Gå til innhold

Noctua lanserer kjølermonster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

True Copper veier vel 1,8 eller 1,9kg uten vifte, så jo.. i overkant av 2kg med vifte®. Har en TC med 2x 800rpm 12cm Noctua-vifter i stue-pcen min, og denne ble fraktet lengre avstander i en gammel Hyundai, omtrent uten støtdempere, da jeg nylig flyttet. Opp ned :w00t: Folk bekymrer seg mye for vekten på disse større kjøleribbene, men i all hovedsak er det bare 'noia. Er jo tross alt ingen som vil risikere å ødelegge god-pcen sin =) Er man av den skikkelig bekymrede typen, kan man jo "bare" lage custom backplate på størrelse med hovedkortet, men da må man jo gjerne være litt fingernem, evt. verktøynem.

Lenke til kommentar
Ugh. Like greit å legge pengene i en dyrere CPU.

 

Stock kjøling ftw. Litt 90-talls å overklokke. :D

Det er sant, og det er jo helt 70-talls og bruke data også... Og det er jo helt 60-talls og tune opp bilen...

 

Nå er jeg ikke noen "bilmekker". Men er ikke det å mekke å bilen sin veldig 90-talls det også? :p alt er jo bare datamaskiner fortiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Liker ikke kjølere på over 1 kg når hk er montert stående...

Synd de er så få store kabinetter med liggende hovedkort (det er jo nesten bare sånne rare HTPC saker).

Lenke til kommentar

Burde gå fint å bruke opptil 3 stykk 140 mm vifter skulle eg tro.

 

I artikkelen om den 14 cm vifta til Noctua stod det jo at den hadde 12 cm fester. og med klipsene til Noctua, eller strips :p, så burde det ikke være noe problem.

 

Edit: spørsmålet er jo hvor effektivt dette er.

Men så er ikke vifter det værste å ta av/på, så er jo fort gjort å teste!

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar
Liker ikke kjølere på over 1 kg når hk er montert stående...

Synd de er så få store kabinetter med liggende hovedkort (det er jo nesten bare sånne rare HTPC saker).

 

Jeg har samme tanker. Utrolig lite innovasjon innen kabinetter. Både med tanke på utseende og funksjonalitet. Kun to-tre produsenter som har noen form for sans for estetikk, og heller ikke disse har rare innovasjonen innen funksjonalitet og generell design.

Lenke til kommentar

Jeg er avventende til å hylle denne nye kjøleren. Ser man på TRUE f.eks. så er det svært liten forskjell både på Black og Copper utgavene sammenlignet med "vanilla" TRUE.

 

Og f.eks. Corsair H50 har vist seg å være nesten like bra i de fleste tilfeller. Da sparer man også ganske mye plass, og om man vil så er den også mer stille enn disse store luftkjølerne. Min mening er at den også er både billigere, og enklere å bruke, enn mange av disse store luftkjølerne.

 

Selv har jeg sjeldent over 60 grader på varmeste kjerne ved bruk av H50 (ikke LinX load, men rett og slett "vanlig" 100% load). Dette er med 1 stk "lydløs" 120mm vifte på radiatoren. Det er mulig jeg kunne fått enda litt lavere temperatur med både TRUE og Noctua sin kjøler (og sikkert med denne nye også), men hvorfor? Temperaturen er fortsatt langt under å være et problem, selv ved LinX load over tid. Og stabil er prosessoren selv ved 100 grader kjernetemperatur. Men dette er selvfølgelig ikke bra i lengden. Så temperatur er overvurdert i mange tilfeller.

 

Kjører forresten en W3540 @ 4GHz uten turbo, og med HT, VT og alle kjerner aktivert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Og f.eks. Corsair H50 har vist seg ...

H50 blir en annen greie fordi den inneholder vann, altså en annen risiko å ta hensyn til når det installeres. I min bok er den er mer å regne som dårlig vannkjøling, enn god luftkjøler substitutt.

Lenke til kommentar
Og f.eks. Corsair H50 har vist seg ...

H50 blir en annen greie fordi den inneholder vann, altså en annen risiko å ta hensyn til når det installeres. I min bok er den er mer å regne som dårlig vannkjøling, enn god luftkjøler substitutt.

 

Det er ingen risiko ved et ferdig lukket og plombert system som Corsair H50. Man må skjære eller kutte med saks eller kniv for å få hull på de slangene der. Installasjonen er så ufarlig som man kan få det. I værste fall kjøler den dårlig hvis den monteres feil. Du klarer ikke ødelegge settet eller søle vann.

Lenke til kommentar
Hm, bare for nyskjerrighetens skyld, hva blir momentet på hovedkortet?

 

1.24 Kg*9.81 m/s2=12.16*N

Ca. høyde på hele greia 14cm:

12.16N * 0.07m = 0.85 Nm

Noen som har en følelse på om dette er "for mye"? :p

:p Påkjenning som HK får du regnet ut?

 

Har ikke noe tro på denne. Det skal godt gjøre å frakte nok varme fra bunnplaten og helt ut slik at kapasiteten utnyttes. Bli som å ha en sportsbil med 90 hk motor...

Jeg har tro på denne. Hvorfor skulle ikke denne kjøleren med 12 varmerør frakte nok varme fra CPU? Med to noctua vifter også. Noctua er ikke akkuratt et fillemerke heller. Roland Mossig, CEO i Noctua, uttaler følgende: "The NH-D14 in Ultra-Low-Noise mode actually outperforms the NH-U12P at full fan speed, so we're confident that this cooler will appeal to overclockers and silent enthusiasts alike." Muligens overdriver han, men den blir uansett god!

 

Jeg fatter ikke hvorfor den ikke støtter LGA775! Så akkuratt etter ny entusiast-vifte. CPU'en er 60 grader idle pga stock kjøleren til Intel har elendig festemekanisme (og en dårlig kjøler også), så den sitter løst. Min GTX 280 som er laget med 65nm teknologi og er ganske varm, er 42 grader idle.

 

EDIT: LGA775 fester følger med.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...