Gå til innhold

Hva syns dere om Avatar? [SPOILER ALERT]


genstian

Hvilken karakter gir du filmen?  

486 stemmer

  1. 1. Hvilken karakter gir du filmen?

    • 1
      10
    • 2
      8
    • 3
      9
    • 4
      8
    • 5
      17
    • 6
      21
    • 7
      51
    • 8
      73
    • 9
      119
    • 10
      126
    • Ingen formening
      0
    • Ikke sett filmen
      51


Anbefalte innlegg

Jeg ble faktisk overrasket at dem ikke lagde Titanic 2, eller en trilogi. hmm

 

Ble du? Det er jo ikke så vanskelig å tenke seg at når filmen tar for seg en virkelig hendelse og den slutter i filmen så kommer det jo ikke en oppfølger.

 

Det er jo lagd en fan-made trailer til Titanic 2 da :p

 

Endret av .........
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er sikkert, de slutter ikke å melke den kua der, før det bare er skinnet igjen. Så franchisen kommer til å bli veldig stor etter hvert. Personlig mener jeg at historien er avsluttende og at det ikke burde komme flere filmer.

 

Helt enig der. Det passer ikke inn å komme med en ny og fortsettende historie av filmen. Klart Cameron har evnen til å lage en ny fortsettelse og har ingen tvil om han klarer det heller. Men filmen sluttet fint og avsluttende, slik en så stor film som dette skal avslutte.

 

Helt ening jeg og.

Men de(om det blir triologi) andre historiene skal ikke ha handling på samme plass. Jeg leste at de skal forgå på en av de andre månene til gassplaneten Polyphemus.

Lenke til kommentar

Slik Cameron har utalt seg skal historien til Jake og Neytiri viderefortelles i en oppfølger. Men om de skal være på Pandora eller om de plutselig finner det for godt å skal reise litt rundt i rommet vites ikke, litt "skumle" tanker der i følge rykter.

 

"It was mentioned however that it would see the same remaining characters continuing on into a wider universe, expanding onto more of the moons surrounding Polyphemus, of which Pandora is one of 14."

 

Kilde

Lenke til kommentar

5'er, helt grei. Forferdelig forutsigbar og mye feighet for å gjøre filmen spiselig for flest mulig i kampen om solgte billetter, men det var vel også poenget med filmen. Kreativt og intellektuelt særdeles lite stimulerende. Jeg hadde håper man benyttet anledningen til god analogi, men ble servert floskler og endimensjonalt portrettering av viktige ideologiske saker.

 

Kunne reddet seg godt inn med sjarm, gode karakterer og skuespillere som presterte. Men der ble den så middelmådig og fryktelig mye ubrukt potensiale.

 

Filmen ble derfor ansett som middelmådig, som jo er en skuffelse utifra forventningene. Camerons dårligste film, men det er han tilgitt så mye bra han har servert før :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kreativt og intellektuelt særdeles lite stimulerende.

 

Du må ikke glemme at den er særdeles emosjonelt stimulerende.

 

Har sett den flere ganger og den er fortsatt 10/10.

Lenke til kommentar

Emosjonelt stimulerende? Nei der bommet den. Dog hadde den stort potensiale der. Det var bare slike ting som ikke traff. Jeg ble sittende igjen med noen visuelle opplevelser.

 

Men det er jo fint den traff noen. Har ikke engang lyst til å se filmen igjen engang, som er synd da det vel var den jeg gledet meg mest til i 2009 :/

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fantastisk film! Selve historien er jo ikke akkurat ny. Et folk/en rase som har lev i fredelig sameksistens med naturen gjennom generasjoner som plutselig blir truet av inntrengere med langt mer moderne våpen. Folkets/stammens største kriger skal gifte seg med datteren til lederen. Den ene som kommer til folket blir ikke akseptert av den størrste krigeren og ender opp med å bli sammen med lederens datter og dermed blir rivaliseringen mellom ham og den største krigeren enda verre. Alt dette er en gammel historie som har blitt fortalt uttallige ganger. At gammeldagse kampmetoder ( i dette tilfelle pil og bue) beseirer moderne, teknologiske våpen er heller ikke noe nytt. Det har vi bla. sett i Star Wars, Return of the jedi. Og som med kampen der opprørerne får støtte av wookiene har naviene i sluttkampen i Avatar både moderne og primitive våpen om hverandre.

Sånn sett er det altså ikke noe originalt eller noe nytt med filmen.

 

Forskjelkige skogslandskaper og forskjellige vesener som lever i skogen er heller ikke noe nytt og selvom jeg likte både skogen og skogsskapningene var det ikke det jeg la best merke til. Nei, det som interesserte meg mest var RDA (Resources Development Administration). Alle fremtidsvåpnene og utstyret deres var storslagent. De fjernestyrte, gigantiske bulldozerne likte jeg veldig godt og synnes de skulle vært mer med enn den ene scenen. Kampdraktene deres var også kule selvom de kan minne mye om dem man ser i Matrix. Kamphelikoptrene deres med dobbel rotor, scorpion som de kalte dem, var også kule, men de mest "vanelige" av våpnene deres. Det jeg fallt mest for var hovedskipet, Dragon:

 

post-131018-1273651388,85_thumb.jpg

 

Det var en fantastisk kul oppfinnelse! :thumbs: Både som hovedvåpen, frakt av andre våpen (kampdraktene) og som kommandosenter i kampsonen. (Var først andre gangen jeg så filmen at jeg la merke til at det var bilde av en drage på siden av styrerhuset. Var også andre gangen jeg la merke til at pilene naviene skyter skrapte merker i glasset). Digget scenen der RDA feller Livets tre! Scenen i seg selv, innsikten man får i Dragon, naviene som kyter tilbake med piler og når selve treet faller var fantastisk.

 

Når det kommer til personer var den absolutte favoritten min Colonel Miles Quaritch. :thumbup:

 

post-131018-1273651984,2806_thumb.jpg

 

En leder av militær grad med kraftige arr etter tideligere kamper og som kun tenker på å skyte og drepe fienden og som ikke viser barmhjertighet av noe slag er selvsagt en gammel karakter og ide akkurat slik store deler av handlingen i filmen er en gammel ide, men Quaritch hadde de gjort utrolig bra i tillegg til at Stephen Lang spilte ham utrolig bra. Når han ser at Jake Sully har ødelagt kameraene på bulldozerne og marsjerer ut, får tak i et skorpionskip og drar rett bort til avatarkammeret og slår av linkene,scenen der Livets tre faller og han bare står og ser på og drikker kaffe, når Sully og co. stikker av i et skorpionskip og Quaritch griper et maskingevær, sparker opp døren og skyter mot dem uten å engang tenke på å ta på seg maske selvom amn kan dø på minutter uten og bare nikker kort når en av de andre kommer etter ham og rekker ham en maske. Og så har du sluttkampen når Dragon blir ødelagt og han først går ut og skyter etter Sully nok en gang ute å tenke på maske og deretter hiver seg inn i en kampdrakt, slukker ilden på skulderen hans med hånden og hopper ut av Dragon flere meter ned. Og så snart Dragon er ødelagt ser han seg bare tilbake og spurter inn i skogen. Den siste kampen der han bruker drakten var også kul. Og la dere merke til likegyldigheten han når det gjaldt krigen? Når treet er ødelagt sier han bare "God jobb gutter. Jeg spanderer første runde i kveld" og når det avgjørende slaget skal komme sier han "Gjør dette angrepet raskt. Jeg vil være hjemme igjen til middag". Og jeg må si jeg digget arrene hans. :thumbup:

 

Var faktisk så kult at jeg syntes det var litt synd at RDA tapte.

 

Når det kommer til rktene om oppfølgere sier jeg meg helelr skeptisk. Enten det dreier seg om at menneskene kommer tilbake eller et internt eventyr på pandora. Tror fort det kan ødelegge å prøve å gjennta en slik film... Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Når det kommer til rktene om oppfølgere sier jeg meg helelr skeptisk. Enten det dreier seg om at menneskene kommer tilbake eller et internt eventyr på pandora. Tror fort det kan ødelegge å prøve å gjennta en slik film... Hva mener dere?

 

Jeg mener at nå som teknologien i mer eller mindre grad er på plass, så kan Cameron denne gang bruke litt av timeplanen sin på å skrive en historie med litt egenart, karakterer med en viss dybde, god dialog og alt annet jeg forventer av en ordentlig film. Så til tross for at jeg ikke likte Avatar er jeg faktisk positiv til en oppfølger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til rktene om oppfølgere sier jeg meg helelr skeptisk. Enten det dreier seg om at menneskene kommer tilbake eller et internt eventyr på pandora. Tror fort det kan ødelegge å prøve å gjennta en slik film... Hva mener dere?

 

Jeg mener at nå som teknologien i mer eller mindre grad er på plass, så kan Cameron denne gang bruke litt av timeplanen sin på å skrive en historie med litt egenart, karakterer med en viss dybde, god dialog og alt annet jeg forventer av en ordentlig film. Så til tross for at jeg ikke likte Avatar er jeg faktisk positiv til en oppfølger.

 

Det er vel det som er planlagt ja, historien skal vistnok ta mer del av historien rundt Neytiri og Jake, men det er og spekulert at den skal involvere mer rundt planetene rundt Pandora. Ikke godt å si hva Cameron blir å finne ut.

 

Det som er litt sårt med Avatar filmen kontra scriptet er at scriptet føltes mer fungerende. Det var mer relasjonsbygging mellom Grace og Jake, mer bygging rundt Neytiri's "hat" ovenfor menneskene, hvordan skolen til Grace ble lagt ned, søsteren til Neytiri etc. Alt i alt føler jeg at enkelte elementer i filmen, som f.eks montasjen og en del av Quaritch's noen ganger elendige repliker, kunne vært byttet ut med det som var opprinnelig i scriptet. Hvorfor de endret disse subtext og gode relasjonene vet jeg ikke men det var i alle fall litt sårt å lese det draftet (husker ikke hvilken versjon det var) med tanke på hvordan filmen ble. Filmen er bra, fri og bevare meg, men den kunne vært bedre om de hadde tatt dette med.

Lenke til kommentar

Så avatar igår.

 

Det visuelle var som forventet: Fantastisk!

Ellers så var historien ganske kjedelig. Og det verste var at jeg fikk utrolig lite sympati for hovedkarakterene som gikk fra menneskesiden til den blåe siden. Hvordan kan man bare bytte side sånn og drepe tusener som man for et par måneder siden levde sammen med? Ellers så var alle karakterene veldig dårlige bortsett fra den lille rollen Giovanni Ribisi hadde + han stereotypiske hardbarka militærsjefen var litt tøff.

Det var også et par nice action-scener som trekker opp en del.

 

Gir den 7/10 fordi selvom historien var dårlig så er dette en film jeg kommer til å huske lenge. (pga det visuelle)

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Jeg tror på en oppfølger.

 

Mest sannsynlig blir historien at Neytiri, den kvinnelige avataren, blir med Jake Sully tilbake til jorda hvor hun skal prøve å tilpasse seg livet i den siviliserte storbyen.

 

Jeg vedder på det!

 

pocadvd2.jpg

 

Det var faktisk det første jeg tenkte da jeg så filmen. Wtf, Pocahontas ?

Lenke til kommentar

Når det kommer til rktene om oppfølgere sier jeg meg helelr skeptisk. Enten det dreier seg om at menneskene kommer tilbake eller et internt eventyr på pandora. Tror fort det kan ødelegge å prøve å gjennta en slik film... Hva mener dere?

 

Jeg mener at nå som teknologien i mer eller mindre grad er på plass, så kan Cameron denne gang bruke litt av timeplanen sin på å skrive en historie med litt egenart, karakterer med en viss dybde, god dialog og alt annet jeg forventer av en ordentlig film. Så til tross for at jeg ikke likte Avatar er jeg faktisk positiv til en oppfølger.

 

Jeg liker dette perspektivet og stiller meg bak det. Jeg tenker meg at om noen år, når det er kommet filmer med skikkelig god historie og dybde (i noe annet enn det visuelle) så vil man se tilbake på Avatar som en film med stort forbedringspotensiale på dette området og det ville vært fint om oppfølgeren til Avatar var nettopp det.

 

Faren er om Cameron mener sin første film var perfekt på alle plan, da får man vel stort sett bare mer av det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...