Gå til innhold

Valve tar innersvingen på spillindustrien


Anbefalte innlegg

Vel, Fahav, vet ikke helt om jeg forstår den der farge sammenligningen din... Men det ser ut til at du misforstår meg... Jeg ser ingen vits i at produsenten skal presse på ENDA mer - som de andre har sagt, BLOATware på forbrukeren i og med at de som kjøper slike pcer er i stand til å gjøre slike enkle ting selv. Det med spill på boks... Vel, jeg begynte jo pc spillinga mi i 95' og jeg liker til denne dag datidens enkle løsninger: kjøp spillet, sett det i pcen, installer SPILLET og spill. Så enkelt. Og det er rart å tenke på at cracking av spill eksisterte da og. Ingen maste om det og spillprodusenter klarte seg fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Steam i seg selv er en veldig praktisk ordning. Jeg har mange spill på steam, og opplever veldig sjeldent noe galt. Det er jo også en veldig smart måte å unngå piratkopiering, installasjonssperrer ol.

Når det er sagt så er de drittsekker som kjører $=€ -politikken sin.

Ellers er det mye kjipt å si om det å levere PCer med en partisk kjøpetjeneste ferdig installert. Det kan umulig virke positivt på en sunn konkurranse. Dog vil, som sagt, kjøpere av akkurat disse PCene være oppegående nok til å ikke påvirkes i særlig grad. (i motsetning til Ola Nordmann, som jeg tror ville påvirkes bevisbart).

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke Steam mye og prøver så godt jeg kan å unngå den skiten. Selv om jeg ikke bruker det mye har jeg likevel støtt på idiotiske problemer. Da jeg kjøpte COD:MW2 på disk måtte jeg sitte i en halvtime og vente på at dritten skulle klare å connecte til "overbelastede" Steam møkka-servere, før jeg i det hele tatt fikk installert spillet. Kjempefint at man ikke får brukt produktet man har kjøpt pga. idiotsystemet deres. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor Steam ikke har noen konkurrenter. Joda, du har D2D og GamersGate, men de har ikke en klient som ligger på PC'n til brukeren. Dette vil jo si at nesten alle fordeler med Steam i forhold til fysisk produkt forsvinner: Ingen autoupdate, ingen autoinstallering, du kan ikke laste ned spillet så mange ganger du vil, ofte kronglete nedlastingsprosess i tilleg til at du mister alle ekstrafunksjoner som Steam har (cmmunity osv.).

 

Ser ikke D2D og GamersGate at de ikke er konkurransedyktige med Steam pga. dette?

Endret av Tormeh
Lenke til kommentar

Er ett større problem all den andre dritten de slenger med PCr!

Gud så mange ganger jeg holder på å klikke i vinkel når jeg bruker en fabrikk-PC, sære programmer og drivere, en mengde forhåndsinnstalert skiiiiiiit! :realmad:

 

Snart så burde vel folk få levert PCr uten noen ting som helst innstalert siden de klager i hytt og gevær :evil:

Lenke til kommentar

Bah, har ikke så mye å si for meg siden jeg aldri kommer til å kjøpe en ferdigbygd stasjonær PC, og ikke kommer til å kjøpe en dell laptop.

 

Men som spiller så er jeg bekymret for steam, ikke pga at de tilbyr muligheten for å laste ned dyre spill rett til HD. Men fordi de KREVER at du bruker steam for å spille. Samme som Windows Live tullet. Tvinger deg til å bruke unødvendig tredjepart software for å spille et spill.

 

Jeg rører ikke spill med steam eller live nå, og jeg ser at det kan bli tynt med spill for meg i fremtiden. Takk for at Paradox ennå ikke har begynt med draconian kopibeskyttelse.

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært for at jeg er anti steam siden de la om fra dollar til euro, inntil de innfører ett likt betalingssystem over hele fjøla. Så nekter jeg å kjøpe ett til spill fra steam. Det er uaktuelt for meg å betale mer enn amerikanere for samme vare bare fordi jeg ikke bor i USA

 

Må være utrolig mange ting du er anti mot da, siden vi nordmenn stort sett betaler mer for alle produkter enn de i USA gjør.

 

 

Håper en dag at alle pc spill jeg ønsker å kjøpe er på steam. Enkelt og greit system.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk hisser seg sånn opp...

Ingen som tvinger noen til å kjøpe dell pc eller spill som distribueres med steam.. ? :roll:

 

Bare å la være dersom det er så forferdelig..

 

For mange så er "driten" det klages på helt grei programvare, siden man kjører sammenligninger så blir det som å klage på at biler kommer med originale cd spillere og slik dritt, de som har "peiling" kjøper jo nytt uansett hehe

Lenke til kommentar
Fatter ikke hvorfor Steam ikke har noen konkurrenter. Joda, du har D2D og GamersGate, men de har ikke en klient som ligger på PC'n til brukeren. Dette vil jo si at nesten alle fordeler med Steam i forhold til fysisk produkt forsvinner: Ingen autoupdate, ingen autoinstallering, du kan ikke laste ned spillet så mange ganger du vil, ofte kronglete nedlastingsprosess i tilleg til at du mister alle ekstrafunksjoner som Steam har (cmmunity osv.).

 

Ser ikke D2D og GamersGate at de ikke er konkurransedyktige med Steam pga. dette?

Jeg hverken trenger eller ønsker nevnte ting (med unntak av det uthevede). De burde kunne matche Steam på vilkår og være suverent bedre på priser.

 

Jeg har kjøpt spill litt i hytt og vær, det er uoversiktlig. Men dette gjør ikke at jeg ønsker å kjøpe ekslusivt fra Steam, det gjør at jeg foretrekker boksversjoner i enda større grad.

Lenke til kommentar

aGal har vel egentlig rett. Når man tyner ut en mengde laken for noe man kunne ha fått til for en mye lavere pris med selvbygg, så fortjener man bloatware.

 

Og når jeg ser på romvesenvaresida til amerikanere, heftigste maskinrekka deres begynner på 22 norske laken der borte. Ved nærmere ettersyn er man låst til uoppgitt hovedkort, låst til Intel-prosessorer, man har stusselige to forskjellige minnevalg, og ellers ganske begrensede saker. Og det er dyrt. Og ikke minst er kabinettene deres gyselige, skulle ikke bare satt på flombelysning og discokuler når man først er i gang?

 

Når det gjelder Steam er heller ikke jeg imponert. Kjøper man selv deres spill i butikk, er de låst til den første kontoen man installerer dem på, og selv to brukere på samme maskin blir behandlet som helt forskjellige kunder. Atpåtil ser de ut til å være litt for gode venner med Microsoft (The PS3 is a total disaster on so many levels....the PS3 is a waste of everybody's time...."), og vi PS3-eiere ble servert noe på beta-nivå med Orange Box. Men er det rart når Gabey-boy selv ble millioner i MS? Neppe.......

Lenke til kommentar

Nye spill koster 49 euro? Ok. I følge Google's valutaoversetter, blir det totalt 412 kroner og 45 øre.

Ikke akkurat mye for et spill som du kan laste ned så mye du vil.

 

Men skjønner hva folk klager over, 49 usd er jo tross alt 272 kroner og 44 øre.

Men skaff der en jobb, så blir 400 kroner ingenting. :p

Lenke til kommentar

Slimda:

Har du ikke forstått forskjellsbehandlinga? Over natten måtte Steam-brukere betale 1$ (5,83 NOK) = 1€ (8,73 NOK) noe som øker prisen med tre-kroner pr "lekedollar". Du kobler fortsatt til de samme serverne og Valve har akkurat de samme driftkostnadene som før. Men regninga blir lagt til Europa. Gabe & co ler hele veien til banken over de dumme europerne... Det er lov å tjene penger, men omgjøring var over-the-top.

 

Steam var min platform før, mye penger ble brukt og lista er lang pr dd. Kan kalle det hovedkilden til spill. Men etter 1$=1€ er det ikke blitt brukt en krone hos dem.

 

I dag foretrekker jeg heller konsoll (Xbox360) foran pc. Det fungerer i prinsippet lik som Steam og jeg trenger ikke å tenke på installering/updates/drivere/hacks for og få ting til å kjøre. Det er nok blitt mange som meg og jeg skylder litt på Steam pga dette.

 

Er forøvrig helt enig med aGal & co at folk som kjøper Dell gamer-pcer bør få straffen de fortjener. Det er kanskje akkurat disse menneske Gabe er ute etter, idiotene...

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk vært kunde hos Steam både før og etter forandringen. Men etter jeg har fått meg fast jobb med god lønn, er liksom en hundrelapp eller to ikke fullt så viktig lengre... Det plaget meg i starten og, men valget er å ikke kjøpe spill og det gidder jeg ikke. Dessuten er tjenesten råbra, så ingen klager der.

Lenke til kommentar
Men skjønner hva folk klager over, 49 usd er jo tross alt 272 kroner og 44 øre.

Men skaff der en jobb, så blir 400 kroner ingenting. :p

Har overhodet ingenting med verken jobb eller betalingsevne. Det handler om å unngå å støtte griske,overprisede tjenester.

Men siden du selv ikke bryr deg om en hundrelapp der og en hundrelapp der, hva med å sette av noen hundrelapper av lønna di til noen studenter som i utgangspunktet verken har råd til spill eller spillpc/konsoll? Det betyr jo så lite når man har jobb og tjener penger, ikke sant?

 

Det jeg har opplevd av tjenesten har forresten heller absolutt ikke vært "råbra" på noen som helst måte. Når man ikke får installert spillet og blir kastet ut av install 10+ ganger fordi tjenesten deres har "overbelastede" servere, ja da er det mye nærmere det jeg vil kalle en real dritt-tjeneste. En overpriset dritt-tjeneste som sådan. Det eneste positive jeg kan komme på hva Steam gjelder er at man kan laste ned et spill så mange ganger man vil. På det feltet ligger de vel foran alle andre nedlastingstjenester. Men dette er uansett ikke noe som kan forsvarer overprisingen deres.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Vice skjønner det, Slimda du er fortsatt ikke med.

 

At du har et løst forhold til priser men ikke vil dele med fattige studenter sier litt om deg som person. "Bedre å betale ekstra til de store selskapene, enn å dele med fattige."

 

Neste gang oppfordrer jeg deg til å jakte pris på spillet du kjøper. Pengene du normalt betaler bør du låne ut til http://www.kiva.org/

(Du vil garantert føle deg bedre!)

Lenke til kommentar

Kan jeg (igjen) få lov til å påpeke at "1$=1€" er en ren og skjær myte?

 

Prisene er satt av utgiveren, og forholdet mellom pris i € og pris i $ varierer fra spill til spill (og land til land - L4D2 koster f.eks. mindre i Norge enn i EU, noe jeg mistenker skyldes at Norge ikke har moms på produkter levert over nett).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...