Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke være kristen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror også at bønn funker.

 

På hvilket (statistisk signifikant og vitenskapelig etterprøvbart) grunnlag tror du det?

 

Læren i bibelen er også bra.

 

Ja, jøss, voldta barn og fornedre kvinne er bra. Uten tvil.

 

En av grunnene til at jeg tror, er at jeg vet at Jesus levde, at de bibelske beretningene høyst sannsynlig er sanne (...)

 

Åh? Eksakt hvilke? Og på hvilket grunnlag kan du hevde "høyst sannsynlig"?

 

Jeg har et ønske om å leve på en mest mulig rett måte: ikke baksnakke, ikke dømme, elske min neste, bli mer lik Jesus.

 

Jesus hadde *ingen* problemer med å dømme. Ej heller hadde han noen problemer med å la andre lide. Alt dette basert på utsagn i det nye testamentet. Så, du burde kanskje undersøke kildene du siterer litt mer nøye?

Lenke til kommentar
Jeg tror også at bønn funker.

 

På hvilket (statistisk signifikant og vitenskapelig etterprøvbart) grunnlag tror du det?

 

Læren i bibelen er også bra.

 

Ja, jøss, voldta barn og fornedre kvinne er bra. Uten tvil.

 

 

Det er vist at bønn kan ha en god terapeutisk virkning på mange. Om man har en sterk overbevisning om at Gud fins, så kan det nesten sidestilles med å åpne seg for en god venn.

 

At du kun trekker ut negative sider av bibelen er vel mer grunnet din overbevisning om at bibelen er en fæl bok om kun voldtekt og fornedring. Hvor i bibelen har du funnet dette? Har du lest bibelen?

Vil si at store deler av dagens lover er basert på bibelen i en viss grad. Har du lest om åndens frukter? Hva med de ti bud? Bergprekenen til Jesus er jo også et godt eksempel på at vi idag til og med kan ha bra utnyttelse av det som står i bibelen. Og nei, da tenker jeg ikke på ting som er nedtegnelser av ting som skjedde, blant annet incest etc

 

Hilsen en agnostiker.

Lenke til kommentar
Det er vist at bønn kan ha en god terapeutisk virkning på mange. Om man har en sterk overbevisning om at Gud fins, så kan det nesten sidestilles med å åpne seg for en god venn.

 

Det er ikke det samme som at bønn virker.

 

At du kun trekker ut negative sider av bibelen er vel mer grunnet din overbevisning om at bibelen er en fæl bok om kun voldtekt og fornedring. Hvor i bibelen har du funnet dette? Har du lest bibelen?

Vil si at store deler av dagens lover er basert på bibelen i en viss grad. Har du lest om åndens frukter? Hva med de ti bud? Bergprekenen til Jesus er jo også et godt eksempel på at vi idag til og med kan ha bra utnyttelse av det som står i bibelen. Og nei, da tenker jeg ikke på ting som er nedtegnelser av ting som skjedde, blant annet incest etc

 

Hilsen en agnostiker.

 

Fremmer Bibelen én eneste moralsk forkastelig handling er det nok til å knuse bildet av Bibelen som et moralsk idealbilde. Og Bibelen fremmer nok av moralsk forkastelige handlinger.

 

Og hvorfor mener du lovene våre er basert på Bibelen? Bortsett fra på enkelte ting, som "du skal ikke stjele" og "du skal ikke slå i hjel" er de bibelske lovene ganske annerledes fra våre.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
Det er vist at bønn kan ha en god terapeutisk virkning på mange. Om man har en sterk overbevisning om at Gud fins, så kan det nesten sidestilles med å åpne seg for en god venn.

 

Det er ikke det samme som at bønn virker.

 

At du kun trekker ut negative sider av bibelen er vel mer grunnet din overbevisning om at bibelen er en fæl bok om kun voldtekt og fornedring. Hvor i bibelen har du funnet dette? Har du lest bibelen?

Vil si at store deler av dagens lover er basert på bibelen i en viss grad. Har du lest om åndens frukter? Hva med de ti bud? Bergprekenen til Jesus er jo også et godt eksempel på at vi idag til og med kan ha bra utnyttelse av det som står i bibelen. Og nei, da tenker jeg ikke på ting som er nedtegnelser av ting som skjedde, blant annet incest etc

 

Hilsen en agnostiker.

 

Fremmer Bibelen én eneste moralsk forkastelig handling er det nok til å knuse bildet av Bibelen som et moralsk idealbilde. Og Bibelen fremmer nok av moralsk forkastelige handlinger.

 

Og hvorfor mener du lovene våre er basert på Bibelen? Bortsett fra på enkelte ting, som "du skal ikke stjele" og "du skal ikke slå i hjel" er de bibelske lovene ganske annerledes fra våre.

 

Jeg har ikke sagt at det er et postkontor oppe i himmelen som sender videre bønner til de instanser som kan gjøre noe med saken. Ville bare fram til at bønn ikke nødvendigvis er helt på jordet som mange her tror.

 

Du må huske at bibelen er en samling av bøker, ikke en bok. Noen ganger blir fakta satt fram, og andre ganger får man råd, retningslinjer og oppmuntring.

Jeg tenkte ikke kun på de ti bud. Om du hadde satt deg inn i bergprekenen så ville også du sett noen paraleller.

Lenke til kommentar
Det er vist at bønn kan ha en god terapeutisk virkning på mange.

 

Det er nå så. Jeg spurte på hvilket grunnlag "bønn funker"-utsagnet var gjort. "Kan ha" != "funker"

 

At du kun trekker ut negative sider av bibelen er vel mer grunnet din overbevisning om at bibelen er en fæl bok om kun voldtekt og fornedring.

 

Kan du faen meg slutte å tilegne dine meninger meg? Bare slutt. Det er lite poeng i å fremstille dine synspunkt som mine for deretter å kritisere dem.

 

Nummer en, bibelen handler ikke *kun* om voldtekt og fornedring. Det er plass til drap, misogyni, det å ta gleden i andres lidelse og slaveri. Det er mye "lærdom" å hente.

 

Nummer to, jeg trekker ut negative sider ved bibelen som en kritikk av påstanden "Læren i bibelen er bra". Ikke "deler av læren i bibelen kan være bra", ikke "bibelen inneholder noen begreper som er ansett i dag som samfunnsviktige". Men "læren i bibelen er bra". Den siste påstanden er feilaktig uten forbehold.

 

Hva min overbevisning angår, kan du la være å trekke feilkonklusjoner på sviktende grunnlag? Begynn med det. Eller, helst, begynn med å kritisere mine utsagn, framfor din fremstilling av mine utsagn.

 

Do you get it *now*?

 

Hvor i bibelen har du funnet dette? Har du lest bibelen?

 

Du har opplagt ikke det, siden du stiller det første spørsmålet. Spesifikk hvilken av påstandene trenger du en begrunnelse for -- drap, voldtekt, barnemishandling, fornedrelse av kvinner, slaveri, komplett absurde krav til oppførsel uten noe forankring i virkeligheten, eller direkte løgn? (det finnes eksempler for *alle* disse i bibelen).

 

Vil si at store deler av dagens lover er basert på bibelen i en viss grad.

 

Åh? Spesifikk hvilken lov er basert på *bibelen*? (heller enn, si, tidligere straffelover eller samfunnets normer for øvrig).

 

Har du lest om åndens frukter? Hva med de ti bud? Bergprekenen til Jesus er jo også et godt eksempel på at vi idag til og med kan ha bra utnyttelse av det som står i bibelen.

 

Det faktumet at bibelen *kan være* nyttig ugyldiggjør ikke min kritikk av påstanden "læren i bibelen er bra", da den siste setningen opplagt legger frem at å lære om å fornedre kvinner er bra.

 

Hvor vanskelig er dette?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt at det er et postkontor oppe i himmelen som sender videre bønner til de instanser som kan gjøre noe med saken. Ville bare fram til at bønn ikke nødvendigvis er helt på jordet som mange her tror.

 

Dawkins henviser til en undersøkelse gjort av templeton foundation, der resultatet tyder klart på at bønn ikke har noe effekt på postoperativ rekonvalesens. Dette i seg selv er et tilstrekkelig moteksempel på "bønn funker" -- den gjør opplagt ikke det. Placeboeffekten (som bønnen kan være en katalisator av) har en målbar virkning, men da er det heller ikke bønn som "funker".

 

Bønn er en unnskyldning som evneveike mennesker bruker når de mangler styrke til å takle dagens utfordringer. Og det er helt greit -- noen trenger stråmenn å henge i, fordi de synes det hjelper, være det meditasjon, skylde på andre enn seg selv eller andre kvasisvar som bønn måtte late til å gi. Men ikke våg å si at "bønn funker punktum". Fordi dette er ikke tilfellet.

 

Du må huske at bibelen er en samling av bøker, ikke en bok. Noen ganger blir fakta satt fram, og andre ganger får man råd, retningslinjer og oppmuntring.

 

Ja, oppmuntring. Jeg tror jeg skal ta Moses som oppmuntringskilde. Bare leit at dagens straffelov forbyr det.

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke lest hele bibelen, men har blitt oppdratt av religiøse foreldre, så har likevel grei forståelse av grunnideen og har lest store deler av den.

 

Jeg begynte å kommentere i denne tråden for å komme med mine meninger. Det at bønn har en terapeutisk virkning er ikke tilbakevist, men har ikke vist nok resultater for eller mot for å komme til en slutning. Om mange synes at bønn virker for dem, så får de vel be uten å bli kalt evneveik eller lignende. Det viser ikke stor forståelse for andres situasjon å komme med slike uttalelser.

 

Jeg ser nå at vi kanskje diskuterer på forskjellig grunnlag. Vi er alle klar over hvilke grusomheter som er beskrevet i bibelen, men mange har klart å se forbi dem, og heller trekke fram det positive man kan lære av det som står i den. Det er såklart ikke noe for alle.

Lenke til kommentar
(...) men har blitt oppdratt av religiøse foreldre (...)

 

Jeg kan ikke annet enn kondolere. Men du kan bevege deg videre, selv med et så dårlig utgangspunkt. Begynn med å stille et viktig spørsmål -- "hvorfor".

 

Det at bønn har en terapeutisk virkning er ikke tilbakevist (...)

 

Definer "terapeutisk".

 

(...) men har ikke vist nok resultater for eller mot for å komme til en slutning. Om mange synes at bønn virker for dem, så får de vel be uten å bli kalt evneveik eller lignende. Det viser ikke stor forståelse for andres situasjon å komme med slike uttalelser.

 

Forståelse er ikke poenget her. En av definisjonene av evneveik er tilbakestående, altså lite utviklet. Det er svært lite utviklet å sette sin lit i et oppdiktet vesen som ingen greier engang å definere slik at dets eksistens kan påvises/tilbakevises (Falsifiserbarhet er et begrep man stadig vender til i denne debatten. Dessverre ikke alle som har forstått det; og da spesielt i alt gnålet rundt om å "tro" uten et grunnlag)

 

(...) Vi er alle klar over hvilke grusomheter som er beskrevet i bibelen, (...)

 

Ah, men siden du vet det selv, hvorfor spør du om en referanse til hvor hvilke grusomheter er beskrevet i bibelen?

 

(...) men mange har klart å se forbi dem, og heller trekke fram det positive man kan lære av det som står i den. Det er såklart ikke noe for alle.

 

Nok en gang (hvor hardt er dette, egentlig?) "læren i bibelen er bra" er en direkte feilaktig påstand. Min opprinnelige kommentar gjaldt nettopp dette. At det finnes positive budskap i bibelen var aldri stilt i tvil. Men ej heller var det poenget.

 

Hva bibelen i seg selv angår, så har den mistet enhver moralsk troverdighet. Den er i seg selv interessant for språkforskere, historikere, sosialantropologer og garantert en rekke andre vitenskapelige disipliner, men dette kunststykke av kristent hatpropaganda er komplett ubrukelig som moralsk, teknologisk eller naturvitenskapelig pekepinn, grunnet, vel, svært lite moralske handlinger og direkte feilaktige påstander hva teknologi eller naturlige fenomener angår.

 

Sist, men ikke minst, jeg synes at det er spennende at du første slenger fra deg med en påstand ("Vil si at store deler av dagens lover er basert på bibelen i en viss grad"), men deretter lar være å komme med begrunnelsen for den påstanden. Hvorfor det? (det er helt greit å innrømme at du ikke har noe grunnlag for påstanden, men du må medgi at det ikke akkurat styrker standpunktet ditt, når grunnlaget for utsagnene uteblir?)

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Så du mener at de som tror på bønn er evneveik og tilbakestående? Usikker på hva jeg skal si her. Hørt lignende før, men da fra diktatorer og høyreekstreme.

 

Det jeg mente om at store deler av dagens lover til en viss grad er basert på bibelen er at man kan trekke mange paraleller mellom det man blir oppfordret til i bibelen, kontra lover man bruker i dagens samfunn. At det er basert på det er jo ikke sikkert i det hele tatt, men så er det ikke så lenge siden religion har vært svært sentralt i lovgivning og generell politikk.

 

Og til sist: Vil ha meg frabedt kondolanser og råd fra deg. Toppen av frekkhet i dette tilfelle.

Lenke til kommentar
Så du mener at de som tror på bønn er evneveik og tilbakestående?

 

De som tror på bønn uten noe grunnlag er evneveike, ja. Det er definisjonen av å være evneveik. Skal jeg forklare en gang til *hvorfor* de er evneveike?

 

Usikker på hva jeg skal si her. Hørt lignende før, men da fra diktatorer og høyreekstreme.

 

Hvilken diktator, spesifikt, har kommet med denne uttalelsen? Tidspunkt, og det eksakte sitatet, takk. Forresten, må det være høyreekstreme, eller holder det med vilkårlige andre, bare de er "ekstreme" (og hva er *det*, forresten?)

 

Det jeg mente om at store deler av dagens lover til en viss grad er basert på bibelen er at man kan trekke mange paraleller mellom det man blir oppfordret til i bibelen, kontra lover man bruker i dagens samfunn.

 

Hvilke lover, spesifikt. Fatter du betydningen av "spesifikt"? Hvilke lover i dag stammer fra nettopp bibelen (og, naturligvis, vil jeg ha bevis for et eventuelt eksempel).

 

Og til sist: Vil ha meg frabedt kondolanser og råd fra deg. Toppen av frekkhet i dette tilfelle.

 

Bare spør "hvorfor", så vil budskapet mitt være fremme. Det er alt en kan be om ("be" som ikke "spørre", ikke som i "mane frem magiske skikkelser") for å kompensere for en dårlig start. Om det er toppen eller bunnen av frekkhet er til de grader lite interessant.

Lenke til kommentar

Ordboka har en annen definisjon.

~ve(i)k med reduserte åndsevner (med IQ mellom 50 og 75)

 

Har ikke sagt at en diktator har kommet med nøyaktig samme uttalelse. Jeg sa lignende. Som for eksempel at personer med en annen oppfattelse av tilværelsen er evneveik eller tilbakestående. Håper du har fulgt med i historietimene.

 

Eksempler på lover som har paraleller til bibelen kan jeg finne fram senere. Men har en følelse av at uansett hva jeg finner fram, så vil vi være like uenig.

Lenke til kommentar
Jeg var på en kristen samling i helgen som het Get Focused. En kristen festival med ca 1500 som møtte opp.

 

Der så jeg folk som ble heala rett forran meg.

Men det var også en sterk historie om en jente som hadde en fot 1 cm kortere enn den andre. Så noen ungdommer bare tok på foten hennes, og ba en bønn, så kunne de se at foten vokste ut slik at den ble like lang som den andre.

 

Tror du det kan funke på "andre" lem på kroppen ?

Lenke til kommentar
Eksempler på lover som har paraleller til bibelen kan jeg finne fram senere. Men har en følelse av at uansett hva jeg finner fram, så vil vi være like uenig.

Forskjellen i disse lovene, som de religiøse selv ikke ser/vil se, er at norges lover er skrevet for mennesker og ikke for guder. De fleste straffer og lover i bibelen er skrevet som noe som skjer hvis du ikke tar gud høytidelig, se de ti bud hvis du ikke skjønner hva jeg mener, der omtrent halvparten forteller deg at du skal holde gud hellig, du skal ikke missbruke hans navn med å si "faan" og "herregud" også videre.... Du har en rekke lover i bibelen som er forkastelige, direkte latterlige, og en skal være forsiktig med å hevde at norges lover er tuftet på disse lovene i dag, for det hadde vært forferdelig for oss som bor i dette landet.

 

Så nei, norges lover er skrevet av mennesker for mennesker, ikke for gud eller guder (Dette er lurt da det først og fremst er menneker og ikke guder som bor i landet....). Vi hugger ikke av oss høyrehånden fordi vi hadde lyst på en runk eller lignende latterlige ting som steining av bønder fordi de planter korn året etter de hadde poteter på jordene sine, enda dette står klart og tydelig som en lov i bibelen det også, der vekslesbruk for å ikke utarme jorden var forbudt. Eller hva med å steine kvinner som har to eller flere stoffer i klærne sine, er dette en lur lov syntes du? (Enten du tror det eller ei så er bibelen skrevet av mennesker, der store deler er fri fantasi eller diktning. En gud ville såklart visst at vekselbruk er alfa omega for å ikke utarme jorden, men de ignorante sjelene som skrev bibelen visste ikke dette, og en masse andre ting og det er derfor det står der som, i de fleste tilfeller, latterlig påminnelse hvor ignorante de var for to tusen år siden!)

 

Syntes kanskje at du bør lese bibelen jeg FØR du uttaler deg noe mer, for det er helt tydelig at du som de aller fleste kristne av i dag kun har hørt de gode delene fra den boka og svever i den troen at alt er like bra. Les den først du og så kan du komme og fortelle oss hvor bra du syntes de lovene og levereglene du setter så høyt er... :)

Lenke til kommentar
Jeg var på en kristen samling i helgen som het Get Focused. En kristen festival med ca 1500 som møtte opp.

 

Der så jeg folk som ble heala rett forran meg.

Men det var også en sterk historie om en jente som hadde en fot 1 cm kortere enn den andre. Så noen ungdommer bare tok på foten hennes, og ba en bønn, så kunne de se at foten vokste ut slik at den ble like lang som den andre.

 

Utrolig at folk faller for dette trikset, som må være et av de første triksene i boken "How to become a healer" som disse sjarlatanerne leser.

 

Her er trikset:

Sett deg på en stol og strekk bena rett frem foran deg. Så skyver du bena litt til høyre eller venstre og vips, bena dine er ikke like lange lenger, den borterste, mot den siden du flyttet bena, er lenger!! Og nå kommer jesus trikset: skyv bena tilbake slik at de igjen er rett foran deg og ja, JA jesus er stor, han er enorm, for du er helbredet!!! Helt utrolig og kjempe sterkt og dette beviser jo soleklart at jesus var med deg, for du er helbredet!!! :wow:

 

Merkelig at ingen setter spørsmål ved hvorfor gud ikke helbreder amputerte lemmer eller andre mangler også... og gud hjelpe meg hvor lettlurte noen er!!!! :no:

Lenke til kommentar
Syntes kanskje at du bør lese bibelen jeg FØR du uttaler deg noe mer, for det er helt tydelig at du som de aller fleste kristne av i dag kun har hørt de gode delene fra den boka og svever i den troen at alt er like bra. Les den først du og så kan du komme og fortelle oss hvor bra du syntes de lovene og levereglene du setter så høyt er... :)

 

Når sa jeg at jeg er kristen? Hmm.. Joda, som jeg har sagt før så har jeg ikke lest bibelen, men deler av den. Jeg herliggjør heller ikke alt som blir skildret i den. Du har et godt poeng i det du sier om lovene der, så jeg kan godt trekke den påstanden tilbake. M

 

Men som jeg har sagt tidligere så er poenget mitt at man kan dra ut det man kan ha nytte av i bibelen, så får man heller hoppe over "the nasty parts". Om de delene av bibelen undergraver bibelen helt og holdent som moralsk veileder er jeg dog ikke sikker på. Men de positive tingene kan man jo for så vidt finne ut av andre plasser.

Lenke til kommentar
Men som jeg har sagt tidligere så er poenget mitt at man kan dra ut det man kan ha nytte av i bibelen, så får man heller hoppe over "the nasty parts". Om de delene av bibelen undergraver bibelen helt og holdent som moralsk veileder er jeg dog ikke sikker på. Men de positive tingene kan man jo for så vidt finne ut av andre plasser.

 

Jepp. Faktisk lettere at hele boka bortfaller som rettesnor for noe som helst enn at vi skal cherry pick'e fra boka det vi syntes passer, noe så og si ALLE kristne gjør allerede. De plukker ut det de liker og forkaster/unnskylder det de ikke liker (underforstått det samfunnet ikke liker/aksepterer)

 

Det finnes en hel haug med kristne som aldri har lest boken, men som kun har hørt de delene prestne/pastorene/sett inn det som passer vil at de skal høre og det er jo litt trist da, siden bibelen inneholder en del skikkelig stygge sider også, skrevet den gangen den jødiske/krisne gud ikke var større enn at han måtte velge seg ut et folk på denne lille ubetydelige planeten i et univers som består av flere milliarder planeter.... I dag vet vi at jorden ikke er midtpunkt i universet lenger, vi vet at universet består av milliarder av planeter og stjerner og den kristne/jødiske guden har vokst fra å fraktes rundt i en liten kasse på moses sin tid til i dag å bo i "himmelen" og bestemme alt.... Tankevekkende at det er vitenskapen som har gjort den guden så stor, ikke sant? Før så bodde han i en kasse og hadde et (1) utvalgt folk av alle de folkeslagene som bodde på jorden for to tusen år siden (den tiden da den jødisk/kristne gud gladelig slaktet alle som ikke sorterte under "hans folk", altså etnisk rensing i grand skala) mens han i dag er ansett som mild, kjærlig og imøtekommende og skaper av hele det enorme universet... Merkelig at han da valgte seg et folk på denne planeten som ligger så avveies til, syntes ikke du og? :)

 

Men for all del, ta ikke mitt ord på det! Les gjerne bibelen selv og se selv hva for slags gud dette er og har vært. Så kan du heller selv gjøre deg opp en mening! Bare vær klar over at de aller fleste ateister ble ateister etter å ha lest den boka, meg selv inkludert! :)

Lenke til kommentar
Har ikke sagt at en diktator har kommet med nøyaktig samme uttalelse. Jeg sa lignende.

 

Diktator og sitat, takk.

 

Eksempler på lover som har paraleller til bibelen kan jeg finne fram senere.

 

Nei, du slipper ikke unna så billig.

 

Du skrev: "Vil si at store deler av dagens lover er basert på bibelen i en viss grad." Hvilke lover spesifikt er *basert på* bibelen (ikke har paralleller til den).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...