Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke være kristen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg stiller ett ganske vanskelig spørsmål.. Hvorfor skal man ikke være kristen?

Og hvordan kan jeg bli troende?

 

Jeg mener, er det noen konkrete "bevis" på at bønn ikke blir hørt, healing ikke fungerer, de som snakker i tunge bare finner det på, talsmenn med sterke historier bare finner på osv.?

 

Jeg er veldig interesser i religion siden jeg er veldig mye inn i det miljøet. Selv er jeg ikke er troende, men har lyst til å bli!

Det er vanskelig.

 

Takker for alle svar :)

 

Magnus.

Endret av magnus717
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg stiller ett ganske vanskelig spørsmål.. Hvorfor skal man ikke være kristen?

 

Jeg mener, er det noen konkrete "bevis" på at bønn ikke blir hørt, healing ikke fungerer, de som snakker i tunge bare finner det på, talsmenn med sterke historier bare finner på osv.?

 

 

Spørsmålet er vel heller: hvorfor skal man være akkurat kristen?

 

Jeg mener, er det noen konkrete "bevis på at bønn blir hørt, healing fungerer, de som snakker i tunge ikke bare finner det på, talsmenn med sterke historier ikke bare finner på osv.?

Lenke til kommentar

Jeg var på en kristen samling i helgen som het Get Focused. En kristen festival med ca 1500 som møtte opp.

 

Der så jeg folk som ble heala rett forran meg.

Men det var også en sterk historie om en jente som hadde en fot 1 cm kortere enn den andre. Så noen ungdommer bare tok på foten hennes, og ba en bønn, så kunne de se at foten vokste ut slik at den ble like lang som den andre.

 

Når jeg hørte det så ble det for mye. For jeg tenker at å bli født med en litt kortere fot, er jo ikke en "skade", så den bønnen kunne virkelig endre på kroppen til jenta, uten at det var noe skade. Hadde det fungert, så mener jeg at det ville vært mange flere historier om healing som endrer på kroppen, retter opp ryggen, eller hva det er.

 

Jeg vil gjerne være kristen, og har "prøvd" i 3 år. Men jeg klarer ikke tro.

Endret av Magnus :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvis en føler at en får det bedre og trives med det, så er det da ikke noe galt i å være kristen.

 

tror verken det er konkrete bevis for eller imot om healing og bønn etc virker, mange mener bønn og healing har en slags placebo effekt men andre igjen mener noe annent. så det er opp til hver enkelt å finne ut hva en skal tro

Lenke til kommentar

@magnus717

Hvordan klarte de folka å "se" at foten vokste 1 cm? Vet du hvor langt det er? Bare nysgjerrig

 

Du sier også at du har prøvd å bli kristen i 4 år... Har du tenkt på at det kan være din egen sunne fornuft som prøver å fortelle deg noe, men at den ikke kommer helt til orde p.g.a. du er så tett oppi et tøft kristent miljø? Om du noen gang kommer deg ut av det, så skal du se at den stemmen blir sterkere. Hvilke er en bra ting:)

 

Lykke til

Endret av Vale
Lenke til kommentar

Må si jeg misunner dem som er religiøs og tror oppriktig på høyere makter.

 

Følelsen å være noe mer, noe mer en selve livet og kan tiltro seg til en guddommelighet når alt går galt, sukk... En slik følelse vil vi ateister aldri kunne få oppleve. :ermm:

 

Men selvsagt så er jeg åpent for at jeg eventuelt en dag blir religiøs :)

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
@magnus717

Hvordan klarte de folka å "se" at foten vokste 1 cm? Vet du hvor langt det er? Bare nysgjerrig

 

De holdt på foten med hendene, slik at begge hælene var inntil den ene handflaten, og den andre handa ved tærne med rette hender, slik at den ene foten ikke rakk. når de bad bønnen så følte de at den korte foten strakk til og traff handa, og jenta kjente foten vokse. Pluss at i ettertid så har jo hun måtte kjøpe nye sko og slikt. Ikke at jeg så det eller noe, bare hva talsdama sa. Det er derfor jeg tviler på troen, for jeg tror det ikke selv før jeg ser det.

Lenke til kommentar
Jeg var på en kristen samling i helgen som het Get Focused. En kristen festival med ca 1500 som møtte opp.

 

Der så jeg folk som ble heala rett forran meg.

Men det var også en sterk historie om en jente som hadde en fot 1 cm kortere enn den andre. Så noen ungdommer bare tok på foten hennes, og ba en bønn, så kunne de se at foten vokste ut slik at den ble like lang som den andre.

 

Når jeg hørte det så ble det for mye. For jeg tenker at å bli født med en litt kortere fot, er jo ikke en "skade", så den bønnen kunne virkelig endre på kroppen til jenta, uten at det var noe skade. Hadde det fungert, så mener jeg at det ville vært mange flere historier om healing som endrer på kroppen, retter opp ryggen, eller hva det er.

 

Jeg vil gjerne være kristen, og har "prøvd" i 4 år. Men jeg klarer ikke tro.

 

Ved så korte lengder kan det for all del være noe sånt som en muskel eller en sene som har vært anspent. Dessuten kan det fort rett og slett ha vært juks når det er så lite(spør du meg, altså :)), da det ikke skal mye til å få det til å se ut som foten din er 1cm kortere. Forøvrig er jeg forsåvidt enig i at det ville nok ha vært mer utbredt dersom det funket så bra som noen sier.

 

Vil dessuten si at det finnes mange alternativer til kristendommen, i tillegg til mange retninger innenfor kristendommen :)

Men jeg tror du må ha en eller annen form for personlig åndelig opplevelse for å bli religiøs med mindre du blir indoktrinert som ung(eksempelvis klarte ikke ateisten og kunstneren seg uten noe å tro på (av grunner jeg ikke husker) og læreren hans ga han LSD(som jeg tror var lovlig da). Etter en åndelig opplevelse på LSD ble han så religiøs(ikke kristen)). Forøvrig tror jeg personlig at om en vil finne noe å tro på nå, må det enten komme som en spontan åndelig opplevelse, helt tilfeldig syn, i en drøm, ved hjelp av meditasjon eller ved hjelp av enteogener som ayahuasca(som blir stadig mer utbredt).

Lenke til kommentar
@magnus717

 

Du sier også at du har prøvd å bli kristen i 4 år... Har du tenkt på at det kan være din egen sunne fornuft som prøver å fortelle deg noe, men at den ikke kommer helt til orde p.g.a. du er så tett oppi et tøft kristent miljø? Om du noen gang kommer deg ut av det, så skal du se at den stemmen blir sterkere. Hvilke er en bra ting:)

 

Lykke til

 

Jeg skjønte ikke helt meningen med det siste du sa?

Hva kan min sunne fornuft prøve å fortelle meg? at jeg burde eller ikke burde være kristen?

Og om jeg kommer meg ut av hva, og hvilken stemme snakker du om?

 

Haha :p forstod ingenting når jeg tenker meg om..

Lenke til kommentar

det er veldig vanskelig å bevise noe slikt ikke fungerer i det hele tatt, det er ingen som har klart å bevise at det fungerer, det er der problemet ligger.

 

det beinet som vokste 1cm er veldig lett å få til, man klarer å trekke det ene beinet litt inn og strekke det andre litt ut, så får man lett over 1cm lengdeforskjell på beina.

ang andre healinger er det nok en god blanding av placebo og juks, folk tror ryggen blir bedre, dermed blir den det, kan være en blanding av at de faktisk tror det og av endorfiner som kan bli utløst pga stemningen og rushet de kan oppleve. det kan kanskje forklare varmen(kjærligheten) fra gud de føler også.

Lenke til kommentar
@magnus717

 

Du sier også at du har prøvd å bli kristen i 4 år... Har du tenkt på at det kan være din egen sunne fornuft som prøver å fortelle deg noe, men at den ikke kommer helt til orde p.g.a. du er så tett oppi et tøft kristent miljø? Om du noen gang kommer deg ut av det, så skal du se at den stemmen blir sterkere. Hvilke er en bra ting:)

 

Lykke til

 

Jeg skjønte ikke helt meningen med det siste du sa?

Hva kan min sunne fornuft prøve å fortelle meg? at jeg burde eller ikke burde være kristen?

Og om jeg kommer meg ut av hva, og hvilken stemme snakker du om?

 

Haha :p forstod ingenting når jeg tenker meg om..

Din sunne fornuft prøver å fortelle deg at du bør holde deg unna kristendommen, fordi den ikke gir mening i ditt hode. Den forteller deg at du ikke skal forsøke å tro, for din kritiske intuisjon sier deg at det ikke er noe i påstanden om en Gud som kristendommen preker. Uten presset og forpliktelsen du føler fra det kristne miljøet du befinner deg i, vil du ha muligheten til å øve ditt gudsforlatte uttrykk.

 

Slik tolket jeg det.

Endret av Señor Bukkake
Lenke til kommentar

Spot on fra Señor Bukkake der:)

 

@magnus717

 

Lytt til dit eget intellekt, mann! Forstår at du er i tvil utifra hva du skriver... Jeg oppfordrer deg innstendig til la tvilen komme deg selv til gode.

 

Peace out, som det heter:)

Endret av Vale
Lenke til kommentar

Så er det også slik at ikke-religiøse sliter mer med usikkerhet enn de som er troende, så det er ikke helt rart at du "lurer" litt. Den sosiale dimensjonen til kristendommen er nok lokkende nok i seg selv (veldig tett samhold, ofte veldig hyggelige sosiale arrangementer) uten alt det misvisende og uvisse som blir fortalt av de troende.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg stiller ett ganske vanskelig spørsmål.. Hvorfor skal man ikke være kristen?

 

Jeg mener, er det noen konkrete "bevis" på at bønn ikke blir hørt, healing ikke fungerer, de som snakker i tunge bare finner det på, talsmenn med sterke historier bare finner på osv.?

 

Jeg er veldig interesser i religion siden jeg er veldig mye inn i det miljøet, selv om jeg ikke er troende selv.

 

Takker for alle svar :)

 

Magnus.

Nei man kan ikke bevise at bønn ikke blir "hørt" og man kan heller ikke bevise at "healing" ikke virker.

Man kan heller ikke motbevise at den eneste måten å komme til paradis er å la seg oralt og analt bli smittet av AIDS og dø av det...

 

Men siden du nevner tungetale og at du "er inne" i miljøet...

Har du noen gang hørt tungetale?

For dersom du har oppservert en tungetalesermoni så burde vell du være den første til å debunke det.

 

Hvorfor skal man ikke være kristen sier du?

vell...foruten at kristendommen er den religionen som har etterlatt seg mest død og fordervelse så er det både vitenskaplig og teologisk mangelfull og uriktig.

 

Hvorfor spør du om hvorfor skal man ikke være kristen og ikke hvorfor man ikke skal være religiøs?

Virker på meg som du av en eller annen grunn anser kristendom som noe mere troverdig enn de andre...

Lenke til kommentar
Nei man kan ikke bevise at bønn ikke blir "hørt" og man kan heller ikke bevise at "healing" ikke virker.

Man kan heller ikke motbevise at den eneste måten å komme til paradis er å la seg oralt og analt bli smittet av AIDS og dø av det...

 

Men siden du nevner tungetale og at du "er inne" i miljøet...

Har du noen gang hørt tungetale?

For dersom du har oppservert en tungetalesermoni så burde vell du være den første til å debunke det.

 

Hvorfor skal man ikke være kristen sier du?

vell...foruten at kristendommen er den religionen som har etterlatt seg mest død og fordervelse så er det både vitenskaplig og teologisk mangelfull og uriktig.

 

Hvorfor spør du om hvorfor skal man ikke være kristen og ikke hvorfor man ikke skal være religiøs?

Virker på meg som du av en eller annen grunn anser kristendom som noe mere troverdig enn de andre...

Har bare sett tungetale, men ikke hørt. var overdøvende lovsang i bakgrunnen! Jeg kan så mye om kristendommen, og om vitenskap, så det gjør det så vanskelig å tro. Og ja du har rett, hvorfor akkuratt kristendommen? Alle religionene kræsjer jo med hverandre på forskjellige måter. så vil ikke si at jeg har troa på enten bibelen, koranen, eller shiva og vishnu.

 

Men når jeg leser mye om universet, at størrelsen på universet er utenfor menneskets forståelsesevner, og at det 14 milliarder år siden var all masse i universet samlet på ett så lite punkt som en atom. Evig tid? Døden? grensen mellom sjel, og nerver og impulser? Det finnes mange univers også sier nye teorier? Stringteorier? Sortehull som suger til seg både tid og lys, noe som bryter de fysiske lovene? Hva startet det? Hva styrer det? Evig er umulig. men også ingenting eller helt stopp og "fordufting" av alt virker umulig? Siden jeg ikke klarer å tro, bli jeg gal når jeg får alle disse tankene opp i hodet!

 

Meg i ett nøtteskall.

Endret av magnus717
Lenke til kommentar

Eg er ateist og ser ingen problem med å vere kristen dersom det ikkje har nokon negativ effekt på ditt eller andres liv, bevisst eller ubevisst.

Desverre har det å vere kristen den effekten i ganske mange samanhenger, som om ikkje du lærer nok faenskap fra Bibelen bidrar også kyrkja med meir enn nok.

Heldigvis er det slik i Noreg at det bare er ein minioritet som leser Bibelen og/eller går i kyrkja, slik forsvinner naturleg mange av dei negative tinga det å vere kristen i utgangspunktet drar med seg.

Så, dersom du ignorerar læra og i det store og heile ikkjer er særlig kristen av deg, da er det heilt OK.

Lenke til kommentar
Har bare sett tungetale, men ikke hørt. var overdøvende lovsang i bakgrunnen!

Riktig...

Tungetale er et hypotetisk universalspråk som fungerer slik at når en person snakker så hører alle (feks kinesere, finner, polakker og samer med tannregulering) sitt eget morsmål. Altså ikke bare babling og krakylske kroppslyder i samsving med ukontrolerte kroppsbevegelser slik som det fungerer i praksis.

Hadde tungetale fungert, hadde det vært et utbredt språk.

 

Jeg kan så mye om kristendommen, og om vitenskap, så det gjør det så vanskelig å tro. Og ja du har rett, hvorfor akkuratt kristendommen? Alle religionene kræsjer jo med hverandre på forskjellige måter. så vil ikke si at jeg har troa på bibelen, koranen, eller shiva og vishnu.

Jupp, vi trenger ikke å ta med koranen, shiva og vishnu en gang.

Bibelen er problematisk nok i seg selv.

Da tenker jeg den måten romerene (konstatin) filtrerte, destruerte, sensurerte og omskrev mye av de gamle tekstene og mixet inn "hedenske" skikker.

 

Bibelen er i hovedsak basert på otordokse skrifter, og alle gnostiske skriftene ble destruert og illegalisert. (noen gjemt og funnet i etterkant)

Så for å være helt oppriktig, så mener jeg at dersom noen av en eller annen grunn skulle ønske å bli kristen, så er bibelen ingen god kilde å forholde seg til. Bibelen handler også om flere ulike hedenske guder, og ikke 1stk gud som mange tror, men det blir en annen sak.

 

 

Evig tid? Døden? grensen mellom sjel, og nerver og impulser? Det finnes mange univers og sier nye teorier? Stringteorier? Sortehull som suger til seg både tid og lys, noe som bryter de fysiske lovene? Hva startet det? Hva styrer det? Evig er umulig. men også ingenting eller helt stopp og "fordufting" av alt virker umulig? Siden jeg ikke klarer å tro, bli jeg gal når jeg får alle disse tankene opp i hodet!

Der har du et problem.

Du vil ha svar på noe som trolig ingen kommer til å finne svar på.

Sjel er vell et religiøst begrep og når du setter det i kontekst av vitenskaplige termer, er det ikke rart du får hodebry.

 

Men å tro vil nok gi deg mere hodebry, da du innerst inne vet at troen strider i mot realiteten.

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Tungetale er et hypotetisk universalspråk som fungerer slik at når en person snakker så hører alle (feks kinesere, finner, polakker og samer med tannregulering) sitt eget morsmål. Altså ikke bare babling og krakylske kroppslyder i samsving med ukontrolerte kroppsbevegelser slik som det fungerer i praksis.

Hadde tungetale fungert, hadde det vært et utbredt språk.

 

Den teorien har eg ikkje høyrt før, er ikkje det som står i Bibelen hvertfall.

Lenke til kommentar
Tungetale er et hypotetisk universalspråk som fungerer slik at når en person snakker så hører alle (feks kinesere, finner, polakker og samer med tannregulering) sitt eget morsmål. Altså ikke bare babling og krakylske kroppslyder i samsving med ukontrolerte kroppsbevegelser slik som det fungerer i praksis.

Hadde tungetale fungert, hadde det vært et utbredt språk.

 

Den teorien har eg ikkje høyrt før, er ikkje det som står i Bibelen hvertfall.

Jo det gjør det :yes:

 

Apostlenes gjerninger kap. 2.

Da pinsedagen kom, var alle samlet på ett sted. 2 Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. 3 Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. 4 Da ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre tungemål etter som Ånden ga dem å forkynne.

5 I Jerusalem bodde det fromme jøder fra alle folkeslag under himmelen. 6 En stor folkemengde stimlet sammen da de hørte denne lyden, og det ble stor forvirring, for hver enkelt hørte sitt eget språk bli talt. 7 Forskrekket og forundret spurte de: «Er de ikke galileere, alle disse som taler? 8 Hvordan kan da hver enkelt av oss høre sitt eget morsmål? 9 Vi er partere og medere og elamitter, folk som har bodd i Mesopotamia, Judea og Kappadokia, i Pontos og Asia, 10 Frygia og Pamfylia, i Egypt og i Libya-området mot Kyréne, og innflyttere fra Roma, 11 jøder og proselytter, kretere og arabere – og vi hører dem tale om Guds storverk på våre egne tungemål!» 12 De visste ikke hva de skulle tro, og forvirret spurte de hverandre: «Hva er dette for noe?» 13 Men noen gjorde narr av dem og sa: «De har drukket seg fulle på søt vin.»

http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen....T&chapter=2

Lenke til kommentar
Tungetale er et hypotetisk universalspråk som fungerer slik at når en person snakker så hører alle (feks kinesere, finner, polakker og samer med tannregulering) sitt eget morsmål. Altså ikke bare babling og krakylske kroppslyder i samsving med ukontrolerte kroppsbevegelser slik som det fungerer i praksis.

Hadde tungetale fungert, hadde det vært et utbredt språk.

 

Hvor fant du denne definisjonen? Det er noe jeg aldri har hørt før, men den var kreativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...