Gå til innhold

Feil innskudd på konto


Mrpusten

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg gikk i dag ruslende bort til en minibank for å se på alle pengene mine som sto på minus. Men idet jeg fikk se saldo sto det 17 500 kr der.

 

Jeg trodde hellet endelig hadde kommet til meg. Så jeg dro hjem for å se på nettbanken min, og der sto det at det var kommet inn fra min forrige arbeidstaker. Jeg sluttet der i juni i år.

 

Så da lurer jeg på følgende; har jeg rett til disse pengene? Hva om jeg bruker de opp?

Det har nå gått en uke siden disse pengene ble overført til min konto, så jeg lurer på hvorfor det tar så lang til om det har oppstått en feil. For da regner jeg med at de har blitt trekt fra kontoen min i en fei.

 

Er det bare for meg å bruke disse pengene eller skal jeg vente å se?

Noen som vet rettigheter osv på dette?

 

Mvh Mrpusten

Endret av Mrpusten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vet/tror at du ikke har rett til disse pengene, og du bruker de uten å faktisk ha rett til pengene, så er det faktisk straffbart. Du bør derfor ta kontakt med din gamle arbeidsgiver for å få vite hva disse pengene gjelder. Det kan være at de har oppdaget en feil. Evt. kan det være feriepenger? Det kan jo være at du har flaks, og kan bruke pengene med god samvittighet.

 

Legger til link:

http://www.domstol.no/DAtemplates/Article_...?epslanguage=NO

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Kr 17.500,- kommer sjeldent flyvende i tide og utide. Det kan da ikke være vanskelig å ta kontakt med gammel arbeidsgiver og høre hva dette er for noe? Og, om du hadde minus på konto før pengene kom så har du i praksis allerede brukt opp deler av beløpet, og om arbeidsgiver krever disse tilbake må du også dekke inn det beløpet som dekket minusbeløpet :)

 

Og om du skulle bruke pengene som viser seg å ikke være dine, som du hadde grunn til å regne med ikke var dine, så vil du være erstatningspliktig ovenfor arbeidsgiveren.

Lenke til kommentar

Ja men det er jo egentlig ikke min feil at dette har skjedd? Og om jeg bruker opp disse pengene i og med jeg venter et større beløp, og dermed har brukt opp disse pengene uvitende om at det var fra min gamle arbeidgiver.

Ikke at jeg kommer til å bruke de opp, men jeg bare lurer?

Det har jo gått over en uke nå da... Kan aldri tenke meg at det kan være feriepenger men

Lenke til kommentar
Ja men det er jo egentlig ikke min feil at dette har skjedd? Og om jeg bruker opp disse pengene i og med jeg venter et større beløp, og dermed har brukt opp disse pengene uvitende om at det var fra min gamle arbeidgiver.

Ikke at jeg kommer til å bruke de opp, men jeg bare lurer?

Det har jo gått over en uke nå da... Kan aldri tenke meg at det kan være feriepenger men

 

Om du bruker de opp, uvitende eller ei, så må du betale tilbake.

Du har ansvaret for å holde orden med hva som går inn og ut av din konto, og det nytter ikke komme å spille dum i ettertid for å slippe dette.

Ring arbeidsgiver som har overført pengene og hør om det er feil eller riktig at du skulle få disse.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Et spørsmål relatert til trådstarters situasjon. Nå som det er bragt på det rene at arbeidsgiver(forhenværende arbeidsgiver) har gjort en feil, og at trådstarter har gjort de oppmerksom på dette, hvor lang tid kan de nå bruke på å rydde opp i feilen?

 

Siden de nå sa de skulle sjekke opp i det, og siden det nærmer seg jul o.l. så er det jo mindre tjangser for at det både kan ta tid og kanskje enda mindre tjangser for at det kan bli glemt. Nå regner eg uansett ikke med at 1 måneds tid uten aktivitet og pengene kan beholdes, men hva er evnt forventet her? Om for eks trådstarter ikke hører noe på 6 måneder kan man da beholde pengene med god samvittighet? Forventes det at trådstarter purrer? Eller er det treårs-regelen for foreldelse av pengekrav som gjelder?

Lenke til kommentar

Hehe. Skulle til å skrive for noen timer siden at du bare lar pengene stå på sparekonto til du hører noe, og at hvis du ringer dem vil du neppe få svar på hva dette egentlig er. Og sannelig hadde tankene mine rett. Opplevd akkurat det samme før. De som betaler ut har ikke peiling og bare snakker svada som regel. Nei, la pengene stå på sparekonto noen år så ser du det an :)

Lenke til kommentar
Et spørsmål relatert til trådstarters situasjon. Nå som det er bragt på det rene at arbeidsgiver(forhenværende arbeidsgiver) har gjort en feil, og at trådstarter har gjort de oppmerksom på dette, hvor lang tid kan de nå bruke på å rydde opp i feilen?

 

Siden de nå sa de skulle sjekke opp i det, og siden det nærmer seg jul o.l. så er det jo mindre tjangser for at det både kan ta tid og kanskje enda mindre tjangser for at det kan bli glemt. Nå regner eg uansett ikke med at 1 måneds tid uten aktivitet og pengene kan beholdes, men hva er evnt forventet her? Om for eks trådstarter ikke hører noe på 6 måneder kan man da beholde pengene med god samvittighet? Forventes det at trådstarter purrer? Eller er det treårs-regelen for foreldelse av pengekrav som gjelder?

Den alminnelige treårsfristen gjelder. Dersom TS har erkjent kravet avbrytes fristen.

Lenke til kommentar

Ok. Så om trådstarter hadde fått pengene inn på konto, flyttet de over på en høyrentekonto, ikke sagt noe på tre år og om tidligere arbeidsgiver ikke hadde gjort krav på pengene i dette tidsrommet så hadde de vært trådstarters penger?

 

Ikke missforstå, eg synes fortsatt det var det rette å gjøre å gi beskjed :)

Lenke til kommentar

Dette hørte jeg et eksempel om på et hip hop forum for en stund siden. Det var en fyr som fikk overført 11000 som han ikke hadde peilig på hvor kom fra han valgte å bruke opp pengene, dette skulle han selvsagt ikke gjort. Da det viste seg at det var overført feil og han fikk et krav om å betale tilbake allt. Han var da i minus og måtte betale avdrag.

 

Riktig som en nevnte det er straffbart og du burde ivhertfall sjekke grundig med tidligere arbeidsgiver og lønn/feriepenger.

Lenke til kommentar
Ok. Så om trådstarter hadde fått pengene inn på konto, flyttet de over på en høyrentekonto, ikke sagt noe på tre år og om tidligere arbeidsgiver ikke hadde gjort krav på pengene i dette tidsrommet så hadde de vært trådstarters penger?

 

Ikke missforstå, eg synes fortsatt det var det rette å gjøre å gi beskjed :)

I dette tilfellet ville det vært en kraftig formodning for at bruker ville ha utøvd ulovlig forføyning over pengene, i og med at han hadde visst at de ikke var hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...