Gå til innhold

Ulovlig markedsføring mot brukere på Diskusjon.no


Anbefalte innlegg

L4r5: Seriøst? Jaja. Hver sin humor. Hadde det vært snakk om et alvorlig lovbrudd, så hadde jeg vært enig, men det er snakk om reklame tilsendt uten samtykke. Jeg er helt enig i at Bladkongen skal få smekk, men det er ikke akkurat snakk om et overgrep. Makan.

 

For øvrig - klage innsendt. Ante ikke at jeg faktisk hadde mottatt spammen før jeg leste denne artikkelen, ettersom Gmail har et veldig bra spamfilter.

 

Problemet er ikke direkte reklamen. Ingen dauer av det, men det er faktisk ikke lovlig etter norsk lov, så uansett fint det tas hånd om.

 

Problemet er at det virker som om adressene er hentet fra hw.no. De deler ikke ut mail adressene. Dessuten har mange til og med skjult adresse for andre medlemer også (inkl meg selv). Så hvordan har de hente ut denne informasjonen? Det kan virke som et datainnbrudd, og det er langt mer viktig å slås ned på enn å mottatt en reklame uten samtykke.

 

Uansett er det påtide at firmaer viser respekt for de lovene vi har her i landet om markedsføring, så en anmeldes til forbrukerombudet er også på sin plass. Er det snakk om andre ulovligheter her også er det påtide og sende politiet også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

L4r5: Greatness, da er vi gjerne enig. =)

 

L O G I M A N: Jeg er jusstudent, og er godt kjent med de juridiske sidene av det. Innlegget mitt var da ikke mot det, men mot at L4r5 tilsynelatende mente at det var så alvorlig at man ikke kunne spøke med det samtidig. Som jeg skriver i det samme innlegget, så har jeg jo sendt inn klage-

Lenke til kommentar
L4r5: Greatness, da er vi gjerne enig. =)

 

L O G I M A N: Jeg er jusstudent, og er godt kjent med de juridiske sidene av det. Innlegget mitt var da ikke mot det, men mot at L4r5 tilsynelatende mente at det var så alvorlig at man ikke kunne spøke med det samtidig. Som jeg skriver i det samme innlegget, så har jeg jo sendt inn klage-

 

Da virker det som om vi er enige :)

Lenke til kommentar

Tvilsomt dette ja :p Har ikke fått noe jeg, så skal ikke klage..

Men i dagens samfunn er det ikke vanskelig å finne frem til mer info om svensken som står bak bladkongen.no, ihvertfall han som står registrert som eier av domenet og er visedirektør i firmaet som eier Bladkongen.

 

Fyren har sladda bilde av seg selv på facebook :p

 

Nå skal man ikke oppfordre til sånt, men sånne folk fortjener jo å få en del direkte telefoner, mailer eller sms'er..

Lenke til kommentar

Fikk noe fra en bokkjede jeg aldri har hørt om eller handlet fra. Når jeg trykkte på linken for å ikke motta nyhetsbrev fra de var beskjeden om at jeg var meldt av på svensk. Lurer på om det har noe med denne saken å gjøre.

 

Edit: det var fra bladkongen.no

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Får omtrent ikke spam fordi det blir sortert ut lenge før det kommer til husveggen min, men det har kommet ett lite røsk (6-7)av Norske spam-meldinger fra ymse leverandører siste dager.

 

Kanskje litt på siden av sak; men opplevelsen av å bli servert nyheter, tester etc fra kun en programvareprodusent innenfor en viss kategori gir meg en større stank av ulovlig markedsføring enn reklame i e-postkassa. Da tenker jeg på noe jeg har merket meg på nettsteder generelt sett.

Lenke til kommentar

Hmm ... Jeg ser det er Relation & Brand som sender ut disse mailene. Jeg blir mildt sagt provosert når jeg nå leste denne pressemeldingen fra Relation & Brand. Ingressen lyder:

För att göra den kommersiella e-posten fri från spam* har seriösa

e-postleverantörer fått egna ”passerkort”. Deras utskick släpps igenom spamfiltren hos de stora internetoperatörerna. Det sker tack vare att de är vitlistade av branschorganisationen SWEDMA.

Litt lenger ned kan man lese

- Jag tycker att det är positivt att operatörerna börjar samarbeta med oss seriösa e-postleverantörer. I praktiken innebär detta att e-post som skickas från våra verktyg eGenerator och NRM kommer att tas emot med öppna armar av TeliaSoneras servrar, säger Magnus Modin, CEO, Relation & Brand AB.
Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Synest ærlig talt for mange skyter på bladkongen og glemmer sakens kjerne. Hvordan i H har de fått tak i e-postadressene? Der mener jeg Diskusjon.no har en stor forklaringsjobb å gjøre. En moderator foreslår at det enkleste er den beste forklaringen og roter seg bort i en forklaring om skript mot bildefiler, uten at det kan forklare hvordan de som har skjult sin profil er blitt utsatt for dette.

 

Banken er ikke uten ansvar for hva som skjer med pengene mine, og Diskusjon.no har ett ansvar i forhold til den informasjonen vi legger igjen her. Synest egentlig selve spamen er det minst alvorlige i dette.

Lenke til kommentar
Synest ærlig talt for mange skyter på bladkongen og glemmer sakens kjerne. Hvordan i H har de fått tak i e-postadressene? Der mener jeg Diskusjon.no har en stor forklaringsjobb å gjøre. En moderator foreslår at det enkleste er den beste forklaringen og roter seg bort i en forklaring om skript mot bildefiler, uten at det kan forklare hvordan de som har skjult sin profil er blitt utsatt for dette.

Nei, det er ikke (bare) herfra de har fått listene sine, for jeg fikk samme spammen til en epostadresse jeg ikke har oppgitt til så veldig mange, og aldri brukt her. Her bruker jeg en catch-all adresse, så eposten min her er [email protected], og spammen kom til [email protected]. For å være ærlig mistenker jeg mer en eller annen nettbutikk som muligens har gått konk, for så å selge kundelistene sine.

 

edit: og ja, selvfølgelig skyter vi på spammerene. Det er de som virkelig fortjener det.

Endret av meitemark
Lenke til kommentar
Er det ikke mulig å få vist headeren (evt kildedokumentet) i hotmail?

Eller er jeg blind? :confused:

Høyre-klikk på mailen i innboksen. Da får du opp en meny hvor du blant annet kan se hele meldingen (ink. headere) som ren tekst.

 

For å være ærlig mistenker jeg mer en eller annen nettbutikk som muligens har gått konk, for så å selge kundelistene sine.

For all del, det er fult mulig, men det kan ikke være hele grunnen isåfall. Alle nettbutikker jeg har registrert meg i lever fortsatt i beste velgående enten under eget navn, eller gjennom oppkjøp. Med mindre man mistenker at Komplett, PS eller Netshop har solgt kundelistene sine kan det iallfall ikke stemme for min del.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...