Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Under 18, gjeld?


CorporalClegg

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Vi hadde fotografering på skolen for noen uker siden, og vi fikk bildene tilsendt uten at vi verken hadde bedt om det eller godkjent det. Vi kunne sende det tilbake uten å betale porto. Nå til kjernen av saken; Jeg glemte jo selvfølgelig å sende inn bildene, og har fått purring adressert til Ivar ******* evt foresatte.

 

Spørs. er da; Har de lov å sette en 16-åring i gjeld? Og er måten de distribuerer bildene lov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke har inngått en avtale om å motta bilder mot betaling, kan de bare glemme det.

 

Man kan kanskje spørre om det å stille opp ved fotograferingen innebærer en aksept av at det sendes bilder mot betaling, men jeg kan ikke se at en slik anførsel kan føre frem. For det første har fotografen selv lagt til grunn at avtale ikke er inngått, siden bildene kan sendes tilbake uten betalingforpliktelse. For det andre antar jeg at man er pålagt av skolen å stille. I en slik situasjon er ikke avtale inngått. De kan jo komme og hente bildene hjemme hos deg hvis de vil ha dem tilbake.

 

Hvis du vil spare deg selv for konflikter, sender du dem inn nå.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker, så skippet fotografen "underskrift fra foresatte" på skjemaene vi skulle levere etter bildet ble tatt. Ble skeptisk allerede da..

 

I fjor fikk vi også bildene uten å ha bedt om det. Sendte dem i retur i tide da, og fikk ikke noe etter det. Tipper at dersom du sender dem inn, så skipper de betaling.

 

Edit: Kanskje lurt å nevne at jeg går på samme skole som Corporal.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar
Jeg har fått tre varer jeg ikke har bestilt og nå truer de med å sende regningen til inkasso. Når jeg prøver å ringe firmaet setter de meg på vent i lange tider og jeg kommer aldri frem.

 

Det er forbudt etter markedsføringsloven å sende ut varer med krav om betaling uten at man har inngått noen avtale om dette. Forbrukerombudet er derfor interessert i å høre om slike tilfeller.

 

Du vil ikke ha noen betalingsforpliktelse i slike tilfeller. Bakgrunnen for dette er at du ikke har inngått en avtale med den næringsdrivende. På Forbrukerrådets hjemmesider finner du mer informasjon om hvordan du bør forholder i slike tilfeller, samt et ferdig klagebrev du kan sende den næringsdrivende.

 

 

Se forvrig denne linken: http://forbrukerportalen.no/faq/1145876676.21

Lenke til kommentar

Det er en vanlig skikk at skolefotografer sender ut bilder til alle som har deltatt på fotograferingen, ene og alene fordi 90% av alle foreldre vil ha fotografiene og det er èn jobb som kan leveres til alt fra 20-35 personer.

 

Bildene sendes med en faktura og en betalingsfrist for arbeidet. Hvis du beholder bildene i hele denne perioden og ikke betaler blir dette oppfattet av fotografen/firmaet som du har tatt bildene til ditt eie, men ikke har betalt for arbeidet fotografen har gjort. Dreav purring.

 

Ta kontakt med firmaet, si at det har skjedd en forglemmelse og returner fotografiene snarest. Møt dem på halvveien, du har tross alt glemt å sende tilbake bildene. Men de kan ikke kreve penger av deg.

Lenke til kommentar

Dette er forresten tatt opp med forrige kunnskapsminister, og han sa at dette skulle taes opp "lokalt."

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6442151

 

Dette er i selve definisjon negativt salg, mottatt vare kan ansees som en vareprøve.

 

Uansett, fotografen kan anse saken som tapt, da mindreårige uansett ikke har lov til å stifte gjeld. Jeg finner det uansett rart at elevene får regning direkte fra fotograf. Spesielt siden det er SKOLEN som har inngått avtalen, og at SKOLEN har gitt ut navn og adresse på mindreårige elever til fotografen. Slik jeg ser det, så er det skolen som er økonomisk ansvarlig. Uten at jeg har noen juridisk erfaring utover det hvermannsen har, så mener jeg at skolen har brutt taushetsplikt ovenfor den mindreårige ved å sende navn og adresse til en utenforstående. Jeg håper en med mer juridisk erfaring kan gi litt lys på dette punktet.

Lenke til kommentar

Praksis er i alle tilfelle forbudt etter ny markedsføringslov (av 2009) § 11 første ledd bokstav b, jf forskrift om urimelig markedsføring ("svartelista") § 1 pkt 21 og 29. Det følger også av svartelistas § 1 pkt 29 at fotografen heller ikke kan kreve bildene tilbakelevert dersom de ikke betales.

 

Unntak fra § 11 / svartelista kan bare fastsettes i lov eller i medhold av lov. Kutyme er ikke grunnlag for unntak, så "vi har alltid gjort det slik" gjelder ikke. Hvis kutyme og sedvane skulle kunne påberopes til tross for at det hadde kommet ny lov ville man aldri fått endret noe som helst.

 

Taushetsmessig vet jeg ikke om det er noe grunnlag å mase om -- da jeg var 16 fikk vi beskjed om å skrive navn og adresse på lapper vi fikk utdelt dersom vi ønsket bilder hjemsendt. Hvis skolen har utdelt adresser uten noen form for samtykke vil jeg se på det som brudd på vilkårene for behandling av personopplysninger.

Lenke til kommentar

Kjæresten min har akkurat tatt bilder, og får de vel tilsendt snart med krav om betaling. Kanskje jeg skal be henne beholde de uten å betale, og skape litt rabalder? Husker jeg var VELDIG irritert over dette på VGS, men ettersom fotografen nærmest truet med tvangssalg av foreldrenes hus til de som ikke returnerte ubetalte bilder, turte jeg ikke gjøre så mye..

Lenke til kommentar
Såvidt jeg husker, så skippet fotografen "underskrift fra foresatte" på skjemaene vi skulle levere etter bildet ble tatt. Ble skeptisk allerede da..

Edit: Kanskje lurt å nevne at jeg går på samme skole som Corporal.

Men dere leverer inn et skjema? Jeg regner med dette skjemaet sier at dere som fyller det ut ønsker å motta bildene?
Lenke til kommentar
Såvidt jeg husker, så skippet fotografen "underskrift fra foresatte" på skjemaene vi skulle levere etter bildet ble tatt. Ble skeptisk allerede da..

Edit: Kanskje lurt å nevne at jeg går på samme skole som Corporal.

Men dere leverer inn et skjema? Jeg regner med dette skjemaet sier at dere som fyller det ut ønsker å motta bildene?

 

Sannsynlivis ikke. De pleier å være såpass utspekulerte at de sender det uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...