Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke være kristen?


Anbefalte innlegg

I følge bibelen, finnes det zombies, hekser, mennesker som blir 900 år gammle osv.

 

Så langt finnes de ikke noe bevis for noen av de tingene, og tvilker liksom på at de kommer til å bevises.

 

Vi har allerde snakket om åndenes makt og andre TVN programer, og de er like autentiske som ringes herre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket bibelvers er dette, hvor himmelfallet kan tolkes til å ha skjedd i 1914?

 

Jeg sa ikke at det var et argument mot Guds eksistens, jeg sa det ikke var et argument for Guds eksistens.

 

 

Oj, sorry.. retta på nå ^^

 

 

Har ikke bibelvers å sånn her å nå, må vel kansje nevne at familien min er et av Jehovas Vitner, det er deres tolk av bibelen som mener så. Står ikke ordrett ut "da startet 1.verdenskrig" men det har en sammenheng med forskjellige tegn og oppfyllelser som skal skje før harmageddon kommer.

Ja, sikkert. For det har ikke vært verdensomspennende lidelse før 1914... :roll:

 

 

Har jeg aldri påstått heller, men all dritten begynte etter 1.verdenskrig, for da var ca hele verdens nasjoer i krig.

 

For og støtte teorien på at alt skjedde i 1914 er det visst et langt regnestykke man må igjennom, fra nesten helt fra begynnelsen til nå. Det består jo da blant annet tolkninger av profetier som har skjedd gjennom årene.

 

 

Fant denne ifra boken "Er Bibelen virkelig inspirert av Gud?"

 

1914 — vendepunktet i historien

 

De som levde før 1914, kunne ikke tenke seg muligheten av slike verdensomfattende problemer og kriger som dem som var forutsagt i Bibelen. Den tyske statsmannen Konrad Adenauer sa: «Tanker og bilder dukker opp i mitt sinn, . . . tanker fra tiden før 1914, da det var virkelig fred, ro og trygghet på jorden — en tid da vi ikke kjente til frykt. . . . Siden 1914 har roen og tryggheten forsvunnet fra menneskenes liv.»25 De som levde før 1914, trodde at framtiden skulle bli «bedre og bedre», sa den britiske statsmannen Harold Macmillan.26 Boken 1913: America Between Two Worlds sier: «Utenriksminister Bryan sa [i 1913] at ’utsiktene til fred i verden aldri har vært så lovende som nå’.»27

31 Helt fram til den første verdenskrig forutsa således verdens ledere en tid med opplysning og samfunnsmessige fremskritt. Men Bibelen hadde forutsagt det motsatte — at en krig uten sidestykke i historien skulle danne innledningen til de «siste dager», slik krigen i 1914—1918 gjorde. (2. Timoteus 3: 1) Bibelen skaffet også til veie kronologiske beviser for at 1914 ville være det år da Guds himmelske rike skulle bli født, en begivenhet som ville bli etterfulgt av vanskeligheter uten sidestykke.28 Men var det noen som levde den gang, som var klar over at 1914 skulle komme til å utgjøre et slikt vendepunkt i historien?

32 Årtier før 1914 fantes det en organisasjon som gjorde kjent betydningen av dette årstallet. New York-avisen The World Magazine for 30. august 1914 sier: «En usedvanlig profeti er blitt oppfylt i og med det fryktelige krigsutbruddet i Europa. I et kvart århundre har nå de ’internasjonale bibelstudenter’ [Jehovas vitner] . . . forkynt for verden at den vredens dag som er forutsagt i Bibelen, skulle begynne i 1914, og dette har de gjort både gjennom predikanter og gjennom pressen. ’Se opp for 1914!’ har det lydt fra de mange . . . evangelister.»29

 

(ignorer alle småtallene som er i teksten, de lå i teksten jeg fant og vet ikke helt hva ed er godt for.)

 

 

I følge bibelen, finnes det zombies, hekser, mennesker som blir 900 år gammle osv.

 

Så langt finnes de ikke noe bevis for noen av de tingene, og tvilker liksom på at de kommer til å bevises.

 

Vi har allerde snakket om åndenes makt og andre TVN programer, og de er like autentiske som ringes herre.

 

Finnes heller ingen beviser at vi kommer fra aper, mye som støtter teorien men ingenting beviser det.

 

Samme med reiligion, det er en teori, ingenting beviser det men er påstander som støtter det.

Endret av Nurk
Lenke til kommentar
Jo finnes masse beviser, harde beviser, beviser som ikke kan bety andre ting.

 

DNA

fosiler

utsende

DNA

DNA

og DNA

'

 

For alt vi vet kan mennesker idag være helt på jordet når det gjelder forskning, siden vi vet så lite enda.

 

Men greit, la oss si vi var apekatter en gang i tiden.. hvorfor stoppet utviklingen?

 

 

Å hvordan kan forskerne bevise at det var er stor eksplosjon som laget jorden?

Lenke til kommentar
Finnes heller ingen beviser at vi kommer fra aper, mye som støtter teorien men ingenting beviser det.

 

Tull, evolusjonsteorien er bevist.

 

Samme med reiligion, det er en teori, ingenting beviser det men er påstander som støtter det.

 

Religion kan hverken kalles en teori eller en hypotese, da den ikke er falsiserbar.

 

For alt vi vet kan mennesker idag være helt på jordet når det gjelder forskning, siden vi vet så lite enda.

 

Helt på jordet kan vi virkelig ikke være, da mye av det vi vet viser seg å stemme med observasjoer gang på gang på gang.

 

Men greit, la oss si vi var apekatter en gang i tiden.. hvorfor stoppet utviklingen?

 

Apekatter har vi vel aldri vært, men heller en apelignende forfar. Og hva mener du med at utviklingen har stoppet?

 

Å hvordan kan forskerne bevise at det var er stor eksplosjon som laget jorden?

 

Ikke uttal deg om ting du ikke vet noe om. Det finnes ingen seriøs, vitenskapelig teori om at jorden ble skapt av en eksplosjon.

Lenke til kommentar
Men greit, la oss si vi var apekatter en gang i tiden.. hvorfor stoppet utviklingen

Det er usikkert at utviklingen har stoppet, men det er visse ting som tyder på at vi rett og slett er for mange, det er ikke nok press til å drive naturlig seleksjon.

 

 

Apekatter har vi vel aldri vært, men heller en apelignende forfar. Og hva mener du med at utviklingen har stoppet

 

Jo vi har vært apekatter, eller de vil si, noen apekatter utviklet seg til aper, og nei vi kom ikke fra en apelignende forfar, vi kom fra en ape, da dyret som ble oss ville på alle mulige taxonomiske begrunnesler klassifiseres som en ape, og husk vi er fremdeles aper, vi vil altid være aper

Lenke til kommentar
Jo finnes masse beviser, harde beviser, beviser som ikke kan bety andre ting.

 

DNA

fosiler

utsende

DNA

DNA

og DNA

'

 

For alt vi vet kan mennesker idag være helt på jordet når det gjelder forskning, siden vi vet så lite enda.

 

Men greit, la oss si vi var apekatter en gang i tiden.. hvorfor stoppet utviklingen?

 

 

Å hvordan kan forskerne bevise at det var er stor eksplosjon som laget jorden?

 

Evolusjonsteorien sier ingenting om at vi stammer fra aper, men at nåtidens aper og mennesker har samme stamfar. Og hvorfor tror du utviklingen har stoppet? Du vet at dette ikke er noe som skjer på 5 minutter?

Lenke til kommentar

Gerit nok, var bare sist jeg hørte en vitenskapsmann på tv så var visst big ben det som skjedde. Og jeg må inrømme at jeg har vansker med å tro at vi kommer fra apelignende former som plutselig ble kjempesmart på noen 1000år mens vi samtidig skulle slutte å gro hår, kall meg gjerne vanskelig.

 

Jeg tilhører for øyeblikket ingen religion, jeg tar bare alt av det jeg har lært gjennom tiden, og mener at jorden kan umulig bli så perfekt laget ved en naturlig tilfeldighet.

 

Har forresten heller ikke sotte meg så veldig inn i evolusjonsteorien, så har minimalt jeg skal diskutere der.

Endret av Nurk
Lenke til kommentar
Jo finnes masse beviser, harde beviser, beviser som ikke kan bety andre ting.

 

DNA

fosiler

utsende

DNA

DNA

og DNA

'

 

For alt vi vet kan mennesker idag være helt på jordet når det gjelder forskning, siden vi vet så lite enda.

 

Men greit, la oss si vi var apekatter en gang i tiden.. hvorfor stoppet utviklingen?

 

 

Å hvordan kan forskerne bevise at det var er stor eksplosjon som laget jorden?

 

Evolusjonsteorien sier ingenting om at vi stammer fra aper, men at nåtidens aper og mennesker har samme stamfar. Og hvorfor tror du utviklingen har stoppet? Du vet at dette ikke er noe som skjer på 5 minutter?

 

Som jeg sa, dyret vi utviklet oss fra måtte være en ape, ikke apelignende eller proto ape, men ape, en fullt utviklet ape, med alle de anatomiske tegnene på å være ape, som dagens aper, at vi ikke stammer andre aper som lever i dag, stemmer.

og igjen VI ER APER, Homo sapiens er en art i ape slekten

Lenke til kommentar
Jo finnes masse beviser, harde beviser, beviser som ikke kan bety andre ting.

 

DNA

fosiler

utsende

DNA

DNA

og DNA

'

 

For alt vi vet kan mennesker idag være helt på jordet når det gjelder forskning, siden vi vet så lite enda.

 

Men greit, la oss si vi var apekatter en gang i tiden.. hvorfor stoppet utviklingen?

 

 

Å hvordan kan forskerne bevise at det var er stor eksplosjon som laget jorden?

 

Evolusjonsteorien sier ingenting om at vi stammer fra aper, men at nåtidens aper og mennesker har samme stamfar. Og hvorfor tror du utviklingen har stoppet? Du vet at dette ikke er noe som skjer på 5 minutter?

 

Som jeg sa, dyret vi utviklet oss fra måtte være en ape, ikke apelignende eller proto ape, men ape, en fullt utviklet ape, med alle de anatomiske tegnene på å være ape, som dagens aper, at vi ikke stammer andre aper som lever i dag, stemmer.

og igjen VI ER APER, Homo sapiens er en art i ape slekten

 

Agreed.

Lenke til kommentar
Jo vi har vært apekatter, eller de vil si, noen apekatter utviklet seg til aper, og nei vi kom ikke fra en apelignende forfar, vi kom fra en ape, da dyret som ble oss ville på alle mulige taxonomiske begrunnesler klassifiseres som en ape, og husk vi er fremdeles aper, vi vil altid være aper

 

Beklager, jeg har visst misforstått uttrykket "apekatt", og trodd dette henviste til en moderne ape, i motsetning til "ape" som et generelt uttrykk.

 

(At stamfaren vår ville blitt klassifisert som en ape er under enhver tvil, men det kan være greit å bruke uttrykket apelignende hvis man er usikker på om motdebatanten har forståelse for at det ikke er f.eks. sjimpanser det er snakk om.)

 

Gerit nok, var bare sist jeg hørte en vitenskapsmann på tv så var visst big ben det som skjedde. Og jeg må inrømme at jeg har vansker med å tro at vi kommer fra apelignende former som plutselig ble kjempesmart på noen 1000år mens vi samtidig skulle slutte å gro hår, kall meg gjerne vanskelig.

 

Big bang handler om begynnelsen på universet, ikke jorden. Og det er ikke snakk om noen få tusen år, akkurat. Ikke ble vi "plutselig" kjempesmart heller.

 

Har forresten heller ikke sotte meg så veldig inn i evolusjonsteorien, så har minimalt jeg skal diskutere der.

 

Gjør det. ;) Alle har godt av litt kunnskap om de rådende vitenskapelige teoriene.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
For alt vi vet kan mennesker idag være helt på jordet når det gjelder forskning, siden vi vet så lite enda.

Vi vet veldig mye, i hvertfall langt mer enn for 2000 år siden.

 

Men greit, la oss si vi var apekatter en gang i tiden.. hvorfor stoppet utviklingen?

Hvorfor tror du den stoppet? Er du helt lik din bror, eller helt lik din far? Er det ikke små forskjeller mellom far og sønn og søsken (utenom eneggede tvillinger)?

 

Det er en vanlig mistanke å tro at evolusjonen stoppet opp for noen, mens noen utviklet seg videre. Hvor denne feilaktige myten kommer fra, vet jeg ikke, men det er feil. Vi kommer ikke fra andre nålevende aper, men vi og andre aper har samme felles stamfar. De har utviklet seg paralellt med oss, men i en annen retning.

 

Hvem sier at intelligens er det ultimate målet for evolusjon? På mange måter er ikke vi mennesker de mest suksessfulle organismene på jorden. Det finnes trillioner eller trilliarder over maur på alle kontinent, bakterier finnes over alt i hele verden, fra de dypeste groper i havet der ingen lys kommer til, til langt oppe i atmosfæren, kalde steder og varme steder osv. Du har mye å lære om evolusjon og vitenskap generelt, veldig mye.

 

Å hvordan kan forskerne bevise at det var er stor eksplosjon som laget jorden?

Det var ingen eksplosjon, det var en ekspansjon. Bevisene for dette er mange. Alt som har blitt nevt, i tillegg til andre ting, som bakgrunnstrålingen, som ble forutsett mange år før den ble funnet osv.

 

Hvis du gidder og tør (no offence, men det er mange religiøse jeg har møtt og snakket med som ikke vil se gjennom videoer eller lese ting som går imot deres tro, kanskje fordi det kan få dem til å tvile) kan du gjerne se denne videoserien, eller i hvertfall de par første videoene. Hver er på ca. 10 minutter, og du må selvsagt ikke se alt på en gang. Den gir en grei og forståelig introduksjon til vitenskapen generelt, og den vitenskapelige forklaringen på det meste du lurer på frem til i dag. Jeg ønsker at du ser denne:

http://www.youtube.com/user/potholer54#g/c/DB23537556D7AADB

 

Legger de jeg ser på som viktigst og mest relevant her:

 

Hvordan vet vi det?

Det får du også i videoene over, spesielt de to første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
At stamfaren vår ville blitt klassifisert som en ape er under enhver tvil, men det kan være greit å bruke uttrykket apelignende hvis man er usikker på om motdebatanten har forståelse for at det ikke er f.eks. sjimpanser det er snakk om.)

 

Ja, er klar over det og kan være enig, men liker bare å være ekstremt presis når det kommer til klassifikasjoner da dette ofte er ting folk vet lite om, anbefaler alle å bare følge klassifiserings linker på wiki, er utrolig hvor mye man lærer, hvilke dyr som er beslektet med andre dyr, hvor nært beslkektet de er mennesker osv.

 

Foreksempel at rotter og mus er nærmere beslektet oss, en det hunder og katter er, jeg finner slike ting fasinerende, men ingen andre gjør det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...