Gå til innhold

Feil innskudd på konto


Mrpusten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så det å flytte pengene over på en høyrentekonto ville i seg selv vært ulovlig? Eller er det det å ikke si noe som er ulovlig? Selv om vedkommende ikke hadde tenkt å bruke de?

 

vet ikke, men han er jo fullt klar over at pengene ikke er hans og at de har blitt overført feil. Men det kan jo være at i og med at han har sluttet i jobben at han har fått utbetalt oppsparte feriepenger. Som har blitt sent utbetalt og kanskje er spart opp over en tid i jobben,

Lenke til kommentar
Er ikke penger som står på kontoen ved årsskiftet oppført i selvangivelsen? Har det noen praktisk betydning at det står penger der som ikke er ens egne når det er såpass lite beløp?

 

 

Hva vil det si for selvangivelsen om disse pengene eventuellt står der over nyttår da?

Endret av Mrpusten
Lenke til kommentar
Ja men det er jo egentlig ikke min feil at dette har skjedd? Og om jeg bruker opp disse pengene i og med jeg venter et større beløp, og dermed har brukt opp disse pengene uvitende om at det var fra min gamle arbeidgiver.

Ikke at jeg kommer til å bruke de opp, men jeg bare lurer?

Det har jo gått over en uke nå da... Kan aldri tenke meg at det kan være feriepenger men

 

Om du bruker de opp, uvitende eller ei, så må du betale tilbake.

Du har ansvaret for å holde orden med hva som går inn og ut av din konto, og det nytter ikke komme å spille dum i ettertid for å slippe dette.

Ring arbeidsgiver som har overført pengene og hør om det er feil eller riktig at du skulle få disse.

 

Uhm - nå er det vel egentlig arbeidsgiver som er den sterke part, og som i det vesentlig burde greie å vite hva som utbetales.

Beroende på beløpet (nå snakker jeg generelt) så vil vil det ikke være automatisk at en må tilbakebetale hvis arbeidsgiver driter seg ut minnes jeg fra arbeidsretten, men for all del - finn gjerne frem til noe som viser til det motsatte utover dine tilsynelatende egne tanker?

Lenke til kommentar
Så det å flytte pengene over på en høyrentekonto ville i seg selv vært ulovlig? Eller er det det å ikke si noe som er ulovlig? Selv om vedkommende ikke hadde tenkt å bruke de?

Renter tilfaller eier, for så vidt. Så man kan argumentere for at man bare "tok godt vare på dem". Men det ville jo være en "liten" løgn...

 

Forutsetningen er selvfølgelig at vedkommende ønsker å beholde dem.

Lenke til kommentar
Hva vil det si for selvangivelsen om disse pengene eventuellt står der over nyttår da?

Ikke noe annet enn at de synes på selvangivelsen som formue. Hvis man da ikke har gjeld og man allerede har "fylt" minstefradraget så får du baksmell. Men tvilsomt at en slik størrelse det er snakk om her vil utløse dette.

 

Når det gjelder hva pengene er vil jeg også tro at det er litt tidlig utbetalte feriepenger. Feriepenger er jo 10.2% av feriepengegrunnlaget for foregående år. Dette skal stå på din siste lønnsslipp fra arbeidsgiver, ta en titt på denne og regn ut.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Leste om en dame som fikk over 20000 ved at sender tastet feil nummer. Hun brukte alt og ble ikke straffet, dadet var senderen sin feil. Nå gjelder kanskje ikle dette her da, så ville kontaktet arbeidsgiveren..

 

Dette gjelder kun privatpersoner som er "uaktsomme"

Har lest flere saker der en person har overført f'eks penger for et bilkjøp til en narkis, som da selvfølgelig har kjøpt lim for hele beløpet og der den påfølgende rettssaken blir henlagt, men samtidig havner man i fengsel dersom man "burde visst at dette ikke var ens egne penger" om de tilhører et privateid selskap/staten.

 

Loven er "lik" for alle.

 

Om dette noengang skjer med meg, vil jeg overføre hele beløpet til en annen konto, kontakte advokat, og be om finnerlønn fra det aktuelle selskapet.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...