Gå til innhold

"Summing" i TV


daruu

Anbefalte innlegg

Har en litt over 2 år gammel LCD tv som den siste tiden har begynte å lage noen forferdelige lyder....

Med en gang det kommer noe stillestående tekst feks på tv'n kommer det en fæl lavfrekvent "summelyd" i den.

Dette er spesielt ille om man bruker den som pc skjerm, da summer den konstant.

Om man mute'r den blir summinga borte, men en tv uten lyd er da igrunnen ubrukelig....

Skal også nevnes at den er slik om man bruker lydutgangene på den.

 

Det er så ille at jeg blir sliten av å bruke den.

 

Så det egentlig spørsmålet mitt blir da om dere tror dette er grunnlag nok til å sende den inn? Vil nødig måtte betale masse unødvendige fraktkostnader om det er noe de ikke vil godkjenne som "feil"

 

Edit: Om det spiller noen rolle så har jeg 3 års garanti på den.

Endret av daruu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så sant lyden er lett hørbar så ville jeg ikke nølt ett sekund med å sende den inn. Det er verre hvis det skulle vise seg å være en feil som blir borte med frakten (f.eks en løs ledning som plutselig får kontakt igjen etter frakt) men dette kan jo ikke du som forbruker vite.

 

Tydeligvis så har det jo noe med høyttalerne dine å gjøre, vanligvis ville jeg trodd en slik summelyd kom fra selve skjermen. Jeg ville sendt den inn...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Liten oppdatering her.

Den har nå vært inne til service, hvor de bytta mainboard(hovedkortet?).

Problemet er at den fortsatt er like ille(om ikke enda verre!)

Begynner å bli lei av å sitte uten tv her, å lurer på hva mine rettigheter rundt dette her er videre nå?

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette gjelder LCD-tv'er, men på eldre CRT TV'er så var det slik at om TV'en hadde feil frekvens på bildesignalet eller noe sånt, kunne det smitte over på lydsignalet når det kom mye hvitt på skjermen (blant annet hvit tekst).

 

Hvilken krets som styrer dette, vet jeg ikke, men det høres egentlig ut om man enten må bytte selve bildekretsen, lydkretsen eller begge. Er ikke sikkert at disse kretsene sitter på hovedkortet til TV'en.

Lenke til kommentar

Regna igrunnen ikke med at jeg hadde krav på noe annet, men er da greit å høre uansett.

Ja jeg har fått tilbake tv'n etter en tur på service, beklager om det var uklart over her.

 

Sendte mail til verkstedet og lurte på hva de ville gjøre videre, koster tross alt en god del å sende den inn og ut igjen også vil jeg tro(+ dette er i utgangspunktet en billigtv)

 

Det som er irriterende er at de umulig kunne ha prøvd tv'n etter de "fiksa den". Hadde de gjort det hadde de hørt at det ikke var det minste bedre med en gang...

 

Takk for svar ihvertfall

Lenke til kommentar

Ja er klar over det, og jeg har ikke betalt noe heller jeg.

Men det må koste endel for de mener jeg, å komme på døra lagt uti bushen her jeg bor å hente + levere den gjentatte ganger. Men de har vel kanskje kurante priser på slik frakt.

 

Uansett får jeg vel svar fra de over helga, så får vi se hva de vil gjøre

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Snakka med tekniker på tlf i går, å de hadde satt tv'n på test og hørte ikke noen summing visstnok...

 

Hva skjer da om de ikke finner noe, men den fortsatt er like ille når jeg får den igjen?

 

Begynner å bli veldig irritert her ihvertfall...

vis problemet kun oppstår hos deg så er de ikke sikkert det er tven det er noe galt med...

 

du kan vel insistere på at en tekniker kommer på besøk til deg for å hre summingen?

Lenke til kommentar

Vel, hva skulle det evt være som lager problemet her da? Har ikke blitt gjort noen endringer her mtp strøm eller noe slikt på lenge, å problemet oppsto mer eller mindre plutselig.

 

De skulle nå teste den litt til, får tro de finner ut hva som er feil.

 

Edit: innlegg nr 3000 :)

Endret av daruu
Lenke til kommentar
Vel, hva skulle det evt være som lager problemet her da? Har ikke blitt gjort noen endringer her mtp strøm eller noe slikt på lenge, å problemet oppsto mer eller mindre plutselig.

 

De skulle nå teste den litt til, får tro de finner ut hva som er feil.

 

Edit: innlegg nr 3000 :)

har et dårlig et, lav spenning?

eller en slapp teknikker/mye støy på verkstedet som "drukner" støyen fra tven

Lenke til kommentar

Kan det være at du har fått jordledningsfeil i huset/leiligheten? Har du en jordfeilbryter i huset så kan du sjekke om denne er utløst. Jordfeil kan skje ganske plutselig.

 

Jeg har et stereoanlegg som durer når jeg setter på surroundlyd. Det kommer visstnok av at den står tilkoblet et strømnett som ikke er jordet.

 

Hadde også problemer med en høyfrekvent lyd på noe lyd og bildeutstyr der jeg jobbet før, og det var masse jordfeil på ledningsnettet i den bygningen. Nå er den flyttet til et annet bygg, og denne lyden er helt borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...