?

 

 

Men det er bedre med en person som har argumenter om ting, samma en om det er det stikkmotsatte av hva jeg mener, enn en person som ikke kan argumenter for svaret.

Slik som dette mener du?:

 

Folk her er bare opptatt av å drite ut folk! Dere er så oppslukt av å ha rett, at dere glemmer å snakke om den fantastiske filmen.
Lenke til kommentar
Om jeg skal gå inn på dramaturgien er det ganske lett å sette vendepunktene og grafen til Avatar. Ja, den er forutsigbart men som jeg har sagt før blir dette med forutsigbarhet og en høys subjektiv mening, jeg har en tendens til å lese filmer og de hint regisør og forfatter legger i filmen og deretter kan tolke hva som kommer til å skje. Andre derimot klarer ikke dette og blir mer overasket over vendinger i filmen. At man selv klarer å se hva som kommer til å skje gjør det ikke automatisk til en forutsigbar film, eller en uforutsigbar film. Det bare simpelt henn er.

Så himmelen er ikke blå, og gresset er ikke grønt hvis noen sier at den ikke er det?

 

Subjektivt er subjektivt, objektivt er objektivt. Viktig å lære seg forskjellen mellom dem.

Lenke til kommentar

Det mest originale med Avatar er vel at den tør å være dønn uoriginal, i motsetning til de fleste andre filmer som er avhengig av en eller annen plot twist eller tre for å bli antatt. Slik er det vel når man heter James Cameron og kan gjøre som man vil.

 

Selv likte jeg Avatar ganske godt som pur eskapisme. Den er ikke veldig dyp, men den er vakker, og har en barnaktig glede i sin tilnærming til den enkle historien den forteller. En helt grei film. At den er nominert til Oscar som "årets film" i år (om jeg ikke husker feil) er imidlertid latterlig. Den bør ikke ha et snev av sjanse til å vinne, når man ser på hvilke filmer den konkurrerer mot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf

Det er et kjent fenomen at folk som ser mye film, får etterhvert interesse for å se litt andre type filmer. Dette er jo egentlig logisk, er det ikke?

 

Det blir utrolig feil å si at alle filmer bygger på på de samme grunnelementene. Det er helt på tryne, faktisk. Nå er ikke jeg den som har sett alle disse særeste filmene, men jeg har sett en haug filmer som ikke har den minste likhet med Avatar. Så dette, som du egentlig har sagt opp igjen og opp igjen gjennom hele denne diskusjonen må du lenger ut på landet med.

 

Men det som irriterer meg mest er at du tilsynelatende har en negativ mening om filmer som krever mer tenking og fokus av seeren. Jeg liker bedre filmer som krever mer resonering og tenking, enn filmer som hiver alt mot deg før filmen er ferdig(vist dette gir mening). Dette er noe jeg har utviklet av å se mye film, og jeg er glad for at jeg har det.

Endret av Slettet+alsdf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...