Gå til innhold

Ulovlig markedsføring mot brukere på Diskusjon.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde først at jeg ikke hadde fått noe spam mail fra dem, siden jeg ikke hadde fått noe på den adressen jeg har skrevet i profilen min. Men så sjekket jeg den epost adressen jeg registrerte meg med her, og der hadde den nevnte spam meldinge dumpet inn. Den adressen har aldri vert vist i profilen min, så dette må være, som nevnt før, tatt fra databasen til diskusjon.no.

Endret av Mevon
Lenke til kommentar

I dag, tre dager etter at jeg mottok e-post fra "Bladkongen", fikk jeg spam nummer to på tre år. Håper det var en tilfeldighet, og at e-postadressen min nå ikke er på avveie.

 

Dersom noen skulle oppleve det samme, var dette første linje:

EuroScratchCards vous offre 5 euros pour gratter et gagner jusqu'à 200.000 euros !

Føyer meg til i rekken av de som har skjult e-postadresse i profilen på Diskusjon.no, samt de som har anmeldt forholdet til Forbukerombudet.

Lenke til kommentar
Det lurer jeg også på. Jeg mottok Bladkongen spam på email adresse som jeg KUN har brukt for å registrere meg på diskusjon.no, og jeg har valgt å ha email adressen privat/skjult i min profil.

 

Hvordan har de klart å få tak i adressen? Det må ligge noe mer bak.

 

+1 her.

 

Har hatt dette slått av siden jeg registrerte meg her i hine hårde dager, men fikk spammen allikevel.

 

Hvis lister med brukerinformasjon har vært på avveie i lenger tid uten at Edda har informert oss brukere om dette så lurer jeg på om at alle kanskje bør skifte passord hvis man bruker samme passord andre steder som man gjør her.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Hvorfor blir folk så forferdelig opprørt over dette her, men ikke over telefonselgere som plager deg midt i lunsjen på din private mobiltelefon?

 

Til sammenlikning, Telenor selger stadig telefonlister med brukernes telefonnumre til telemarketing-selskaper og ingen reagerer på det? Det er dessuten ikke ulovlig å drive "uadressert" telefonsalg med mindre en bruker aktivt reserverer seg mot det.

 

Hvorfor er det så mange som synes det er så viktig å anmelde spam, mens telefonsalg liksom er greit å bare reservere seg mot? Forstår ikke dette. Alstå, forstår ikke samfunnets aksept for telefonsalg. I tillegg har du spørreundersøkelser pr telefon, som det ikke går an å reservere seg mot. Sigh!

 

PS: Jeg er heller ikke glad i spam. Prinsipiellt synes jeg spam og telefonsalg stiller i samme kategori og begge deler burde være ulovlig.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir folk så forferdelig opprørt over dette her, men ikke over telefonselgere som plager deg midt i lunsjen på din private mobiltelefon?

Hvem har sakt at vi ikke har noe i mot telefonselgere? Det er vell heller måten disse epost adressene har blitt stjålet som jeg reagerer på, og krever en forklaring på det.

Lenke til kommentar
Visjoner: telefonsalg er like ille! Men det klager jeg (kanskje flere her også) over i andre tråder.

OK. Jeg har bare aldri hørt noen snakke om å anmelde telefonsalg... Og derfor slo det meg hvor strenge vi (samfunnet) er når det gjelder spam (e-post).

 

Uadressert reklame i postkassa er vel heller ikke noe man kan anmelde?

Lenke til kommentar
Hvorfor blir folk så forferdelig opprørt over dette her, men ikke over telefonselgere som plager deg midt i lunsjen på din private mobiltelefon?

 

Til sammenlikning, Telenor selger stadig telefonlister med brukernes telefonnumre til telemarketing-selskaper og ingen reagerer på det? Det er dessuten ikke ulovlig å drive "uadressert" telefonsalg med mindre en bruker aktivt reserverer seg mot det.

 

Hvorfor er det så mange som synes det er så viktig å anmelde spam, mens telefonsalg liksom er greit å bare reservere seg mot? Forstår ikke dette. Alstå, forstår ikke samfunnets aksept for telefonsalg. I tillegg har du spørreundersøkelser pr telefon, som det ikke går an å reservere seg mot. Sigh!

 

PS: Jeg er heller ikke glad i spam. Prinsipiellt synes jeg spam og telefonsalg stiller i samme kategori og begge deler burde være ulovlig.

 

Du glemte det viktigste, og kanskje det mest ulovlige i saken her. Hvordan har de fått tak i adressene?

 

Telefonselgere er irriterende, samme er spam, men i denne tråden var det en spesifikk spam vi diskuterer som kan være utsendt pga ulovlig uthenting av forum medlemers mail adresser.

Lenke til kommentar
Du glemte det viktigste, og kanskje det mest ulovlige i saken her. Hvordan har de fått tak i adressene?

 

Dette er sakens kjerne.

 

Jeg trodde min email var trygg her, og brukte adressen som jeg har holdt helt ren for spam inntil nå.

 

En enkelt spam er forsåvidt ikke verdens undergang, slik som andre her vil ha det til å tro. Og hvis dette var alt, skal jeg være enig i at det er en bagatell. Men er adressen først i sirkulasjon, er det ikke lenge før man er på alle mulige lister og plutselig er det 10 spam-mail om dagen.

Lenke til kommentar
Visjoner: telefonsalg er like ille! Men det klager jeg (kanskje flere her også) over i andre tråder.

OK. Jeg har bare aldri hørt noen snakke om å anmelde telefonsalg...

 

Personlig har jeg reservert meg mot telefonsalg, og de siste ti årene har jeg bare opplevd å bli oppring av en selger to ganger. Begge to fikk så absolutt høre hva jeg mente om at de ignorerte markedsføringsloven.

 

Og derfor slo det meg hvor strenge vi (samfunnet) er når det gjelder spam (e-post).

 

Vel, markedsføringsloven behandler telefonsalg og eposkreklame forskjellig. Det er bare lov å sende mail til brukere som har samtykket på forhånd (opt-in) mens telefonselgere kan ringe opp alle som ikke aktivt har motsatt seg dette (opt-out)

 

Uadressert reklame i postkassa er vel heller ikke noe man kan anmelde?

 

Selvfølgelig kan man det. Uadressert reklame er også opt-out (klistremerke på postkassa holder), og det er forbudt å ignorere dette. Posten er selvfølgelig flinke til å ta hensyn til de som har reservert seg, og jeg får bare reklame fra lokale småbedrifter som deler ut reklamen selv. Jeg kunne sikkert ha anmeldt dem, men jeg pleier å nøye meg med å ringe daglig leder på sen kveldstid og fortelle om markedsføringsloven.

Lenke til kommentar
Vel, markedsføringsloven behandler telefonsalg og eposkreklame forskjellig.

Takk for at du fremhevet mitt kanskje noe skjulte poeng.

 

Jeg reagerer på at noe som i mine øyne er en lettere irritasjon (e-post-spam) behandles strengere enn andre typer irritasjoner som går mye dypere (en haug med reklame i postkassa hver dag eller bli oppringt av hyperhyggelig salgsperson i besittelse av mitt fulle navn. Jeg ser altså på "opt-in" som strengere enn "opt-out".

 

Er fullstendig klar over at denne saken handler om at e-postadresser har kommet på avveie, men mange av kommentarene her forsto jeg slik at de skulle anmelde spam-utsender for å sende spam.

 

Sammenlikningen er vel uansett gyldig. Telefonselskaper selger til stadighet ut kundebase-informasjon til tredje parts selskaper som igjen selger det videre/benytter dette til salgslister. Dette hører jeg svært få reaksjoner på (ihvertfall blandt de jeg har snakket med). Grunnen er at det er "opt-out", men gjør det saken egentlig noe bedre? Er det vanlig at telefonbutikker informerer kundene om at de kan reservere seg mot ditt og datt når de åpner abonnement? Informerer telenor om at de kommer til å selge din kontaktinformasjon videre?

Lenke til kommentar
Hvordan kan dette ha skjedd? Skal jo ikke være mulig!

Noen fra innsiden som har sluppet informasjon kanskje?

Slik jeg oppfatter det, så var det en falsk bruker som sto bak skanningen av epostene.

Fra artikkelen: "For at en tredjepart skal kunne hente ut adressene, må man altså både opprette en falsk bruker på nettstedet og lage et program som skanner bildefilene og konverterer disse til tekst. I tillegg må man se bort fra lovens forskrifter om å innhente samtykke til markedsføring."

Lenke til kommentar
Jeg reagerer på at noe som i mine øyne er en lettere irritasjon (e-post-spam) behandles strengere enn andre typer irritasjoner som går mye dypere (en haug med reklame i postkassa hver dag eller bli oppringt av hyperhyggelig salgsperson i besittelse av mitt fulle navn. Jeg ser altså på "opt-in" som strengere enn "opt-out".

 

Er fullstendig klar over at denne saken handler om at e-postadresser har kommet på avveie, men mange av kommentarene her forsto jeg slik at de skulle anmelde spam-utsender for å sende spam.

 

Sammenlikningen er vel uansett gyldig. Telefonselskaper selger til stadighet ut kundebase-informasjon til tredje parts selskaper som igjen selger det videre/benytter dette til salgslister. Dette hører jeg svært få reaksjoner på (ihvertfall blandt de jeg har snakket med). Grunnen er at det er "opt-out", men gjør det saken egentlig noe bedre? Er det vanlig at telefonbutikker informerer kundene om at de kan reservere seg mot ditt og datt når de åpner abonnement? Informerer telenor om at de kommer til å selge din kontaktinformasjon videre?

Det er ikke snakk om å anmelde til politiet, men å sende inn en klage til forbrukerombudet.

Om man er reservert mot telefonsalg / postkassespam bør man gjøre det samme om man mottar slikt.

Hvorvidt telefonsalg / postkassespam burde vært opt-in og diskusjon rundt praksisen i telemarketing bransjen hører ikke hjemme i denne tråden.

Du kan starte en egen tråd om du vil vite hvor mye folk hater telefonselgere ;)

 

 

Vel, ikke alle som har fått spam har eposten sin synlig i profilen, så jeg vet ikke om den muligheten kanskje kan utelukkes?

Mener du at databasen var blitt hacket?

Diskusjon.no ble "hacket" for 3 år siden. Om det er noen sammenheng mellom disse to hendelsene vet vi ikke.

http://www.hardware.no/artikler/uonsket_be...kusjon_no/33065

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...