Gå til innhold

På utkikk etter nytt MMO


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner godt at du har gått lei av WoW. Riktignok er det størst og har masse innhold, men det er også fryktelig enkelt, og mange vil nok si direkte stygt. Kjapp oversikt over en del alternativer og styrker på noen av alternativene du har (jeg har prøvd alle disse):

 

Age of Conan: Fabelaktig grafikk, og relativt bra PvP. Godt valg om du liker å spille alene, men mangler noe på interessante gruppeinstanser, og raiding er foreløpig heller dårlig. Har bedret seg svært mye de siste månedene, og er nå absolutt et kult spill for oss gutta. Jenter er det imidlertid veldig mye færre av enn andre morpgs jeg har prøvd.... kanskje pga alle de nakne puppene og den brutale verdenen det er satt i.

 

LOTRO: Fantastisk historie og verden. Man følger ringens brorskap og hendelsene rundt Lord of the Rings veldig godt. Som i WoW kan man nå maks nivå uten å være i grupper med andre, men de mest interessante oppdragene som følger LOTR bøkenes historie krever en del gruppespill. Veldig avslappet og hyggelig atmosfære med svært få powergamers og svært få gold-sellers. Dårlig highend raid innhold, og svært lite av det også. En god del artige gruppeinstanser, spesiellt i Moria, men etter min mening ikke på høyde med EQ2. Lite interessant PvP i og med at PvP bare er i spesielle PvP områder, og da kun spiller-raser mot monstre som spilles av spillere.

 

 

EverQuest 2: Veldig fokusert på gruppespill og raiding, og etter min mening best på begge deler. Man kan nå topp nivå som solo spiller, men går da glipp av alt det gode utstyret. Dårlig PvP, så her er det i all praksis spiller mot monstre hele tiden. Veldig store og gode områder både over og under bakken med masse quester overalt. Et svært stort antall av questene er imidlertid fed-ex quests (drep x antall monstre og ta med hodet til en eller annen, evnt frakt ditt og datt herfra til et annet sted).

 

AION: Skiller seg lite fra alle de andre grind-baserte MMO'ene der ute. Hvis man liker flashy anime stil på angrepene og monstrøse våpen har det nok sin sjarm. Ellers kan spillet by på vinger og ektremt mange timer hvor man gjør det samme om og om igjen.

 

Warhammer Online: Ekstremt fokus på PvP. Man kan enten ha Order baserte eller Chaos baserte spillere på en server, ikke begge deler. De har scenarioer der man samler et noenlunde likt antall fra begge sider og kjempe om strategiske punkter samt andre underoppdrag. I tillegg er det siege combat i åpne områder der man kjemper om strategiske fort som gir bonuser for siden som eier fortene. Man styrer både forsvarsverker og angrepsmaskiner som katapulter og ballistaer. Solo spiller aspektet er tilstedeværende, men er uinspirert og en dårlig måte å levle opp på i og med at man trenger PvP rank på nært like høyt nivå som vanlig level for å kunne bruke de beste tingene.

 

Darkfall: Full loot PvP og svært aggressivt miljø. Du er alltid utsatt for angrep, og kamp er mye mer "twitch basert" enn andre. Her er det ikke så mye utstyr som teller, men snrere ferdigheter og reaksjonstid. Vær oppmerksom på at siden dette er full loot, så er det alltid mange andre ute etter deg, selv inne i byene.

 

Vanguard: Dessverre få spillere i og med at de fikk en dårlig start pga mange bugs. Har tatt seg veldig opp den siste tiden. Vanguard har et av de beste tradeskill/crafting systemene jeg har sett, og gir absolutt mye ekstra spilleglede for dem som liker å lage utstyret sitt selv. Både solo spill og gruppeinstanser fungerer bra, men det mangler fremdeles en del i highend skiktet i form av gode raids. Vanguard er mer hardcore enn mange andre, og folka du møter bærer en del preg av det. Veldig stor andel av spillerne her bruker mesteparten av tiden sin i spille og har lite toleranse for "amatører", eller n00bs som de kalles.

 

Håper det hjelper til å få en viss oversikt selvom det nok er litt biased i forhold til egne meninger, og dermed ikke fullt så objektivt som jeg kunne ønske :-)

Lenke til kommentar
EverQuest 2: Et svært stort antall av questene er imidlertid fed-ex quests (drep x antall monstre og ta med hodet til en eller annen, evnt frakt ditt og datt herfra til et annet sted).

Med det antall quester som er i EQ2 så ville det vel vært rart om ikke det var noen av Fed Ex typen, men du verden så mange gode Heritage/questlines spillet har.

Crafting systemet i EQ2 er også veldig bra, men noe enklere enn i Vanguard.

 

Men Kudos til havardhoyaas for en flott oppsummering av de forskjellige mmorpg.

Lenke til kommentar

Hva med å prøve Dungeons and Dragons Online?

 

Det var først et spill du måtte kjøpe og deretter betale for hver måned men er nå blitt fritt å laste ned og spille. Du får dog mere innhold hvis du fremdeles abonnerer men man kan kjøpe mere innhold som engangsbetalinger også.

 

Dette er hvis du laster ned Amerikansk versjon, Europeisk versjon er fremdeles slik at man må kjøpe spillet + månedlig spilletid.

 

Men merker ikke noe forsinkelser selv om jeg er på amerikanske servere.

Lenke til kommentar

Har aldri merket at Vanguard spillerne har vært elitist som du påpeker, jeg synes det er litt missvisende for de er vel den communitien som bruker ord som noobs minst. Kanskje jeg har vært heldig, eller er en slik kar selv :) Ellers flott skrevet.

 

Tenkte jeg skulle nevne Alganon, som er i open beta nå, bare til å gå på hjemmesiden deres å få seg nøkkel og lasta ned spillet. Men viss du synes runes of magic lignet fryktelig mye på wow, er alganon enda "verre". Det har fryktelig mange bugs, og det lagger en del, men siden jeg er så glad i nye mmorpgs, er det forsatt ganske kult å teste.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...