Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke være kristen?


Anbefalte innlegg

men jeg fikk be for han, og med en gang forsvann alle smertene i foten å han begynte å springe rundt.

skal si han vart bra satt ut. hehe.. så kan man si at det var psykisk osv men blir litt rart forklare det med det om når slike ting skjer regelmessig når jeg ber for folk på gata o.l

 

"Regelmessig"? Det heter "pisspreik" på norsk.

 

Jeg utfordrer deg gjerne (og betaler *alle* utgiftene knyttet til det, dersom jeg tar feil) til å "be" for et bestemt utfall i en rekke hendelser.

 

(Hva "forsvant alle smertene" angår, så hadde jeg også en opplevelse rundt det i høst. Jeg skulle opereres under bedøvelse. Dæven, jeg ble knocket ut i 2.5t enda de drillet i beinet mitt. Jeg vet at *den* prosedyren lar seg gjenta med forutsigbare resultater. Bønnstuntet ditt lar seg ikke det. Ikke en eneste gang under kontrollerte omstendigheter).

 

edit: Jeg kom på at jeg muligens burde spesifisere hvilke hendelser det er snakk om. Det mest opplagte er tilsynelatende tilfeldige hendelser. F.eks. jeg vil at du skal be for at 300 hundre terningkast på rad skal alltid komme opp med 4 (sannsynligheten for at dette skjer av seg selv er tilstrekkelig liten til at jeg er villig til å innrømme at dersom det faktisk blir utfallet, skyldes det din bønn). Vi kan også se om din bønn greier å redusere rekonvalesenstiden til en korsbåndsskadet pasient (plukke en tilfeldig en) til en 100 del av tiden (slik jeg forstår det er det snakk om minst 6 måneders terapi. Men jeg er sikker på at siden du utreder mirakler *regelmessig*, vil det være uproblematisk å korte det til 1.8 dager). Vi kan også se om du takler effekten av metanol uten konsekvenser, dersom du ber hardt nok for det. Og for å toppe det hele vil jeg gjerne se deg trosse tyngdekraften med bønn -- si at du greier å få en gjenstand som er tyngre enn luft til å sveve uten en motor, et elektromagnetisk felt, eller andre mekaniske/fysiske anredninger; altså kun med bønn.

 

Your turn now.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

er ny på dette forumet men gøy å lese hva folk skriver.

tror det er sant som du skriver bluebench at det er mange naturlige "goder" med å be, som at man får klarhet i å si tanker høyt osv. men har en litt artig bønnehistorie fra i høst.

traff på 2 stk på byen en lørdagskvell. også når vi hadde pratet litt spurte jeg om det var noe de ville bli bedt for.

også sa han ene at han hadde en skade i foten som han hadde hatt i 2måneder som gjor at han ikke kunne spille fotball fortiden, (han spilte på U-16 landslaget). sa at jeg kunne be for det, han var litt skeptisk siden han ikke var kristen og ikke trodde på bønn. men jeg fikk be for han, og med en gang forsvann alle smertene i foten å han begynte å springe rundt. skal si han vart bra satt ut. hehe.. så kan man si at det var psykisk osv men blir litt rart forklare det med det om når slike ting skjer regelmessig når jeg ber for folk på gata o.l

Makan til hvor urettferdig Gud er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er jo flere retninger innen kristendommen, forskjellige bibeler og ganske forskjellig tro.

 

Se deg litt om, kansje du finner noe av interesse :)

Er det kristendom 1, kristendom 2 ...... kristendom 34 999, kristendom 35 000 du tenker på da?

 

Hvem av disse er egentlig størst?

 

Jeg vil tro på den som har flest medlemmer, for så mange mennesker kan jo ikke ta feil, kan de vel? Så de største må være de som har skjønnt ordet i bibelen riktig..!

 

:)

Lenke til kommentar
men jeg fikk be for han, og med en gang forsvann alle smertene i foten å han begynte å springe rundt.

skal si han vart bra satt ut. hehe.. så kan man si at det var psykisk osv men blir litt rart forklare det med det om når slike ting skjer regelmessig når jeg ber for folk på gata o.l

 

"Regelmessig"? Det heter "pisspreik" på norsk.

 

Jeg utfordrer deg gjerne (og betaler *alle* utgiftene knyttet til det, dersom jeg tar feil) til å "be" for et bestemt utfall i en rekke hendelser.

 

(Hva "forsvant alle smertene" angår, så hadde jeg også en opplevelse rundt det i høst. Jeg skulle opereres under bedøvelse. Dæven, jeg ble knocket ut i 2.5t enda de drillet i beinet mitt. Jeg vet at *den* prosedyren lar seg gjenta med forutsigbare resultater. Bønnstuntet ditt lar seg ikke det. Ikke en eneste gang under kontrollerte omstendigheter).

 

edit: Jeg kom på at jeg muligens burde spesifisere hvilke hendelser det er snakk om. Det mest opplagte er tilsynelatende tilfeldige hendelser. F.eks. jeg vil at du skal be for at 300 hundre terningkast på rad skal alltid komme opp med 4 (sannsynligheten for at dette skjer av seg selv er tilstrekkelig liten til at jeg er villig til å innrømme at dersom det faktisk blir utfallet, skyldes det din bønn). Vi kan også se om din bønn greier å redusere rekonvalesenstiden til en korsbåndsskadet pasient (plukke en tilfeldig en) til en 100 del av tiden (slik jeg forstår det er det snakk om minst 6 måneders terapi. Men jeg er sikker på at siden du utreder mirakler *regelmessig*, vil det være uproblematisk å korte det til 1.8 dager). Vi kan også se om du takler effekten av metanol uten konsekvenser, dersom du ber hardt nok for det. Og for å toppe det hele vil jeg gjerne se deg trosse tyngdekraften med bønn -- si at du greier å få en gjenstand som er tyngre enn luft til å sveve uten en motor, et elektromagnetisk felt, eller andre mekaniske/fysiske anredninger; altså kun med bønn.

 

Your turn now.

 

Hehe, mye å ta tak i her. punkt en så er det ikke jeg som gjør "mirakler", det er bare Gud men han kan bruke, meg, snåsamannen og enhver kristen.

Når det er snakk om terningsansynlighet så går nok det mest sannsynlig neppe, pga Gud somregel ikke lar seg teste på en slik måte. samme når det gjeld tyngdekrafta.

 

Når det gjelder å plukke ut den pasientet kan jeg godt be for han/henne, kan ikke garantere at han/ho blir frisk men det kan godt mulig skje også.

 

når det gjelder regelmessig så har ej i løpet av 2009:

bedd for ein rygg til en ikkekristen som vart helt frisk etter jeg bedde for ho. vet ikke så mye om skaden etter kor lenge den hadde vert (fikk bare en sms fra en kompis av ho at dn var frisk.

bedd for ein som hadde slitt med ryggsmerter i 7 år som forsvann.

bedd for ein som hadde hatt ryggsmerter i 8 år etter å ha ramla ned fra et tak som forsvann.

bedd for ein ankel som vart bra til ei på gata.

bedd for nakkeskade som var bra igjen.

bedd for foten til ei dame på byen som var bra

bedd for ein anna med ryggsmerter som var mye bedre

 

det var litt av det jeg kom på i farten iallefall.

flere av disse hendelsene gjelder folk som ikke er kristen og som ikke tror på bønn.

 

Markus 16,18 "og når de legger hendene på syke, skal de bli friske."

Dette gjelder alle som er kristne kan be for dei som vil bli bedt for, å dei skal bli friske, fordi Gud ønsker å gjøre folk frisk.

 

Gleder meg til 2010 som skal bli enda ett år det folk skal bli overvelda av Guds kjærlighet som fjerner fysiske/psykiske sår. Han er den som vil vere kompis og far til oss, en helt som har makt til å frelse! :)

Tok imot han da jeg var 17, har sett Gud gjort så uendelig mange ting i og gjennom meg så dette skal jeg bruke hele mitt liv til å formidle til andre.

Lenke til kommentar
Når det gjelder å plukke ut den pasientet kan jeg godt be for han/henne, kan ikke garantere at han/ho blir frisk men det kan godt mulig skje også.

 

når det gjelder regelmessig så har ej i løpet av 2009:

bedd for ein rygg til en ikkekristen som vart helt frisk etter jeg bedde for ho. vet ikke så mye om skaden etter kor lenge den hadde vert (fikk bare en sms fra en kompis av ho at dn var frisk.

bedd for ein som hadde slitt med ryggsmerter i 7 år som forsvann.

bedd for ein som hadde hatt ryggsmerter i 8 år etter å ha ramla ned fra et tak som forsvann.

bedd for ein ankel som vart bra til ei på gata.

bedd for nakkeskade som var bra igjen.

bedd for foten til ei dame på byen som var bra

bedd for ein anna med ryggsmerter som var mye bedre

Er disse en stor prosent av de du ba for, eller bare noen få av hundre? Man har en tendens til å huske treffene og glemme missene. Det er jo det som gjør at "synske" klarer å lure folk.

 

Og du må skille mellom årsak og hendelsesforløp. (Post hoc ergo propter hoc)

Det at noe følger etter noe, betyr ikke at det hendte pga. av førstnevnte. Det er jo slikt som får folk til å gjøre alle slags overtroiske handlinger.

 

At bønn ikke virker er åpenbart for alle som ser på utenfra, det er kun "god-historier" kristne liker å fortelle for å overbevise hverandre/seg selv om at deres tro er valid, i mangel av bevis.

Lenke til kommentar
Når det gjelder å plukke ut den pasientet kan jeg godt be for han/henne, kan ikke garantere at han/ho blir frisk men det kan godt mulig skje også.

 

når det gjelder regelmessig så har ej i løpet av 2009:

bedd for ein rygg til en ikkekristen som vart helt frisk etter jeg bedde for ho. vet ikke så mye om skaden etter kor lenge den hadde vert (fikk bare en sms fra en kompis av ho at dn var frisk.

bedd for ein som hadde slitt med ryggsmerter i 7 år som forsvann.

bedd for ein som hadde hatt ryggsmerter i 8 år etter å ha ramla ned fra et tak som forsvann.

bedd for ein ankel som vart bra til ei på gata.

bedd for nakkeskade som var bra igjen.

bedd for foten til ei dame på byen som var bra

bedd for ein anna med ryggsmerter som var mye bedre

 

Er disse en stor prosent av de du ba for, eller bare noen få av hundre? Man har en tendens til å huske treffene og glemme missene. Det er jo det som gjør at "synske" klarer å lure folk.

 

Og du må skille mellom årsak og hendelsesforløp. (Post hoc ergo propter hoc)

Det at noe følger etter noe, betyr ikke at det hendte pga. av førstnevnte. Det er jo slikt som får folk til å gjøre alle slags overtroiske handlinger.

 

At bønn ikke virker er åpenbart for alle som ser på utenfra, det er kun "god-historier" kristne liker å fortelle for å overbevise hverandre/seg selv om at deres tro er valid, i mangel av bevis.

 

Når det gjelder skadde jeg ba for ifjor, ba jeg for kanskje en 30 stk, kanskje ca halvparten vart bedre eller helt frisk.

Glemmer ikke missene, mange av de jeg ber for bli ikke friske, har en mor som jeg har bedd for i mange år, sliter fortsatt med MS lignende greier.

 

"Og du må skille mellom årsak og hendelsesforløp. (Post hoc ergo propter hoc)

Det at noe følger etter noe, betyr ikke at det hendte pga. av førstnevnte. Det er jo slikt som får folk til å gjøre alle slags overtroiske handlinger."

Om jeg forstår deg riktig mener du med dette at det ikke trenger å være bønnen som fører til helbredelse?

For meg som er i situasjonen så jeg tror jeg det er ganske klart for meg å den som blir bedt for at det er Gud som gjør noe akkurat da. f.eks men han U-16 landslagsspilleren som jeg fortalte om i et annet innlegg over, så tror jeg nok at han har prøvd så godt han kunne å bli frisk de 2 månedene han hadde den skaden, men den forsvann da jeg ba ei lita bønn på 10sek om at den skulle forsvinne.

 

"At bønn ikke virker er åpenbart for alle som ser på utenfra, det er kun "god-historier" kristne liker å fortelle for å overbevise hverandre/seg selv om at deres tro er valid, i mangel av bevis."

"kun?" hehe, virka ganske gla han spilleren for å bli frisk. og forståvid så har dei andre også som jeg har bedt for på byen å elles blidt glade for å bli frisk så bønn virker nok, og det ikke bare for å fortelle god historier til andre.

Gud ønsker å møte folk sine behov, når det gjelder alt mulig, jeg er bare en som går rundt å ber for folk å ser at Gud møter behova deira

Endret av 10
Lenke til kommentar
Er jo flere retninger innen kristendommen, forskjellige bibeler og ganske forskjellig tro.

 

Se deg litt om, kansje du finner noe av interesse :)

Er det kristendom 1, kristendom 2 ...... kristendom 34 999, kristendom 35 000 du tenker på da?

 

Hvem av disse er egentlig størst?

 

Jeg vil tro på den som har flest medlemmer, for så mange mennesker kan jo ikke ta feil, kan de vel? Så de største må være de som har skjønnt ordet i bibelen riktig..!

 

:)

'

 

Kristendommen er jo ikke en egen religion i seg selv, er vel mer en slags tittel over mange forskjellige religioner som tolker bibelen på forskjellig måte.

Lenke til kommentar
Hehe, mye å ta tak i her.

 

Nei, men du lever opp til mine fordommer om slike håndspåleggende healere.

 

(...) punkt en så er det ikke jeg som gjør "mirakler", det er bare Gud men han kan bruke, meg, snåsamannen og enhver kristen.

 

"Kan bruke"? Hahaha. Din gud kan ikke utrette noe som helst gjennom deg, siden du opplagt er ute av stand til å reprodusere dine regelmessige "mirakler" (dvs. bedrag) under kontrollerte omstendigheter. Så begynn med å slutte å lyve. Jeg vet at dette er vanskelig når du blir stilt til ansvar for dine utsagn, men prøv med å starte der. *Det* vil gjøre *deg* beviselig til en bedre person.

 

Når det er snakk om terningsansynlighet så går nok det mest sannsynlig neppe, pga Gud somregel ikke lar seg teste på en slik måte. samme når det gjeld tyngdekrafta.

 

Akkurat, ja. Så din personlige vrangforestilling ikke lar deg reprodusere dine løgner under kontrollerte omstendigheter, enda du hevder at du utfører dette regelmessig. Dette er slettes ikke overraskende. Faktisk er det eksakt hva jeg forventet.

 

Men si meg ting, hvorfor lar ikke gud deg teste ting på en slik måte? (utover den opplagte forklaringen at, vel, løgnen din har ingen forankring i virkeligheten og en slik måling vil trivielt avsløre løgnen, noe du personlig ikke ønsker å akseptere).

 

Når det gjelder å plukke ut den pasientet kan jeg godt be for han/henne, kan ikke garantere at han/ho blir frisk men det kan godt mulig skje også.

 

Men vent, du hevdet jo selv at du gjør dette regelmessig! Da må du jo 1) enten innrømme at dette er løgn 2) eller reprodusere resultatet på oppfordring. Så, hvilken av disse to er det?

 

når det gjelder regelmessig så har ej i løpet av 2009: (...)

 

... og ingenting av dette er relevant, med mindre du kan reprodusere effekten under kontrollerte omstendigheter. Fatter du dette? Hvis du ikke kan det (hvilket du faktisk har essensielt innrømmet alt), så er du en bedrager, når du lover andre en positiv effekt, og du narrer deg selv, hvis du tror at dine bønn har en målbar effekt.

 

det var litt av det jeg kom på i farten iallefall.

flere av disse hendelsene gjelder folk som ikke er kristen og som ikke tror på bønn.

 

Forstår du betydningen av begrepet "forutsigbart resultat"? Forstår du at dine bønn er, etter din egen innrømmelse, ute av stand til å gjøre det? Forstår du at dette gjør dine bønn komplett ubrukelige i medisinsk sammenheng? Ellers finnes det en veldig fin test utført av dine godtroende meningsfeller i templeton foundation, som avkrefter at det er en sammenheng mellom bønn og postoperativ rekonvalesens. I motsetning til dine anekdoter, var det en saklig test med mange testpersoner, en kontrollgruppe, og ellers alle de nødvendige attributtene av vitenskapelig arbeid (noe som er nokså overraskende i seg selv, mtp. hvem som sponset dette arbeidet). Den rapporten er en verdifull ytring som det er grunn til å sette lit til; dine fortellinger er komplett ubrukelige, da du har ikke engang antydet hvorfor det skal være kausalitet mellom dine bønn og den helsemessige effekten.

 

Markus 16,18 "og når de legger hendene på syke, skal de bli friske."

 

Dette utsagnet har overhodet ingen verdi. Ser du hvorfor, eller skal jeg utbrodere?

 

Dette gjelder alle som er kristne kan be for dei som vil bli bedt for, å dei skal bli friske, fordi Gud ønsker å gjøre folk frisk.

 

Dette er beviselig løgn. Gud, selv dersom vi antar at den finnes, har overhodet *intet* ønske om å gjøre folk friske. Bevismengden i dette tilfellet er så å si *uendelig*, og at du overhodet kan ignorere noe slikt vitner om særdeles sterk virkelighetsforvrenging fra din side.

 

Tok imot han da jeg var 17, har sett Gud gjort så uendelig mange ting i og gjennom meg så dette skal jeg bruke hele mitt liv til å formidle til andre.

 

Ah, så du skal bruke ditt liv på å lyve til andre. Ypperlig. Jo oftere jeg snakker til kristne, dess mer blir jeg overbevist om at det må innføres straffeskatt for religiøse donasjoner/arbeid, som skal øremerkes til utdanningssektoren for å kompensere for all skaden som dere gjør hva vitenskap og virkelighetsoppfatning angår.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

""Kan bruke"? Hahaha. Din gud kan ikke utrette noe som helst gjennom deg, siden du opplagt er ute av stand til å reprodusere dine regelmessige "mirakler" (dvs. bedrag) under kontrollerte omstendigheter. Så begynn med å slutte å lyve. Jeg vet at dette er vanskelig når du blir stilt til ansvar for dine utsagn, men prøv med å starte der. *Det* vil gjøre *deg* beviselig til en bedre person."

 

Hvordan kan du si at Gud ikke kan utrette noe når alle de folka har blitt friske?

 

Ok, det må vere tull viss jeg ikke kan bevise det som du sier. for å ta fotballspilleren, så sier jeg jo ikke til han, nå må du på sjukehus, du har sikkert skaden enda, du har sikkert vondt uten at du merker det, du tar feil, du må ha bevis. er jo sefølgelig nok bevis for han selv når han selv ikke merker noe smerter som han har hatt i 2månada!

tviler på jeg for komme inn på sykehus å la Gud helbrede folk der, så da bruker jeg likegodt folk på gata og ikkekristne venner. hvordan kan jeg la være å la Gud gjøre folk frisk? hvis du har en gratis medisin for å få bestekompisen frisk lar du jo han sefølgelig få den.

 

"siden du opplagt er ute av stand til å reprodusere dine regelmessige "mirakler" (dvs. bedrag) under kontrollerte omstendigheter".

hvor har du fått dette fra? jeg kan godt måte opp på et sykehus og be for folk der (hadde forresten vært kjekt). har en kompis som hadde røntgenbilde fra før og etter han vart bedd for der man ser at foten hans vokste ut.

 

"Men si meg ting, hvorfor lar ikke gud deg teste ting på en slik måte? (utover den opplagte forklaringen at, vel, løgnen din har ingen forankring i virkeligheten og en slik måling vil trivielt avsløre løgnen, noe du personlig ikke ønsker å akseptere)."

Luk 4,12 Men Jesus svarte ham: "Det er sagt:

Du skal ikke sette Herren din Gud på prøve."

Men viss du velger å følge Jesus får du selvfølgelig se nok ting til at du ikke trenger å tvile. (nå får jeg sikkert kommentar, men det er fordi du blir hjernevaksa av bibelen og fordi du tror på det selv).

for å ta det med helbredelse da. det står i bibelen at når jeg har Gud til far så kan jeg be for folk å de skal bli friske.

tanken min er jo da: hm, høres sprøtt ut. kan ver sant, kan ver tull. må teste det ut.

ok, jeg ber for folk som tror på Gud og folk som ikke tror på Gud, begge deler bli ofte friske. ok, det sier meg at også dette prinsippe som står i bibelen er sant.

jeg er jo ikke idiot, jeg leser, prøver å ser at det stemmer.

du hører du får bedre kondis av å trene, du tester det ut. du opplever å ha bedre kondis.

 

 

 

Når det gjelder å plukke ut den pasientet kan jeg godt be for han/henne, kan ikke garantere at han/ho blir frisk men det kan godt mulig skje også.Men vent, du hevdet jo selv at du gjør dette regelmessig! Da må du jo 1) enten innrømme at dette er løgn 2) eller reprodusere resultatet på oppfordring. Så, hvilken av disse to er det?""

 

regelmessig betyr jevnlig ikke alltid. jeg ber for folk ofte, og mange ganger blir de bedre. noen av eksemplane fekk du i et innlegg før over ting som skjedde i fjor.

 

når det gjelder regelmessig så har ej i løpet av 2009: (...)

... og ingenting av dette er relevant, med mindre du kan reprodusere effekten under kontrollerte omstendigheter. Fatter du dette? Hvis du ikke kan det (hvilket du faktisk har essensielt innrømmet alt), så er du en bedrager, når du lover andre en positiv effekt, og du narrer deg selv, hvis du tror at dine bønn har en målbar effekt."

seff er jo dette relevant. dei folka vart jo bra. forstår selvsagt at dere kan tro at alt dette er bare oppdiktet, men det er det ikke, jeg stoler på dere skriver og så håper jeg at dere kan stole på meg ellers er det jo ikke noen vits å diskutere.

 

 

det var litt av det jeg kom på i farten iallefall.

flere av disse hendelsene gjelder folk som ikke er kristen og som ikke tror på bønn.

Forstår du betydningen av begrepet "forutsigbart resultat"? Forstår du at dine bønn er, etter din egen innrømmelse, ute av stand til å gjøre det? Forstår du at dette gjør dine bønn komplett ubrukelige i medisinsk sammenheng? Ellers finnes det en veldig fin test utført av dine godtroende meningsfeller i templeton foundation, som avkrefter at det er en sammenheng mellom bønn og postoperativ rekonvalesens. I motsetning til dine anekdoter, var det en saklig test med mange testpersoner, en kontrollgruppe, og ellers alle de nødvendige attributtene av vitenskapelig arbeid (noe som er nokså overraskende i seg selv, mtp. hvem som sponset dette arbeidet). Den rapporten er en verdifull ytring som det er grunn til å sette lit til; dine fortellinger er komplett ubrukelige, da du har ikke engang antydet hvorfor det skal være kausalitet mellom dine bønn og den helsemessige effekten."

 

Jeg ber ikke for folk for å bevise at det fungere i medisinsk sammenheng. men som sagt så stiller jeg gjerne opp på sykehus osv :)

 

Markus 16,18 "og når de legger hendene på syke, skal de bli friske.

Dette utsagnet har overhodet ingen verdi. Ser du hvorfor, eller skal jeg utbrodere?

Si meg gjerne hvorfor?

 

Dette gjelder alle som er kristne kan be for dei som vil bli bedt for, å dei skal bli friske, fordi Gud ønsker å gjøre folk frisk.

 

 

Tok imot han da jeg var 17, har sett Gud gjort så uendelig mange ting i og gjennom meg så dette skal jeg bruke hele mitt liv til å formidle til andre.

 

Ah, så du skal bruke ditt liv på å lyve til andre. Ypperlig. Jo oftere jeg snakker til kristne, dess mer blir jeg overbevist om at det må innføres straffeskatt for religiøse donasjoner/arbeid, som skal øremerkes til utdanningssektoren for å kompensere for all skaden som dere gjør hva vitenskap og virkelighetsoppfatning angår.

 

Lyge?

"Guds rike består ikke av ord men av kraft". jeg overtaler ingen :) , ber bare Gud være tilstede og han gjør folk som ikke tror på det frisk slik at de må bare tror på det etterpå ! det e ganske tøft.

Endret av 10
Lenke til kommentar
Hvordan kan du si at Gud ikke kan utrette noe når alle de folka har blitt friske?

 

Voksenopplæring 101 -- lær å sitere, er du snill. Hvis du ikke vil presentere tankene dine formattert skikkelig, kan du umulig forvente at noen skal bruke sin tid på dem.

 

Du kan ikke hevde at gud kan utrette noe som helst før du har påvist at det eksisterer en sammenheng mellom gud og det å bli friskere, når man ser bort fra alle andre faktorer som bidrar til helbredelse. Du har hittil ikke påvist en slik sammenheng. Ej heller finnes det noe falsifiserbart grunnlag til å anta at en slik sammenheng finnes. Det er, derimot, en langt større grunn til å tro at den medisinske behandlingen er/var årsaken til at menneskene er blitt bedre.

 

Ok, det må vere tull viss jeg ikke kan bevise det som du sier.

 

Det heter "hvis". Og ja, anekdotene dine er tull, med mindre du greier å begrunne konklusjonene i dem på en måte som lar seg etterprøve.

 

hvordan kan jeg la være å la Gud gjøre folk frisk? hvis du har en gratis medisin for å få bestekompisen frisk lar du jo han sefølgelig få den.

 

Påstanden "gud gjør folk friske" er en løgn, med mindre 1) det finnes en måte å motbevise denne påstanden 2) det finnes et tilstrekkelig grunnlag, gitt vår teknologiske forståelse, som gjør det rimelig å anta at gud er en faktor i helbredelsesprosessen (hypotesene oppstår ikke fra "intet", nemlig).

 

Inntil 1 og 2 foreligger, er det overhodet ingen grunn til å sette lit til utsagnet "gud gjør folk friske" (derimot er det et berg av bevis på at det *ikke* er tilfellet).

 

"siden du opplagt er ute av stand til å reprodusere dine regelmessige "mirakler" (dvs. bedrag) under kontrollerte omstendigheter".

hvor har du fått dette fra?

 

Fra dine egne utsagn -- du er ikke i stand til å gjenta "miraklene" dine med forutsigbare resultater i en kontrollert omgivelse. Det gjør dine løfter/bønn 1) verdiløse 2) bedragerske 3) direkte farlige, dersom folk setter lit til dem.

 

Eller forstår du ikke det engang?

 

jeg kan godt måte opp på et sykehus og be for folk der (hadde forresten vært kjekt).

 

Jeg har allerede satt opp parameterne for et eksperiment og du nektet å følge etter. Det finnes et ordtak på engelsk -- "put up or shut up" (internettmemeen er "tits or gtfo"). *Enten* greier du å reprodusere dine løfter på oppfordring i en kontrollert omgivelse, eller innrømmer du at du er ute av stand til å gjøre det, og følgelig i beste fall narrer deg selv. Det eksisterer ingen andre utfall.

 

For å ta et enkelt eksempel -- ACL-rekonstruksjon gir et 1) forutsigbart resultat 2) en målbar effekt. Både 1 og 2 lar seg måle. Dine bønn/bedrag har hverken et forutsigbart resultat (du innrømmet det selv alt) eller en målbar effekt. Faktisk er det all grunn til å tro at de ikke har en effekt, jfr. undersøkelsen jeg henviste til tidligere. Du kan gjerne tro selv at de har en effekt, men med mindre du er i stand til å reprodusere resultatene i en kontrollert omgivelse (derav forslaget mitt om de forskjellige eksperimentene), er dine bønn *og* dine konklusjoner om dem verdiløse.

 

Forstår du dette?

 

har en kompis som hadde røntgenbilde fra før og etter han vart bedd for der man ser at foten hans vokste ut.

 

Ja, alt som mangler nå er at du påviser at det er en sammenheng mellom bønn og at "foten hans vokste ut".

 

Men viss du velger å følge Jesus får du selvfølgelig se nok ting til at du ikke trenger å tvile. (nå får jeg sikkert kommentar, men det er fordi du blir hjernevaksa av bibelen og fordi du tror på det selv).

 

Jeg forlager bevis før jeg skal investere ressursene mine i en sak. Hittil har du ikke kommet med et eneste bevis på at det finnes en sammenheng mellom bønn og helbredelsesprosessen. Ej heller har du kommet med et troverdig argument for hvorfor hypotesen din har noe for seg. At du gang på gang ser bort fra denne svært essesielle delen av det å trekke en konklusjon får meg til å tvile på dine intellektuelle ferdigheter.

 

Det kan umulig være så vanvittig vaskelig å forstå at enhver ikke-troende forlanger objektive (i den grad vår teknologiske framgang lar oss være det) bevis for påstanden "bønn hjelper å helbrede". Jeg forlanger ikke at man skal tro på at insertion sort er kvadratisk -- jeg kan faktisk bevise at algoritmen oppfører seg O(n^2) asymptotisk, uansett om du er skadet av kristendommen, islam eller andre vrangsforestillinger. Alt som forventes i det beviset er at man i stand til å følge "Hvis A, så B". At du er ute av stand til å gjøre tilsvarende vedrørende bønn har bare en effekt -- det styrker min skepsis. Enda verre, jeg, i motsetning til deg, har kommet med indisier (etterprøvbare sådann) på at bønn *ikke* har noe effekt på postoperativ rekovalesens. Du ser ut til å late som slike indisier ikke finnes. Hva som hindrer deg fra å se dem er vanskelig å si, men hjernevaskingen (dine ord) er en troverdig forklaring. Hvordan ellers skulle en person ignorere *fakta*?

 

for å ta det med helbredelse da. det står i bibelen at når jeg har Gud til far så kan jeg be for folk å de skal bli friske.

 

At det står i bibelen gjør ikke påstanden troverdig. Bibelen er i utgangspunktet en elendig informasjonskilde (bibelen nevner bl.a. at gjengvoldtekt av barn er forsvarlig).

 

tanken min er jo da: hm, høres sprøtt ut. kan ver sant, kan ver tull. må teste det ut.

 

Du har ikke testet det ut. Helvete da, hvor vanskelig er det å fatte noe så enkelt? Du har ikke oppfylt de minste nødvendige kravene til en test.

 

ok, jeg ber for folk som tror på Gud og folk som ikke tror på Gud, begge deler bli ofte friske. ok, det sier meg at også dette prinsippe som står i bibelen er sant.

 

Whoa. Snakk om å trekke konklusjoner på et ikke-eksisterende grunnlag.

 

jeg er jo ikke idiot,

 

Basert på det som du har skrevet hittil? Er du sikker på det?

 

(...) jeg leser, prøver å ser at det stemmer.

 

Nei, det gjør du ikke, da konklusjonene i forsøkene dine ikke er etterprøvbare. Ei heller oppfyller testene dine noe form for krav til viteskapelige tester.

 

du hører du får bedre kondis av å trene, du tester det ut. du opplever å ha bedre kondis.

 

Ikke sammenlign dine vrangforestillinger med etterprøvbar og målbar metodikk, er du snill.

 

regelmessig betyr jevnlig ikke alltid. jeg ber for folk ofte, og mange ganger blir de bedre. noen av eksemplane fekk du i et innlegg før over ting som skjedde i fjor.

 

Du har ikke påvist at helbredelsen skyldes dine bønn, for pokker. Og det for n-te gang.

 

seff er jo dette relevant. dei folka vart jo bra.

 

Nei, eksemplene dine er ikke relevante. Du har ikke påvist sammenhengen mellom dine bønn og helbredelsesprosessen. Det gjør dine konklusjoner ubrukelige og i verste fall direkte farlige.

 

forstår selvsagt at dere kan tro at alt dette er bare oppdiktet, men det er det ikke, jeg stoler på dere skriver og så håper jeg at dere kan stole på meg ellers er det jo ikke noen vits å diskutere.

 

Tillitt er noe man opparbeider, ikke noe man innehar. For at dine utsagn skal være troverdige, må de kunne etterprøves. Når du ikke er i stand til å 1) forutsi utfallet av et eksperiment som skal teste din hypotese 2) reprodusere et bestemt utfall basert på din hypotese, er hypotesen din komplett ubrukelig.

 

Hvor mange ganger må ma gjenta det, før du forstår noe så grunnleggende i den tankegangen?

 

Jeg ber ikke for folk for å bevise at det fungere i medisinsk sammenheng. men som sagt så stiller jeg gjerne opp på sykehus osv :)

 

Du nektet jo for å teste dine bønn på mine eksempler.

 

Markus 16,18 "og når de legger hendene på syke, skal de bli friske.

Dette utsagnet har overhodet ingen verdi. Ser du hvorfor, eller skal jeg utbrodere?

Si meg gjerne hvorfor?

 

Fordi jeg savner etterprøvbare bevis på at det å legge hender på folk helbreder dem. At du legger hånd på en person og vedkommende blir frisk betyr ikke at håndspåleggingen var årsaken til helbredelsen. Forstår du dette? Derimot finnes det god grunn til å tro det omvendte (vi vet i dag at visse sykdommer sprer gjennom hudkontakt); noe det faktisk finnes etterprøvbare bevis på.

 

Ah, så du skal bruke ditt liv på å lyve til andre. Ypperlig. Jo oftere jeg snakker til kristne, dess mer blir jeg overbevist om at det må innføres straffeskatt for religiøse donasjoner/arbeid, som skal øremerkes til utdanningssektoren for å kompensere for all skaden som dere gjør hva vitenskap og virkelighetsoppfatning angår.

 

Lyge?

 

Ja, du lyver. Temmelig opplagt også.

 

"Guds rike består ikke av ord men av kraft". jeg overtaler ingen :)

 

Du kan ikke overtale noen, da dine utsagn mangler kredibilitet fra start til slutt. Inntil du begynner å komme med etterprøvbare påstander basert på dine hypoteser vil du heller ikke være i stand til å overtale noen. Forstår du dette?

 

(...) ber bare Gud være tilstede og han gjør folk som ikke tror på det frisk slik at de må bare tror på det etterpå ! det e ganske tøft.

 

Mmmm, nei. Det som er ganske tøft er å lese epikrisene etter inngrep for å se hva som ble gjort for å målbart forbedre ens levevilkår. Det er ganske tøft å se en kirurg jobbe og forklare hva som skal skje mens vedkommende peker på MR- og røntgenbilder.

Lenke til kommentar

Ok, vi er tydeligvis uenig i hva som gir grunnlag for å vise sammenheng mellom bønn og helbredelse.

For deg så er det ikke bevis nok at folka sier de var friske i det jeg ba for di.

Desverre for deg så tar de det for bevis for at det er Gud som har gjort d.

Lenke til kommentar
10: Hvis Gud har et genuint ønske om å helbrede folk, hvorfor er det så mange syke? Hvorfor er du nødt til å be for noen før Gud helbreder dem, hvorfor dette mellomleddet?

 

Jeg ber for mange, noen blir friske, andre blir ikke friske. Jeg vet ikke hvorfor. Men jeg velger å be for folk likvel fordi mange blir friske. Dette gjelder generelt for de kristne som ber for folk som er syke.

Gud griper ikke inn i folk sitt liv uten at en vil det. Man kan selv be om at man skal bli frisk så man trenger ingen mellommann.

Lenke til kommentar
Ok, vi er tydeligvis uenig i hva som gir grunnlag for å vise sammenheng mellom bønn og helbredelse.

For deg så er det ikke bevis nok at folka sier de var friske i det jeg ba for di.

Desverre for deg så tar de det for bevis for at det er Gud som har gjort d.

 

Å kreve bevis for påstander er bare sunt. Det vitner om at man tenker rasjonelt.

 

Jeg ber for mange, noen blir friske, andre blir ikke friske. Jeg vet ikke hvorfor. Men jeg velger å be for folk likvel fordi mange blir friske. Dette gjelder generelt for de kristne som ber for folk som er syke.

Gud griper ikke inn i folk sitt liv uten at en vil det. Man kan selv be om at man skal bli frisk så man trenger ingen mellommann.

 

Det var ikke det jeg mente med mellomledd. Jeg lurte på hvorfor Gud ikke kan helbrede folk uten at noen ber for dem (eller de ber for seg selv). Gud burde ikke trenge "hjelpere".

Lenke til kommentar
Ok, vi er tydeligvis uenig i hva som gir grunnlag for å vise sammenheng mellom bønn og helbredelse.

For deg så er det ikke bevis nok at folka sier de var friske i det jeg ba for di.

Desverre for deg så tar de det for bevis for at det er Gud som har gjort d.

 

Å kreve bevis for påstander er bare sunt. Det vitner om at man tenker rasjonelt.

 

Ja, men jeg sier bare at for de som blir friske så er det bevis nok at de blir friske i det jeg ber for dem.

 

Jeg ber for mange, noen blir friske, andre blir ikke friske. Jeg vet ikke hvorfor. Men jeg velger å be for folk likvel fordi mange blir friske. Dette gjelder generelt for de kristne som ber for folk som er syke.

Gud griper ikke inn i folk sitt liv uten at en vil det. Man kan selv be om at man skal bli frisk så man trenger ingen mellommann.

 

Det var ikke det jeg mente med mellomledd. Jeg lurte på hvorfor Gud ikke kan helbrede folk uten at noen ber for dem (eller de ber for seg selv). Gud burde ikke trenge "hjelpere".

 

Kort forenkla bibelhistorie:

Alt var godt når eva og adam var i edens hage.

Så synda dei = gjorde alt vondt kom inn i verden, dei valgte dermed bort Gud fordi han ikke han ha noe å gjør med slik ting.

Det syns Gud var trist. Så han sendte Jesus slik at ved troen på han kan vi ha kontakt med Gud, bli friske osv.

Men det er et valg en må ta selv. Gud tvinger ingen, men han bruker de som er kristne til å vitne om han å til å gjøre han gjerninger på jorda (slik folk blir friske osv)

Lenke til kommentar
Ok, vi er tydeligvis uenig i hva som gir grunnlag for å vise sammenheng mellom bønn og helbredelse.

 

Det er ikke snakk om uenighet. Det er snakk om totalt fravær av begrunnelse for standpunktet ditt. Prøv å fatte forskjellen.

 

Desverre for deg så tar de det for bevis for at det er Gud som har gjort d.

 

(Manglende grep om den norske rettskrivingen fremmer ikke standpunktet ditt). Men hei, jeg er i grunn for at apekatter med vrangforestillinger forsvinner fra helsekøene og inn i passende bedehus -- det frigjør plassen for folk som meg, som faktisk trenger leger og fysioterapi for å komme tilbake. Hadde bare _alle_ som setter sin lit til bønn forsvunnet fra helsekøen, så ville jeg kanskje ha sluppet å vente 4 uker på MR (jeg satser tross alt på at en kirurg vil gjøre hverdagen min bedre (langt bedre pasienthistorikk enn hos gud), og de forlanger å se på bildene før de setter i gang).

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Ok, vi er tydeligvis uenig i hva som gir grunnlag for å vise sammenheng mellom bønn og helbredelse.

 

Det er ikke snakk om uenighet. Det er snakk om totalt fravær av begrunnelse for standpunktet ditt. Prøv å fatte forskjellen.

 

Desverre for deg så tar de det for bevis for at det er Gud som har gjort d.

 

Manglende grep om den norske rettskrivingen fremmer ikke standpunktet ditt. Men hei, jeg er i grunn for at apekatter med vrangforestillinger forsvinner fra helsekøene og inn i passende bedehus -- det frigjør plassen for folk som meg, som faktisk trenger leger og fysioterapi for å komme tilbake. Hadde bare _alle_ som setter sin lit til bønn forsvunnet fra helsekøen.

 

Ok. Tror vi lar det være det siste. Er åpen for PM for andre interesserte.

Lenke til kommentar
""Kan bruke"? Hahaha. Din gud kan ikke utrette noe som helst gjennom deg, siden du opplagt er ute av stand til å reprodusere dine regelmessige "mirakler" (dvs. bedrag) under kontrollerte omstendigheter. Så begynn med å slutte å lyve. Jeg vet at dette er vanskelig når du blir stilt til ansvar for dine utsagn, men prøv med å starte der. *Det* vil gjøre *deg* beviselig til en bedre person."

 

Hvordan kan du si at Gud ikke kan utrette noe når alle de folka har blitt friske?

Hvordan kan du si at Gud kan utrette noe når din mor (som jeg antar) du vil mest at skal bli frisk, ikke blir det?

 

Når tilfeldighetene faller i din favør, tolker du det som bevis for Gud, når det faller imot din favør, glemmer du det. Du lyver for deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gud tvinger ingen, men han bruker de som er kristne til å vitne om han å til å gjøre han gjerninger på jorda (slik folk blir friske osv)

 

Du nekter tydeligvis å gi slipp på ideen om at troen din fristiller deg fra å måtte begrunne noen av påstadene. Hvorfor lider du av en slik mental defekt? Gang på gang serverer du en løgn, og nøyaktig hva er formålet med det? Et håp om at dersom en løgn gjentas ofte nok, så vil folk til slutt gi etter?

 

Nok en gang, folk blir ikke friske av din imaginære skikkelse og dine personlige samtaler med denne imaginære vennen, men fordi folk med medisinsk utdannelse bruker sin kunnskap og krefter på å hjelpe de syke. Det finnes det et hav av etterprøvbare bevis og teorier for (enda hva medisinsk og teknologisk utvikling angår, så har ikke vi kommet spesielt langt. Skjønt har vi kommet mye lengre enn med bønn (og beviselig så), men det skal egentlig ikke så veldig mye til).

 

Med mindre du evner til å begrunne hvordan din gud har bidratt til at folk er blitt friske, er ikke utsagnene dine verdt noe som helst og i beste fall er en løgn.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...