Gå til innhold

temperatur på prossesor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fryser? Det er ikke væske i en CPU. Ergo kan den ikke "fryse" som en sølepytt. Og hvorfor på akkurat 17 grader?

 

Overklokking.no har nettopp hatt en del tester med vapochill o.l der temperaturen har vært godt under -17 grader. Seek and Ye shall find.

 

Hvis en CPU slippes ned i et kar med flytende nitrogen kan det jo hende det blir bare pulver igjen av den dersom den berøres av et eller annet, men da begynner vi så smått å nærme oss det absolutte nullpunkt (-273 komma noe smått grader celsius). Det blir litt andre forhold.

 

Håper det var noen argumenter å slenge i trynet til kompisen din. :wink:

Lenke til kommentar

 

 

Hvis en CPU slippes ned i et kar med flytende nitrogen .... absolutte nullpunkt (-273 komma noe smått grader celsius)

 

Flytende nitrogen har en temperatur på -196 grader celsius, og det absolutte nullpunkt er fortsatt et stykke unna (-273.15(16)) :wink: :wink:

Lenke til kommentar
Hvis en CPU slippes ned i et kar med flytende nitrogen kan det jo hende det blir bare pulver igjen av den dersom den berøres av et eller annet, men da begynner vi så smått å nærme oss det absolutte nullpunkt (-273 komma noe smått grader celsius). Det blir litt andre forhold.  

Flytende nitrogen har en temperatur på -196 grader celsius, og det absolutte nullpunkt er fortsatt et stykke unna (-273.15(16)) :wink: :wink:

Jeg skulle til å si det samme. Dessuten er allerede silisium (Si) sprøtt som glass ved romtemperatur. Si vil ikke bli særlig sprøere ved -196'C sånn som særlig stål blir. Det finnes faktisk overklokkere som har prøvd å overklokke med flytende nitrogen. Det går forsåvidt greit. Det er først og fremst blandt finnsker og japanere man finner slike ekstrem-overklokkere. CPU'en blir som regel rundt 150'C ved denne metoden og lar seg ofte overklokke rundt 30% mer enn ved vann/pelitier eller gass-kjøling. Det er noen måneder jeg har sett slik overklokking, men jeg synes å huske de fikk en Pentium 4 2,53GHz opp til ca 4,8GHz.

 

PS. -17'C ? Kanskje han tenkte på nullpunktet på farenheit-skalaen? (-17,777...'C)

Lenke til kommentar

 

Hvis en CPU slippes ned i et kar med flytende nitrogen blablabla... men da begynner vi så smått å nærme oss det absolutte nullpunkt (-273 komma noe smått grader celsius).

 

Jeg siterer meg selv. Legg merke til uthevingen. Jeg sa ikke at vi oppnådde det absolutte nullpunkt, jeg sa vi nærmer oss.

 

Selv om silisiumet sikkert tåler fint å bli kjølt ned til nitrogenets temperatur, så er det vel en viss fare forbundet med resten av CPU'ens bestanddeler. Tipper man må være rimelig forsiktig med vibrasjoner evt. slag og spark ( :lol: ) på et nitrogenkjølt system.

Lenke til kommentar
Fryser? Det er ikke væske i en CPU. Ergo kan den ikke "fryse" som en sølepytt. Og hvorfor på akkurat 17 grader?

 

Når ting "fryser", så går de over fra væskeform til fast form. Flytende vann (væske) går over til is. Varmt smelta stål går over til fast stål etc. Så sånn sett er faktisk en CPU allerede fryst ... Grensa for når silisium fryser er vel 160C ... over dette smelter det og blir til væske, akkurat som ren is smelter vel 0C og blir til vann.

Lenke til kommentar
Fryser? Det er ikke væske i en CPU. Ergo kan den ikke "fryse" som en sølepytt. Og hvorfor på akkurat 17 grader?

 

Når ting "fryser", så går de over fra væskeform til fast form. Flytende vann (væske) går over til is. Varmt smelta stål går over til fast stål etc. Så sånn sett er faktisk en CPU allerede fryst ... Grensa for når silisium fryser er vel 160C ... over dette smelter det og blir til væske, akkurat som ren is smelter vel 0C og blir til vann.

 

Nemlig, siden den allerede er "fryst" så kan den jo ikke fryse en gang til... :roll:

 

Det er vel komplett unødvendig å ta opp teori om de forskjellige aggregattilstandene.

Lenke til kommentar

CPUar er vel definert til å gå "rett" innafor eit gitt temperaturområde. Det er fordi dei der veit at signala kjem fram til rett tid(innafor eit gitt tidsområde, typisk innafor klokkepulsen). Ved å køyre med feil temperatur kan prosessoren rekne feil. signalhastigheita varierer med temperatur og stoff. Samt at tida det tek å få satt/lest ein gate varierar med temperatur og stoff. Eg trur neppe at variasjonen mellom desse er lineær. So om ein reknar "fryse" som å låse seg. So det er godt mogleg å fryse cpu ved feil temperatur, som f.eks <17 grader. Likevel, det vil nok fyrst skje ved verkeleg låge temperaturar.

Lenke til kommentar
... Grensa for når silisium fryser er vel 160C ... over dette smelter det og blir til væske, akkurat som ren is smelter vel 0C og blir til vann.

Jeg tipper du glemte en null og egentlig mente 1600'C. For å korrigere enda litt mer: Smeltepunktet til rent silisium er ganske nøyaktig 1410'C. Silisiumet i en chip er også ekstremt rent (99,99...%) selv etter doping, så 1410'C må være ganske så korrekt for CPU'er.

 

Problemet ligger heler i at dopingmaterialene og de tynne Silisium-lederene diffunderer (beveger seg) slik at ting sakte men sikkert "blandes" selv om de er i fast form. Det er dette som fysisk ødelegger CPU'er ved høy temperatur. Ikke smelting. I tillegg kan CPU'er ødelegges av for høy spenning (elektromigrasjon) og denne prosessen aksellereres ved høy temperatur sånn at selv standard spenning blir for mye.

 

Signalhastigheten er avhengig med motstanden men varierer lite med temperaturen. Om den hadde gjort det ville CPU'en fungert fint igjen om man bare kjølte den ned til riktig temperatur igjen. Høyere temperatur gir mer brownske bevegelser i elektronene og gir også mer signalstøy. Men hadde denne effekten vært det som stopper CPU'en ved 160'C ville den fungert fint igjen etter en nedkjøling. Det er altså en irreversibel ødelegging som skjer ved høy temperatur. Dvs. diffusjon og elektromigrasjon, ikke smelting, brownske bevegelser eller signaltiming uta av sync.

 

Det var dagens naturvitenskapelige innspill.... :)

Lenke til kommentar

takk for fysikk timen

jeg skal prøve å overbevise han med det som sto på overclocking..

hvis ikke må jeg uheldig vis ty til vold....

 

men jeg har hørt om en kamerat av en kammerat som har pcen sin i en fryseboks... det må da bli passe kalt.... OK ikke så kalt som nitrogen eller silisium men kalt nok... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...