Gå til innhold

Strukturendringer i foto/videoforumet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen av dere har kanskje fått med dere at det planlegges noen mindre strukturendringer i foro/video-forumet. De fleste endringene er bare justeringer, men det vil bl.a. opprettes ny kategori for fotorelatert datautstyr, og noen av de mindre trafikerte kategoriene vil innlemmes i større kategorier.

 

Jeg ønsker ingen generell diskusjon rundt hele strukturen - men jeg ønsker tilbakemeldinger fra dere på om det er endringer som bør gjøres, enten det er snakk om smådetaljer eller større ting. Det er nå åpent for å komme med forslag om justeringer, og siden forumet er til for dere brukere, håper jeg at vi klarer å gjøre de fleste til lags.

 

Det har tidligere vært ytret ønske om merkefora, det kan jeg avvise før diskusjonen tar til, det er forumet ikke stort nok til, og vi ønsker derfor heller å bruke merketråder i de andre kategoriene.

 

Når disse endringene blir iverksatt, er foreløpig usikkert, men det blir i hvert fall ikke før utpå nyåret. Det avhenger i stor grad av når undertegnede har tid til å utføre jobben...

 

Den nye foreslåtte strukturen ligger i spoiler. Endringer er markert med boldface og årsaken i kursiv bak.

 

 

| Fotografering

- Bildekritikk

- Konkurranser

- Fotoaktiviteter

- Utfordringer

- Ditt fotogalleri

| Bilderedigering og programvare

| Visuell kreativitet og grafisk design (Lagt til «og grafisk design» i kategorinavn og fjernet underkategori)

| Tips og guider (Flyttes fra å være underkategori i Bilderedigering og programvare-forumet til å bli en generell kategori. Reglene skal være som før, og samletråder for f.eks. bøker og linker kan legges her, gitt at noen tar på seg å administrere trådene.)

| Kjøpehjelp for kamera (Ny kategori etter ønske fra brukerne.)

| Systemkameraer (forandret kategorinavn til en mer generell form)

| Kompaktkamera (fjernet digitalt i kategorinavn)

| Analoge kameraer (forandret navn for å unngå feiltolkning av film/video)

| Objektiver, filtre, blits og utstyr

| Videokamera

- Videoredigering og video

- Filmskaping

- Videokritikk

| Fotorelatert datautstyr (ny kategori; er tiltenkt datautstyr som er spesielt rettet mot fotografer, deriblant tegnebrett, fotoskjermer, skjermkalibreringsutstyr, eksterne harddisker med skjerm, scannere etc.)

- Fotoskrivere, utskrifter og papirkopier (blir nå underkategori for fotorelatert datautstyr)

| Ryktebørsen

| Butikker og verksteder (foto)

| Annet om foto og video

| Diskuter artikler (Akam.no) (forandret Digital foto og video til Akam.no)

| Tilbakemeldinger til Akam.no

| Tilbakemeldinger til forumet (tilbakemeldingsforumene slås sammen)

 

 

Ikke relevant for de fleste brukerne:

Forumfotobok 2009 - intern (Lukket forum for de som jobber med fotoboken 2009.)

 

Følgende underforum foreslås fjernet:

Flash og animasjon (innlemmes i hovedforumet «Visuell kreativitet og grafisk design»)

Lagringsmedier (foto) (innlemmes i «Objektiver, filtre, blits og utstyr»)

Scannere og scanning (innlemmes i fotorelatert datautstyr)

Følgende underforum foreslås flyttet til andre deler av forumet:

Webkamera (flyttes til dataforumet)

Endret av k-ryeng
Justert på strukturen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med de to-tre PC spørsmålene (f.eks. en god arbeidstasjon til bildebehandling) som dukker opp innimellom. Er det greit at de dukker opp i den nye dataseksjonen ?
Ja, og diskusjon rundt skjermer o.l. beregnet til foto. Men "blandingsmaskiner" (maskiner som også skal brukes til masse annet rart, spilling og sånt) skal i utgangspunktet diskuteres i det ordinære dataforumet. Vil jo se an hvor stort problemet er, men det skal kjøres ganske hardt på sånt.

 

Når det evt. kommer opp en skikkelig galleriløsning må vi se på "Ditt fotogalleri" i fotograferingskategorien også, forøvrig. Men det kommer ikke ennå.

Lenke til kommentar
Jeg syns det kan være en hovedkategori for fotoutstyr. Og så samle alle de forskjellige kameratypene, både digitale og filmbaserte, som underfora der sammen med "Fotorelatert datautstyr" og "Fotoskrivere, utskrifter og papirkopier".
Ser ikke at det skulle hjelpe noe spesielt, utover at hierarkiet blir større. I utgangspunktet ønsker vi færrest mulig underkategorier, da det ofte viser seg at de ikke blir brukt like flittig som i en flatere struktur.
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Da er det gjort noen mindre justeringer på strukturen; egen kategori for kjøpehjelp er på plass, og kategorien for 'speilrefleks og andre systemkameraer' får bare navnet 'systemkameraer', slik at det er konsistent med prisguiden...

 

Regner med at forandringene blir iverksatt i løpet av de kommende ukene...Det er fremdeles mulig å komme med innspill! Undertegnede vil ikke kunne delta nevneverdig i diskusjonen den første uken, men alle innspill vil bli lest. Kan naturligvis ikke love at alle ønsker blir tatt hensyn til, men vi ønsker jo å lage et forum som er slik brukerne vil ha det...

Lenke til kommentar

Vet folk hva systemkameraer er?

Vi vet, men vet alle nybegynnere det?

"Speilrefleks og andre systemkameraer"? "Systemkameraer med utskiftbar optikk"?

 

..Eller om ikke annet en undertittel/-tekst "Speilrefleks og andre kamerasystemer med utskiftbar optikk"?

 

Edit: Ellers gode endringer! :thumbup:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Likte dette godt,spesielt at vi får en kategori som omhandler hardvare :thumbup:

Savnet dette nå når jeg holder på med og bygge en "ren" redigerings-pc.

Det blir vel også plass til et par "annonseringer/guider" der ?

 

Og at den holder like høy standard som resten av Akam er jo en selvfølge.

Lenke til kommentar

..

| Videokamera

- Videoredigering og video

- Filmskaping

- Videokritikk

| Fotorelatert datautstyr (ny kategori; er tiltenkt datautstyr som er spesielt rettet mot fotografer, deriblant tegnebrett, fotoskjermer, skjermkalibreringsutstyr, eksterne harddisker med skjerm, scannere etc.)

- Fotoskrivere, utskrifter og papirkopier (blir nå underkategori for fotorelatert datautstyr)

..

Jeg vil foreslå at Videokamera endres til Videokamera og tilbehør eller lignende.

Da får vi med tråder om eksterne mikrofoner, skulder-rigger, steadycam-dingser og lignende.

 

Vet folk hva systemkameraer er?

Vi vet, men vet alle nybegynnere det?

"Speilrefleks og andre systemkameraer"? "Systemkameraer med utskiftbar optikk"?

 

..Eller om ikke annet en undertittel/-tekst "Speilrefleks og andre kamerasystemer med utskiftbar optikk"?

 

Edit: Ellers gode endringer! :thumbup:

Evt. underteksten speilrefleks og andre kamera med utskiftbar optikk.

 

Jeg tror det blir for mye tekst å spesifikt inkludere Ricoh sine systemkameraer med utskiftbare sensor+optikk-moduler så det får folk ta på intuisjon.

Lenke til kommentar

Jeg synes i grunnen at hele kategorien Visuell kreativitet er misvisende. Jeg kunne heller tenkt meg en Visuell kreativitet kategori relatert til fotografering. Der kunne det vært diskutert kreativitet relatert til selve fotograferingen og etterbehandling av bilder. Slik som det er i dag så synes jeg diskusjoner rundt det kunstneriske og kreative ved fotografering mangler i forumet. Det kan godt hende det ikke mangler, men da forsvinner det i hvert fall i haugen av utstyr og tekniske diskusjoner.

Lenke til kommentar

En ting jeg savner med forumet, og som jeg har tipset unge Faarlund om flere ganger (han kunne ikke love annet enn å formidle videre..) er at utviklerteamet endelig også lar tankene sveipe innom oss som av og til kun har mobilen for hånden (på ferie, venteværelser, ramma osv.) og gjerne skulle kikket litt på forumet.

Jeg ønsker meg derfor en mobilportal til forumet også. Siden mobil.akam.no ellers fungerer utmerket burde det vært mulig å få til en forenklet utgave av forumet for mobilfolket, med kun emner og tråder i et svært forenklet grensesnitt uten masse stæsj, med mulighet for både å lese tråder kjapt og greit, og også kunne svare på tråder.

 

Kan man fjernstyre biler på Mars burde dette være overkommelig....

Lenke til kommentar

Mars Exploration Rover Mission (MER), har kostet bortimot 1 milliard dollar, så finansieringen er ikke akkurat helt sammenlignbar ;)

 

Men hvis en mobil.diskusjon.no er interessant for så mange at det blir ikke blir et pengesluk så kommer det sikkert. Jeg regner med de som har drift og utvikling kan svare mye bedre på om det ligger i planene og begrunne hvorfor eller hvorfor ikke det er planlagt.

 

Redigert: Det blir litt som i politikkens verden. Det er ikke å finne gode formål bruke penger på som er vanskelig, men å finne ut hvilke gode formål som ikke skal få penger.

Lenke til kommentar

En ting jeg savner med forumet, og som jeg har tipset unge Faarlund om flere ganger (han kunne ikke love annet enn å formidle videre..) er at utviklerteamet endelig også lar tankene sveipe innom oss som av og til kun har mobilen for hånden (på ferie, venteværelser, ramma osv.) og gjerne skulle kikket litt på forumet.

Nå foretrekker jeg å lese Billy når jeg sitter på ramma, men bortsett fra det så er dette muligens et poeng.

 

For min del så har jeg løst problemet ved å kjøpe en netbook som jeg har med meg stort sett alltid. Og har jeg ikke den med, så holder jeg på med noe som enter er viktigere eller morsommere enn Akam.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg en egen kategori for Kjøpehjelp er en særdeles dårlig ide. Da "mister man" mye innsikt og mulige svar fra de som leser eksempelvis kun "Speilreflekskategorien" men som allikevel svarer på en og annen tråd når mindre erfarne ber om kjøpshjelp. Man står da igjen med de som oppsøker denne kategorien for å gi råd, og det blir opplagt færre enn de som faktisk kunne gitt råd i denne sammenheng. Slike tråder blir mer interessante om det blir diskusjon rundt råd og kameravalg og man får frem en bredde i synspunktene, det tror jeg ikke det blir når dette samles i en egen kategori.

 

Dette er opplagt ikke en fordel for de som *ber om hjelp*, og om noen føler at det er irriterende å se slike tråde i ordinære kategorier så er det jo så enkelt som å la være å lese dem.

 

Dette gavner heller ikke de mere erfarne som av og til ber om tips og råd i en eller annen kanskje litt spesialisert sammenheng. Da får vi bare overivrige moderatorer som flytter slike tråder til kjøpshjelp kategorien hvor de neppe blir lest av de som har erfaring og kunne og ville ha svart hadde de sett tråden. og det vil helt sikkert bli en masse "grenselandstilfeller" hfvor enkelte moderatorer nok vil flytte tråder til kjøpshjelp og dermed effektivt avskjære videre diskusjon fordi for få ser tråden. Dette er altså en særdeles dårlig ide!

 

Altså, tommelen ned for egen kategori for kjøpshjelp, og jeg oppfordrer alle til å vise tommelen samme vegen! :thumbdown:

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Vi vet, men vet alle nybegynnere det?

"Speilrefleks og andre systemkameraer"? "Systemkameraer med utskiftbar optikk"?

 

..Eller om ikke annet en undertittel/-tekst "Speilrefleks og andre kamerasystemer med utskiftbar optikk"?

Kan lage en kategoribeskrivelse der det står, om ikke annet. Ellers vil nok termen bli mer og mer vanlig - og noen vil kanskje lukte lunta når det ikke er en egen kategori for speilrefleks? :-)

 

Hører ikke egentlig kategorien "Flash og animasjoner" under web-utvikling? Har ihvertfall fått inntrykk at sprøsmålene som dukker opp der en sjelden gang er programmeringsrelatert.

Må innrømme at jeg ikke har frekventert den kategorien så mye at jeg skal uttale meg om akkurat dét... Det er godt mulig; det kan jeg evt. ta opp med Skag1 som er ansvarlig for data-kategorien...

 

Jeg vil foreslå at Videokamera endres til Videokamera og tilbehør eller lignende.

Da får vi med tråder om eksterne mikrofoner, skulder-rigger, steadycam-dingser og lignende.

Bra forslag; det skal gjennomføres...

 

Jeg ønsker meg derfor en mobilportal til forumet også.

Det er en langt større "justering" enn denne restruktureringen, og fullstendig utenfor min kontroll. Men jeg skal ta det opp ved første gode anledning med dem som har med sånt å gjøre. Du er neppe alene om å ønske noe slikt, men jeg har som sagt ingen anledning til å gi deg det, selv om jeg også synes det er en god idé...

 

Selv synes jeg en egen kategori for Kjøpehjelp er en særdeles dårlig ide. Da "mister man" mye innsikt og mulige svar fra de som leser eksempelvis kun "Speilreflekskategorien" men som allikevel svarer på en og annen tråd når mindre erfarne ber om kjøpshjelp. Man står da igjen med de som oppsøker denne kategorien for å gi råd, og det blir opplagt færre enn de som faktisk kunne gitt råd i denne sammenheng. Slike tråder blir mer interessante om det blir diskusjon rundt råd og kameravalg og man får frem en bredde i synspunktene, det tror jeg ikke det blir når dette samles i en egen kategori.

Jeg er ikke overentusiastisk over forslaget jeg heller, men jeg synes det er forsøket verdt. Det er trolig at det blir færre tråder, men om man får dårligere hjelp av dét er jeg faktisk ikke sikker... Det er et av forslagene som har kommet fra brukerne, som jeg har valgt å ta hensyn til. Det er uansett ikke verre enn at man gjør om på den ved juletider om det viser seg at kvaliteten blir dårligere. Dette er som sagt ikke min idé, og da har jeg i hvert fall ingen problemer med å gjøre om på den igjen :-D
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...