Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke være kristen?


Anbefalte innlegg

Kort forenkla bibelhistorie:

Alt var godt når eva og adam var i edens hage.

Så synda dei = gjorde alt vondt kom inn i verden, dei valgte dermed bort Gud fordi han ikke han ha noe å gjør med slik ting.

Det syns Gud var trist. Så han sendte Jesus slik at ved troen på han kan vi ha kontakt med Gud, bli friske osv.

Men det er et valg en må ta selv. Gud tvinger ingen, men han bruker de som er kristne til å vitne om han å til å gjøre han gjerninger på jorda (slik folk blir friske osv)

Men dette er noe som ikke er åpent for alle. Jeg snakker ikke bare om at det bare er et tilbud som fungerer for kristne, eller folk som blir kristne, men at det selv er svært mange kristne med noe som bare kan klassifiseres som uheldige med tanke på sykdommer eller skader de har, som ikke får hjelp av bønn. Mens plager som vi vet at kan forsvinne av seg selv, eller er lettpåvirkelig av placebo-effekten, når det i en forutsigbar prosentandel føles forbedringer etter bønn, så må dette være denne allgode, allmektige, og rettferdige guden.

 

Dessuten hva er egentlig poenget å be til Gud, når du selv innrømmer at det ikke fører til et høyere antall helbredete enn tilfeldighetene tilsier? Da kan man like godt si ting som "La Kraften (The Force, fra Star Wars-universet) helbrede deg!", og like mange, eller kanskje - om tilfeldighetene tilsier det - enda flere blir helbredet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Kort forenkla bibelhistorie:

Alt var godt når eva og adam var i edens hage.

 

Lurer alltid på hva som ville skjedd med kristendommen hvis adam og eva IKKE spiste det eplet jeg... Ville vi fremdeles vært majorette dukkene til gud i haven hans? Og hvorfor satte han eple treet der in the first place, han er jo etter sifgende allmektig og visste jo hva som ville skje... For en slem gud! ;)

 

 

Så synda dei = gjorde alt vondt kom inn i verden, dei valgte dermed bort Gud fordi han ikke han ha noe å gjør med slik ting.

Det syns Gud var trist. Så han sendte Jesus slik at ved troen på han kan vi ha kontakt med Gud, bli friske osv.

Men det er et valg en må ta selv. Gud tvinger ingen, men han bruker de som er kristne til å vitne om han å til å gjøre han gjerninger på jorda (slik folk blir friske osv)

Hvorfor sende jesus liksom? Hvorfor gå så utrolig mange omveier og lage så mye fuzz ut av saken når han enkelt kunne visst seg for alle og fjernet all tvil... En skulle nesten tro han liker å brene menneker i helvette, da det jo er alt for lett å tvile på denne gudens legitimitet bare ut i fra et par linjer i hans egen bok.....

 

Jeg syntes også det er direkte merkelig at gud kun kurerer sykdommer vi ikke kan se mens han styrer klar av amputasjoner og andre alvorlige sykdommer... (Og ikke nevn ujevn høyde på ben er dere snille, det er ens stund siden det triskeet ble debunket...) OG det faktum at bønner ikke overstiger tilfeldigheter burde fått noen digre klokker til å ringe hos folk, men vil en tro så vil en tro og da hoppes slike ting glatt over virker det som. De er ikke ærlige med seg selv i mine øyne de som tror dette virker, for de vil ikke se på realitetene!

Lenke til kommentar
Jeg var på en kristen samling i helgen som het Get Focused. En kristen festival med ca 1500 som møtte opp.

 

Der så jeg folk som ble heala rett forran meg.

Men det var også en sterk historie om en jente som hadde en fot 1 cm kortere enn den andre. Så noen ungdommer bare tok på foten hennes, og ba en bønn, så kunne de se at foten vokste ut slik at den ble like lang som den andre.

 

Når jeg hørte det så ble det for mye. For jeg tenker at å bli født med en litt kortere fot, er jo ikke en "skade", så den bønnen kunne virkelig endre på kroppen til jenta, uten at det var noe skade. Hadde det fungert, så mener jeg at det ville vært mange flere historier om healing som endrer på kroppen, retter opp ryggen, eller hva det er.

 

Jeg vil gjerne være kristen, og har "prøvd" i 4 år. Men jeg klarer ikke tro.

Dette er såklart bullshit..

Lenke til kommentar

Til å ha masse kunnskap om religion og vitenskap syns jeg ikke op høres særlig kritisk ut. Bare ved å vri litt på hoften min kan jeg få optill 5 cm kortere fot på den ene siden.

 

Jeg kjenner jeg blir ganske fortvilet over folk som bruker Bibelen som historie bok og avviser vitenskapen fordi den ikke klarer å gi svar på deres spørsmål ennå. Virkeligheten er komplisert og i stadig forandring. Det er kun i religion det fins enkle, uforandelige og bastante svar.

 

I et tilsynelatende uendelig univers med milliarder av planeter, stjerner og galakser er det fremdeles enkelte som er så arrogant at de tror at vi er i sentrum.

Endret av christdi
Lenke til kommentar
Tror ateister på demoner, altså..gjenferd å sånn?

Det kan sikkert hende... Ateisme sier INGENTING om hva du tror på bortsett fra at de ikke tror på guder... Resten er opp til enhver ateist... :)

 

 

Okei, satt bare å lurte..

 

I mine øyne så finnes demoner, er så altfor mange ting som tyder på det, da historier fra folk jeg kjenner, åndenes makt ect.

 

Demoner blir liksom det største beviset for at det finnes en gud.

Lenke til kommentar
Her hopper du over et steg av argumentasjonen. Du må forklare hvorfor demoners eventuelle eksistens impliserer Guds eksistens.

 

 

Har du lest bibelen i det hele tatt?

 

Ifølge bibelen står det at da djevelen gikk imot gud, ble han og alle hans følgere (demoner) kastet ned på jorden, som også da sies skjedde da 1. verdenskrig startet.

 

Der ser jeg sammenhengen.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke lest Bibelen (dog har jeg planer om å gjøre det i nærmeste fremtid).

 

Bibelen er ikke den eneste som nevner demoner. Det finnes en haug med ulike sagn og myter om slike vesener, noen religiøse, andre ikke. Jeg ser ikke hvordan det at Bibelen forteller om dem på noen måte kan brukes som argument for Guds eksistens.

Lenke til kommentar
Her hopper du over et steg av argumentasjonen. Du må forklare hvorfor demoners eventuelle eksistens impliserer Guds eksistens.

 

 

Har du lest bibelen i det hele tatt?

 

Ifølge bibelen står det at da djevelen gikk imot gud, ble han og alle hans følgere (demoner) kastet ned på jorden, som også da sies skjedde da 1. verdenskrig startet.

 

Der ser jeg sammenhengen.

Altså i 1914?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Her hopper du over et steg av argumentasjonen. Du må forklare hvorfor demoners eventuelle eksistens impliserer Guds eksistens.

 

 

Har du lest bibelen i det hele tatt?

 

Ifølge bibelen står det at da djevelen gikk imot gud, ble han og alle hans følgere (demoner) kastet ned på jorden, som også da sies skjedde da 1. verdenskrig startet.

 

Der ser jeg sammenhengen.

Altså i 1914?

 

 

Jepp! :)

 

Nei, jeg har ikke lest Bibelen (dog har jeg planer om å gjøre det i nærmeste fremtid).

 

Bibelen er ikke den eneste som nevner demoner. Det finnes en haug med ulike sagn og myter om slike vesener, noen religiøse, andre ikke. Jeg ser ikke hvordan det at Bibelen forteller om dem på noen måte kan brukes som argument for Guds eksistens.

 

 

Ser ikke på det som et argument for guds eksistens, men det støtter teorien ja..

Endret av Nurk
Lenke til kommentar
Hvilket bibelvers er dette, hvor himmelfallet kan tolkes til å ha skjedd i 1914?

 

Jeg sa ikke at det var et argument mot Guds eksistens, jeg sa det ikke var et argument for Guds eksistens.

 

 

Oj, sorry.. retta på nå ^^

 

 

Har ikke bibelvers å sånn her å nå, må vel kansje nevne at familien min er et av Jehovas Vitner, det er deres tolk av bibelen som mener så. Står ikke ordrett ut "da startet 1.verdenskrig" men det har en sammenheng med forskjellige tegn og oppfyllelser som skal skje før harmageddon kommer.

Lenke til kommentar
Ok. Fint om du kunne funnet ut hvor det står til en annen gang, jeg er interessert i å lese det selv. (Bruker Jehovas Vitner den samme bibelen som den evangelisk-lutherske kirken, forresten?)

 

 

Skal gjøre det, har en cd-rom med all litteraturen til Jehovas Vitne, som de gir ut årlig.. ska se om jeg klarer å rote fram den cd'n :)

 

EDIT: Bibelen til Jehovas Vitner er basert på den bibelen, forskjellen er at de har byttet ut guds navn med Jehova, de 10 bud, også er den modernisert etter nye oppdagelser o.l. av dødehavsrullene.

Endret av Nurk
Lenke til kommentar
Hvilket bibelvers er dette, hvor himmelfallet kan tolkes til å ha skjedd i 1914?

 

Jeg sa ikke at det var et argument mot Guds eksistens, jeg sa det ikke var et argument for Guds eksistens.

 

 

Oj, sorry.. retta på nå ^^

 

 

Har ikke bibelvers å sånn her å nå, må vel kansje nevne at familien min er et av Jehovas Vitner, det er deres tolk av bibelen som mener så. Står ikke ordrett ut "da startet 1.verdenskrig" men det har en sammenheng med forskjellige tegn og oppfyllelser som skal skje før harmageddon kommer.

Ja, sikkert. For det har ikke vært verdensomspennende lidelse før 1914... :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...