Gå til innhold

Spår butikkdød


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De eneste gangene jeg kjøper noe over disken er hvis jeg trenger det innen 1 dag eller er klær

Mat, klær, spesielle ting som ting til studier, og ting jeg trenger på dagen. I løpet av et år har jeg kjøpt 2 elektroniske ting over disk. I fjor høst en ekstra kabinettvifte, fikk et monster som bråkte og kjølte dårlig, og den kostet 250kr :thumbdown:

Og nå i høst kjøpte jeg en 750GB WD GP disk over disk (:p) for å ta backup av siste rest av en filserver før jeg flyttet, og måtte ut med nesten 800kr. Dette er jo tilnærmet ran. Man får jo 1,5TB WD GP til rett over 800kr på nett. :realmad:

 

Jeg er forresten helt enig når det gjelder produktinfo i nettbutikker. Mange av de er alt for dårlige, og mange bare kopierer produsentens informasjon. Mange netthandler kunne gjort gode fortjenester på å ansatt noen geeks på deltid til å skrive produktbeskrivelser og linke benchmarks og reviews.

 

Når det gjelder artikkeloverskrifter er jeg helt enig i alt for mye sensasjonalisme og negativ vinkling, spesielt skal alt vinkles som om det er farlig. Jeg tror det ville gitt mye bedre intrykk av HW om de begynte å skrive seriøse "som det er" overskrifter i stedet for å hive seg på sensasjonell markedsføring som etter utseende er rettet mot paranoide idioter. Forumet og "no bullshit" brukerne der med hav av kunnskaper er hovedsaken til at jeg leser HW.no, ellers har mange utenlandske review sider hovedsaklig bedre og mer saklige artikler som faktisk handler om hardware som er skrevet av dem selv og ikke kopiert med tolkning eller notis.

Lenke til kommentar
Vi er ikke interessert i å kjøpe musikk plater,film,spill etc, og dra med oss pc'r fra butikken.

 

Vi vil helst ha det rett inn på pc'n, på mp3 spilleren, og få den nye pc'n levert på døra.

 

Vi er nordmenn som lever i 2009 tross alt.

Helst "gratis" frå diverse torrentnettverket på den store vide vebben.

Lenke til kommentar

Tror at detaljhandelen hadde merket dette enda mer hvis "tollgrensen" ble økt til over 200 NOK.

Virker som denne undersøkelsen ikke diffransierer mellom norske nettbutikker og utenlandske.

Ellers så er sko noe man kan tjene på å handle på nettet fra utlandet, forutsatt at man finner et merke som er konsekvente på størrelser.

Lenke til kommentar
Vi er ikke interessert i å kjøpe musikk plater,film,spill etc, og dra med oss pc'r fra butikken.

 

Vi vil helst ha det rett inn på pc'n, på mp3 spilleren, og få den nye pc'n levert på døra.

 

Vi er nordmenn som lever i 2009 tross alt.

Helst "gratis" frå diverse torrentnettverket på den store vide vebben.

Helt gratis er ikke en nødvendighet. Det viktigste er at det må være lett å finne det man vil ha via en god og oversiktlig side med skikkelig søkemotor og indeksering, og og deretter lett å få tak i det man har funnet, og selvfølgelig må prisen være saklig.

Jeg har selv spotify premium, så jeg betaler nå for musikken min. Tidligere lastet jeg ned ca 5-10 album i året, eller fikk musikk når jeg var på lan. Dette gjorde jeg ikke pga pengene, men fordi musikken jeg hører på skjeldent er lett å få tak i innen rimelig tid etter den kommer ut.

Om det hadde blitt laget en ordning med torrent og rimelige priser og terms, og aller viktigst, UNIVERSAL TILGJENGELIGHET VED SLIPP av filmer og TV-serier, så ville jeg slått til med en gang og fint kunne betalt noen hundre i månden.

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at en gjenganger er "kjøper ikke klær og mat på nettet".

 

For mitt vedkommede kjøper jeg ikke klær på nettet fordi utvalget er sædreles dårlig. Tøy-mafiaen undergraver jo mulighetene for å drive nettbutikk, fordi de skal være eksklusive og kun finnes i utvalgte butikker. Stort sett er det kun jack & jones-stil og litt undertøy og en tidel av sko-utvalget til litt dyrere merker.

 

Ebay er et sjeldent unntak, men også der er utvalget særdeles begrenset, og det er jo stort sett salg i privat regi.

 

Jeg ville handlet mye mer klær på nettet om det hadde vært mulig for meg å finne det jeg ønsket. Det må dog være en forutsetning at informasjon om størrelser blir bra. Har ved et enkelt tilfelle fått en for liten skjorte, fordi engelske størrelser er litt misvisende. I følge noen tabeller som jeg fant ved å google, skulle den passe meg, men var for kort i ermene.

 

Er det ikke flere som ville handlet klær på nettet om utvalget kunne tilsvare det i butikken?

Lenke til kommentar

[ot]

Da er det jo godt det finnes ateister som ikke bryr seg om fanden

[/ot]

 

Jeg er helt enig, det er mye som burde bli solgt på nettet som ikke blir, eller ikke er lett tilgjengelig fra norske nettbutikker i alle fall.

Det som skuffer meg mest er egentlig den elendige tilgjengeligheten på digitalt media gjennom lovlige kanaler. Spotify er en god start, men det er mye de ikke har, spesielt ting som er utenfor mainstream. Vi trenger noe lignende for filmer og TVserier også. Og en tjeneste der man kan kjøpe så man eier og laste ned uten DRM eller begrensninger (muligens med et lite ekstragebyr for mulighet for senere nedlastning ved tap av mediet). Og så må de slutte med å slippe materiale kun i noen land og hindre folk i andre land å kjøpe det, dette er noe som hører forgie årtusen til.

Lenke til kommentar

Nettbutikkene er ikke billigere enn kjedene

lenger. Blir det noe feil med varene du kjøper

så blir det fort bare tull.

 

I dag går jeg på Elkjøp eller lignende og handler.

Mye tryggere, enklere og lettvint. Hvis nettbutikker

skal blir relevante igjen må de operere med helt

andre priser og en mye bedre service. Slik det er

nå er det ikke leneger noen vits å handle på

MPX, Komplett osv.

Lenke til kommentar
To ting misliker jeg sterkt med elekro-butikk-gjengen på nett;

 

Tidsangivelse. Den gedigne "forventet dato" bløffen som er en totalt meningsløs automatisk fremrykking av dato. Alt som ikke er "på lager", og noe av det som er "på lager", har en direkte løgnaktig leveringstid.

Det må da gå an, i vår moderne verden, å gi et noe mer korrekt bilde av når en vare kan forventes å ankomme kjøper.

 

Beskrivelse. Her gjøres aldeles slett jobb av mange. Ofte ingenting, noen ganger klipp-lim fra leverandør/importør/produsent og er man heldige følger det med en link. Dersom kilden ikke har gjort en god nok jobb er det tydeligvis ikke evner i utsalgsstedet til å gjøre noe som helst.

 

 

Flere av disse stedene er avhengige av Norek og 2-3 andre importører, som kjøper direkte fra Asia. Det er av og til vanskelig å si noe mere nøyaktig, da en streik, en naturkatastrofe, eller en ulykke som rammer. Dessuten kan båter bli ranet eller må vente pga dårlig vær. Da får man slike utsettelser, som leverandøren ikke kan forvente å vite om på forhånd.

Lenke til kommentar

Jeg tror at de fleste som handler varer (tenker da ikke på reiser og billetter) på nettet, i mer aktiv grad har sjekket ut hva de vil ha, eller sjekker ut varen de finner. Dvs. at man leser tester, omtale, diskusjoner m.m. om varen før man utfører handelen. Dermed er man i større grad forberedt på hva man kan vente seg av varen.

 

Utsalgsbutikker bør i større grad øke sin kompetanse om varene de selger og tenke seg om før de lar profitt overstyre kundetilfredshet.

Det er utsalgsbutikker som er meget gode på pris, disse mener jeg man bør støtte. Jeg erfarer for eksempel at Japan foto i min by har en strålende kompetanse og gir korrekt veiledning som slår for eksempel Elkjøp og Lefdal langt (veldig langt) ned i støvlene. Det beste er at Japan foto her er meget konkurransedyktig på pris opp mot nettbutikker.

 

Store prisforskjeller mellom nettbutikk og fysisk butikk vil man finne mange steder. Det er også store forskjeller i mellom ulike byer i de fysiske butikkene. For eksempel Elkjøp tilpasser prisene sine i forhold til kokurransesituasjonen i hver enkelt by. 30–50% prisforskjell mellom samme butikk i ulike byer er ikke unormalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Flere av disse stedene er avhengige av Norek og 2-3 andre importører, som kjøper direkte fra Asia. Det er av og til vanskelig å si noe mere nøyaktig, da en streik, en naturkatastrofe, eller en ulykke som rammer. Dessuten kan båter bli ranet eller må vente pga dårlig vær. Da får man slike utsettelser, som leverandøren ikke kan forvente å vite om på forhånd.

Joda, men allikevel vet de mer enn hva nettsidene forteller. Jeg setter sammen PC'er for andre (sånn ca 1 i uka) og det er dritt irriterende og ikke kunne fortelle folk når jeg blir ferdig.

 

Seinest i september 09 hadde jeg et par ordre som bare ble utsatt. Jeg ringte butikken og maste meg til en muntlig oppgitt dato (over tre uker senere enn daværende "forventet dato"). Tiden gikk og "Forventet dato" ble endret jevnt og trutt.

Varene kom 2 (to!) dager etter den datoen jeg muntlig fikk oppgitt. Kunne de ikke bare satt den datoen som forventet på nettsidene også ? De vet det jo tydeligvis!

Jeg er sikker på at butikkene har rimelig kontroll internt (selv om uhell kan skje nå og da) og at nettsidene's "Forventet dato" bare settes slik den gjør for å "lure" kundene til å bestille.

Lenke til kommentar

Tiltman; ordet "forventet dato" er noget misvisende, det som er korrekt beskrevet er "ubekreftet dato:" De vet ikke mer enn det faktisk.. Jeg sitter og venter på en N900 og importøren tror den ankommer i midten av november, datoen har stått forventet siden august.. de vet rett og slett ikke mer enn det.. og sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Butikker vil ikke død, men det monopolet som Elkjøp, Expert, Leftdal, Obs osv. kjører med elendig kundestøtte, blodhøye priser og gammle varer kan ikke fortsette.

 

Det er monopol på det aller meste i Norge, blant annet på grunn av lite folk. Internett bæsjet over disse grådige milliardærene. Konkuranse er framtiden, internett eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
de vet rett og slett ikke mer enn det.. og sånn er det bare.

Tull. De (noen) vet som regel mer enn hva de gidder å oppdatere nettbutikken med.

 

Men om det virkelig er sånn at de ikke vet en dritt;

Hvorfor kan de ikke da bare fjerne hele datoen ?

..eller skrive "Vi aner ikke når vi sender deg dette" under bestilling og droppe det der datotullet helt ?

 

Det virker jo dønn useriøst sånn det fungerer i dag!

 

Notes;

 

Jeg tror de ikke oppdaterer av frykt for at kunder isteden vil velge butikker som oppgir "falsk" dato. Når andre juger må de juge sjæl.

 

Jeg vil innføre straffegebyr ved forsinket levering; 1% av ordresum pr. døgn. Da tror jeg datoene hadde blitt riktige ganske så fort.

Lenke til kommentar
Jeg vil innføre straffegebyr ved forsinket levering; 1% av ordresum pr. døgn. Da tror jeg datoene hadde blitt riktige ganske så fort.

Den støtter jeg fullstendig. For å gjøre det akseptabelt så 1% av ordresum for hver dag over oppgitt dato før varene er sendt i posten, siden de ikke kan kontrollere posten.

Og si 1% per dag over bekreftet dato, og 1% per dag etter x dager over ubekreftet dato. (3-7?)

Jeg tror nettbutikker kunne scoret stort ved å ha noe tilsvarende som en "leveringsgaranti" som du ikke betaler ekstra for. Det er greit de kanskje må øke prisene 1-2% gjevnt over for å holde fortjenesten lik, men jeg tror det vil være mye bedre butikk.

Lenke til kommentar
Jeg personlig ville aldri kjøpt store produkter som TV o.l. over nettet. Er et ren helevte å sende i reperasjon, og som ofte må du selv stå for portoen. Du sparer lite penger på det. Dessuten så har du muligheten for et utlåns vare fra butikk, skulle jeg får det på en TV ville det koste sykt mye med tanke på retur at den også!

 

Små elektronik og annet små produkter hander jeg glatt over nettet.

 

Porto for garantirep dekkes av nettbutikken/produsent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...