Gå til innhold

Har en linje blitt krysset? (PC/PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm. For min del er ikke dette spesielt rystende, men samtidig overrasker det meg at så mange sammenligner oppdraget med spill som GTA. At man ut av likegyldighet deiser ned et par sivilie eller kanskje henretter et par personer på gata for moro skyld er ikke det samme som å bli kastet inn i rollen som terrorist med oppdrag om å drepe flest mulig sivile.

 

Jeg forstår godt hvis dette skaper furore, og jeg lurer samtidig litt på hvilken hensikt dette har. Er det bare et modig PR-stunt? Tiden vil vise om oppdraget har noe å bidra med i det store og hele, men i mellomtiden er jeg lettere skeptisk.

Lenke til kommentar

Er det virkelig så forskjellig å drepe sivile fra å sitte i et gunship og meie ned alt av fiendtlige soldater på kartet uten at de har noen som helst mulighet til å skade deg eller å overhodet være et problem? Selvsagt så er "de" soldater og alt det der, men makten en har over "livene" deres er da nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar
Er det virkelig så forskjellig å drepe sivile fra å sitte i et gunship og meie ned alt av fiendtlige soldater på kartet uten at de har noen som helst mulighet til å skade deg eller å overhodet være et problem? Selvsagt så er "de" soldater og alt det der, men makten en har over "livene" deres er da nøyaktig det samme.

 

makten er sikkert den samme, men det moralske aspektet er forskjellig.

 

"men with guns shoot other men with guns" dette er oppfatning av krig og en generell holdning til å legitimere dreping.

 

Det som er spesielt her er at du i ett seriøst krigsspill (så langt det lar seg gjøre ihvertfall) får et oppdrag med den helt motsatte holdningen: å skyte noen som ikke utgjør noen som helst trussel mot deg/eller dine, samt gjør dette i en setting som for noen (amerika) kan virke veldig provoserende ( nå skjer det på en russisk flyplass, tenk om det foregikk på amerikansk jord :O )

 

Men innrømmer at det er et friskt pust, som en tråd nevnte på offisielle cod forum "IW got balls the size of church bells", haha lo godt da xD

Endret av texaco
Lenke til kommentar
Er det virkelig så forskjellig å drepe sivile fra å sitte i et gunship og meie ned alt av fiendtlige soldater på kartet uten at de har noen som helst mulighet til å skade deg eller å overhodet være et problem? Selvsagt så er "de" soldater og alt det der, men makten en har over "livene" deres er da nøyaktig det samme.

 

Soldater har valgt å være soldater, og bør ha tenkt igjennom det det innebærer. N emlig at man riskierer å måtte drepe folk, og bli drept av fienden. Det er noe ganske annet enn sivile.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det virkelig så forskjellig å drepe sivile fra å sitte i et gunship og meie ned alt av fiendtlige soldater på kartet uten at de har noen som helst mulighet til å skade deg eller å overhodet være et problem? Selvsagt så er "de" soldater og alt det der, men makten en har over "livene" deres er da nøyaktig det samme.

 

Soldater har valgt å være soldater, og bør ha tenkt igjennom det det innebærer. N emlig at man riskierer å måtte drepe folk, og bli drept av fienden. Det er noe ganske annet enn sivile.

 

AtW

 

Var ikke greia at man skulle spille terrorist på denne banen?

For om du ikke har hørt om terrorister som har slaktet sivile før bør du følge med litt nøyere.

Lenke til kommentar
Er det virkelig så forskjellig å drepe sivile fra å sitte i et gunship og meie ned alt av fiendtlige soldater på kartet uten at de har noen som helst mulighet til å skade deg eller å overhodet være et problem? Selvsagt så er "de" soldater og alt det der, men makten en har over "livene" deres er da nøyaktig det samme.

 

Soldater har valgt å være soldater, og bør ha tenkt igjennom det det innebærer. N emlig at man riskierer å måtte drepe folk, og bli drept av fienden. Det er noe ganske annet enn sivile.

 

AtW

 

Var ikke greia at man skulle spille terrorist på denne banen?

For om du ikke har hørt om terrorister som har slaktet sivile før bør du følge med litt nøyere.

 

Spørsmålet var om det var så forskjellig å drepe forsvarsløse sivile, kontra å skyte soldater på lang avstand. Jeg mener det er en vesetnlig forskjell. Betyr det at jeg benketer at sivile har blitt drept? Om det ikke skulle være klart nok fra innleggene som har vært hittil, så er svaret nei.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes absoultt dette er drøyt, men man kan jo velge selv om man skal skyte eller ikke. Min moral er såpass godt forankret at jeg tviler på at jeg kommer til å fyre av mot sivile, selv om det bare er pixels på en skjerm. De aller fleste klarer å skille mellom fiksjon og virkelighet, men så finnes det en liten prosent gærninger som ikke klarer dette og meier ned uskyldige på f.eks. skoler rundt om i verden. Enkelte kan finne dette så fornøyelig at de praktiserer det i virkeligheten også.

Lenke til kommentar

ÅH VÆR SÅ SNILL. Selvfølgelig er det drøyt når målet er å drepe så mange uskyldige som mulig i et spill.

 

Ikke kom her og si "ja menn d e bare et spill lolz". La meg ta et annet eksempel som er etter min mening like drøyt. Hva om spillet handlet om at du var en nynazist som måtte drepe så mange innvandrere som mulig? Hadde dere også sagt "ja menn d e bare et spill lolz" eller hadde dere vært sjokkert fordi spillet plutselig var "rasist og uakseptabelt"?

 

For meg er det nøyaktig det samme...

 

Jeg har dog ingen tro på at dataspill forårsaker vold i virkeligheten. Dette er renspikret tull. Det finnes selvsagt alltid ustabile folk som blir påvirket av alt de ser men det er et fåtall og jeg ser ikke helt hvordan spill skal få skylden når det er mer enn nok vold i andre medier.

Lenke til kommentar
ÅH VÆR SÅ SNILL. Selvfølgelig er det drøyt når målet er å drepe så mange uskyldige som mulig i et spill.

 

Ikke kom her og si "ja menn d e bare et spill lolz". La meg ta et annet eksempel som er etter min mening like drøyt. Hva om spillet handlet om at du var en nynazist som måtte drepe så mange innvandrere som mulig? Hadde dere også sagt "ja menn d e bare et spill lolz" eller hadde dere vært sjokkert fordi spillet plutselig var "rasist og uakseptabelt"?

 

For meg er det nøyaktig det samme...

 

Jeg har dog ingen tro på at dataspill forårsaker vold i virkeligheten. Dette er renspikret tull. Det finnes selvsagt alltid ustabile folk som blir påvirket av alt de ser men det er et fåtall og jeg ser ikke helt hvordan spill skal få skylden når det er mer enn nok vold i andre medier.

 

ja menn d e bare et spill lolz

 

Syntes det meste er akseptabelt i spill jeg.

Det betyr ikke at jeg syntes det hadde vært greit i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Det er tåpelit å dra en slik sammenligning. Nå har jeg aldri skrevet at dette gjelder alle, men en bitte liten promille. Å tro at dataspill, vodlsfilmer, TV og internett har null inflytelse er naivt. De aller aller aller fleste har ikke noe problem med dette, men det finnes unntak.

 

Det finnes unntak i de fleste sammenhenger...

Lenke til kommentar
Det er tåpelit å dra en slik sammenligning. Nå har jeg aldri skrevet at dette gjelder alle, men en bitte liten promille. Å tro at dataspill, vodlsfilmer, TV og internett har null inflytelse er naivt. De aller aller aller fleste har ikke noe problem med dette, men det finnes unntak.

Jeg har da aldri påstått at de ikke har innflytelse, for det har jo de... og dette i stor grad. Jeg har derimot påstått at vold i spill ikke fører til vold i virkeligheten. Som alt annet: med unntak.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...